شکستن بازار سياه تلفنهمراه
-(4 Body)
|
شکستن بازار سياه تلفنهمراه
Visitor
1367
Category:
کامپيوتر
بزرگراه فناوري - از ايجاد نخستين شبکه تلفنهمراه در کشور بيش از 10 سال ميگذرد و درست بههمين اندازه طول عمر بازار سياه سيمکارتي است که براي سالها عنوان قدرتمندترين بازار سياه کالا را در اين کشور به دوش ميکشد. هرچند قيمت بالا و نگرش لوکسگرايانه به اين وسيله ارتباطي هنوز مهمترين عوامل کندي توسعه در اين بخش بهحساب ميآيد، اما بهنظر ميرسد که روند توسعهاي در اين بخش حتي پس از ضروري شمردن آن نيز شکل مطلوبي نداشته و يا با رشد تقاضاي بازار متوازن نبوده است. چنين فضايي براي ايجاد و گسترش يک بازار سياه قدرتمند در زمينه سيمکارت بسيار موثر بوده و اين بازار سياه با تمرکز توسعه اين ابزار ارتباطي از طريق دولت کاملا حاشيه قدرتمند خود را حفظ کرده است. روش برونرفت از اين وضعيت بهطور قطع ايجاد ظرفيتهاي جديد با استفاده از توان بخش خصوصي بوده است. روشي که تقريبا در تمامي دنيا اجرا شده و پاسخ گرفته است. شکستن انحصار دولتي در عرصه تلفنهمراه با زمزمههاي ورود اپراتورهاي خصوصي دوم و سوم تقويت شده و حال با نزديک شدن به زمان واگذاري سيمکارتهاي ايرانسل بهنظر ميرسد قيمت اين وسيله ارتباطي در بازار آزاد بيش از پيش به قيمت واقعي آن نزديک ميشود. متاسفانه طي يکي دو سال اخير پرونده اپراتور دوم به چنان مسير پرپيچ و خمي افتاده بود که حتي اعلام زمان دقيق واگذاريهاي سيمکارتهاي ايرانسل نيز ديگر تغييري در بازار آزاد ايجاد نميکرد. حال اما با مهيا شدن فعاليت واقعي اپراتور دوم روند سقوط قيمتهاي کاذب سيمکارت در بازار آزاد کاملا قابل پيشبيني است. با اين حال آغاز واگذاريها دليل کافي براي درهم شکستن اين بازار سياه نيست و تامين تمامي برنامههاي اين اپراتور براي ارايه دو ميليون سيمکارت تا پايان سال و مهمتر از همه کيفيت متفاوت و معقول آن ضربه نهايي بر پيکر اين بازار مزمن است. قبول کنيم که خريد سريع يک سيمکارت ارزانقيمت حق همه شهروندان ايراني است و راهحل اين مشکل نيز آنقدر پيچيده نبود که براي حل آن چنين مسير دشواري را طي کنيم. مثل بسياري از کشورهاي منطقه که حتي از زيرساختهاي ارتباطي قوي نيز برخوردار نبودند ميتوانستيم بهسرعت به چنين هدفي دست يابيم.
|
|
|