جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
هاردديسک‌هايSeagate وارد ايران‌ شدند!
-(2 نفر) 
هاردديسک‌هايSeagate وارد ايران‌ شدند!
بازدید 1746
گروه: کامپيوتر
بزرگراه فناوري -هفته گذشته درباره حضور دوباره هاردديسک‌هاي خوش‌نام Seagate در بازار ايران خبر کوتاهي لابه‌لاي گزارش وضعيت بازار ذکر شد که در جاي خود مسرت‌بخش‌ بود.



Seagate از بزرگان و قديمي‌هاي صنعت سيستم ‌ذخيره‌سازي است که عدم حضور آن در هر بازار از کيفيت کلي آن خواهد کاست. بدون ‌شک کيفيت هر بازار به ارزش نام‌هايي است که در آن عرضه مي‌شوند. Seagate پس از تصاحب Maxtor که در شماره‌هاي گذشته مورد بررسي قرار گرفت، سياست جديدي را در پيش گرفته است. درحوزه هاردديسک‌هاي عام نام Maxtor که نمي‌دانم بر چه اساسي در ايران اين‌قدر مشتري داشت، طي چند سال آتي محو خواهد شد اما در حوزه هاردديسک‌هاي قابل ‌حمل استفاده از نام و تکنولوژي Maxtor تا اطلاع ثانوي ادامه خواهد داشت.

در بازار ايران محصولات Seagate توسط دو شرکت MST و Fortex توزيع مي‌شد. در واقع متولي اصلي اين نام Fortex بود. مشکلات به‌وجود آمده براي اين دو شرکت در دبي و نيز در ايران شامل حال نام تجاري Seagate نيز شد و موجب شد که مصرف‌کننده ايراني مشتاق از دسترسي به اين محصول محروم باشد و نيز خريداران قبلي اين محصول درباره پشتيباني 5 ساله ادعا شده نگران شوند. هرچند MST و Fortex در ايران به ارايه خدمات ادامه مي‌دهند اما تکليف خريدار جديد مشخص نبود. در دنياي ذخيره‌سازي دو شرکت IBM و Seagate همواره دراوج بوده و رقابت شرافتمندانه خود را دنبال مي‌کنند. نام‌هاي ديگر زماني در تيم IBM بودند و به مدد کمک‌‌هاي آن از دست مشکلات خود خلاص شدند و زماني به‌سوي ديگر ميدان مي‌چرخيدند و تقاضاي کمک فني مي‌کردند. Hitachi، Fujitsu و HP يا با IBM شريک هستند يا رابطه فني دارند و Western Digital نيز در اواخر دهه نود ميلادي بدون کمک‌هاي فني و سازماني IBM قادر به‌ادامه فعاليت نبود و در پايان نيز نمک‌ خورد و نمکدان شکست. حضور دوباره Seagate را به فال ‌نيک مي‌گيريم و آرزو مي‌کنيم که با توزيع مرتب و پشتيباني خوب توسط الماس‌آوران که اين مسؤوليت را عهده‌دار شده‌ است و خاطره تلخ شرکت‌هاي قبلي مرتبط با اين نام تجاري از ذهن مصرف‌کنندگان پاک شود.

افزايش قيمت قطعات حافظه

بالاخره پيش‌بيني‌‌ افزايش قيمت‌ قطعات حافظه محقق شد و ايران را نيز تحت تاثير قرار داد. در بازار جهاني اين قيمت‌ها بين 10 تا 20 دلار افزايش داشتند اما در ايران اين تغييرات بين 5 تا 10 دلار بوده‌اند. علت اين امر اوضاع نه‌چندان مساعد فروش در بازار کنوني است، چراکه اگر اين افزايش قيمت در بازار ايران اعمال شود، همين فروش کم و محدود نيز متوقف خواهد شد. براي افزايش قيمت قطعات حافظه دو دليل وارد است. اول اينکه قيمت چيپ‌هاي حافظه افزايش جهاني داشته و دوم اينکه با عرضه مادربردهاي سوکت AM2 بازارهاي جهاني با افزايش تقاضاي حافظه‌هاي DDR2 مواجه شده‌اند و کمبود کنوني اين چيپ‌ها باعث افزايش قيمت موقت آن شده ‌است. البته قيمت دي‌اکسيد سيليسيوم (SiO2) نيز افزايش داشته است که مزيد بر علت خواهد بود.

قيمت قطعه 256 مگابايتي Crucial از 28 هزار تومان ماه گذشته تا 33 هزار تومان در بازار کنوني افزايش قيمت داشته است. قيمت قطعه 512 مگابايتي اين شرکت نيز از 47 هزار تومان تا 55 هزار تومان بالا رفته است. به‌صورت مشابه قيمت قطعات حافظه Patriot نيز حداقل چهار هزار تومان افزايش داشته ‌است. درحال حاضر گران‌ترين و البته سردمدار کيفيت در بازار حافظه محصولات Corsair هستند. نمونه 512 مگابايتي DDR2 533 اين شرکت با گارانتي قابل ستايش مشتري‌پسند داماگستر 72 هزار تومان قيمت دارد. نکته دردناک ماجرا اين‌جاست که افزايش قيمت‌‌ها امکان افزايش دارد. اميدوارم که اين‌گونه نشود! چنين بادا!



