گوگل پلاس به مخاطبان دولتي مي انديشد
-(4 Body)
|
گوگل پلاس به مخاطبان دولتي مي انديشد
Visitor
1653
Category:
کامپيوتر
رقابت در ميان شبکههاي اجتماعي هر روز وارد مرحله جديدي ميشود. با توجه به رقابت سنگين اين شبکهها براي جذب کاربران بيشتر، آنها هر روز تلاش ميکنند با ارائه خدمات بيشتر کاربران بيشتري را به سوي خود جلب کنند. در اين ميان، نکته جالب توجه تلاش اين شبکهها براي جلب کاربران جديد از طيفهاي جديد است. گوگلپلاس که از آن به عنوان رقيبي براي فيسبوک ياد ميشود، اکنون چشم به کاربران دولتي دوخته است و تلاش ميکنند آنها را بيش از پيش وارد شبکههاي اجتماعي کند. اين شبکه اجتماعي در آخرين تلاش خود در اين زمينه اقدام به راهاندازي سرويس جديدي با عنوان «صفحات» کرده است که هدف اصلي از آن ارائه خدمات به سازمانهاي تجاري و دولتي است. بسياري از کارشناسان به اين ترفند گوگلپلاس بدبين هستند و آن را زمينهاي براي حضور گستردهتر دولت در اينترنت ميدانند. برخي ديگر نيز اما آن را گامي در جهت شفافسازي دولتي ميدانند. در همين مدت کوتاهي نيز که اين سرويس جديد راه افتاده، تعداد زيادي از سازمانهاي دولتي در آمريکا به جمع کاربران گوگلپلاس پيوستهاند. از جمله اين سازمانهاي فدرال ميتوان به سازمان «ناسا»، «نيروي دريايي آمريکا»، «نيروي تفنگداران آمريکا» و «سازمان امنيت اتمي ملي» اين کشور اشاره کرد. هدف اصلي از سرويس جديد گوگلپلاس که باعث جذب اين کاربران دولتي شده است ارائه تسهيلات فني به اين کاربران براي مشارکت در فضاي سايبري است. البته گوگل اين سرويس جديد را بعد از تصميم ناگهاني خود در تابستان امسال گرفت که در آن حساب کاربري برخي از سازمانهاي عمدتا تجاري را که هنوز کار خود را شروع نکرده بودند، بست. با اين کار تعداد کاربران گوگلپلاس دچار کاهش چشمگير شد اما با اين سرويس جديد به نظر ميرسد گوگلپلاس تصميم گرفته است بار ديگر اين کاربران را جذب کند. سرويس جديد از برخي جهات با سرويس حساب کاربري گوگلپلاس متفاوت است. گوگلپلاس و شبکههاي اجتماعي ديگر در کل اين امکان را به سازمانهاي دولتي ميدهند تا با مالياتدهندگان و ديگر مراجعان خود در ارتباط مستقيم قرار گيرند. آنها ميتوانند با کمک اين شبکهها دست به اقدامات بيشتري در زمينه شفافسازي بزنند. شفافسازي از جمله شعارهاي دولت باراک اوباما رئيسجمهور آمريکاست و پيوستن به شبکههاي اجتماعي از جمله تمهيدات سازمانهاي فدرال براي شفافسازي محسوب ميشود. البته اين ويژگي مختص سازمانهاي آمريکايي نيست و در سراسر جهان نيز شاهد هستيم که بسياري از شرکتهاي اقتصادي و دولتي با استفاده از شبکههاي اجتماعي تلاش ميکنند به صورت بيواسطه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و از نظرات آنها براي بهبود کيفيت محصولات و خدمات خود استفاده کنند. در واقع اين شبکهها بخاطر اطلاعاتي که از کاربران در سراسر جهان دارند، به اين شرکتها اين امکان را ميدهند تا شناخت بهتري از مخاطبان خود داشته باشند. سرويس جديد گوگلپلاس البته تا حدي در تضاد با ماهيت غيردولتي اينترنت قرار دارد و به گفته کارشناسان عملا اين خطر را ايجاد ميکنند که اينترنت بيش از پيش ماهيتي دولتي پيدا کند زيرا با اين سرويس جديد، سازمانهاي دولتي راحتتر ميتوانند در شبکههاي اجتماعي و در کل اينترنت فعاليت کنند و منشاء اثر قرار گيرند. بيشتر سازمانهاي فدرال که تاکنون به گوگلپلاس پيوستهاند، فعاليت خود را با جديت آغاز کردهاند و از همين الان نيز اقدام به گذاشتن خبر، مطالب چندرسانهاي و اطلاعات مختلف کردهاند. محتوياتي که در حساب کاربري اين سازمانها در گوگلپلاس قرار داده شده کاملا مشابه محتويات آنها در شبکههاي اجتماعي ديگر مثل فيسبوک و توييتر است. براي مثال، نيروي تفنگداران آمريکا عمدتا تمامي محتوياتي را که در حساب کاربري خود در فيسبوک ميگذارد در گوگلپلاس نيز کپي ميکند. ناسا نيز از زماني که به گوگلپلاس پيوسته است، حضور فعال در آن داشته است و تاکنون چندين و چند پست در آن قرار داده است که عمدتا تصوير و مطالب چندرسانهاي هستند و بسياري از آنها با محتوياتي که اين سازمان در شبکههاي اجتماعي ديگر به اشتراک ميگذارد، متفاوت است و اين نشان ميدهد که ناسا حساب خاصي روي گوگلپلاس باز کرده است. صفحه ناسا در گوگلپلاس در حال حاضر بيش از 18 هزار طرفدار دارد. در ميان ديگر سازمانهاي فدرال آمريکا که در طول هفته گذشته به گوگلپلاس پيوستهاند، ميتوان به سازمانهاي «پروژههاي تحقيقاتي پيشرفته دفاعي»، ارتش هوافضاي «فورت راکر»، «گارد ملي ارتش تگزاس»، «مقر ميداني خدمات هواشناسي ملي الپاسو» و «شاخه آموزش خدمات هواشناسي ملي» اشاره کرد. گوگلپلاس البته شاهد ثبات و حتي کاهش بار ترافيک خود بعد از افزايش اوليه تقاضا براي استفاده از سرويس جديد خود بود و برخي سازمانهايي که قبل از راهاندازي اين سرويس جديد در گوگلپلاس عضويت داشتند به نظر اکنون غيرفعال شدهاند. مثلا «ستاد فرماندهي مهندسي و توسعه و تحقيقات ارتش ايالات متحده آمريکا» اواخر سپتامبر امسال چند پست به اشتراک گذاشت و از آن زمان به بعد ديگر هيچ پستي روي صفحه آن مشاهده نميشود. برخي از سازمانهاي فدرال عضو گوگلپلاس اقدام به باز کردن حساب کاربري کردند اما هيچ پستي در آن با ديگران به اشتراک نگذاشتند که از آن جمله ميتوان به گارد ملي، آکادمي نيروي هوايي، ستاد فرماندهي پيمانکاري ارتش آمريکا اشاره کرد. بسياري از کارشناسان معتقدند در شرايط فعلي نميتوان درباره آينده گوگلپلاس و حضور سازمانهاي دولتي در آن نظري قطعي داد. تعامل کاربران عادي با اين سازمانها در اين شبکه اجتماعي در آينده نشان خواهد داد که آيا حضور اين سازمانها در کل به نفع گوگلپلاس بوده است يا به ضرر آن اما يک نکته در ميان همه ناظران مشترک است و آن اينکه اينترنت ديگر فقط متعلق به مردم عادي نيست و دولتها نيز سهم خود را از آن ميخواهند.
|
|
|