جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نگراني زوج موفق IT ايران از رقابت ناسالم صنفي
-(4 Body) 
نگراني زوج موفق IT ايران از رقابت ناسالم صنفي
Visitor 2008
Category: کامپيوتر
فناوران - شبنم طباطبايي 35 ساله و باقر بحري 45 ساله براي هم جايگاهي بيش از يک زن و شوهر معمولي قائلند؛ اين موضوع در دو ساعت مصاحبت و گفت‌وگويي که با اين دو نفر داشتيم، کاملا مشهود بود.


از همان لحظه‌اي که وارد اتاق طباطبايي در شرکت آتنا شديم و عکس دو نفره اين زوج را در قابل ديدترين نقطه اتاق ديديم رابطه خاص اين دو نفر کاملا مشهود شد. طباطبايي و بحري براي هم دو همکار خوب، دو شريک مناسب، دو رفيق دلسوز و البته کامل کننده هم هستند.

اما همين رفاقت و صميميت دو نفره، در بازار IT ايران اثرات زيادي داشته است. چه آن زمان که اين دو نفر در آواژنگ در کنار شرکاي‌شان، شرکتي بزرگ برپا کردند که الگوي بسياري از شرکت‌هاي بعدي شد و چه اکنون که هر دو غير ازفعاليت‌هاي تجاري، در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي، براي تحقق اهداف مشترک صنفي تلاش مي‌کنند.

گفت و گوي ما را با يکي از موفق‌ترين زوج‌هاي IT ايراني مي‌خوانيد.

آتنا؛ دختر خانواده

وقتي براي مصاحبه به شركت آتنا وارد شديم، حدس زديم كه بيش‌تر مراجعه كنندگان اين شركت همين سوال ما را از شبنم طباطبايي، مديرعامل و همسرش باقر بحري، رييس هيات مديره پرسيده باشند: "آتنا كيست؟" و حدس بسياري از اين سوال كنندگان مثل حدس ما نادرست بود.

طباطبايي كه به پديده‌هاي اسطوره‌اي و روان‌شناسي علاقه زيادي داردمي‌گويد: كارل گوستاو يونگ معتقد است كه هر انسان اندكي زن و اندكي مرد است و با تست‌هايي ميزان آن را در هر كس مشخص مي‌كند. من هم مطابق اين تست ايزد بانوي باكره هستم. آتنا هم كه الهه نگهبان آتن در يونان باستان است، ايزدبانوي باكره خرد، فرزانگي، دانش و صنعت است. البته خيلي‌ها تصور مي‌كنند كه آتنا دختر من است. اما در واقع اين طور نيست، اگرچه اين اسم و اين شركت را مثل دخترم دوست دارم.

درست يك سال است كه از تاسيس شركت فناوري اطلاعات آتنا مي‌گذرد. طباطبايي در مورد فعاليت‌هاي شركت مي‌گويد: در آتنا ما با ارايه خدمات فراگير IT و راهكارهاي مديريتي، شركت‌ها را در مسيري علمي و منطقي براي دستيابي به جايگاه‌هاي بالاي رقابتي هدايت مي‌كنيم. مي‌توان به عنوان سرفصل از خدمات اين شركت به مشاوره در زمينه مديريت IT، مشاوره در زمينه مديريت خدمات IT، خدمات نگهداري و پشتيباني سيستم‌ها، پشتيباني شبكه‌هاي كامپيوتري و ارايه تجهيزات زير ساختي شبكه اشاره كرد.

اما حضور باقر بحري به عنوان رييس هيات مديره و شبنم طباطبايي به عنوان مديرعامل، نمادي از زندگي اين زوج IT است. آنجا كه بحري برنامه‌ريزي مي‌كند و طباطبايي اجرا. خانم مديرعامل در اين زمينه مي‌گويد: علت موفقيت ما دو نفر همين بوده است. آقاي بحري استراتژيست و ايده‌پرداز ماهري است و من مجري خوبي هستم. در آتنا هم وظايف را به همين صورت تقسيم كرده‌ايم.

دو پادشاه در يك اقليم نگنجند

ارديبهشت سال گذشته بود كه شبنم طباطبايي از شركت خدمات آواژنگ جدا شد و ده ماه بعد هم باقر بحري از آواژنگ سيستم رفت. علت اين جدايي از زبان اين دو مدير توان‌مند IT ايران شنيدني است. طباطبايي ابتدا از گفتن علت اصلي جدايي طفره مي‌رود و محتاطانه مي‌گويد: در ارديبهشت دو ماه به پايان درسم براي دريافت مدرك MBA از دانشگاه Royal Roads كانادا مانده بود و بايد بر روي درسم تمركز مي‌كردم.

