گزارش و نظرسنجي فناوران درباره خدمات پس از فروش لپتاپ
-(6 Body)
|
گزارش و نظرسنجي فناوران درباره خدمات پس از فروش لپتاپ
Visitor
1701
Category:
کامپيوتر
به زبان ساده، گارانتي عبارت است از تضمين تعويض يا تعمير کالا يا قطعهاي از کالا که معيوب باشد و عيب و ايرادش نيز مربوط به شرکت سازنده باشد. در واقع شركتها با ارايه گارانتي (در مدت زمان مشخص) براي کالاهايشان، تضمين ميکنند که اگر براي محصولشان بعد از خريد ايرادي به وجود بيايد که آن اشکال از سوي مصرفکننده ايجاد نشده باشد، هزينه تعمير و يا تعويض آن را تقبل ميكنند. اين تعريف تقريبا براي همه کالاها از جمله لپتاپ صدق ميکند. حال اگر شما هنگام خوردن چاي، لپتاپتان را با خود شريک کرديد؛ براي ارضاي حس کنجکاوي يا رفع ايراد با پيچگوشتي به جان لپتاپتان افتاديد؛ عقدههاي شخصيتان را با زدن لپتاپ به روي زمين يا ميز خالي کرديد؛ لولاي تاشوي صفحه نمايش را به بازي گرفتيد؛ از مايع زير صفحه نمايش لپتاپ سر درآورديد؛ با ديويدي رايتر لپتاپ مانند ... برخورد و لنزش را دايم مورد لطف و عنايت قرار داديد و مودمتان را به پريز برق زديد، بدانيد و آگاه باشيد که گارانتي لپتاپتان از کف رفته است. بنابراين بهتر است مزاحم محرومان پشتيبان لپتاپتان و بندگان خدمتگزار نشويد و ادعاي دريافت خدمات رايگان نکنيد و اگر لپتاپتان را دوست داريد پولش را بدهيد. اگر هم با اين شرايط گارانتي ميخواهيد، سراغ شرکتهاي بيمه برويد و لپتاپتان را بيمه کنيد. اگر چه فروشندگان و شرکتهاي ايراني براي ارايه خدمات و گارانتي به مصرفکننده به دليل تحريم از سوي شرکتهاي عرضه کننده لپتاپ در جهان پشتيباني نميشوند و هيچکدام نمايندگي رسمي برندهاي مختلف را ندارند، امروز با همت شركتهاي ايران، کمتر لپتاپي را در بازار ميتوان پيدا کرد که گارانتي نداشته باشد. اما روي ديگر سکه را هم بهتر است ببينيد؛ عدهاي سودجو که تعداد آنها هم کم نيست، در اين ميان وجود دارند كه فقط نامي از گارانتي را به يدک ميکشند و اگر نيک در آنها بنگريد، برخي از آنها حتي دفتري براي ارايه خدمات به مشتري و يا يک پيچگوشتي براي تعمير لپتاپ ندارند. 90 فروشگاه، 45 گارانتي نتايج بررسيهاي ميداني فناوران از بزرگترين بازار لپتاپ كشور که به بورس لپتاپ معروف است و مجتمع کامپيوتر (موبايل) پايتخت نام دارد، نشان ميدهد که در 90 فروشگاهي که در اين بازار لپتاپ و رايانههاي همراه ميفروشند، نام 45 گارانتي مختلف ديده ميشود. اين اسامي که با مدت زمانهاي مختلف از يک تا سه سال به تبليغ گارانتي ميپردازند، از 5 تا 60 هزار تومان براي ارايه گارانتي روي قيمت لپتاپ ميکشند. از بين برندهاي سوني، دل، توشيبا، ايسر، hp، کامپک، اپل، اسوس، msi، فوجيتسو، IBM Lenovo، گيتوي، سامسونگ، الجي و پاناسونيک در مجتمع پايتخت تنها برندي که گارانتياش براي يک مشتري ناوارد تابلوست، برند msi است و ديگر برندها را ميتوان کم و بيش با گارانتيهاي مختلف از بازار تهيه کرد. اما به واقع يک مصرفکننده براي خريد يک لپتاپ بعد از انتخاب برند و مدل، از بين اين 45 گارانتي چطور بايد انتخاب کند و يا تشخيص بدهد که کدام گارانتي واقعا معتبر است و به قول معروف زير حرفش نميزند؟ اگر به تبليغات باشد اگر يک مشتري به تبليغات محيطي اسامي گارانتيهاي لپتاپ در مجتمع پايتخت توجه کند، در زير پايش و راهپلههاي طبقات و پايينترين افق ديد خود گارانتي «ارتاک» را ميبيند؛ ايران رهجو به ستونهاي مجتمع استوار است؛ بر پيشاني نردههاي دو طبقه از مجتمع و پيشاني کناري راهپله غربي طبقه اول و سردر مجتمع ماتريکس را مشاهده ميکند؛ Road Show لپتاپهاي msi هم در يکي از طبقات مشتريان را به گارانتي ماتريکس دعوت ميکند. «دلتوس» را هم بالاي تبليغ راهپله ماتريکس ميبيند؛ گارانتي «امرتات» بر پيشاني راهپلههاي شرقي مجتمع ميدرخشد و تبليغ گارانتي «پلازا» نيز در بالاي افق ديد مشتري در دل پايتخت واقع شده است؛ بسوزه پدر پول. اگر به فروشگاه باشد از ميان 90 فروشگاه بررسي شده توسط فناوران، محبوبترين اسامي در بين فروشگاهها، گارانتيهاي امرتات، ايرانرهجو، الماس، سازگار، زيگورات، ماتريکس، نقش، آروند و ارتاک و پلازا هستند که از 90 فروشگاه، 13 فروشگاه با گارانتي امرتات، 7 فروشگاه با گارانتي ايران رهجو، 6 فروشگاه با گارانتي الماس، 5 فروشگاه با گارانتي سازگار، 3 فروشگاه با گارانتي زيگورات، نقش، ارتاک، آروند و پلازا لپتاپ ميفروشند. در ميان اين اسامي، گارانتي اصلي الماس را نميتوان تشخيص داد، چرا که سودجويان با پسوند و پيشوندهاي مختلف و متفرقه از اسم و اعتبار اين گارانتي سوءاستفاده کردهاند. نامهاي مشابه گارانتي نيز در اين بازار فراوان است که هر مشتري را ميتواند به اشتباه بيندازد. ايران دل و دل ايران؛ آراکس و اريس و آرمان؛ ايرانيان و ايران و سبز ايران و ايران لپتاپ و بيچاره مشتري. اگر به مدت زمان گارانتي باشد اين 45 گارانتي با مدت زمانهاي مختلف از يک تا سه سال به تبليغ گارانتي ميپردازند. در اين ميان بالاترين مدت زمان گارانتي را شرکت ايرانرهجو، نماينده محصولات IT سوني در ايران دارد که تا سه سال لپتاپهاي سوني را گارانتي ميکند. پايينترين مدتزمان گارانتي لپتاپ نيز در اين بازار يک سال است که اغلب يکسال گارانتيها ميگويند، يک ماه اول آن تعويض دارد. اما اينکه کدام يک راست ميگويند، به سابقه حضور و اعتبار نام آنها در بازار برميگردد. برخي از فروشگاهها نيز با گارانتي بينالمللي (International) و يا بدون گارانتي هم لپتاپ ميفروشند و اگر مشتري از آنها گارانتي خواست، يکي از گارانتيهاي دم دست را حواله ميکنند. اگر به ليست قيمت باشد فروشگاههاي مجتمع پايتخت بدون استثنا برگه ليست قيمتي از لپتاپهاي موجود و غير موجود در فروشگاه خود تهيه کردهاند و با ورود و خروج هر مشتري در فروشگاه به او ليست قيمت تعارف ميکنند و 90 درصد آنها بعد از ارايه ليست قيمت از مشتري ميپرسند: «مدل خاصي مد نظرتان است» در ميان ليست قيمتها، گارانتيهاي ماتريکس، نقش، سازگار، آروند، بهينتکنولوژي، استار لپتاپ و فروشگاه رايان گستر هزينه زيادي براي چاپ ليست قيمت خود