گام لرزان ايرانسل و نارضايتي مشتريان
-(3 Body)
|
گام لرزان ايرانسل و نارضايتي مشتريان
Visitor
1649
Category:
کامپيوتر
بزرگراه فناوري - واگذاري سيم کارتهاي رويايي ايرانسل يا همان اپراتور دوم پس از فراز و نشيبهاي تاريخي بسيار سرانجام از ابتداي هفته گذشته آغاز شد و اتفاقاً از همان روز نخست نيز مشکلات گريبان اين اپراتور و متقاضيانش را گرفت . به اعتقاد بسياري از فعالان، ايرانسل استارتي ضعيف در توزيع سيم کارتهاي خود داشت. ولي به هر حال سيم کارتهاي ايرانسلي هم به بازار آمد تا به دور از شعار و ادعا امکان انتخاب مقرون به صرفه ترين سيم کارت براي متقاضيان فراهم شود. ايرانسل وارد ميشود واگذاري سيم کارتهاي ايرانسل در حالي آغاز شد که بر خلاف روال طبيعي مخابرات و تاليا هيچ نشست خبري جهت تنوير افکار عمومي با رسانهها برگزار نشد و اين سيم کارتها به يکباره و حتي بدون يک ورق اطلاعيه روانه بازار شدند. 170 مرکز ( البته به گفته رييس ايرانسل ) در حالي کار ثبت نام و واگذاري سيم کارتهاي اين اپراتور تازه از راه رسيده را شروع کردند که تمامي رسانهها و خريداران از بي نظمي و نابسمانيهاي بسياري در بازار خبر ميدهند. علي رغم آنکه در روزهاي ابتدايي با هجوم متقاضيان به مراکز فروش ايرانسل، استقبال نسبي از اين اپراتور به نسبتاً خصوصي به چشم ميخورد اما سردرگمي عاملان فروش ، مشتريان و توزيع نامناسب سيم کارت از يک سو و عدم اطلاع رساني صحيح و گسترده از طرف مديران اين اپراتور از سويي ديگر باعث سرازير شدن انتقادهاي بيشماري به سوي مديريت ايرانسل تازه کار شد. سالي که نکوست از زمان نهايي شدن قرار داد ايرانسل و شروع فعاليتهاي اداري آن تا زمان واگذاري سيم کارتهاي اين اپراتور، مديران اين شرکت تاکنون نه تنها اقدام به اطلاع رساني صحيح و شفاف از فعاليتهاي خود نکردند بلکه بعضا ارزش و اهميتي نيز به مطالب منتشر شده و ارزيابي افکارعمومي از عملکرد خود نداشته و تنها به چند مصاحبه با برخي از خبرگزاريها بسنده کردند. پيش از اين نيز مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و درراس آن رييس هيات مديره شرکت مخابرات ايران به نوعي در مصاحبهها و سخنرانيهاي خود از به اطلاع رساني از احوال اين اپراتور پرداختند و به نوعي به سخنگوي ايرانسل در بين اصحاب رسانهها تبديل شدند. دردسترس نبودن اطلاعات صحيح از اين اپراتور تا زمان واگذاريهاي سيم کارتهاي 150 هزار توماني همچنان ادامه داشت به طوري که تنها چند روز قبل از آغاز واگذاريها، برخي از مسولان وزارت ارتباطات و بعضا مدير روابط عمومي شرکت ايرانسل آن هم نه در قالب اطلاعيه بلکه در پاسخ به چند خبرگزاري، شنبه 29 مهرماه را زمان واگذاري فاز اول اين سيم کارتها در تهران، مشهد و تبريزاعلام و نحوه و ساير جزييات مربوط به واگذاري را موکول به درج آگهي در جرايد کثير الانتشار کردند. اين درحالي است که متقاضيان که از دير باز اخبار ضد و نقيض در زمان واگذاري سيم کارتهاي اين اپراتور را به خاطر رسيدن به سيم کارتي ارزان قيمت دنبال ميکردند به اتفاق از عدم اطلاع رساني در نحوه واگذاري و مراکز ثبتنام و نيز به وجود آمدن نوعي رانت اطلاعاتي به خاطر درج آگهي در چند روزنامه محدود شکايت داشتند. آشفته بازار ايرانسل با توجه با گزارشها و اخبار منتشر شده در ماهها قبل از زمان ثبتنام، آنلاين بودن در واگذاري يعني تحويل سيم کارت پس از اخذ وجه به عنوان يکي از