گزارشي از نمايشگاه سبيت آلمان
-(6 Body)
|
گزارشي از نمايشگاه سبيت آلمان
Visitor
1415
Category:
کامپيوتر
نمايشگاه سبيت 2011 روز گذشته و بعد از گذشت پنج روز به کار خود خاتمه داد. در اين دوره از نمايشگاه بيش از چهار هزار شرکت از 68 کشور دنيا حضور داشتند و پيشبيني شده است که بالغ بر 400 هزار نفر از آن بازديد كردهاند. بر اساس برآوردهاي سبيت، 80 درصد بازديدکنندگان را متخصصان تشکيل ميدهند. نمايشگاه امسال در 23 سالن برگزار شد که چهار بخش اصلي نمايشگاه امسال عبارت بودند از: Cebit Pro، شامل راهکارهاي تجاري و حرفهاي فناوري اطلاعات براي شرکتها، Cebit Life، شامل راهکارهاي تجاري فناوري اطلاعات براي مصرفکنندگان، Cebit Gov، شامل راهکارهاي تجاري و حرفهاي فناوري اطلاعات براي بخشهاي عمومي و Cebit Lab، شامل تحقيقات و پژوهشهاي کاربردي در زمينه ICT، نوآوريها و خلاقيتهاي فناوري اطلاعات. اينترنشنال آلماني حضور شرکتهاي سازنده رايانههاي لوحي در کنار فعالان بازار نرمافزارهاي کاربردي يکي از جاذبههاي امسال نمايشگاه بود. در کنار آن ارائه يکي از مزيتها و ويژگيهاي نمايشگاه سبيت، کنفرانسها و سخنرانيهاي تخصصي وعلمي آن در غالب فوروم (forum) است که مخاطبان زيادي دارد. بخش زيادي از مخاطبان آن صرفا براي حضور در اين کنفرانسها از سراسر دنيا به شهر هانوور آلمان سفر ميکنند. گفته ميشود که کنفرانسهاي امسال سبيت با حضور بيش از 4 هزار شرکت کننده از 100 کشور دنيا در زمينههاي مختلف برگزار گرديد. اما نکته قابل توجه در اين بخش اين بود که اکثر کنفرانسهاي ارائه شده به زبان آلماني بود. به جز اين مورد شايد بالغ بر 70 درصد از شرکت کنندههاي نمايشگاه نه تنها کاتالوگ انگليسي نداشتند، بلکه حتي توانايي معرفي محصولات خود را هم به زبان انگليسي نداشتند. شايد برآيند اين عوامل باشد که گفته ميشود سبيت به سمت يک نمايشگاه محلي ميرود و به تدريج جنبه بين المللي خود را از دست ميدهد. اما به هر حال در کنفرانسهاي جانبي سبيت يکي از بخشهايي که امسال در سبيت به آن زياد پرداخته شد رايانش ابري بود. مايکروسافت در يکي از همين کنفرانسها به امنيت در رايانش ابري پرداخت. تفريحات همراه، اتصال دنياهاي واقعي و مجازي، توسعه مرزهاي اينترنت موبايل، آي تي به سمت تفريحات و سرگرمي ميرود، چرا مرورگرهاي وب روز به روز بهتر ميشوند؟، رسانههاي اجتماعي و هنر گفتوگو و مباحثه، نسل بعدي شبکههاي اجتماعي و انقلاب موبايل، اهميت ارتباطات و اجتماعات، هنر گفتوگو، شنيدن و درک کردن، از جمله کنفرانسهايي بود که در نمايشگاه امسال برگزار شد. ترکيه، شريک تجاري از ويژگيهاي نمايشگاه سبيت امسال حضور پررنگ صنعت فناوري اطلاعات کشور ترکيه در غالب کشور همکار و شريک تجاري سبيت Country Partner بود که باعث جلب توجه تمام بازديدکنندگان از اقصي نقاط دنيا به کشور ترکيه و توانمنديهاي آن در اين صنعت شد. ترکها با انجام تبليغات و اطلاعرسانيهاي گسترده از مدتها قبل از برگزاري نمايشگاه ذهن مخاطبان را حساس كرده بودند و در ايام نمايشگاه هم با برگزاري برنامههاي متنوعي مانند غرفه بزرگ کشوري، سخنرانيهاي عمومي و تخصصي، گردهماييهاي ويژه و تبليغات محيطي سعي کردند حس کنجکاوي مخاطبان را پاسخ دهند و آنها را با کشورشان و توانمنديهايشان و برنامههاي در پيش روي خود آشنا نمايند. در نمايشگاه امسال سبيت، بيش از صد شرکت خصوصي از ترکيه در غالب غرفهدار در 5 سالن حضور داشتند. شرکتهاي ترکيهاي در بخشهاي راهحلهاي تجاري IT، امنيت و شبکههاي کامپيوتري، مخابرات، بانکداري الکترونيکي و سيستمهاي مالي، آزمايشگاههاي تخصصي و فناوري اطلاعات و دولت الکترونيکي در نمايشگاه امسال تواناييهاي خود را عرضه كردند. مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه نيز با حضور رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه و آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان برگزار شد. ايران در سبيت 2011 سعيد سالاريان، سرپرست و قائم مقام شوراي عالي اطلاع رساني، در مورد اينکه چرا هميشه در حوزه نمايشگاههاي خارج از کشور دير و نامنظم اقدام ميشود با بيان اينکه شورا امسال از غرفه ايران حمايت مالي و معنوي کرده است، گفت: حوزه آي تي همچنان متولي مشخصي ندارد. وي در مورد حمايتها از حضور شرکتها در قالب پاويون ايران اظهار داشت: از آنجايي که آي تي در کشور هنوز يک نهاد نوپا است، فعاليتهايي مثل برپايي غرفه در نمايشگاههاي معتبر نيازمند حمايت است. وي ادامه داد: سال گذشته به منظور شرکت در سبيت 2010 فعاليتي با محوريت دفتر همکاريهاي فناوري اطلاعات رياست جمهوري و با حضور دستگاههاي مرتبط همچون شورايعالي اطلاعرساني و مرکز رسانههاي ديجيتال وزارت ارشاد و سازمان توسعه تجارت صورت گرفت که نتيجه آن برپايي نسبتا موفق غرفه ايران بود. در آن جلسات، برنامهها مشخص، هزينهها فهرست و هر بخش بسته به توانش از برپايي غرفه حمايت کرد. وي ادامه داد: امسال هم اتفاق مشابهي افتاد، اما حضور سازمان فناوري اطلاعات فضا را متفاوت کرد. سازمان فناوري اطلاعات به قصد حمايت همه جانبه به ميدان آمد، اما در نهايت اين حمايت شکل نگرفت و کار کمي به تعويق افتاد. وي گفت: به نظر من در شرايط کنوني حمايت از غرفه ايران در نمايشگاه سبيت و نمايشگاههاي مشابه بايد به صورت مشارکتي توسط سازمانهاي مربوط انجام شود. سالاريان ادامه داد: به نظر ميرسد تشکيل کميته دائمي براي برنامهريزي حضور شرکتهاي ايراني در نمايشگاههاي خارجي با توجه به محتوايي که بايد در نمايشگاهها در خور شان ايران عرضه شود، ضرورت دارد. سالاريان تاکيد کرد: در حمايت مالي از غرفه ايران، هيچگونه محدوديت مالي وجود ندارد و هر کدام از سازمانهاي مرتبط ميتوانند به راحتي اين هزينه را بپردازند. آنچه که هميشه حضور ايران را در نمايشگاه خارجي با مشکل مواجه ميکند، نبود برنامهريزي و ناهماهنگي است. سالاريان ادامه داد: در ايران