جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نگاهي به بازار پخش‌کننده‌هاي موسيقي قابل حمل
-(4 نفر) 
نگاهي به بازار پخش‌کننده‌هاي موسيقي قابل حمل
بازدید 1717
گروه: کامپيوتر
دنياي اقتصاد - از زمان فراگيرشدن موسيقي و روي کار آمدن صنعت وابسته به آن سال‌هاي زيادي است که مي‌گذرد و امروزه اين صنعت با به وجود آمدن دستگاه‌هاي پخش‌کننده گوناگون رونق بسياري را شاهد است.

رونقي که اين بار علاوه بر بخش انتشار، بخش پخش‌کننده‌هاي گوناگون را نيز شامل مي‌شود.
ساخت و عرضه دستگاه‌هاي پخش‌كننده موسيقي به نام واکمن که به طور انحصاري توسط شرکت سوني توليد شده بود را شايد بتوان سرآغاز انقلاب دستگاه‌هاي پخش‌كننده قابل حمل موسيقي به حساب آورد.

لذت گوش کردن به موسيقى در هر زمان و مکان چيزى نبود که مردم و به‌خصوص نسل جوان از آن صرف‌نظر کنند. از زمان متداول شدن استفاده از نوار کاست و ضبط صوت در دنيا انديشه ساخت ضبط صوت‌هاى کوچک قابل حمل در ذهن گردانندگان شرکت‌هاى بزرگ شکل گرفت، اما سونى اولين شرکتى بود که در سال 1979، واکمن را روانه بازار کرد تا اين وسيله به سرعت جاى خود را در ميان علاقه‌مندان به موسيقي باز کرده و سودى چند ميليارد دلارى را براى سازندگان خود به ارمغان آورد.
واکمن‌ها به‌تدريج مدرن‌تر و کوچک‌تر شدند و امکانات مختلفى براى ضبط صدا و راديو هم به آن‌ها اضافه شد، اما پيشرفت تکنولوژي و فراگير شدن فرمت‌هاي ديجيتالي به جاي آنالوگ باعث شد تا سلطه واکمن‌هاى سوني اواخر دهه 1990 به پايان برسد.

جايگزين شدن استاندارد ديجيتال به جاى استاندارد آنالوگ و ظهور رايانه‌ها و وسايل الکترونيک مدرن باعث شد تا نوارهاى کاست و سيستم‌هاى پخش آنها کم‌کم به خاطره تبدل شوند. براساس شواهد موجود اولين دستگاه پخش صوت ديجيتال غيرمکانيکى در جهان توسط شرکتSeaHan Information Systems در سال 1997 توليد شد و پس از آن MP Man ساخته شد.

استفاده از واکمن‌هاى ديجيتال يا همان mp3 Playerها با اختراع اين فرمت براى ذخيره‌سازى موسيقى در اواخر دهه 90 بسيار متداول شد و شايد يکى از مشهورترينmp3 Playerهاى نسل اول نيز همان MP Man باشد که در سال 1998 عرضه شد. اين دستگاه که اولين mp3 Player جهان بود، 250دلار قيمت داشت و حافظه آن تنها 32 مگابايت بود. با اين حساب اين دستگاه حداکثر مى‌توانست هشت قطعه موسيقى چهار دقيقه‌اى را در خود جاى دهد. البته آنهايى که از ظرفيت اين دستگاه ناراضى بودند مى‌توانستند با پرداخت 77 دلار حافظه دستگاه را به 64 مگابايت ارتقا دهند. MP3 Player‌ها را مي‌توان جزو يكي از بزرگ‌ترين ابداعات صنعت ساخت وسايل پخش موسيقي قابل حمل، به‌حساب آورد. دريافت مستقيم فايل موسيقي از اينترنت، ارسال فايل از طريق رايانه، اجراي ميكس دلخواه روي آهنگ، ضبط صداي محيط و يا صداي خودتان، گوش كردن به راديو و ضبط همزمان برنامه‌ها يا آهنگ‌هاي راديو، افزايش مقدار حافظه و ... بخشي از امكانات فوق‌العاده‌اي است كه امروزه MP3 Player در اختيار مخاطبان قرار داده ‌است.