مهمترين فاکتورهاي ايرانسل از سوي مسولان دولتي اعلام شد. اين درحالي است که طي دو روز اول ثبتنام نابسمانيهاي بيشماري از سوي متقاضيان اين دسته از سيم کارتها در بين نمايندگان توزيع گزارش شدهاست. بسياري از متقاضيان ايرانسل که از دقايق ابتدايي واگذاريها براي خريد به بازار سيمکارت مراجعه کردهاند با دربهاي بسته و يا پاسخهايي سربالا از سوي برخي از مراکز توزيع روبرو شدهاند. برخي از نمايندگان ايرانسل که با برچسب زرد رنگ نشانه اين شرکت بر درب مغازههايشان از ساير فروشندگان مجزا شدهاند با چسباندن کاغذهايي روي اين نشانه و يا نوشتن جملاتي مانند " فعلا از ثبت نام ايرانسل معذوريم"، باعث ايجاد سردرگمي دربين مخاطبان سيم کارتهاي 150 هزار توماني شدند. دراين بين برخي ديگر از مراکز توزيع و يا فروشندگان سيمکارت در بازار نيز با چسباندن اوراقي با اين مضمون که "ثبت سيم کارت در اين مکان صورت مي پذيرد"، اقدام به دريافت مبلغ ثبتنامي از متقاضيان کرده و زمان تحويل را به بعد ازظهر و يا صبح روز بعد موکول کردهاند. دربرخي ديگر از مراکز نيز متقاضيان تا ساعات پاياني شب منتظر دريافت سيمکارتهاي خود بودهاند و گزارشها حکايت از آن دارند که در برخي مراکز مردم تا 11 شب نيز در انتظار بودند. آشفته بازار سيمکارتهاي 150 هزار توماني در روزهاي اوليه تا جايي پيشرفت که مقامات اين شرکت را وادار به عذرخواهي از متقاضيان خود کرد. البته باز هم نه به شکل رسمي بلکه در پاسخ به يکي از خبرگزاريها. ليکن اين عذرخواهي غير رسمي نيز چندان موثر نيافتاد. چراکه اخبار روزهاي بعدي نيز نشان داد که اين شرکت تغييري در نحوه توزيع سيم کارتها و رفع سردرگمي مشتريان فعلي خود ندارد و واگذاري توام با مشکل ادامه يافت. اگرچه مديرعامل ايرانسل علت اين بي نظمي را اين گونه توجيه کرد و مدعي شد: خلف وعده شرکت طرف قرار داد باعث شد که در موعد مقرر سيمکارتها را در اختيار عاملان توزيع قرار نگيرد. مدير روابط عمومي ايرانسل نيز به دليل جالب ديگري براي مشکلات توزيع سيم کارتها اشاره کرد و گفت: "ممكن است فروشندگان اصلي به دليلي تعطيلي جمعه و مسائل مشابه فرصت كافي براي توزيع نداشتهاند!" با اين حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا ايرانسل که در واگذاريهاي محدود خود با مشکلات بزرگي اين چنيني روبرو شده است آيا مي تواند به هدف اصلي خود تا پايان سال 85 نائل شود يا ... ترفند تبليغاتي عدم محاسبه هزينه جابهجايي در مكالمات شبكه ايرانسل از ديگر مواردي است که اين روزها در بين خريداران و فروشندگان رايج شده است. اما يک کارشناس مخابراتي معتقد است که اين موضوع نوعي ترفند تبليغاتي براي جذب مشتري و رقابت با ديگر شبكههاي تلفنهمراه كشور است. صادق گوينده، در گفتوگويي اعلام کرده، بعيد بهنظر ميرسد عدم محاسبه هزينه جابهجايي مكالمات در شبكه ايرانسل باشد زيرا در حال حاضر تعداد شهرهاي تحت پوشش ايرانسل تنها سه شهر است، ميزان هزينه جابهجايي بالا نخواهد بود، اما در صورتي كه اين شبكه كشوري شود، به احتمال بسيار زياد جابهجايي مشتركان محاسبه خواهد شد. وي مشكل موجود در بحث اپراتور دوم تلفنهمراه را سرمايهگذار خارجي اين شبكه دانست و يادآور شد: طرف خارجي ايرانسل MTN تنها حق امتياز خود را پرداخت كرده و حاضر نيست در ديگر موارد سرمايهگذاري كند. به اعتقاد وي، ميزان سرمايهگذاري MTN در شبكه ايرانسل و رفتار اين اپراتور حركت