جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نگراني از داير نشدن غرفه ايران در نمايشگاه جيتکس
-(1 Body) 
نگراني از داير نشدن غرفه ايران در نمايشگاه جيتکس
Visitor 1688
Category: کامپيوتر
نمايشگاه جيتکس در نظر دارد امسال سي‌امين سالگرد خود را با شکوه خاصي برگزار کند.

براساس گزارش‌هاي رسيده، بيش از 85 درصد از سالن‌هاي دهگانه اين نمايشگاه پر شده و گمان مي‌رود تا پايان ماه جاري، صددرصد آن به?فروش برسد. اما تمامي اين اتفاقات در حالي در جريان است که امسال، ايران داراي غرفه و يا همان پاويون کشوري نيست. گسست زنجيره حضور ايران در اين نمايشگاه بين‌المللي، که تجربه‌اي 7 ساله را مي‌پيمايد، در بدترين زمان ممکن اتفاق افتاده است. در ماه‌هاي اخير که برخي از کشورها سعي در تحريم، تهديد و به انزوا کشاندن کشورمان دارند، حضور نيافتن ايران در اين نمايشگاه، بهانه‌اي ديگر را در بازارهاي بين‌المللي فناوري براي ديگران مهيا مي‌کند. در همين خصوص گفت‌وگويي با امير اشگان تربيت?جوئي، مديرعامل شرکت پارسان و نماينده جيتکس در ايران انجام داده‌ايم.

***

با توجه به اينکه شما نماينده جيتکس در ايران هستيد، آيا صحت دارد که ايران امسال داراي غرفه کشوري نيست؟

بله. با کمال تاسف بايد بگويم که امسال با غيبت پاويون ايران و شرکت‌هاي توانمند ايراني در زير اين چتر مواجه هستيم و شايد اين يکي از خبرهاي بد اين دوره از نمايشگاه باشد. البته شرکت هاي ايراني، همچون سال‌هاي قبل، به صورت مستقل در اين رويداد حضور خواهند داشت، از طرفي ديگر نيز برخي از آنان با هويت خارجي و با تکيه بر دفاتر نمايندگان خود در اين نمايشگاه حاضرند، که اين آخري، ابدا خوشايند نيست. شما امسال قطعا شاهد حضور بيشتر شرکت‌هايي از ايران هستيد که با نام شرکاي خارجي‌شان و با هويتي ديگر، پاي در اين رويداد مي‌گذارند. البته حضور موسساتي همچون پارک علمي و فناوري خراسان، شرکت علم و صنعت نويد، شرکت نرم‌افزاري نور و انديشه‌هاي برتر با نام و هويت کاملا ايراني، شايد بخشي از اين نگراني را كاهش دهد، اما به هيچ وجه فقدان غرفه کشوري را جبران نمي‌کند. براي برپايي غرفه ايران، مذاکراتي با شوراي عالي اطلاع رساني، وزارت صنايع و معادن و ساير دستگاه‌هاي حاکميتي داشته‌ايم، اما هنوز هيچ پاسخ مشخصي داده نشده است و اگر حمايت دولتي نباشد طبيعتا شاهد برپايي غرفه رسمي ايران هم نخواهيم بود.

اين حضور نداشتن، آيا فضا را براي کشورهاي رقيب مهياتر مي‌کند؟

اصولا نمايشگاه محلي براي ارايه توانمندي‌هاي شرکت‌ها و موسسات فعال در اين حوزه است، بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري که بيان داشتند بايد کشور حداکثر توانمندي‌هاي خود را در تمامي زمينه‌هاي علمي و فناوري به دنيا نشان دهد، اين حضور قطعا در راستاي رهنمودهاي ايشان، مي‌تواند بسيار کارگشا باشد. صنعتي که خود بهتر مي دانيد داراي چه پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي بيشماري است. در مقطع زماني که تحريم‌ها و فشارهاي خارجي زياد شده بديهي است ايران بايد در نمايشگاه‌هاي خارجي حضوري پررنگ‌تر از سال‌هاي قبل داشته باشد. من حتي طي مذاکراتم با مديران ارشد نمايشگاه، به دفعات اين جمله را از آنان شنيده‌ام که مي‌گويند «ايران بزرگ‌ترين بازار فناوري خاورميانه است و ما انتظار داريم هر سال نسبت به سال گذشته حضوري باشکوه‌تر داشته باشد». اما متاسفانه، تا الان اين اتفاق به صورت معکوس افتاده است. در حالي که با اندکي مکث نسبت به حضور ساير کشورها در اين نمايشگاه، به خوبي اين نکته را در مي‌يابيم که حضور آنان يک روند صعودي را تجربه مي‌کند. الگوي حضور همه کشورها نيز يکسان است، به طور مثال در طيف کشورهاي پيشرفته، شاهد پاويون‌هاي بزرگ آلمان، آمريکا، انگلستان و فرانسه هستيم و در طيف کشورهاي در حال توسعه نيز با غرفه‌هاي مصر، ترکيه و هند مواجه مي‌شويم.

امسال در جيتکس، چه کشورهاي ديگري صاحب پاويون کشوري هستند؟

در سي امين سال برگزاري اين نمايشگاه، علاوه بر کشورهايي که نام برديم، شاهد حضور پر رنگ بحرين و ترکيه در اين نمايشگاه خواهيم بود. علاوه بر آن کشورهاي روماني، پاکستان، چين، سوريه، اردن، هنگ کنگ، آفريقاي جنوبي، روماني، تونس، برزيل و ليتواني را نيز خواهيم ديد. تمامي اين غرفه‌ها با حمايت دولت برپا و شرکت‌ها با هزينه‌اي حداکثر در حدود هزار تا 2?هزار دلار در آنجا، جانمايي مي‌شوند.

حضور کشوري در اين رويداد، صرف نظر از ارتقاي تجاري کشورها، تاکيدي بر تکنولوژيک بودن آنان نيز خواهد بود که غالبا اين ديدگاه ارزش بيشتري در نظر دولت‌ها دارد. امروز جيتكس بيش از 150 هزار بازديد?کننده حرفه‌اي را پذيراست. جالب است بدانيد که تاکنون نزديک به 500 هزار نفر براي بازديد از جيتکس امسال، پيش ثبت نام کرده‌اند، که آمار قابل توجهي است. به نظر مي رسد سازمان و نهادهاي دولتي فعال در اين حوزه، با توجه به محدوديت زمان باقيمانده مي‌بايست تعامل بيشتري در اين خصوص داشته باشند و زمينه حضور شرکت‌هاي مستعد ايراني را در اين رويداد فراهم کنند، تا سابقه حضور ايران در اين نمايشگاه بزرگ همچنان حفظ شود.

لازم به ذکر است هفته فناوري خاورميانه پنج روز و از 25 تا 29 مهرماه سال جاري در مرکز نمايشگاه‌هاي بين‌المللي دوبي برگزار مي شود.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image