نکات مهم در خريد
تنوع محصولات موجود در بازار امروزه باعث شده که خريد يک MP3 Player با سردرگمي‌هاي بسياري براي متقاضيان اين وسايل همراه باشد.

فاکتورهاي اصلي که متقاضيان براي خريد يک پلير بايد مد نظر داشته باشند، گارانتي، وزن، حجم، کيفيت صدا، ميزان خروجي صدا و نوع هدفون به کار رفته در دستگاه است.

محمد دروديان، از فروشندگان بازار پايتخت در اين باره مي‌گويد: در حال حاضر محصولات کريتيو بيشترين فروش را در بازار دستگاه‌هاي پخش‌كننده موسيقي در کشور دارد. به اعتقاد اين فروشنده، قيمت ارزان اين محصولات از يک سو و ظرفيت بالاي حافظه و قابليت‌هايي همچون ارائه راديو و ضبط صدا در اين مارک باعث شده تا به عنوان اولين گزينه چه از سوي خريداران و چه از سوي فروشندگان در بازار مورد توجه قرار گيرد.

به گفته فروشندگان بازار بعد از کريتيو، مارک‌هاي زولتريکس، شاتل، لئونو، سوني و آي پاد در مکان‌هاي بعدي قرار کرفته اند.

تقلبي‌‌هاي پرفروش
البته در اين بين بايد به ظهور مارک‌هاي متفرقه چيني موجود در بازار نيز اشاره کرد که به دليل کيفيت نامطلوب با قيمت بسيار پاييني در بازار عرضه مي‌شود.

سعيد رفيع‌زاده از فروشندگان بازار به مارک کينگستون، پاناسونيک و سوني اشاره مي‌کند و مي‌گويد: کينگستون چند سال پيش فقط يک مدل آن هم به صورت محدود توليد و روانه بازار کرد، اما در حال حاضر با برند کينگستون دستگاه‌هاي مختلفي در بازار وجود دارد که عمدتا چيني بوده و با قيمت بسيار پايين به فروش مي‌رسد.

وي ضمن اشاره به کيفيت بسيار پايين اين محصولات مي‌گويد: متاسفانه عرضه برخي از مدل‌ها آن هم با نام برندهاي معروفي همچوني سوني و پاناسونيک باعث شده تا توجه مصرف‌کنندگان به سوي اين مارک‌ها جلب شود و اين درحالي است که توليدکنند‌ه‌اي همچون پاناسونيک تا به حال وارد بازار دستگاه‌هاي قابل حمل موسيقي نشده است.
او به خريداران محصولات ديجيتالي توصيه مي‌کند که در صورت امکان قبل از خريد مارک موردنظر به سايت اختصاصي آن توليدکننده رجوع و مشخصات اصلي محصول مورد نظر خود را به دقت مطالعه کنند.

حرفه‌اي‌ها در کمين بازار
به گفته برخي از فروشندگان بازار پليرهاي قابل‌حمل، در حال حاضر ورود برخي از دستگاه‌هاي حرفه‌اي در بازار باعث شده تا اقبال نسبي برندهاي معروفي همچون آي پاد کاهش يابد.

فرهنگ شجاعي در اين باره به مارک iAudio اشاره مي‌کند و مي‌گويد: ورود محصولات جديد اين مارک به دليل تنوع در خدمات ارائه شده باعث شده تا چند ماهي فروش آي پاد در بازار کاهش يابد. اين دستگاه با داشتن قابليت‌هايي همچون ضبط صدا، راديو، صفحه نمايش 16 ميليون رنگي و حافظه 4 گيگابايتي باعث شده تا افرادي که به صورت حرفه‌اي به دنبال MP3 Player هستند به سمت اين مارک کشيده شده‌اند.
اضافه کردن نظر
نام:
پست الکترونيک:
نظرات کاربران:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس