جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نماينده سابق وزارت ارشاد در کميته سه نفره: هيچ کس پاسخ گوي فيلترينگ اشتباهي نيست
-(3 نفر) 
نماينده سابق وزارت ارشاد در کميته سه نفره: هيچ کس پاسخ گوي فيلترينگ اشتباهي نيست
بازدید 1837
گروه: کامپيوتر
با فيلتر كردن بخشي از سايت‌‏هاي خبري در كشور ، به نوعي سليقه‌‏اي برخورد مي‌‏شود.

مهندس بهمن صالحي , نماينده سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در كميته تعيين مصاديق فيلترينگ , درگفت و گو با خبرنگار ايلنا, با اشاره به رويكرد مختلف كشورهاي جهان در زمينه فيلترينگ سايت‌‏هاي اينترنتي، اظهار داشت: كليه كشورها نظام خاصي را در فيلترينگ رعايت مي‌‏كنند تا به نوعي ، افسارگسيختگي در اينترنت را در موارد مختلف ، كنترل نمايند.

وي، با تاكيد بر اين كه در فيلترينگ سايت‌‏ها رعايت امنيت فردي انسان‌‏ها , امنيت اجتماعي , ورود به حريم شخصي افراد و به طور كل موارد اخلاقي ، مورد توافق دنيا قرار گرفته است, يادآور شد: كشورها نسبت به حقوق و باورهاي اجتماعي و آرماني و يا حتي امنيت اقتصادي خود حساسيت‌‏هاي مختلفي دارند كه از اين حيث به فيلتر سايت‌‏ها مي‌‏پردازند.

مهندس صالحي , با اشاره به شعار WSIS كه به حفظ ارتباط دو سويه در اينترنت تاكيد دارد, گفت: لايه‌‏هاي ورود به محتواي بعضي از سايت‌‏ها كه موجب لطمه خوردن به شخصيت افراد و هتك حرمت به اعتقادات جامعه مي‌‏شود ، بايد بسته شود.

نماينده سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در كميته تعيين مصاديق فيلترينگ , با اشاره به آيين‌‏نامه فيلترينگ در ايران كه در چارچوب‌‏هاي مذكور شكل گرفته است, يادآور شد: بحث سياسي و امنيت ملي در كشور ما بهانه‌‏اي براي فيلتر سايت‌‏هاي خبري شده، به طوري كه فيلتر بخشي از سايت‌‏هاي خبري غيرضروري است.

وي ، با اشاره به اعمال سليقه در فيلتر سايت‌‏ها در بخش امنيت ملي ، خاطرنشان كرد: آنچه به عنوان ضوابط رسيدگي و انتظامي سايت‌‏هاي چند رسانه‌‏اي با توجه به هنجارهاي اجتماعي در آيين‌‏نامه فيلترينگ كشور تصويب شده به جنبه‌‏هاي اخلاقي , رعايت حقوق اديان و امنيت فردي و اجتماعي مي‌‏پردازد كه درست است ، اما در بحث امنيت ملي و سياسي ، اختلاف نظرها افزايش يافته و گاه سليقه‌‏اي عمل مي‌‏شود.

مهندس صالحي, در خصوص طرحي كه در جهت دسترسي آزاد به اطلاعات در سال 83 در كميسيون فرهنگي اجتماعي دولت مطرح شد ، گفت: هنوز اطلاعي ندارم كه سرنوشت اين طرح به كجا رسيده است.

عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي ، در پاسخ به اين سوال كه اشتباه در فيلتر يك سايت كه به ضرر دارنده سايت منجر مي شود را چه كسي پاسخ مي‌‏دهد, تصريح كرد: هيچ‌‏كس پاسخ‌‏گو نيست و با توجه به آن كه بسياري از دارندگان سايت‌‏ها پايه و اساس اقتصادي‌‏شان براي تبادل اطلاعات از طريق آگهي‌‏هاي موجود در سايت شكل مي‌‏گيرد ، در صورتي كه سايت به اشتباه فيلتر شود هزينه هنگفتي را متقبل خواهند شد.

