جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
گفت وگو با مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران
-(7 Body) 
گفت وگو با مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران
Visitor 1432
Category: کامپيوتر
شرکت مخابرات استان تهران با شش ميليون و 100‌هزار مشترک جزو پرمشترک‌ترين شرکت‌هاي استاني در کشور است. از روز گذشته اين شرکت براي اولين بار در کشور سرويس پيامک تلفن ثابت را راه‌اندازي کرده که اين طرح فعلا قرار است تنها در استان تهران ارائه شود.

با توجه به استقبال کاربران تلفن همراه از سرويس پيامک و درآمدزايي اين سرويس براي اپراتورها از يک سو و تعرفه پاييني که براي پيامک تلفن ثابت درنظر گرفته شده است پيش‌بيني مي‌شود که دير يا زود بازار درآمدي اين سرويس دستخوش تغييرات گسترده‌اي شود. از سوي ديگر احتمال مي‌رود که با فراگير شدن اين سرويس در بين کاربران تلفن ثابت و نيز افزايش کاربردهاي پيامکي در کشور حجم ارسال پيامک با تلفن همراه کاهش يافته و اغلب مشترکان به سمت پيامک ثابت سوق پيدا کنند اما از سوي ديگر نيز پيش‌بيني مي‌شود که اپراتورهاي فعال در کشور به سادگي از خير درآمد کلان اين حوزه نگذشته و احتمالا با کاهش تعرفه‌هاي فعلي به مقابله با اين سرويس جديد بپردازند. به هر حال پيامک تلفن ثابت در کنار ارائه سرويس اينترنت پرسرعت توسط مخابرات و نيز ابهامات موجود در برخي از مناقصات اين شرکت موضوع گفت‌وگوي ما با محمد روح‌اللهي، مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران بود که در ادامه مي‌خوانيد.

بحث را با سرويس پيامک ثابت شروع کنيم.
سرويس پيامک تلفن ثابت سرويس آشنايي است براي مشترکان. شکل استفاده از اين سرويس همانند پيامک همراه است به طوري که مشترکان بايد يک بار شماره اس‌ام‌اس سنتر را روي گوشي خود ثبت کنند که اين شماره براي مشترکان تهراني 9717000 است. بعد از آن اگر گوشي قابليت ارسال و دريافت پيامک را داشته باشد مشترکان مي‌توانند شماره مقصد را وارد کرده و پيام مورد نظر خود را ارسال کنند .

تعرفه استفاده از اين سرويس هم براي تلفن ثابت به ثابت در يک شهر يک پالس يعني 7/44‌ريال، براي تلفن ثابت به ثابت بين شهري دو پالس و براي ثابت به همراه و بالعکس هم دو پالس در نظر گرفته شده است. اما بحث ثابت به همراه و بالعکس مستلزم هماهنگي اپراتورها است. ما هماهنگي‌هاي لازم را با همراه اول در اين زمينه انجام داده‌ايم و مراکز اس‌ام‌اس سنترها به يکديگر متصل شده‌اند اما بحث‌هاي تعرفه‌اي و مالي بين اپراتورها هنوز شفاف نشده است که به زودي در مذاکرات حل مي‌شود.

چيزي که هم‌اکنون افتتاح شده است پيامک تلفن ثابت است که تنها در استان تهران راه‌اندازي شده و تقريبا شش ميليون مشترک تلفن ثابت در اين استان مي‌توانند از آن استفاده کنند. براي استفاده بين استاني مستلزم آماده شدن استان‌ها هستيم که براي اين کار دو روش وجود دارد يکي اينکه آن‌ها هم اس‌ام‌اس سنتر تاسيس کرده و مراکز آن‌ها به مراکز تهران متصل شوند يا اينکه از نامبرينگ و کد‌بندي استفاده شود که اين دو روش در دست بررسي و تدوين استانداردهاي لازم است اما چون فعلا استاني در اين موضوع فعال نيست اين مساله هنوز نهايي نشده است.


در زمينه پيامک فارسي هم اقداماتي صورت گرفته است؟
ارسال و دريافت پيامک مستلزم رعايت دو نکته است. يکي اينکه اس‌ام‌اس سنتر امکان دريافت و ارسال فارسي داشته باشد و ديگري اينکه گوشي مورد استفاده از اين امکان برخوردار باشد. گوشي‌هايي که ما در بازار داريم فقط حروف لاتين را پشتيباني مي‌کنند ولي اس‌ام‌اس سنترهايي که به کار گرفته شده است هم حروف فارسي را. پشتيباني مي‌کنند و هم حروف انگليسي را، اگر سرويس فراگير شود مي‌توان با توليد‌کنندگان يا وارد‌کنندگان هم وارد مذاکرده شد تا گوشي‌هاي ارائه شده فونت فارسي را هم پشتيباني کنند چرا که اين امر مساله پيچيده‌اي نيست اما تعرفه‌اي براي پيامک فارسي يا لاتين در اين بخش مشخص نشده است. البته تعرفه فعلي خيلي ارزان است به خصوص در بخش پيامک‌هاي حجمي و ما هم همانند همراه اول پيمانکاران حجمي را در آينده طراحي و پيدا خواهيم کرد به خصوص در بخش برنامه‌هاي صدا‌وسيما. اين شيوه خيلي اقتصادي‌تر از پيامک موبايل است چرا که در تلفن همراه تعرفه ارسال هر پيامک حداقل دو برابر تلفن ثابت است که البته اين امر در زمينه ارسال پيامک با حروف لاتين گران‌تر هم هست.


بخش پيامک‌هاي تبليغاتي را نيز در نظر گرفته‌ايد؟
بله اين مورد را هم شامل مي‌شود. با اين سرويس يک بازار 24‌ميليون مشترکي باز مي‌شود. البته اين بخش به رفتار مشترکين بستگي دارد اگر مشترکين استقبال کنند حتي ممکن است بازار درآمد پيامک جا به جا هم بشود يعني از اينکه اين بازار هم‌اکنون در اختيار اپراتورهاي تلفن همراه است در آينده سهم بيشتر در اختيار تلفن ثابت قرار گيرد. درآمدهايي هم که جابه‌جا مي‌شود معمولا در حوزه اينترکانکشن جبران مي‌شود.


چند درصد از گوشي‌هاي موجود در بازار اين قابليت را دارد؟
گوشي‌هايي که هم‌اکنون در خانه‌هاي مشترکان وجود دارد عموما اين قابليت را ندارند چرا که اين سرويس تاکنون فعال نبوده است. اما قيمت گوشي‌هايي که اين قابليت را دارند هم‌اکنون در بازار بين 20 تا 30‌هزار تومان قيمت دارند اما اگر استقبال باشد قطعا اين قيمت کاهش خواهد يافت.
فکر نمي‌کنيد از برنامه زمانبندي که پيش از اين اعلام کرده بوديد کمي عقب‌تر باشيد؟
ما پارسال قول داده بوديم که نيمه دوم امسال اين سرويس را فعال کنيم و اين کار را هم انجام داديم البته مقداري تاخير داشتيم چرا که به دليل عدم استقبال از سوي بخش خصوصي يک بار اين مناقصه تجديد شد.


چند پيمانکار براي اين بخش فعال هستند؟
ما پيمانکار نداريم. تجهيزات اس‌ام‌اس سنتر را خريداري کرديم اما براي ارسال پيامک‌هاي حجمي بايد حتما پيمانکار داشته باشيم که هنوز براي اين کار برنامه‌ريزي خاصي نداريم.


ظرفيت اين مراکز چقدر است؟
بستگي به نوع استفاده قابل‌افزايش است. براي نياز فعلي مشکلي وجود ندارد اما شبکه روزانه بررسي مي‌شود و در صورت نياز ظرفيت افزايش پيدا مي‌کند.


طرح مشترک مخابرات استان تهران با شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت پرسرعت (PAP) به کجا رسيد؟
اين طرح موفق نبود و به جايي هم نرسيد. در واقع دوستان استقبالي نکرده‌اند و اخيرا هم دولت مصوبه‌اي داده است که شرکت مخابرات ايران مکلف است تا پايان سال 88 که پايان برنامه چهارم توسعه است سه ميليون پورت اينترنت پرسرعت نصب و راه‌اندازي کند. سهم استان تهران هم از اين سه ميليون پورت يک ميليون پورت است. اين مصوبه چون اخيرا ابلاغ شده است در نتيجه به امسال نمي‌رسيد. ما تلاشمان بر آن است که تا پايان امسال قرار داد 100‌هزار پورت را نهايي کنيم که تا تجهيزات مورد نياز اين بخش وارد شود به احتمال زياد راه‌اندازي آن تا پايان تير ماه صورت مي‌گيرد.


هزينه اتصال پايين‌تر از هزينه بخش خصوصي است؟
تعرفه مصوب سازمان تنظيم مقررات است و اين تعرفه زير 10‌هزار تومان است.


اين قرارداد مربوط به مناطقي مي‌شود که PAPها حضور ندارند؟
خير به اين شکل نيست. پروانه ما هم همانند پرونده پپ‌ها است. البته ما هنوز هم با اين شرکت‌ها مشغول مذاکره هستيم اما چون از طرح ما استقبال نشد، دولت هم اين تکليف را به مخابرات ايران واگذار کرد. قطعا در برنامه و بودجه سال آينده هم حجم قابل‌توجهي براي آن در نظر گرفته شد در نتيجه ما اين کار را شروع مي‌کنيم البته باب همکاري با شرکت‌هاي پپ همچنان باز است و اگر اين شرکت‌ها علاقه به مشارکت داشته باشند ما استقبال مي‌کنيم اما اگر هم نيايند با توجه به تکليفي که به ما واگذار شده است ما اين کار را انجام مي‌دهيم.


مشکلات موجود بين شما و پپ‌ها چه چيزهايي بود؟
ديدگاه‌ها با هم تفاوت داشت و مبناي مشارکت بيشتر موردنظر طرفين بود. ما مشارکت در درآمد کل سرويس مورد نظرمان بود، اما دوستان مي‌گفتند شما امکانات را فراهم کنيد و در قبال يک رقمي آن را به ما اجاره دهيد اما چون ما درآمد قابل توجهي را در اين بخش مي‌ديديم معتقد نبوديم که تمام سرمايه گذاري‌ها را مخابرات انجام دهد اما در درآمد يک عدد ثابتي عايدش شود.


فکر مي‌کنيد استقبال مردم از اين طرح چگونه باشد چرا که هم‌اکنون پپ‌ها با قيمت بالاتري خدمات خود را ارائه مي‌دهند؟
تا حالا متاسفانه تعرفه مصوبي نداشتيم. کمتر از سه يا چهار ماه پيش اين تعرفه ابلاغ شد. البته اين تعرفه فعلا براي 128 کيلوبايت است.


نسبت پهناي باند به هر مشترک (Share isuee) هم مشخص شده است؟
بله. اين نسبت بر اساس ابلاغيه تنظيم مقررات يک به 10 است.


بحثي مطرح شده مبني‌بر اينکه با کاهش قيمت ثبت‌نام تلفن ثابت در حقيقت هزينه نصب‌واتصال بالا رفته است در اين زمينه توضيح مي‌دهيد؟
در پروانه مخابرات چيزي به اسم وديعه ديگر وجود ندارد و اسم آن به حق اتصال تغيير يافته. سابق وديعه دو بخش داشته است. يکي حق نصب که مبلغ آن 5‌هزار تومان بوده و ديگري هم همان وديعه بوده که 95‌هزار تومان محاسبه مي‌شده است. بعضي‌ها گفتند که ما حق نصبمان را 50‌هزار تومان
کرده ايم اين حرف درستي نيست. ما قيمت تعيين نکرديم. سازمان تنظيم مقررات اعلام کرده تا سقف 50‌هزار تومان براي هر مشترک شرکت مخابرات مي‌تواند حق اتصال دريافت کند و اين حق اتصال هيچ ربطي به حق نصب ندارد.

در مورد گزارشاتي که پيرامون دامپينگ در مناقصات مخابرات استان تهران منتشر شده است و اينکه گفته مي‌شود شرکت‌هاي چيني عمدتا با پايين‌ترين قيمت ممکن مناقصات را برنده شده و باعث تهديد براي توليد‌کنندگان داخلي مي‌شوند، توضيح مي‌دهيد؟
قانون مشخصي در اين بخش وجود ندارد. گزارشاتي منتشر شده مبني‌بر حضور شرکت‌هاي چيني. همان طور که مي‌دانيد ما در استان‌ها خريد خارجي نداشته و بايد از توليدات داخلي استفاده کنيم. اگر هم بخواهيم خريد خارجي داشته باشيم اين کار مستلزم مصوبات خاص يا مجوز از شوراي اقتصاد است.
شرکت‌هايي که با ما کار مي‌کنند عمدتا کنسرسيوم‌هاي توليد‌کنندگان هستند که از وزارت صنايع مجوز دارند. يعني وزارت صنايع به مخابرات اعلام کرده که اين کنسرسيوم‌ها مورد تاييد من هستند. البته ما از شرکت‌هاي ديگري خريد داريم که يا توليد‌کننده هستند يا واسطه. اما در مناقصه مورد نظر کنسرسيومي برنده شده است که اولين کنسرسيوم مورد تاييد وزارت صنايع است.


يعني قيمتي که اين کنسرسيوم ارائه داده مربوط به تجهيزات ايراني است؟
اين کنسرسيوم‌ها معمولا با شرکت‌هاي خارجي همکاري مي‌کنند.


يعني در حقيقت وارد مي‌کنند؟
خير. بخشي از تجهيزات را هم توليد مي‌کنند. الان شرکت‌هاي چيني‌اي که با ما قرار داد دارند بخش قابل‌توجهي از تجهيزاتشان داخلي است. اينکه چند درصد اين تجهيزات داخلي است را بايد کنسرسيوم برنده اعلام کند. ما معمولا امکان کنترل کارخانه‌اي و آناليز تجهيزات را نداريم. ما مکلفيم داخلي بخريم و آنها هم تعهد مي‌دهند که 51‌درصد اين تجهيزات را در داخل توليد مي‌کنند. حال اينکه اين 51‌درصد چگونه توليد مي‌شود بر عهده وزارت صنايع است. ما طبق قانون موظفيم پايين‌ترين قيمت و با حداقل استاندارد را تهيه کنيم. اين مناقصه براي آنکه تمام شرکت‌ها بتوانند پيشنهاداتشان را اعلام کنند چند بار تمديد شد. به همين جهت شرکت‌هاي مطرحي هم همچون اريکسون، هواوي و زد‌تي‌اي در اين مناقصه شرکت کردند.


برندهايي را که نام برديد هم بايد 51‌درصد از توليدشان ايراني باشد؟
طرف ايراني مکلف و متعهد است که اين کار را انجام دهد. اما در مورد برخي از شرکت‌ها شبهه وجود دارد که آيا توليد‌کننده هستند يا خير. شرکتي که در اين مزايده برنده شده رسما از سوي وزارت صنايع و معادن تاييد شده که از توليد‌کنندگان مطرح داخلي است.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image