|
گزارشي از بازار تجهيزات شبکه
-(3 Body)
|
گزارشي از بازار تجهيزات شبکه
Visitor
1601
Category:
کامپيوتر
عرضه کالاهاي قاچاق در بازار تجهيزات شبکهبازار ديجيتال- بازار تجهيزات شبکه، طي سالهاي اخير رشد قابل ملاحظهاي داشته است و طي سالهاي اخير شاهد افزايش تنوع برندهاي فعال در اين حوزه هستيم. اگر چه فعالان بازار معتقدند، طي يک سال گذشته به دليل رشد هزينههاي واردات تجهيزات شبکه،قيمتها تا حدودي افزايش يافته و ميزان تقاضا نيز تا حدودي کاهش يافته است، اما شرکتهاي فعال در اين زمينه تمام تلاش خود را براي افزايش سهم فروش خود در بازار ميکنند. بايد به اين نکته هم اشاره کنيم که طي يکسال اخير بازار تجهيزات شبکه شاهد رشد عرضه نمونههاي قاچاق به بازار بوده است. فعالان بازار علت اين موضوع را افزايش هزينههاي واردات کالا و رشد قيمتها عنوان کردند.در هر صورت، در حال حاضر در بازار تجهيزات شبکه برندهاي مختلفي مانند D-LINK TP-LINK،3COM و... در بازار موجودند که بنا به گفته فعالان بازار،D-LINK توانسته است همچنان در رتبه نخست پرفروشهاي بازار بايستد. البته گروهي از فعالان بازار در مورد پرفروشهاي بازار اين كالاها ميگويند: نميتوان ردهبندي مشخصي از برندهاي پرفروش تجهيزات شبكه داشت؛ زيرا هر برندي در يك حوزه كاري پرفروش است. به عنوان مثال برند D-link كه عنوان پرفروش بازار را يدك ميكشد، در زمينه شبكههاي داخلي جزو پرفروشها است. صالحآبادي، يكي ديگر از فعالان بازار نيز ميگويد: از آنجا كه شبكه ايندورا يا شبكههايي كه براي يك ساختمان مورد نياز هستند پرمخاطب هستند، برند D-link توانسته است عنوان پرفروش بازار را يدك بكشد. وي معتقد است شايد بتوان گفت برند D-link يكي از برندهايي است كه بر خلاف ساير برندها رشد زيادي را از لحاظ قيمت تجربه نكرده است و به همين دليل توانسته است سهم فروش بالايي را به خود اختصاص دهد. به گفته آنها، خريداران در وهله اول بايد نوع نياز خود را از كالايي كه قصد خريد آن را دارند مشخص كنند و پس از آن به خدمات پس از فروش و گارانتي كالا توجه كنند؛ چراكه در حال حاضر برندهايي كه با محدوديتهايي ازجمله تحريم روبهرو ميشوند، از طريق قاچاق وارد ميشوند و ممكن است دچار ايراد شده باشند. نتايج آخرين نظر سنجي انجام گرفته در هفته چهارم تير ماه سال 90 در بين اعضاي باشگاه فعالان بازار آي سي تي ايران در مورد برندهاي برتر تجهيزات شبکه نيز نشان دهنده اين موضوع است که برند D-LINK توانسته است برند اول بازار تجهيزات شبکه باشد.D-LINK که يکي از شرکتهاي پيشرو و برنده جوايز مختلف در زمينه طراحي، توسعه و ساخت شبکههاي کامپيوتري، باند پهن، سيستمهاي بيسيم، ارتباط ديتا /صوت و همچنين راهکارهاي ارتباط ديجيتالي براي مقاصد تجاري و خانگي است با کسب 25 درصد در جايگاه نخست عرضهکنندگان تجهيزات شبکه در ايران ايستاده است. پس از D-LINK برند TP-LINK با در اختيار داشتن 6/13 درصد در جايگاه دوم رده بندي قرار دارد. اين شرکت که راهبر بازار محصولات شبکهاي در چين است به صورت جدي از سال 2005 وارد بازار بينالمللي شد و با رشد قابل ملاحظه و همچنين سرمايهگذاري در کشورهاي انگليس، آلمان، روسيه و آمريکا توانسته است که به نامهاي بزرگي در اين زمينه همچون DLINK نزديک شود؛ همچنين اين برند به بازار ايران هم نگاه ويژهاي داشته که توانسته است در دو دوره اخير اين رده بندي در کسوت نايب قهرمان بازار SOHO به خط پايان برسد. جايگاه سوم نيز به برند LINKSYS اختصاص دارد. اين شرکت که بعضا نام ابر قدرت بازارجهاني cisco را که بخش عظيمي از زير ساختهاي دنياي کامپيوتري، الکترونيکي و ديجيتالي جهان را در اختيار دارد، بر محصولات خود حک ميکند، جايگاه خود را در رده بندي نسبت به دوره قبل حفظ کرده است. اما 3 COM هم که روزگاري در جايگاه دوم بازار ايران قرار داشت، چند وقتي است که دچار تنزل رتبه شده و گويا در طبقه چهارم بازار ايران ساکن شده است. اما نکته قابل توجه اين است که در اين دوره شاخص محبوبيت، معيار کاربردهاي کلان نبوده و بيشتر بر سطوح SOHO وSMB توجه شده است و به اين دليل است که نام پر آوازهاي چون cisco به چشم نميآيد. مطمئنا در صورت وجود اين برند، شاهد حضور آن در ميان سه رده نخست ميبوديم. گرچه توجه به مخاطب و کاربرد حرفهاي، تنوع محصول کم و تفاوت قيمت نسبي از جمله دلايلي است که مانع قرار گرفتن اين برند در جايگاه نخست بوده؛ اما نام پرآوازه، کيفيت بالا و سازگاري با سيستم مخابراتي بعضي شهرها آن را هميشه در ميان برترينها قرار داده است. همچنين انتظار ميرود که در دورههاي بعدي شاهد کم شدن فاصله، ميان برخي برندهاي کمتر مورد توجه قرار گرفتهاي، چون SMC,Cordia,Aopen با صدرنشينها و رقابتيتر شدن بازار باشيم.
|
|
|