مهندس صالحي , گفت: در كشور ما مكانيزمي وجود ندارد كه در صورتي كه دولت خطايي كرد بخواهد خسارت دهد،‌‏ ضمن اين كه دولت‌‏مردان نيز در اين ارتباط پاسخ‌‏گو نيستند.

عضو هيات عملي جهاد دانشگاهي، در خصوص هزينه‌‏هاي فيلترينگ سايت‌‏ها و تاثير آن در نگرش كاربران اينترنت ، تاكيد كرد: سيستم فيلترينگ پرهزينه نيست ، اما در عين حال اجراي آن لازم است.

وي، با بيان اين كه ISPها و به طور جدي‌‏تر صاحبان سايت‌‏هاي اينترنتي با فيلترينگ متحمل هزينه‌‏هايي مي‌‏شوند , يادآور شد: فيلترينگ براي دولت هزينه خاصي ندارد و هزينه‌‏اي است كه لازم است در چارچوب بين‌‏المللي و در همه كشورها اجرا مي‌‏شود.

نماينده سابق وزارت ارشاد دركميته تعيين مصاديق فيلترينگ، تاثير فيلترينگ را در فضاي سايبر مثبت ارزيابي و خاطرنشان كرد: به اين وسيله حجم پرسه زدن در فضاي اينترنت كاهش پيدا مي‌‏كند و از زاويه ديگر امنيت فردي و اجتماعي افراد را به دنبال خواهد داشت.

وي ، با بيان اين كه فيلترينگ محدوديتي براي كاربران اينترنت در كشور ايجاد نمي‌‏كند ، تصريح كرد: اگرچه فيلترينگ وب گردي را كاهش مي‌‏دهد ، اما تاثير زيادي در بهره‌‏برداري حرفه‌‏اي در اينترنت نداشته و شايد تنها پاره‌‏اي از اوقات اختلالاتي در سرعت دستيابي به مطلب مورد نظر ايجاد كند كه اين عوارض جانبي و منفي نسبت به عوارض مثبت مقوله فيلترينگ بسياركم است.

عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي , با بيان اين كه كميته تعيين مصاديق در فيلترينگ سايت‌‏ها موفق عمل نكرده است , اظهار داشت: اين كميته در فيلترينگ حوزه‌‏هاي اخلاقي موفق نبوده است ، چرا كه شكستن فيلتر سايت‌‏هاي غيراخلاقي براي بهره‌‏برداران حرفه‌‏اي به راحتي امكان‌‏پذير است.

وي، عمر فيلتر يك سايت و ميان‌‏بر پيدا كردن براي دسترسي به آن را يك هفته ذكر كرد و افزود: فيلترينگ در كشور ما تنها مانع بهره‌‏برداري آماتورها و خانواده‌‏ها از سايت‌‏هاي مسدود شده مي‌‏شود ؛ اما افراد حرفه‌‏اي به سهولت به آن دسترسي پيدا مي‌‏كنند.

مهندس صالحي، سيستم فيلترينگ را مربوط به اپراتور نرم‌‏افزار فيلترينگ عنوان كرد و با بيان اين كه هر نرم‌‏افزاري يك مكانيزم خاصي را پيدا مي‌‏كند , اظهار داشت: اپراتور در ليست دايري نرم‌‏افزار با توجه به واژه و يا حتي سايت مديريت كرده و با شناسايي سايت‌‏هاي مورد نظر آنها را حذف مي‌‏كند.

نماينده سابق وزارت ارشاد دركميته تعيين مصاديق فيلترينگ، خاطرنشان كرد: دايره فيلترينگ به مديريت نرم‌‏افزار مربوط مي‌‏شود.
اضافه کردن نظر
نام:
پست الکترونيک:
نظرات کاربران:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس