شکستها و بدترينهاي تکنولوژي در سال 2010
-(2 Body)
|
شکستها و بدترينهاي تکنولوژي در سال 2010
Visitor
1142
Category:
کامپيوتر
سال 2010 هم در حال پيوستن به تاريخ است. اين روزها اغلب نشريات و رسانهها اخبار و مقالاتي درباره بهترين اتفاقات و محصولات عرصه تکنولوژي در سال ميلادي گذشته منتشر ميکنند. اين بهترينها؛ اما معمولا براي اغلب ما قابل پيشبيني بودهاند و به همين دليل شايد چندان هم تازگي نداشته باشند. در مقابل اما احتمالا بسياري از ما به بدترينهاي عرصه تکنولوژي در سال ميلادي گذشته يا شکستهاي بزرگ آن فکر نکردهايم و يا حتي شايد نتوانيم آنها را پيشبيني کنيم. در واقع بهتر است همانطور که بهترينهاي سال تکنولوژي را ميشناسيم، با بدترينهاي اين عرصه در سال 2010 هم آشنا بشويم. به طور کلي، اما شکستهاي اين عرصه مربوط به شرکتهاي فعال در اين حوزه است که معمولا شرکتهاي بزرگ با گردش مالي قابلتوجهي هم مواجه هستند. در مقابل اما بدترينها مربوط به محصولات عرصه تکنولوژي است که شايد در بازار پر رونق آن آنطور که بايد مورد توجه و استقبال خريداران در سرتاسر دنيا قرار نگرفتهاند. بازندگان بزرگ براي بررسي روند رشد شرکتها اصولا ارتقاي مالي يا سهم بازار آنها ميتواند بهترين معيار باشد. با اين اوصاف براي شناسايي بزرگترين بازندگان تکنولوژي در سال 2010، شرکتهاي فعال در اين حوزه از نظر سرمايه در بازار آنها -که معمولا 5 ميليارد دلار يا بيشتر است- مورد بررسي قرار گرفتهاند. در اين ميان بد نيست بدانيد که اين بازندگان شاهد کاهش چشمگيري در قيمت سهام خود در سال 2010 بودهاند، در حالي که شاخص سهام NASDAQ رشد 97/19 درصدي را در اين سال تجربه کرده است. به اين ترتيب است که در چنين شرايطي کاهش قيمت سهام يک شرکت بزرگ تکنولوژي ميتواند يکي از بهترين معيارها براي شکست آن در سال گذشته باشد. Adobe: عنوان بزرگترين بازنده تکنولوژي در سال 2010 به شرکت نرمافزاري بزرگ Adobe تعلق گرفت. در واقع اين اتفاق به دنبال کاهش 03/18 درصدي سرمايه بازار اين شرکت رخ داد. بسياري از کارشناسان معتقدند که اين شکست به دنبال درگيري اين شرکت با شرکت Apple بر سر نرمافزار Flash و دسترسي کاربران محصولات Apple به آن اتفاق افتاده است. دليل اين موضوع هم به نتيجهاي مربوط ميشود که سرمايهگذاران Adobe بعد از اين موضوع گرفتند. اين سرمايهگذاران اعلام کردند که ديگر محبوبيت Flash اهميتي نداشته و اين نرمافزار رو به نابودي است. iPhone و iPad بخش بزرگي از بازار محصولات تکنولوژي را در اختيار دارند و به اين دليل ميتوانند تاثير قابلتوجهي بر بازار محصولات ديگر داشته باشند. تنها محصولاتي مانند Photoshop، In Design و Acrobat در سال 2010 فروش خوبي را براي Adobe به همراه داشتهاند. HP: دومين بازنده سال 2010 يکي از بزرگترين توليدکنندگان بازار کامپيوترهاي شخصي است. HP در اين سال کاهش 03/18 درصدي را در سرمايه بازار خود تجربه کرد. به عقيده بعضي از کارشناسان و تحليلگران بازار، مهمترين دليل شکست HP در اين سال از دست دادن «مارک هوارد» مدير عامل موفق اين شرکت بوده است. حالا اين شرکت با درآمد سالانهاي در حدود 130 ميليارد دلار، ارزشي برابر 94 ميليارد دلار دارد. اين در حالي است که به اعتقاد فعالان بازار عدم حضور و همراهي HP با بازار محصولات پر طرفداري مانند تبلتها و موبايلهاي هوشمند هم دليل موجه ديگري براي شکست آن در اين سال است. اين شرکت البته همچنان يکي از رهبران بازار کامپيوترهاي شخصي و پرينترها است، اما نکته اينجا است که هر دو اين بازارها در سال 2010 با کاهش روبهرو بودهاند. Cisco: اين شرکت اگرچه در سال 2010 کاهش 03/18 درصدي را در سرمايه بازار خودش تجربه کرد، اما با درآمدي برابر 40 ميليارد دلار همچنان هم مورد توجه سرمايهگذاران است. Cisco در حال حاضر ارزشي برابر 