اگر چه هر از چند گاهي دستگاههاي متفاوتي نشانههايي از تولي گري در حوزه آي تي را بروز ميدهند، اما اين تولي گري به صورت ساختاري شکل نگرفته است و در کشور به معناي خاص متولي فناوري اطلاعات با تعريف مشخص نداريم. وي افزود: حال اگر متولي آي تي به صورت فراسازماني و فرادستگاهي تعريف شود هم شاهد نظم توسعه آي تي در کشور خواهيم بود و هم در مواردي که حضور در مجامع بينالمللي در نمايشگاههاي خارجي ضرورت پيدا ميکند. متولي فناوري اطلاعات ميتواند با برنامهريزي، شرايط مطلوب اين حضور را فراهم آورد. وي افزود: راهحلي که ما از چند سال پيش مطرح کردهايم، تشکيل يک سازمان راهبري فناوري اطلاعات است که همه قوا را دربر بگيرد. کارگروه نمايشگاهي نداريم امير اشکان تربيت جويي، مديرعامل شرکت پارسان و مجري غرفه ايران در نمايشگاه سبيت 2011 درباره حضور ايران در اين نمايشگاه گفت: مشکلي که امسال داشتيم کمبود زمان بود. با توجه به سابقه حضوري که ايران در اين نمايشگاه دارد، انتظار ميرفت با رشد فناوري در کشور اين حضور هر سال چشمگيرتر شود، اما اين اتفاق تا به حال نيافتاده است و ما به همين حضور حداقلي هم كه داريم بسنده ميکنيم. وي ادامه داد: با توجه به تجربيات سالهاي گذشته، مشکلاتي که در اين زمينه وجود دارد اين است که ما مرکز يا متولي خاصي براي اين امر در کشور نداريم. تصميمات خيلي سريعي گرفته ميشود به اين ترتيب که ما يک ماه مانده به نمايشگاه تازه تصميم ميگيريم که به اين نمايشگاه برويم.تربيت جويي خاطرنشان كرد: حضور در اين نمايشگاهها برنامههاي ميان مدت ميخواهد درست همانند آنچه در ساير غرفههاي کشوري در نمايشگاه ديده ميشود. اين نکته را به ياد داشته باشيم که اين نمايشگاه سالانه برگزار ميشود و يک اتفاق خيلي مهم است. به نظر ميرسد که اگر 6 ماه قبل از نمايشگاه ما بدانيم که ميخواهيم صد در صد در اين رويداد حاضر باشيم هم با شکل و هم با محتواي بهتري ميتوانيم حضور داشته باشيم. وي درباره حضور امسال ايران در اين نمايشگاه عنوان کرد: هر چند که امسال نسبت به سال گذشته در يک سطح قرار داشتيم، اما مجموع اين دو سال خيلي بهتر از سالهاي قبلش بوده است اما اين براي کشوري به اسم ايران کافي نيست. ضروري به نظر ميرسد که در اين بخش نيازمند يک کميته يا کارگروه مستقل با توجه به توالي نهادهاي تصميم ساز در زمينه فاوا هستيم. تربيت جويي ادامه داد: امسال در نمايشگاه 10 شرکت از ايران حضور داشتند و از اين تعداد سه شرکت نتايج خوبي از محصولات خود گرفتهاند به طوري که دو تفاهمنامه هم منعقد شده است که اين دستاورد بزرگي است. 10 شرکت در صد متر شرکت توسن، شرکت سروش فرا فناوري، شرکت ايستاتيس (پارک علم و فناوري يزد)، شرکت سيمرغ، شرکت آرمان سامانههاي نوين، شرکت نيکان کوثر، شرکت ايده پرداز ژوبين، موسسه علوم تحقيقات نور و موسسه رسانههاي ديجيتال شرکتهايي بودند که امسال در فضاي غرفه صد متري ايران به ارائه خدمات خود