اما آيا اين تنها دليل مديرعامل سابق خدمات آواژنگ براي جدايي بود؟ او پاسخ مي‌دهد: به يقين نه. ببينيد در خدمات آواژنگ كار من پشتيباني و ساپورت كردن بود. يعني اينكه بايد پشت پرده فعاليت مي‌كردم. اما اين با روحيه من سازگار نبود. شخصيتم به گونه‌اي است كه نمي‌توانم در پشت پرده فعاليت كنم. با هيات مديره آواژنگ هم مذاكره كردم كه در قسمت ديگري از اين شركت مشغول به كار شوم اما به توافق نرسيديم. بنابراين از آواژنگ بيرون آمدم و پس از اتمام درسم و دو ماه كار بر روي بيزينس پلن آتنا، اين شركت راتاسيس كردم.

باقر بحري چرا ده ماه بعد از آواژنگ جدا شد؟ بحري در پاسخ به اين سوال مي‌گويد گذشته‌ها گذشته و ادامه مي‌دهد: زياد با صحبت از گذشته‌ها موافق نيستم. چون يادآور رابطه‌اي است كه هنوز جدايي از آن برايم غم‌انگيز است. در آواژنگ مجموعه‌اي محكم و قوي از مديران حضور داشتند. من افتخار مي‌كنم كه يازده سال اين جمع در كنار هم دوام آورد و شركت آواژنگ را ساخت و اميدوار بودم كه اين جمع باز هم در كنار هم كار را ادامه بدهد، اما نشد.

اما چرا اين جمع يازده ساله، نتوانست ادامه دهد. مديرعامل سابق آواژنگ سيستم مي‌گويد: مسايل حاشيه‌اي باعث اين جدايي شد. ما همه در باطن و در اصول با هم موافق بوديم اما در حاشيه‌ها نه. يكي مدرن فكر مي‌كرد و يكي سنتي. البته هيچ كس نمي‌تواند بگويد رفتار سنتي بهتر است يا رفتار مدرن يا اينكه من اشتباه مي‌كردم يا آنها. به نظر من با هر دو روش مي‌توان موفق شد. اما اين دو نگرش نمي‌توانند كنار هم دوام بياورند. به همين دليل جدايي تفكر مدرن و سنتي هم به نفع من بود و هم به نفع آنها.

پس از جدايي بحري از آواژنگ شايعه‌هاي زيادي در مورد شغل جديد او بر سر زبان‌ها افتاد. برخي معتقد بودند او تمام وقت خود را در آتنا خواهد گذراند و برخي نيز مي‌گفتند بحري قصد دارد شركت جديدي براي واردات سخت‌افزار تاسيس كند كه كاملا مطابق با ايده‌ها و خواسته‌هاي او باشد. اما او به سازگار ارقام رفت و اكنون مدير تحقيق و توسعه بازار اين شركت است. او در اين باره مي‌گويد: يك عادت بد ما داريم كه مي‌خواهيم هميشه چرخ را از اول اختراع كنيم. به همين دليل هم كنسرسيوم و اتحاديه موفق كم داريم. وقتي سازگار بنياني گذاشته و شركت موفقي است و افكار مديران آن هم به من نزديك است، چرا بايد چرخ را از اول اختراع كنم. آنها هم به آدمي با توانايي‌هاي من احتياج داشتند.

او در مورد اينكه چرا پس از جدايي از آواژنگ به طور تمام وقت به آتنا نيامد به شوخي مي‌گويد: دو پادشاه در يك اقليم نمي‌گنجند. طباطبايي هم ادامه مي‌دهد: همان طور كه گفتم علت موفقيت ما همين تقسيم بندي كارها است. آقاي بحري به عنوان رييس هيات مديره در جلسات حاضر مي‌شود و به ما ايده مي‌دهد و ما هم اجرا مي‌كنيم.

S&P و اتحادهاي ناگسستني

حضور سازگار ارقام در طرح S&P به عنوان اسپانسر موضوع بعدي گفت و گوي ما بود. صحبت از احمد علي‌پور آغاز شد و اينكه به نظر مي‌رسد به خاطر نظرات تندترش نسبت به مديران ارشد سازمان نظام صنفي رايانه‌اي، از اين سازمان فاصله گرفته است. اما بحري اين موضوع را قبول ندارد: آقاي علي‌پور دوست بسيار نزديك و صميمي من است. اختلاف نظر سبب به هم خوردن اين دوستي نمي‌شود. اگر هم کمتر مديران نظام صنفي و آقاي علي‌پور را کنار هم مي‌بينيد به خاطر مشغله‌هاي ايشان در فراسو است.

