ماهنامه شبکه - تجربه دو روز رفت و آمد در دفتر مركزي يكي از معروفترين شركتهاي فناوري كه ششمين مارك قدرتمند دنيا را در اختيار دارد، بدون شك تجربه كميابي است.
دفترهاي كاري كه با نهايت سليقه، دقت، نظم و زيبايي ساخته و آراسته شدهاند، كاركناني كه همگي خود را جزئي از شركت ميدانند و يك ورودي بزرگ كه نمايي رو به يك درياچه طبيعي دارد و با گلهاي اركيده تزئين شده است، شما را مطمئن ميسازد كه اگر نوكيا به مورداعتمادترين مارك تلفنهاي همراه تبديل شده است و قدرتمندترين نشان تجاري اروپايي محسوب ميشود، چيزي را در درون دارد كه آن را در جاده موفقيت به حركت درآورده است و موتور محركه آن محسوب ميشود. شركتي كه از توليد چوب و كاغذ آغاز كرده و اكنون در فاصلهاي پانزدهساله خود را به اعتباري درخور توجه در سطح جهان رسانده است، درسهاي بسياري را درخود دارد. شايد در پايان گزارش دريابيد كه مفهوم Connecting People به حقيقت پيوسته است؛ نه به لحاظ آنكه نوكيا آن را محقق كرده، بلكه وجود بيش از سه ميليارد گوشي تلفن همراه در سراسر جهان (تا يك سال ديگر)، به راستي مردمان را به يكديگر مرتبط؛ كه متصل نموده است. براي آشنايي بيشتر با شركت نوكيا ميتوانيد به مقاله موبايل در سرزمين آدمبرفيها در شماره 35 ماهنامه شبكه مراجعه نماييد.
شايد بسياري با اين نكته آشنا باشند كه نوكيا در ابتداي تأسيس و تا سالهاي متمادي پس از آن، هرگز به وادي فناوري قدم نگذاشته است. شركت نوكيا در سال 1865 در فنلاند و توسط يك مهندس جوان 25 ساله با هدف كار در زمينه چوب و كاغذ تأسيس شد. پس از نزديك به نيم قرن فعاليت در اين حوزه، بين سالهاي 1918 تا 1922، شركت نوكيا با مشاركت دو شركت فنلاندي ديگر به حوزههاي ديگري از جمله ساخت كابل وارد شدند. البته اين مشاركت در سال 1966 رسماً به ادغام انجاميد و Nokia Group شكل گرفت.
قبل از اين ادغام، نوكيا در زمينههاي ديگري از جمله توليد كفشهاي زنانه فعاليت داشت و به عنوان مارك معتبري شناخته ميشد. (شكل 1) اما پس از ادغام، نوكيا به زمينههاي مرتبط با الكترونيك نيز روي آورد. با اين همه تا اواخر دهه 1980 ميلادي توجه چندان زيادي به اين حوزه نداشت و در واقع در دهه 90 بود كه بهطور جدي به صنعت الكترونيك پيوست.
متن کامل گزارش را در سايت ماهنامه شبکه بخوانيد