پرداختند. حامد صابر، مديرعامل سروش فرا فناوري (هاي تک) از شرکتهايي بود که توانست در اين نمايشگاه تفاهمنامه منعقد کند. وي در بيان فعاليتهاي خود گفت: شرکت ما راهکارهاي تلويزيوني تعاملي ارائه ميدهد. تلويزيون تعاملي امکان جديدي است که در آينده نزديک کاربران زيادي را به خود اختصاص خواهند داد. بيننده ديگر مجبور نيست آن چيزي که فرستنده رو آنتن ميگذارد را ببيند. امکانات زيادي در اختيارش قرار ميگيرد. ميتواند خريد انجام دهد، ميتواند از سيستم آموزشي استفاده کند و به شکل کلي تلويزيونهاي تعاملي در آينده همان استفاده معمولي کامپيوتر در منازل را که شامل اينترنت و بازي و سرگرمي است را براي کاربران فراهم ميکند. وي ادامه داد هماکنون دو پروژه در ايران اجرا کرديم که يکي مربوط به مخابرات بود و ديگري پايلوتي بود که با صدا و سيما هماکنون در شهر پرند برقرار کردهايم. وي در مورد حضورش در غرفه ايران گفت: شايد سال ديگر غرفه مستقلي را بگيرم تا بتوانيم استندهاي جداگانهاي نصب کنيم اما به طور کلي بازديد نسبتا خوبي داشتيم. از مالزي استقبال خوبي داشتيم و قرار شد بعد از نمايشگاه در سفري به مالزي اين سيستم را برايشان ارائه دهيم علاوه بر اين چند شرکت ايراني در آلمان نيز تقاضاي نمايندگي داشتند. کميته بينالملل نظام صنفي بيگانه با نمايشگاه رضا دانش مديرعامل شرکت آرمان سامانه نوين از ديگر حاضران در غرفه ايران گفت: با دو هدف در نمايشگاه سبيت امسال شرکت کرده يکي عرضه محصولات شرکت و ديگر دريافت پروژههاي برون سپاري. وي افزود: در بخش برون سپاري بحثهاي خوبي با طرفهاي خارجي داشتيم به ويژه با شرکتهايي که مدير پروژههاي ايراني دارند. شرکت آرمان سامانه نوين در سبيت امسال چند محصول نرمافزاري هم به نمايش درآورده است که از آن جمله ميتوان به محصولاتي نظير برنامهريزي توليد، کنترل کيفيت نگهداري و تعميرات و بازرسي فني و خوردگي فلزات در صنعت نفت اشاره کرد. دانش افزود: با شرکت نرمافزاري آلماني که در زمينه تجهيزات نفتي تمايل به کار داشت مذاکرات سازندهاي انجام شد که تا مرحله امضا تفاهمنامه پيش رفته است. رضا دانش با بيان اينکه حدودا يکسال است به بررسي بازارهاي خارجي پرداخته گفت: ترجيح ميدهيم در زمينه صادرات نرمافزار و دريافت پروژههاي برون سپاري با کشورهاي پيشرفته کار کنيم. وي افزود: در اين زمينه از طريق مکاتبه با شرکتها، ارسال شرح خدمات و توانمنديها از مدتها پيش اقدام کردهايم که بعضي از اينها به بازديد طرفهاي خارجي از غرفه و مذاکره رودرو منتج شده است. وي گفت در زمينه برون سپاري با توجه به ارزان بودن نيروي انساني ما نسبت به اروپا و توان فني ايرانيها ميتوانيم مزيت داشته باشيم، اما تا آنجايي که من دريافتهام آلمانيها به رعايت اصول حرفهاي از سوي ايرانيها مطمئن نيستند. وي افزود: ممکن است پروژههاي نخستين سود مالي چنداني نداشته باشد ولي اگر با رعايت اصول حرفه اي به ايجاد اعتماد در طرفهاي مقابل