با اضافه شدن سازگار ارقام به اسپانسرهاي طرح S&P، اين طرح اينك با سبد کامل و معتبري از کالاهاي سخت افزاري در بازار حضور دارد. بنابراين به نظر مي‌رسد آينده S&P، فراتر از يک طرح فروش و امتياز براي فروشندگان نهايي باشد. اکنون مديران شرکت‌هايي بزرگ و هم‌فکر در کنار هم حزبي اقتصادي را تشکيل داده‌اند و اين مديران مي‌توانند با اعمال سياست‌هاي مشترک، تاثير زيادي روي بازار IT کشور بگذارند. اما آيا S&P به سمت تبديل شدن به کارتلي بزرگ در بازار ايران خواهد رفت؟ بحري در اين باره مي‌گويد: هرکاري که براي گسترش بازار لازم باشد بايد انجام داد. خيلي‌ها به من ايراد گرفتند که چرا سازگار به طرح S&P پيوست. اما من پاسخ دادم يک شرکتي آمده و اين امکان را به وجود آورده، بعد هم نام خودش را کنار گذاشته و اجازه داده ديگران هم از اين امکان استفاده کنند.

وي ادامه مي‌دهد: در مورد کارتل هم، هنوز به آن نقطه نرسيده‌ايم، اما اگر سبب گسترش بازار شود، مطمئن باشيد حتي براي تعيين قيمت هم تلاش خواهيم كرد.

برنامه‌هاي آينده خانواده بحري

شبنم طباطبايي با يک شرکت کانادايي به توافق رسيده تا با استفاده از متد آموزشي اين موسسه، کلاس‌هاي مديريتي برگزار کند. وي مي‌گويد: آنچه که در ايران کم داريم، بحث کار تيمي است. کار در يک تيم با کار در يک گروه متفاوت است. در تيم ما چشم انداز مشترک و هدف مشترک داريم و با همکاري با هم مي‌توانيم به اين هدف دست يابيم. اما در کشور اين موضوع از کودکي برعکس آموزش داده مي‌شود. مثلا وقتي ما براي موفقيت در کنکور تلاش مي‌كنيم، بايد دعا کنيم صميمي‌ترين دوست‌مان موفق نشود، کسي کار تيمي ياد نمي‌گيرد. علاوه بر اين مديران ما عادت کرده‌اند به فکر اهداف کوتاه مدت باشند و به اين ترتيب اهداف بلند مدت را فدا مي‌کنند. در اين کلاس‌ها هم اين جور مسايل آموزش داده مي‌شود.

بحري نيز مي‌گويد: ببينيد ما بودجه سالانه در IT نداريم. اما مطابق سند چشم‌انداز قرار است 20 سال ديگر در زمينه IT در منطقه حرف اول را بزنيم. بنابراين ما درک کرده‌ايم در بلند مدت IT چقدر براي کشور حياتي است. اما حاضر نيستيم براي اين هدف هزينه دهيم و بودجه IT را خرج اهداف کوتاه مدت مي‌کنيم.

وي ادامه مي‌دهد: همين موضوع سبب شده رقابت سالمي چه در بازار IT چه در کل کشور وجود نداشته باشد. دوستي جمله خوبي دارد که "اگر تو دونده خوبي هستي، بدو و از من جلو بزن و اول شو، اما به من تنه نزن." اکنون ما دررقابت در اين بازار به هم پشت پا مي‌زنيم.

نگراني‌هاي بحري از اين پشت پا زدن‌ها به همين جا ختم نمي‌شود: چرا ماديران و فراسو و آواژنگ و سازگار بايد به جان هم بيفتند به جاي آنکه به جان کسي بيفتند که پشت پرده آزادانه مي‌چرخد و با قاچاق و تقلب بازار را نابود مي‌کند؟ مطمئن باشيد مديران هرکدام از اين شرکت‌ها اگر فقط در دوبي يا خود ايران فقط ملك بخرند سودشان چندين برابر مي‌شود. چرا بايد اين افراد قابل احترام به هم بي‌احترامي کنند. من معتقدم بايد تلاش کرد تا اين آدم‌هاي شريف در کنار هم متحد شوند كه هم بازار را گسترش دهند و هم جلوي کساني که براي سود خود اين بازار را نابود مي‌کنند بايستند.

به تازگي شبنم طباطبايي به عضويت کميسيون فرهنگي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي درآمده تا همسرش را در کارهاي صنفي هم تنها نگذارد. طباطبايي مي‌گويد: خود من به کارهاي صنفي علاقه داشتم. اما با اصرار زياد آقاي زنديه وکيلي، عضو کميسيون فرهنگي شدم.

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image