108 ميليارد دلار دارد و با وجود آنکه درخشش چنداني در اين سال نداشته است، اما رشد نسبتا خوبي را در ميزان درآمد خودش تجربه کرده است. Microsoft: غول نرمافزاري جهان تکنولوژي هم در اين سال کاهش 20/8 درصدي را در ميزان سرمايه بازار خودش تجربه کرد. اين شرکت در حالي که رکود نسبي را در سالهاي اخير داشته است، با وجود افزايش درآمد با کاهش قيمت سهام خودش در بازار بورس مواجه شد. با اين اوصاف است که انتظار ميرود Microsoft در سال ميلادي 2011 با چالشها تجاري مختلفي مواجه باشد. البته پيش بيني ميشود اين شرکت فروش و درآمد قابل توجهي را از کنسول بازي پر طرفدار Kinect و Windows 7 به دست بياورد. اين شرکت همچنان در حال تلاش براي حفظ جايگاهش در بازار موبايل و تبلت است، چون مسوولان آن معتقدند که خروج از اين بازار ميتواند يک مرگ تدريجي را براي آن به همراه داشته باشد. AMD: اين توليدکننده بزرگ بازار پردازندههاي کامپيوتري هم در سال 2010 کاهش 25/7 درصدي را در ميزان سرمايه بازار خودش شاهد بوده است تا يکبار ديگر از رقيب قديمي خود؛ يعني شرکت Intel عقب بيفتد. اين شرکت تکيه زيادي به نوآوريهايش در زمينه توليد دارد، اما موضوع اينجا است که AMD هنوز از گوشه خودش در بازار بيرون نيامده است. بدترين محصولات و خدمات در ميان محصولات مختلف و متنوعي که در بخشهاي متفاوت بازار محصولات تکنولوژي عرضه ميشوند، بعضي پر طرفدار و طبيعتا پر فروش ميشوند و بعضي ديگر موفقيت چنداني در بازار بهدست نميآورند. به اين ترتيب در هر بخش بازار بدترين محصولات انتخاب شدهاند. KIN شرکت Microsoft در بازار موبايل: موبايل توليدي شرکت Microsoft که انتظار ميرفت به يکي از بهترينهاي بازار موبايلهاي هوشمند تبديل شود، به عقيده بسياري از متخصصان ويژگيهاي اصلي يک موبايل هوشمند را نداشت و به اين دليل هم نتوانست موفقيتي در اين بازار کسب کند. توليد اين موبايل تنها بعد از گذشت 48 روز از ورودش به بازار و بعد از شايعات زيادي درباره فروش بسيار ضعيفش متوقف شد. gTablet شرکت Viewsonic در بازار تبلت: بازار پر رونق تبلتها هم جايي براي تبلت جديد شرکت Viewsonic نداشت. اين شرکت تبلت جديدش را با تاخير و البته نقصهاي توليدي زيادي روانه بازار کرد تا در نهايت شکستي بزرگ براي خودش را رقم بزند. اين تبلت با وجود قابليتهاي متنوعي که داشت، اما به خاطر نقصهاي زيادش به سرعت از روند پر سرعت اين بازار عقب افتاد. Skylight شرکت Lenovo در بازار لپتاپ: در حالي که بازار لپتاپ در سال 2010 همراه با ورود سيستم عامل آندرويد به اين بازار رشد خوبي را تجربه کرد، اما Lenovo نتوانست آن طور که بايد با اين رشد سريع همراه شود. در واقع محصول جديد اين شرکت در سال 2010 لپتاپهاي سري Skylight بودند که از سيستم عامل لينوکس بهره ميبردند و اين همان دليل شکستشان در بازار لپتاپ بود. از طرفي هم اين شرکت اعلام کرد که تصميم دارد روي نسخههاي آندرويدي اين سري لپتاپها کار کند. Ping شرکت Apple در بخش سرويسهاي اجتماعي: در سالي که شبکهها و سرويسهاي اجتماعي مختلف رونق قابلتوجهي داشتند، Apple با وجود موفقيتش در بخشهاي ديگر نتوانست به موفقيتي در اين زمينه دست پيدا کند. اين سرويس اجتماعي در واقع براي رقابت با سرويسهايي مانند Pandora، last.fm و Myspace آمده بود؛ اما همچنان هم نتوانسته است تعداد قابلتوجهي از کاربران را به خودش جلب کند. دوربين فيلمبرداري Flip Slide HD از Cisco در بازار محصولات ديجيتال شخصي: شرکت Cisco که يکي از بزرگترين توليـدکننــــدگان سرورهاي جهان است، در سال 2010 سعي کرد با طراحي و توليد اين دوربين به بازار داغ محصولات ديجيتال شخصي هم راه پيدا کند. اين دوربين اما با تمام قابليتهاي متنوعش نتوانست با دوربينهاي توليد شده توسط شرکتهاي بزرگي مانند Sony، JVC و Samsung رقابت کند.
|
|
|