قطب آموزش مجازي در محاق فراموشي
-(2 Body)
|
قطب آموزش مجازي در محاق فراموشي
Visitor
1177
Category:
کامپيوتر
امروزه موضوع آموزش مجازي و به كارگيري ابزارهاي نوين ارتباطي يكي از نيازهاي اساسي نظام آموزشي هر كشور است چرا كه در اين نوع آموزش با ارايه خدمات نوين آموزشي، دانش به روز و پويا در اختيار دانشجويان قرار ميگيرد. در همين راستا زمزمههاي ايجاد آموزش مجازي در دانشگاههاي ايران نيز چند سالي است به گوش ميرسد ولي متاسفانه از آنجا كه براي آموزش مجازي كشور متولي و راهبرد مشخصي تعيين و تعريف نشده است، تمامي اقدامات به صورت جزيرهاي و مقطعي انجام شده است و هنوز هيچ متولي خاصي در اين حوزه وجود ندارد. چنانکه برخي دانشگاهها همچون دانشگاه علوم حديث، علم و صنعت، تهران و خواجه نصير با الگوبرداري دست و پا شكسته از كشورهاي ديگر به ايجاد دانشگاه مجازي در دانشگاه خود پرداخته و حتي فارغالتحصيلاني داشتهاند؛ اين در حالي است كه از سوي وزارت علوم هنوز هيچ استاندارد مشخصي در زمينه آموزش مجازي ارايه نشده است. به دليل همين كمبودها و كاستيها بود كه در سال گذشته يكسري نشستها با حضور روساي دانشگاههاي مجازي با هدف همفكري و ساماندهي اين نوع آموزش برگزار شد، حتي از معاون آموزشي به نمايندگي از وزارت علوم نيز درخواست شد كه در اين جلسات شركت كند ولي متاسفانه از وزارت علوم كسي در اين جلسات حضور نيافت و اين جلسات با حضور تعدادي از دلسوزان اين حوزه برگزار شد و در نهايت به نتيجهاي نرسيد. دو سال پيش با آغاز رياست سيدمحمد حسيني در دانشگاه پيام نور بار ديگر بحث ضرورت گسترش و تقويت آموزش مجازي در كشور قوت يافت. تا جايي كه رييس پيام نور ادعا كرد در زمينه آموزش الكترونيكي تا به حال دو كشور پاكستان و مالزي بسيار قوي عمل كردهاند و ايران نيز قصد دارد اين دو كشور را پشت سر گذاشته و به عنوان قطب آموزش مجازي كشورهاي اسلامي مطرح شود. در اين مسير اقدامات و برنامههاي بسياري همچون توليد محتواي الكترونيكي و نياز به زيرساخت مناسب نيز مطرح شد اما بار ديگر نبود يك متولي و راهبرد مشخص براي آموزش مجازي در كشور اين ادعاي بزرگ را هم به شعاري فراموش شده تبديل كرد. چنانكه نهتنها امروز ديگر خبري از قطب شدن ايران در ميان كشورهاي اسلامي به گوش نميرسد بلكه رييس پژوهشكده دانشگاه پيام نور مدعي است كه هنوز استقبال خوبي از آموزش مجازي در ايران نشده است و دانشگاه براي ايجاد زيرساختهاي لازم در زمينه ايجاد اين نوع آموزش با مشكل مواجه است. و همچنين به گفته معاون فناوري و اطلاعات دانشگاه پيام نور اجراي قطبيت آموزش مجازي در دانشگاه پيام نور امري دشوار است و هيچ وقت نميتوانيم مدعي آن باشيم كه تمام آموزشهاي اين دانشگاه به صورت مجازي ارايه شود.
|
|
|