نبرد گوشي هاي هوشمند براي بازگشت به بازار پر رونق اروپا
-(2 Body)
|
نبرد گوشي هاي هوشمند براي بازگشت به بازار پر رونق اروپا
Visitor
1550
Category:
کامپيوتر
بر اساس آخرين آمار موسسه تحقيقاتي IDC، بازار گوشي موبايل در اروپاي غربي، شامل گوشي هاي ساده و گوشي هاي هوشمند فوق مدرن ، در فصل دوم سال 2006 نسبت به همان فصل در سال قبل 7% رشد داشته و اين در حالي بوده که تعداد 41.4 ميليون گوشي طي آن مدّت در سراسر اروپا به بازار ها حمل شده. در فصل دوّم سال 2005 در اين منطقه 38.5 ميليون گوشي معامله شد. به گزارش پايگاه خبري تاليانيوز، برآيند نيروهاي مؤثـر در بازار همچنان حاکي از آن است که رشد ثـــابت فروش گوشي هاي ساده چندان قابل اتــّکا نيست. چون مشترکين در بيشتر بازار هاي اروپاي غربي پيش از اين تا سرحدّ اشباع گوشي خريده اند و در بعضي از آن بازار ها ميزان فروش حتــّي از 100% انتظار نيز بالاتر بوده است. لذا اپراتور ها مدّتي است به بررسي هزينه هاي مربوطه پرداخته اند و به محدود تر کردن انواع گوشي هايي که توليد مي کنند پرداخته اند. با اين وجود، فصل دوّم سال 2006 همچنان براي اين کالا فصلي پر رونق را پشت سر گذاشت. به قول ژان فيليپ بوشار ، محقــّق ارشد شرکتEuropean Mobile Devices، "جهش بعدي بازار گوشي هاي WCDMA به جلو منوط به اين امر خواهد بود که قيمت آنها به قدري پائين بيايد تا خريدشان براي مشترکيني که بودجه متوسـّط به پائين دارند ميــسّر شود. اين امر شـــامل سيم کارت هـــاي اعتباري نيز مي شود که در حال حاضر 21% از مجموع سيم کارت ها در اروپا را تشکيل مي دهند. با در نظر گرفتن اين نکته که بازار گوشي هاي هوشمند فوق مدرن ، با امکاناتي بسيار استثنائــي، اکنون در اروپا بسيار پر رونق است، انتظار مي رود حتــّي مشترکيني که بودجه هاي پائيـــن تري را به اين امر اختصاص مي دهند نيز به مشتريان بازار اين گونه گوشي ها اضافه شوند." مؤسـّسه IDC در تحقيق مذکور تأکيد مي کند با اين که گوشي هاي هوشمند جديد ارائه شده در فصل هاي اخير امکاناتي به مراتب بيشتر از گوشي هاي سنــّتي در اختيار مشترکين قرار مي دهند، در فصل دوّم 2006 تنها شاهد رشد حاشيه اي فروش اين گونه گوشي ها نسبت به گوشي هاي ساده بوده ايم در حالي که دير رسيدن کالا هاي سفارش داده شده به بازار نيز در آن فصل موجب کندي بيشتر بازار شده بود. به اعتقـــاد IDC، اين آمار همچنين حاکـــي از آن است که بازار فروش گوشي هاي هوشمند جديد با امکانات فراوان جانبي همچنان در اروپــاي غربي بسيار پررونق است. اندرو براون ، مدير برنامه ريزي شرکت European Mobile Devices & Computing مي گويد ، "مزاياي يک سيستم کارآمد باز که پذيراي تحوّلات سريع و گسترده باشد، براي توليد کنندگان، اپراتور ها، و طرّاحان، با در نظر گرفتن هزينه ها، زمان، و بازاريابي، باور نکردني است. با اين حال، از ديدگاه بيشتر مصرف کنندگان توانمندي هاي بالقــوّه بالاي گوشي هاي جديد يا غير ضروري هستند، يا تحت الشـّـعاع عوامـــلي همچـــون شکل ظاهري گوشي و توانائي چند رسانه اي بودن آن قرار مي گيرند. نتيـجه آنکه گوشي هايي که با در نظر گرفتن علائق و نياز هاي مصرف کنندگان توليد مي شوند به رقيب بي واسطهء گوشي هاي هوشمند بسيار پيشرفته با امکانات گسترده تبديل شده، که از فنـّاوري هاي بسيار بالاي تکنولوژيک در زمينه هاي چون عکـّاسي و فيلــم برداري بـــرخوردارنــد. به عبــارت ديــگر، بيشتر مصرف کنندگان تفاوت قابل ملاحظه اي بين گوشي هاي سنـّـتي و اين گونه گوشي ها قائل نيستند. به قول جف بلابر ، تحليلگر ارشد بخش تحقيقات مؤسسـّـه European Mobile Devices، "نوکيا بدون ترديد با گوشي هاي S60 خود نبض بازار فروش را کاملآ به دست گرفته است. با اين حال، عدم موفـّقــيّت ديگر توليدکنندگان در تسخير بازار موجب دردسر و تيره روزي خرده فروشان و نمايندگي هاي بسياري شده است." وي