نتايج نظرسنجي عادتهاي کاربران موبايل در ايران
-(1 Body)
|
نتايج نظرسنجي عادتهاي کاربران موبايل در ايران
Visitor
1920
Category:
کامپيوتر
امروزه علم آمار بيش از پيش در تمام شاخههاي تجارت به کار گرفته ميشود. آمار را بايد علم و عمل استخراج، بسط و توسعه دانشهاي تجربي انساني با استفاده از روشهاي گردآوري، تنظيم، پرورش و تحليل دادههاي تجربي (حاصل از اندازه گيري و آزمايش) دانست. بيشتر مردم با کلمه آمار به مفهومي که براي ثبت و نمايش اطلاعات عددي به کار ميرود آشنا هستند، ولي اين مفهوم منطبق با موضوع اصلي مورد بحث آمار نيست. آمار عمدتا با وضعيتهايي سر و کار دارد که در آنها وقوع يک پيشامد به طور حتميقابل پيشبيني نيست. استفاده از تلفن همراه با داشتن چيزي نزديک به 50 ميليون کاربر در ايران بدون شک جامعه آماري را به وجود آورده که روز به روز تغيير رفتارهاي احساسي و اجتماعي کاربران آن بيشتر از قبل ملموس ميشود. بر همين اساس انجام يک تحقيق آماري پيرامون عادتهاي کاربران تلفن همراه نسبت به خريد و نحوه استفاده برخي از امکانات اين وسيله ارتباطي علاوه بر آنکه ميتواند اندک گوشزدي براي کاربران نسبت به تغييرهاي ناگهاني رفتاري آنها باشد، ميتواند از سويي سرشار از اطلاعات غني براي اپراتورها و توليدکنندگان تلفن همراه باشد و از سويي ديگر نيز اطلاعاتي ارزشمند براي جامعه شناسان دربر داشته باشد. گزارش امروز بر اساس يک پرسشنامه بيست سوالي از بخش کوچکي از کاربران تلفن همراه تهيه شده است که در ذيل به برخي از دستاوردهاي آن اشاره ميشود. زيبايي مهمترين فاکتور بر اساس اين تحقيق، ظاهر، طراحي و رنگ گوشي در هنگام خريد اين کالا براي 54 درصد از کاربران تلفن همراه مهمترين فاکتوري است که هميشه به آن توجه دارند. در اين بين 34 درصد از کاربران اکثر مواقع در حين خريد گوشي به اين فاکتور توجه ميکنند و تنها 12 درصد ديگر از کاربران هستند که رنگ و طراحي گوشي گاهي اوقات براي آنها مهم است. قابليتهاي فني گوشي، اعم از داشتن صفحه لمسي، مگاپيکسل دوربين و حافظه گوشي هميشه براي 53 درصد از کاربران تلفنهمراه مهم است. 36 درصد از کاربران اکثر مواقع به اين قابليتها توجه دارند. 7 درصد از کاربران گاهي اوقات و چهار درصد ديگر نيز به ندرت چنين فاکتورهايي را در هنگام خريد گوشي تلفن همراه لحاظ ميکنند. 57 درصد از کاربران تلفن همراه گاهي اوقات قيمت گوشي و خدمات مخابراتي برايشان مهم است. 13 درصد به ندرت به چنين فاکتوري توجه ميکنند، اما 14 درصد از کاربران قيمت تمام شده را به عنوان مهمترين فاکتور در استفاده از اين وسيله دانسته و 17 درصد مابقي نيز در اکثر مواقع به اين فاکتور توجه ميکنند. در اين بين تنها 20 درصد از کابران هميشه از امکاناتي همچون دوربين عکاسي و فيلمبرداري و موزيک پلير گوشيها استفاده ميکنند. 37 درصد در اکثر مواقع، 24 درصد گاهي اوقات و 19 درصد ديگر نيز به ندرت از اين امکانات استفاده ميکنند. 