بپردازيم با اعتباري که بهوجود ميآيد شانس عقد قراردادهاي بيشتر و سود مالي نيز بالا ميرود. وي درباره حضور شرکتهاي ايراني در نمايشگاه گفت: کميته روابط بينالملل سازمان نظام صنفي رايانهاي در مورد نمايشگاههاي سبيت يا نمايشگاه مشابه واکنشي نداشته است. به نظر من سازمان بايد در زمينه صادرات با تشکيل کارگروه يک پروژه بزرگ تعريف کرده و شاخصهاي دخيل در بخش صادرات را تعريف کند. نمايشگاه توان داخليها را بالا ميبرد سعيد رسول اف، مديرعامل شرکت ايده پرداز ژوبين، توليدکننده نرمافزارهاي تلفن همراه، دومين باري است که در نمايشگاه سبيت به عنوان غرفهدار حضور دارد. وي در ارزيابياش از نمايشگاه ميگويد: نمايشگاه به طور کلي نسبت به سالهاي قبل رشد چشمگيري داشته است. در اين نمايشگاه محصولات متنوعي از جمله نرمافزار «کتابخانه همراه سامسونگ ژوبين» که به سفارش شرکت سامسونگ و ويژه سيستم عامل آندرويد طراحي و پياده سازي شده است به بازديدکنندگان ارائه شد که نظر بسياري از بازديدکنندگان، به ويژه نمايندگان کشورهاي فارسي زبان و عرب زبان را به خود جلب کرد و اميدواريم مذاکرات انجام شده به عقد قراردادهاي همکاري منجر شود. وي ادامه داد: به طور حتم اين غرفه نمايانگر تمام پتانسيلهاي صنعت فناوري اطلاعات در کشور نيست و غرفه ايران ميتوانست با برنامهريزي مناسب و حمايت نهادهاي مسوول، شکل بهتري به خود بگيرد. فراهم نمودن تسهيلات و شرايط مناسب براي حضور شرکتها به عنوان غرفهدار يا بازديدکننده براي آشنايي با آخرين پيشرفتهاي اين حوزه و نيز حضور تصميمگيران و مديران IT سازمانها و نهادهاي دولتي، ميتواند به رشد اين صنعت کمک قابلتوجهي نمايد. سيدعليرضا کيميا، معاون موسسه رايانه نيکان کوثر نيز که امسال سومين حضور خود را با حمايت مرکز رسانههاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد در سبيت تجربه کرد درباره غرفه ايران ميگويد: سال گذشته هم تعداد شرکتها بيشتر بود و هم شرکتهاي حاضر قويتر و پررنگتر از قبل حضور داشتند، اما امسال آنچنان نظم خاصي نداشتيم. او ادامه ميدهد: اين مشکل بيشتر به دليل بيبرنامگي و بينظمي حاميان مالي نمايشگاه بوده است. به گفته کيميا علاوه بر اين مشکل به نظر ميرسد که شرکتهاي حاضر در غرفه ايران امسال ضعيفتر از گذشته حاضر شدهاند. او ميگويد: البته هيچکدام از اين موانع بر عهده مجري غرفه نيست؛ چرا که در طول سه سال گذشته مجري غرفه ايران تمام سعي خود را براي بهتر شدن غرفه ايران انجام داده است. کيميا علت حضور شرکتش در نمايشگاه را کسب تجربه از شرکتهاي همکار خود و ديگري را بهدست آوردن بازاري براي فروش محصولات شرکت خود عنوان کرد. وي پرمخاطبترين محصول شرکتش را نرمافزار ايران شناسي عنوان کرد که علاوه بر زبان فارسي به زبانهاي عربي، انگليسي، آلماني و اسپانيايي توليد شده است که اين نرم افزار طي امسال و سال گذشته با استقبال بينظيري از سوي مخاطبان اين زبانها روبهرو شده است.
|
|
|