مي افزايد: "با وجود تقاضاي همچنان بالا براي گوشي هايي که امکانات بسيار دارند مسألهء قيمت هاي بالاي اين گوشي ها هنوز از موانع پيش روي توليد کنندگان آنها براي تسخير بازار است. اين مسأله همچنين مانعي است در راه پيوستن مشترکيني باز هم بيشتر به سرويس هاي ارائه شده توسّط اپراتور ها. در دراز مدّت پيشرفت هاي فنـّاوري بروز اجتناب ناپذير اين تحوّت را به يک ضرورت تبديل خواهد کرد، امّا تحليلگران پيش بيني مي کنند همچنان خرده فروشان از اپراتور ها در اين قافله عقب باشند." نکته: براي آسان کردن مقايسه در نظر داشته باشيد ميزان عرضه گوشي هاي BenQ Siemens در فصل دوّم سال 2006 به تنهائي برابر با کلّ فروش زيمنس از سال 2005 تاکنون بوده است. شرکت BenQ پروانه توزيع گوشي هاي زيمنس را در ماه اکتبر 2005 بدست آورد و نخستين گوشي با مارک BenQ Siemens در فصل اوّل 2006 به بازار رسيد. Nokia – رشد ثابت يازده درصدي سالانه و عرضه 14.5 ميليون گوشي موجب افزايش سي و پنج درصدي سهم اين توليدکنندهء دانمارکي از بازار خرده فروشي در فصل دوّم سال 2006 شد، با اينکه رشد ثابت Motorola در همان فصل تداوم داشت. معرّفي گوشي هاي 6233 و 6234 با برآوردن نياز ها و خواسته هاي مشترکين بسيار، موجب تقويت بيشتر بازار خرده فروشي گوشي هاي WCDMA اين توليد کننده شد، و ضمنآ نياز اپراتور ها را براي ارئهء سرويس هايي روي شبکهء 3G، به نحوي که اي خدمات که آسان تر در دسترس مشترکين قرار گيرند برآورده کرد. در کنار آن دو مدل، گوشي هاي کشويي 6280 نوکيا براي تجديد قرارداد ها نقش کليدي داشت. Motorola – اين شرکت آمريکائي به رشد سالم سال به سال خود در بازار هاي اروپائي با فروش 7.1 ميليون گوشي و افزايش بيست و يک درصدي سهم خود از بازار ادامه داد در حالي که ميزان افزايش ارزش سهام آن برابر با 17% بود. مدل هاي SLVR L7 و PEBL، با رنگ هاي جذاب و جديدشان ميزان فروش را به نحوي محسوس افزايش داد و همچنان گوشي هاي محبوب و مورد توصيهء اپراتور ها بود، گرچه غياب دستگاه هاي Linux، که بازار مدّتهاست در انتظار ورود انهاست، و عرضه محدود A1000 در ايتاليا در فصل آخر به اين معنا بود که فروش گوشي هاي پيشرفته موتورولا نسبت به سال قبل بطور چشمگير کاهش داشته باشد. Samsung – علي رغم ورود موجي از کالا هاي جديد و رشد سالانهء شانزده درصدي، سامسونگ در فصل دوّم سال 2006 با مشکل فروش روبرو بود، و سهم کلــّي آن شرکت از 16% در فصل دوّم سال 2005 در زمينهء فروش گوشي هاي متوسّط و پيشرفته به خاطر رقابت شديد موتورولا وSony Ericsson به 12%سقوط کرد. گرچه E900 از فروش مناسبي برخوردار بود، ضرر اين شرکت کره اي ناشي از ارائهء مجموعه اي از گوشي ها بود که افتراق قائل شدن بين مدل هاي مختلف آن کار ساده اي نبود و در مقايسه با گوشي هاي رقبايي قدرتمند همچون نوکيا، موتورولا، و Sony Ericsson تنها امتياز آنها قدرت رد يابي قويشان بود. Sony Ericsson – گرچه اين شرکت موفــّق نشد موقعيـّت ممتازي را که در فصل اوّل 2005 کسب کرده بود در سال جديد حفظ کند، در فصل دوّم 2006 از رشد 11% و عرضه 4.5 ميليون گوشي به لطف استفاده به جا از امکانات چند رسانه اي و به ويژه موفـّقيـّت گوشي هاي K800 خود برخوردار بود. به علاوه، گوشي هاي سادهء اين شرکت، مثل J100 و J230 سوني اريکسون براي مشترکيني که از سيم کارت هاي اعتباري استفاده مي کنند همچنان از جذابيت برخوردار بود. BenQ Siemens – بنکيو زيمنس از رشد سالانه اي معادل 17% در فصل دوّم سال 2006 برخوردار بود، و اين درست يک سال پس از فصل بحراني براي BenQ پس از خريد امتياز فروش گوشي هاي Siemens بود. گرچه گوشي هايي مثل EF81 به ياري بازاريابي گسترده و جسورانه کم کم توجـّه اپراتورها و مشترکين را به خود جلب کرد، اين شرکت در کسب سهم خود از بازار فروش گوشي هاي فوق مدرن با حضور رقبايي قوي با چالشي بسيار شديد روبروست.
|
|
|