7 درصد از کاربران تلفن همراه هميشه در هنگام خريد به اطلاعات ارائه شده از سوي فروشندگان بسنده ميکنند، 14درصد اکثر مواقع و 16 درصد گاهي اوقات و 63 درصد ديگر به ندرت اطلاعات فروشندگان در هنگام خريد برايشان مهم است. بدون گوشي هرگز! 60 درصد از کاربران تلفن همراه هميشه بدون گوشي شان فکر ميکنند چيزي کم دارند. 14 درصد در اکثر مواقع، 20 درصد گاهي اوقات و تنها 6 درصد بدون در اختيار داشتن گوشي به ندرت چنين حسي به آنها دست ميدهد. 10 درصد از کاربران تلفن همراه مورد مطالعه در اين تحقيق يا گوشي خود را جا ميگذارند يا آن را گم ميکنند. اين اتفاق براي 54 درصد از کاربران به ندرت رخ ميدهد. 25 درصد از کاربران گاهي اوقات و 10 درصد ديگر نيز در اکثر مواقع يا گوشيهايشان را جا ميگذارند يا گم ميکنند. در همين حال به نظر ميرسد که گوشي تلفن همراه جاي برخي از وسايل ضروري انسان همچون ساعت مچي را گرفته است، چرا که 30 درصد از کاربران تلفنهمراه در حالي که ساعت مچي نيز به دست دارند، اما هميشه از ساعت موبايلشان استفاده ميکنند و 20 درصد در اکثر مواقع، 26 درصد گاهي اوقات، 24 درصد نيز به ندرت از گوشي به جاي ساعت استفاده ميکنند. پيامک نيز اين روزها بلاي جان بسياري از کاربران تلفن همراه شده است، به شکلي که 20 درصد از کاربران تلفن همراه با شنيدن زنگ پيامک سريع به خواندن و پاسخ دادن آن ميپردازند حتي در نيمههاي شب. 30 درصد در اکثر مواقع، 30 درصد گاهي اوقات و 20 درصد ديگر نيز به ندرت چنين کاري را انجام ميدهند. به نظر ميرسد استفاده از تلفن همراه اگر جاي برخي از ارتباطات اجتماعي را نگرفته باشد، اما ميتواند به عنوان زنگ خطري در اين موضوع به حساب آيد، چرا که 40 درصد از کاربران تلفن همراه گاهي اوقات به جاي زنگ زدن و احوال پرسي با دوستان و آشنايان تنها با فرستادن يک پيامک سر و ته قضيه را هم ميآورند. 34 درصد به ندرت اين کار را انجام ميدهند. 21 درصد در اکثر مواقع و 5 درصد باقي مانده نيز هميشه از اين راه استفاده ميکنند. با اين حال با توجه به اين نظرسنجي به نظر ميرسد اين روزها ارسال پيامکهاي گروهي جک و لطيفه از مد افتاده باشد، چرا که 64 درصد از کاربران به ندرت اين کار را انجام ميدهند. 20 درصد گاهي اوقات و 16 درصد نيز در اکثر مواقع اين کار را انجام ميدهند. بانکداري و اينترنت در قعر هر چند که اين روزها تبليغات بسياري پيرامون استفاده از خدمات موبايل بانکينگ و استفاده از اينترنت موبايل صورت گرفته است، اما با اين حال نتايج اين نظرسنجي اطلاعات جالب توجهي را در اختيار ميگذارد. کاربران تلفن همراه نسبت به دو سوال؛ چقدر به وسيله تلفنهمراه از خدمات بانکداري الکترونيک و سرويس GPRS (اينترنت موبايل) استفاده ميکنيد؟ پاسخهاي يکساني دادهاند، به طوري که 80 درصد از کاربران تلفن همراه گفتهاند که به ندرت از اين دو سرويس استفاده ميکنند. 14 درصد از کاربران گاهي اوقات و تنها 6 درصد از کاربران در اکثر مواقع استفاده از اين دو سرويس برايشان مهم است. و اما نكته آخر آنکه 64 درصد از کاربران به ندرت از تلفنهمراه در حين رانندگي استفاده ميکنند. 30 درصد گاهي، 4 درصد در اکثر مواقع و تنها 2 درصد از کاربران هميشه در حين رانندگي از تلفن همراه استفاده ميکنند.
|
|
|