اشتغال اين روزها به يکي از دغدغههاي بزرگ افراد به خصوص جوانترها تبديل شده است. در حالي که در اغلب کشورهاي نه چندان پيشرفته و در حال توسعه پيدا کردن کار و شرايط آن آنقدر سخت است که افراد را به حداقلها هم راضي ميکند، در بعضي از کشورهاي پيشرفته جوانترها ترجيح ميدهند که کار و محل کارشان را خودشان انتخاب کنند.
با اين همه اما کار در بعضي از شرکتها، ارگانها و سازمانها هميشه براي همه اين افراد در هر جاي جهان مانند يک روياي شيرين ممکن است براي بعضي دست يافتني شود و براي بعضي ديگر در حد همان رويا باقي بماند.
خلاقيت در شرکتهاي تکنولوژي
تحقيقات اخير در اين زمينه نشان ميدهد که جوانترهاي تحصيلکرده علاقه زيادي به کار در شرکتهاي Google، Apple و Facebook دارند. در مقابل اما اين افراد هيچ تمايلي به اشتغال در بانکها نداشته و دوست ندارند در ادارات معمولي و با ديسيپلينهاي خشک آنها کار بکنند. در حقيقت اين تحقيقات نشان ميدهند که اين روزها جوانترها علاقه بيشتري به نوآوري و خلاقيت و کار در چنين فضاهايي پيدا کردهاند. آنها ميخواهند در محيطي فعال و صميمي و البته روبهرشد کار کنند و هرگز هم علاقهاي به در جا زدن در يک پست و موقعيت در يک سازمان دولتي ندارند.درست به همين دليل هم هست که نتايج اين تحقيقات ميتواند راهنماي خوبي براي شرکتها و موسسات تازه تاسيس که به دنبال نيروهاي کار هستند، باشد.
اين تحقيقات که اخيرا توسط موسسه مشاورهاي و تحقيقاتي Universum که در زمينه اشتغال کار ميکند و نشريه وال استريت ژورنال انجام شده است، نشان ميدهد که حدود يک پنجم کارجويان جوان دوست دارند در شرکت Google (پرطرفدارترين شرکت براي کار در جهان و ايالات متحده آمريکا) کار بکنند. بعد از اين شرکت، Apple، Facebook، وزارت کشور ايالات متحده و شرکت Walt Disney به ترتيب رتبههاي دوم تا پنجم اين فهرست را در اختيار گرفتهاند.
اين تحقيق روي بيش از 6 هزار و 700 نفر از کارمندان جوان تازه کار با سابقه کاري از يک تا هشت سال انجام شده است. اين افراد از ميان فارغ التحصيلان کمتر از 40 ساله دانشکدههاي مختلف انتخاب شدهاند و از آنها خواسته شده است تا پنج شرکت ايدهآل خود براي کار را از ميان يک فهرست 200 تايي انتخاب و معرفي کنند. در همان نتايج اوليه مشخص شد که روياي اغلب افراد براي کار در شرکت Google تعبير ميشود. به عقيده بسياري از کارشناسان، Google توانسته است که يک برند قدرتمند و جذاب را در طول اين سالها ايجاد کند که تا در ذهن هر فردي با هر فرهنگ و سليقهاي ماندگار شود تا جايي که بسياري آرزوي کار در آن را در سرشان بپروراند. «کريس کوردري» يکي از تحليلگران موسسه تحقيقاتي Universum در اين مورد ميگويد: «Google هميشه استراتژي تشويق و پاداش براي ايدههاي خلاقانه کارمندانش را در دستور کار دارد. اين در حالي است که مديران اين شرکت يک فضاي کار چالشي و رو به رشد را ايجاد کردهاند که در کنار آن کارمندان به صورت همزمان ميتوانند يک فرهنگ کاري مفرح، جالب و آموزنده را هم تجربه کنند.»
بحران و افول شرکتهاي مالي
در مقابل محبوبيت شرکتهاي تکنولوژي، اما گويا شرکتهاي فعال در زمينه خدمات مالي و بازرگاني چندان هم براي کارجويان جوان جذاب و جالب توجه نيستند. در واقع اين اتفاق از سال ميلادي گذشته و به دنبال بحرانهاي مالي رخ داده است. بهترين نمونه در اين مورد شايد بانک America Merrill Lynch باشد که بيشترين ميزان سقوط را از سال گذشته تجربه کرده است. رتبه اين بانک در فهرست پر طرفدارترين شرکتها براي کار در سال 2010 برابر 48 بوده است، در حالي که رتبه امسال آن به 77 سقوط کرده است. هرچند اين تحقيق چرايي اين موضوع را چندان مورد بررسي قرار نداده است، اما کوردي در اين مورد معتقد است که افزايش بياعتمادي در موسسات مالي و بازرگاني به مردم عادي هم نفوذ کرده و از طرفي شرايط اقتصادي نا بسامان هم تاثير قابل توجهي بر اين روند داشته است.
با اين همه، اما بعضي از اين شرکتها و موسسات مالي آنقدر معتبر و شناخته شده هستند که وارد شدن به آنها به عنوان يک کارمند ميتواند موفقيت بزرگ و تکرار نشدني باشد. اين موضوع شايد براي آن دسته از افرادي که عنوان بيکار را با خودشان دارند، ملموستر باشد. آمار نشان ميدهد که نرخ بيکاري در ميان فارغ التحصيلان 25 ساله و بزرگتر تنها برابر 4/4 درصد است، در حالي که اين رقم براي کل جمعيت ايالات متحده آمريکا به 9 درصد ميرسد.با اين همه اما بسياري از نيروهاي کار تحصيلکرده و جوان ترجيح ميدهند که شغل فعليشان را ترک کنند. بر اساس اين تحقيق در حال حاضر 61 درصد از اين افراد اميدوارند که بتوانند کار فعليشان را تا دو سال ديگر ترک کرده و به کار بهتري که مورد علاقهشان هم هست مشغول شوند. با اين حال اما 40 درصد ديگر معتقدند که ثبات کاري براي کارمندان با استعداد به خصوص در فضاي کاري فعلي که تعديل نيرو به يکي از سياستهاي بزرگ و مهم شرکتهاي تبديل شده است، اهميت زيادي دارد.
اين روزها ديگر حسابداري، مديريت و مشاوره، مشاغل ايدهآلي براي افراد به حساب نميآيند و محبوبيت گذشته خودشان را از دست دادهاند. اين در حالي است که همزمان مشاغل مربوط به بخشهاي صنعتي و تکنولوژي رشد چشمگيري در اين سالها داشته و محبوبيت بيشتري هم در ميان کارجويان به خصوص افراد تحصيلکرده پيدا کردهاند. از نظر کارشناسان از آنجا که آينده در گرو رشد تکنولوژي و صنعت است و نوآوري نقش مهمي در زندگي همه افراد پيدا کرده است، طبيعتا کار در چنين فضاهايي هم اهميت بيشتري پيدا کرده و مزايا و شرايط بهتري خواهد داشت. در حقيقت شرکتهاي فعال در بخش انرژي، نفت و گاز و البته تکنولوژي در اين سالها رشد بيشتري تجربه کرده و نظر علاقمندان بيشتري را براي کار به خودشان جلب کردهاند.