کردهاند و با چاپ گلاسه و رنگي، مشتري را براي خريد لپتاپ ترغيب ميکنند. بقيه فروشگاهها هم به يک پرينت A4 از ليست قيمت خود بسنده کردهاند. اگر به مشتري باشد نتايج نظرسنجي فناوران از مشتريان مجتمع پايتخت با نمونهگيري تصادفي نشان ميدهد که اغلب مشتريان اسامي گارانتي را خيلي نميشناسند و آشنايي آنها از نام گارانتي به تبليغات نامهاي گارانتي در مجتمع محدود ميشود. همچنين اغلب، گارانتي برايشان خيلي مهم نيست و با در دست داشتن انبوهي از ليست قيمت، به دنبال انتخاب مدل مورد نظر يا مشخصات از پيش تعيين شده ميگردند. عدهاي زيادي هم وقتي وارد بازار ميشوند، بعد از دريافت ليست قيمت با تلفن همراه از دوستان خود براي خريد لپتاپ مشاوره ميگيرند. يکي از مشترياني که روي صندلي در بين ليست قيمتها گم شده و سخت مشخصات و قيمت لپتاپها را با هم مقايسه ميکند، ميگويد: «ميخواستم دل بخرم، اما نظرم عوض شده و سوني ميخرم» اگر به خدمات باشد به دليل محدوديتهاي زماني از ميان گارانتيهاي محبوب بين فروشگاهها به سراغ نامي رفتيم که بيشترين فروشگاهها در مجتمع پايتخت با آن گارانتي لپتاپ ميفروشند. به همراه احسان ملکي، مدير روابط عمومي شرکت امرتات وارد دفتر گارانتي اين شرکت شديم و از نحوه ارايه خدمات و گارانتي اين شرکت به مشتري بازديد کرديم. گارانتي اين شرکت يک ساله است و يک ماه اول تعويض دارد. مشترياني که با گارانتي اين شرکت لپتاپ ميخرند، از خدمات اوليه رايگان نرمافزاري برخوردارند. دفتر خدمات اين شرکت به شش بخش پذيرش، ثبت، انتظار، آموزش، سختافزار و نرمافزار و انبار تقسيم شده است. مشتري با ورود به اين دفتر از طريق سيستم مکانيزه نوبتدهي (مانند بانکها) نوبت ميگيرد و در اتاق انتظار مينشيند. بعد با تحويل لپتاپ خود مورد خود را گزارش ميکند و در اکثر مواقع تا 48 ساعت لپتاپ خود را تحويل ميگيرد. در دو اتاق سختافزار اين دفتر متخصصان فني اين شرکت مشکلات سختافزاري لپتاپ را رفع ميکنند و در اتاق نرمافزار نيز نرمافزارهاي مورد نياز مشتريان روي لپتاپ نصب ميشود. در پايان هم اگر مشتري سوالي داشته باشد ميتواند در اتاق آموزش بنشيند تا جواب سوالهاي فني خود را درباره لپتاپ بگيرد.مدير روابط عمومي شرکت امرتات ميگويد: اکثر مراجعه کنندگان به دليل نداشتن اطلاعات کافي درباره استفاده از لپتاپ به ما مراجعه ميکنند. بازاري براي تمامي فصول مشترياني که به مجتمع پايتخت مراجعه ميکنند، اصلا نگران خستگي و گرسنگي و حتي سرما و گرماي ناشي از بالا و پايين رفتن و چرخيدن در اين بازار نباشند. چرا که در هر جايي از اين بازار که اراده کنند، ميتوانند اتراق کنند و مدلها و برندهايي که از فروشندگان دريافت کردند را به خوبي رصد کنند. در راهروهاي اين مجتمع در طبقات که فروشگاهها در آن واقع شدهاند، به اندازه کافي صندلي وجود دارد و در مرکز همکف مجتمع نيز رستوران و کافي شاپ واقع شده است. حتي براي خريد لباس نيز هنگام ورود و خروج به مجتمع ميتوانند به فروشگاههاي ورودي اين مجتمع سري بزنند و اگر خواستند خريد کنند.
|
|
|