جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال و درک مبهم از رسانه هاي ديجيتال
-(1 نفر) 
نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال و درک مبهم از رسانه هاي ديجيتال
بازدید 1581
گروه: کامپيوتر
اين روزها نمايشگاه رسانه هاي ديچيتال در حالي برگزار شده است که بسياري از سايتهاي مهم ايراني در آن حضور ندارند و اين در حالي بوده که برگزار کنندگان جشنواره قول غرفه هاي بسيار ارزان يا رايگان را به اين سايتها داده بودند.

اگر نگاهي به نمايشگاه هاي بزرگ دنيا داشته باشيم متوجه خواهيم شد که در واقع نمايشگاه خاصي ( در حد و اندازه يا به شکل ديگر نمايشگاههاي فناوري معروف) وجود ندارد. دليل آن نيز بسيار مشخص و مرتبط با ماهيت اينترنت است، دسترسي به سايتها براي همه مردم و در تمام ساعت روز و شب امکان پذير است و در واقع غرفه سايتها هميشه باز است در چنين شرايطي ديگر چه نيازي به حضور فيزيکي در غرفه اي است که فقط براي چند روز و در محدوده ساعت مشخصي براي بازديدکنندگان در دسترس است و آنهم به آن شکلي در نمايشگاه رسانه ديجيتال ديده مي شود و عملاً دسترسي بازديدکننده به خدمات سايت و تجربه امکانات آن چنان که بايد امکان پذير نيست و در بسياري از غرفه ها صرفاً يک مانيتور يا تلويزيون در حال پخش تصاويري از سايت است.

شايد براي يک شرکت نرم افزاري يک نمايشگاه تخصصي جايگاه مناسبي براي معرفي محصولات نرم افزاري مانند سيستمهاي مالي يا اداري و حتي توانايي هاي فني شرکت در زمينه هايي مانند توليد بازيهاي کامپيوتري باشد اما براي يک وب سايت شرايط متفاوت است.


البته نمايشگاهي مانند نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال يک مزيت دارد و آن آشنايي مديران دولتي با سايتهاست. حقيقت آن است شهروندان ايران در استفاده از رسانه هاي ديجيتال بسيار جلوتر از مديران دولتي هستند و حتي امروز هم آشنايي بسياري از مديران دولتي حتي آنهايي که در بخش فن آوري فعال هستند با اينترنت و وب فارسي در حد مطالعه يا آشنايي با چند وب سايت معروف و معدود است. از همين رو شايد برگزاري چنين نمايشگاههايي براي چنين مديراني بي فايده نباشد.

اما سوال اينجاست که دستاورد اين نمايشگاه براي شهروندان چيست؟ البته براي تعداد زيادي نوجوان استفاده از گيم نت مجاني اين نمايشگاه و بازي فيفا و... ميتواند بسيار جالب باشد اما دستاورد آن چيست؟ مگر نوجوانان ما به کنسولهاي بازي يا بازيهاي فيفا و .. آشنا نيستند؟ و يا دستاورد ديگر نمايشگاه را ميتوان در يکي از بزرگترين غرفه هاي بخش خصوصي در همين نمايشگاه ديد شرکتي که مدعي است محصول خود را به ثبت رسانده و آنرا شامل قانون کپي رايت کرده است و البته اين محصول نرم افزاري چيزي نيست جز مجموعه اي از نسخه هاي کپي و کرک شده نرم افزارهاي معروف دنيا! و احتمالاً در جهت برداشتن يک گام فرهنگي قرار است نوجوانان و آتيه سازان کشور با ديدن چنين غرفه اي در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال با شيوه هاي موفق کسب درآمد و فعاليت در حوزه آي تي آشنا شوند.

اشاره شد به مزيتهاي نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال براي مديران دولتي اما به نظر مي رسد تاثير اين نمايشگاه حداقل براي برگزارکنندگان اين نمايشگاه معکوس بوده است. ديگر لازم به يادآوري نيست که اينترنت جايگاه مناسبي براي تبليغات است و حال از خود بپرسيد تبليغ اين نمايشگاه را در چند سايت پربازديد ايراني ديده ايد؟ جواب مشخص است، در اکثر سايتهاي موجود در فهرست سايتهاي پربازديد ايراني تبليغ اين نمايشگاه وجود ندارد و اين در حالي است برگزار کنندگان جشنواره با سايتها آشنا هستند و فقط گويا دلشان نيامده است بخشي از هزينه هاي چند ده يا صد ميليوني اين نمايشگاه را به تبليغ در وب سايتهاي موفق ايراني اختصاص دهند.

وب ايراني براي موفقيت نياز به غرفه رايگان يا ارزان ندارد اگر قرار است دولت در اين زمينه گامي بردارد آنچه بيش از اينگونه نمايشگاهها يا لينک در صفحه فيلترينگ و.... به موفقيت سايتهاي ايراني کمک ميکند درک درست و نگاه مثبت به اينترنت است. در کشور ما دولت بزرگترين بنگاه اقتصادي است و عملاً تاکنون اين بنگاه بزرگ نخواسته بخشي جزئي از بودجه هاي ميلياردي تبليغات مرتبط با موسسات و نهادهاي دولتي را به تبليغ در وب سايتهاي ايراني اختصاص دهد. يک غرفه رايگان شايد براي موسس يک وب سايت نوپا خوشايند باشد اما در واقع کمک چنداني به او نخواهد کرد اما جذب يک آگهي چند ده يا صد هزار توماني ميتواند او را اميدوار براي ايجاد يک کسب و کار از طريق اينترنت و حداقل تامين هزينه هاي نگهداري و توسعه سايت خود کند. اگر قرار است مسئولين دولتي همچنان با ترديد و اکراه به سفارش و انتشار آگهي در وب سايتهاي معروف ايراني نگاه کنند نبايستي انتظار نگاه مثبت و همکاري مديران اين سايتها را داشته باشند.
اضافه کردن نظر
نام:
پست الکترونيک:
نظرات کاربران:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس