نبض پرينتر ايران در دستان HP
-(6 Body)
|
نبض پرينتر ايران در دستان HP
Visitor
1736
Category:
کامپيوتر
آيتيايران- نظرسنجيهاي صورت گرفته بر بازار پرينتر ايران نشان از آن دارد كه پرينتر HPهمچنان پرفروشترين و به نوعي سلطه كامل را بر بازار دارد. اين نظرسنجي كه در هفته سوم فروردين ماه سال86 از اعضاي باشگاه فعالان بازار ICT ايران در مورد سهم انواع برند پرينتر صورت گرفته و براساس آن اعلام شده است كه برند HP با تثبيت کنترل خود بر بازار و با سهم 41درصد همچون مهرماه گذشته پر فروش ترين و محبوب ترين برند بازار است. اختلاف ناچيز و 1درصدي نظرات اعضاي تهراني و شهرستاني نشان از سلطه کامل اين برند بر بازار ايران دارد.HP با مدنظر قرار دادن هم زمان کيفيت ،خدمات پس از فروش خوب و قيمت مناسب توانسته است جايگاه خود را در بازار ايران به جايگاهي خاص تبديل کند. گفته ميشود اصلي ترين نقطه تمايز HP با ساير برندها در زمينه ارائه محصولاتي با قطعات اورجينال است و با توجه به اينکه پرينتر دستگاهي است که نياز به ملزومات مصرفي نيز دارد،ارائه نوع با کيفيت و اصل آن مي تواند اقدام مناسبي براي حفظ و آسوده خاطر کردن مشتري باشد که اين امر به خوبي و به طور جالب توجهي از سوي HP رعايت مي شود. طبق اين نظرسنجي بعد از HP و در رده دوم EPSON با برخورداري از 24درصد سهم بازار را از آن خود كرده است. نکته جالب توجه ديگر در مورد اين برند،ثابت ماندن سهم بازار از مهرماه گذشته تاکنون است.اين امر قبل از هر چيزي خبر از ثبات بازار پرينتر در ايران مي دهد.اين در حالي است که همين قضيه درباره برند CANON با 20درصد از سهم بازار نيز صدق مي کند. از طرفي تفاوت قيمت پرينترهاي EPSON در بازار با HP به قدري نيست که خريدار را مجاب کند که به علت قيمت پايين تر EPSON را انتخاب کنند.با توجه به اين نکته و نکاتي که درباره ملزومات مصرفي پرينتر از جمله کارتريج درباره HP ذکر شد فاصله 17 درصدي اين دو غيرمنطقي به نظر نمي رسد. گرچه نبايد از خدمات پس از فروش مناسب EPSON که مي تواند از دلايل رسيدن به جايگاه کنوني اش باشد نيز به سادگي گذشت. پرينترهاي CANON نيز که اخيرا" بسياري از عکاسي ها را به تسخير خود درآورده اند خريداراني که تمايل به چاپ عکس دارند را بيشتر به سوي خود جذب کرده و خود را به رقيب خوبي براي EPSON تبديل کرده است. همچنين در اين گزارش قيد شده است كه جايگاه XEROX بسيار نازل است كه اين را ميتوان از قيمت بسيار بالا و توزيع و تبليغات نامناسب آن توجيه كرد. البته اين جايگاه درباره شرکتي که اخيراً از سوي صاحب نظران مجله فورچون سومين شرکت برجسته IT شناخته شده است در خور توجه است.اين امر در مورد پرينترهاي BROTHER که سابقه بالايي در بازار ايران دارند نيز صدق مي کند،با اين تفاوت که BROTHER با 5درصد از سهم بازار در جايگاه پنجم قرار دارد. طرح فروش و امتياز (S&P) در حال حاضر داراي بيشتر از 2000عضو اعم از فروشگاه، شرکت و موسسه فعال در زمينه ICT در سراسر کشور است. باشگاه فعالان بازار ICT به طور هفتگي برروي موضوعات مربوط به بازار ICT بررسي آماري انجام مي دهد. نتايج اين نظرسنجي در پورتال www.sandp.ir براي عموم قابل مشاهده است.
|
|
|