پسنديدهاي براي ملت ايران نخواهد بود. تغيير در زمان پوشش دهي اما در عين حال ايرانسل اعلام کرده که تا پايان سال دوميليون و پانصد هزار سيم کارت توزيع کرده و تا پايان نيمه اول سال 86 نيز 250 شهر را تحت پوشش قرارخواهد داد. اين درحالياست که پيش از اين و بر اساس قرار داد، ايرانسل موظف است 5 ماه بعد از اولين واگذاري خود 248 شهر را در سراسر کشو تحت پوشش شبکه خود قرار دهد. از سويي ديگر تعرفه مالياتي شبکه پيمانکاري تاليا 57 درصد بوده و اين درحالي است که تعرفه مالياتي ايرانسل 27 درصد است با اين حال در بين تعرفه سيم کارتهاي اعتباري ايرانسل تنها 5 تومان در دقيقه ارزان تر از تاليا است. ايرانسل و شايعاتي که تکذيب نميشود بازار گوشي تلفن همراه اما اين روزها عليرغم افزايش تعرفه واردات طي يکسال گذشته با رونق روبرو بود. فروشندگان گوشي تلفن همراه كه اين روزها همزمان با واگذاري هاي ايرانسل روزهاي نسبتاً خوبي را ميگذرانند با انجام اقدامات عجيبي دست به جذب مخاطبان بيشتري براي خود زدهاند. برخي از فروشندگان با درج نوشتههايي با اين عنوان که "گوشي سازگار با ايرانسل موجود است" در نظر دارند بازاري کاذب براي دستگاههاي موجود در مغازههاي خود ايجاد کنند. اما اعلام چنين خبر و شايعات کاذبي نيز موجب اطلاع رساني از سوي ايرانسل نشده و اين شرکت در اين مورد نيز به منظور حفظ حقوق مشتريان خود و جلوگيري از فريب ايشان اقدام به انتشار اطلاعيهاي در اين راستا نکرد!حال آن که سيم کارتهاي اين اپراتور با تمامي گوشيهاي موجود در بازار سازگار است. در حاشيه شايد يکي از موثرترين تاثيرات غير مستقيم قبل از واگذاريهاي ايرانسل را بتوان کاهش نرخ سيم کارت دولتي در بازار دانست. از مدتي قبل از آغاز واگذاريهاي ايرانسل، بازار سيم کارتهاي مخابرات تحت تاثير اخبار موجود با کاهش قيمت و افت فروش مواجه شد. ليکن گزارشهاي موجود نشان ميدهد که روند کاهش قيمت سيم کارتهاي دولتي متوقف شده و حتي خريد سيم کارتهاي کد 4 که در حقيقت ارزانترين نوع سيم کارت در بازار به شمار ميرود نيز افزايش يافت. فعالان بازار با توجه به وضعيت فعلي ايرانسل، نامشخص بودن کيفيت مکالمات و احتمال تعويق وعدههاي اين شرکت، امکان رونق گرفتن مجدد بازار سيم کارتهاي دولتي طي روزهاي آتي که داراي پوشش کشوري نيز هستند دور از واقعيت نميدانند. کما اين که در حال حاضر خريد و فروش سيم کارتهاي دولتي تا مشخص شدن وضعيت سيم کارتهاي ايرانسلي متوقف شده است. لذا طي روزهاي آينده بازار و نحوه استقبال مردم از سيم کارتهاي موجود پس از عرضه سيم کارتهاي ايرانسل بيانگر پرفروشترين نوع سيم کارت در کشور خواهد بود. رئيس انجمن فروشندگان سيم کارت و گوشي تلفن همراه نيز در اين خصوص مي گويد: ميزان استقبال واقعي مردم از سيم کارتهاي ايرنسل پس از سرويس دهي در زماني معين مشخص مي شود. اگرچه مديرعامل ايرانسل نيز قضاوت ميان کيفيت سيم کارتهاي شرکت متبوع خود با ساير سيم کارتها را برعهده استفاده کنندگان گذاشت. به هر ترتيب ايرانسل نيز با روش خاص خود که اخبار و گزارش هاي موجود در رسانههاي کشور حاکي از بروز مشکلات متعدد در کار ايشان بوده است به بازار آمد. لذا طي روزهاي آتي متقاضيان بايد همزمان با خريد سيم کارتهاي ايرانسلي، ريسک کيفيت و خدمات پشتيباني اين سيم کارتها را نيز بپذيرند تا در آيندهاي نه چندان دور اطيمنان پيدا کنند که خريد موفقي داشتهاند يا ضرر کردهاند.
|
|
|