باز هم اژدها

شرکت محترم Foxconn فعاليت‌هاي خود را به‌سرعت توسعه مي‌دهد. پس از اينکه قرارداد توليد برخي دستگاه‌هاي Apple توسط اين شرکت به‌ظاهر تايواني چيني‌الاصل منعقد شد، نوبت به Dell رسيده است تا با اين شرکت غول‌پيکر براي توليد بدنه کامپيوترهاي کيفي وارد مذاکره شود. Foxconn مصمم است که ظرفيت توليد خود را در حوزه مادربرد تا 50 ميليون قطعه در سال افزايش دهد و به اصلي‌ترين رقيب Asus بدل شود. خدا به‌داد Asus برسد که حتي اگر Gigabyte هم به ‌کمکش بيايد، به‌سختي خواهد توانست از عهده اين اژدهاي چيني برآيد. بسياري از شرکت‌هاي سازنده مادربرد مشتري پروپاقرص اين اژدهاي زرد هستند،‌ گفتم که بدانيد!

حافظه‌هاي 1066 مگاهرتزي در ايران

شرکت ايمانتک پس از مدت‌ها کش‌و‌قوس و کلي وعده ‌و ‌وعيد بالاخره حافظه‌هاي DDR2 از خانواده HyperX شرکت Kingston را به‌ هر ضرب و زوري که بود وارد کشور کرد. اين حافظه‌ها در بسته‌بندي دوتايي (Dual Kit) در بازار توزيع شده‌اند. نمونه يک گيگابايتي آن شامل دو قطعه 512 مگابايتي با سرعت 667 مگاهرتز 135 هزار تومان، همين ميزان حافظه با سرعت 800 مگاهرتز 195 هزار تومان و نمونه 1066 مگاهرتزي آن 260 هزار تومان قيمت دارند. لازم به‌ذکر است که حافظه DDR2 1066 براي اولين بار است که در ايران توزيع مي‌شود و به‌خصوص براي استفاده با پردازنده‌هاي جديد Intel به‌کار خواهد آمد. نمونه‌ يک‌ گيگابايتي HyperX DDR 500 در بسته‌بندي دوتايي (2 تا 512 مگابايت) به قيمت 128 هزار تومان وارد شده است و بيشتر براي پردازنده‌هاي 939 پيني Athlon64 که با اين حافظه‌ها سازگار باشند به‌کار خواهد آمد. به‌عنوان توضيح تکميلي عرض کنم که اغلب شرکت‌هاي سازنده حافظه محصولات توليدي خود را براساس کيفيت و موضوع استفاده، در چند خانواده عرضه مي‌کنند. Kingston براي بازار عمومي خانواده value و براي پشتيباني از بازي‌ها و سرعت‌هاي بالا خانواده HyperX را معرفي کرده‌ است. هفته آينده درباره قطعات حافظه SuperTalent که توسط صباراهبر توزيع شده و نيز A-Data که توسط سيماآوا توزيع شده است بيشتر صحبت خواهيم کرد. خبرهايي نيز از توزيع قطعات حافظه Aneon به‌گوش رسيده است که پس از تحقيق، نتيجه را به‌اطلاع خواهيم رساند. چيپ‌هاي حافظه Aneon توسط Infineon آلماني ساخته مي‌شود که در صنعت قطعات حافظه جايگاه رفيعي دارد.

نوستالوژي فراسو

اواخر دهه هفتاد شمسي صفحه‌کليدها حال و روز خوبي نداشتند تا اينکه چند توليدکننده ايراني به‌صورت جدي وارد عرصه ساخت صفحه‌کليد و پس از آن ماوس شدند. فراسو و پرورش‌ داده‌ها که توليدکننده صفحه‌کليدهاي farassoo و Focus بودند، تا مدت‌ها داعيه‌دار اين ميدان و رقيب نمونه‌هاي خارجي مانند A4Tech، genius و Microsoft بودند. مقبوليت،‌ ظرفيت توليد و علاقه خريداران و از طرف ديگر تغييرات بنيادي که در ساختار اين شرکت‌ها روي داد باعث شد که وضعيت بازار داخلي در کنف اختيار فراسو قرار بگيرد. در اين فاصله شرکت‌هاي بسياري نيز وارد اين عرصه شدند که محصولات برخي از ايشان مانند TVM چيزي در مايه‌هاي آبروريزي محسوب مي‌شوند. فراسو اما با توسعه فعاليت‌ها و بازار فروش خود تا اروپا جلوه ديگري از خود نشان داد. کمتر محصول ايراني است که همان کيفيت ابتدايي خود را حفظ کند و همانند روزهاي نخست از محصول خود پشتيباني کند و نوعي خاطر مشتري را نگه ‌دارد. به‌هرحال در بازار کنوني تعريف و تمجيد از شرکت‌هايي چون فراسو، سيستم‌هاي آينده‌سيما (گرين) و ماديران چيزي برايشان نمي‌افزايد و بدگويي نيز خدشه‌اي بر آن‌ها وارد نخواهد کرد، چراکه مشتريان اين شرکت‌ها را با محصولاتشان مي‌شناسند و ايشان به‌زور تعريف و تمجيد بزرگ نشده‌اند. به قولي آدم بايد خودش بزرگ باشد!

Seagate آوران!

در مقدمه به توزيع هاردديسک‌هاي Seagate توسط الماس‌آوران اشاره شد و در اين فرصت قيمت برخي محصولات آن به ‌اطلاع مي‌رسد. مدل 80 گيگابايت IDE اين شرکت به ‌قيمت 44 هزار تومان، هاردديسک 160 گيگابايت 58 هزار تومان، هاردديسک 250 گيگابايت 77 هزار تومان و نمونه 320 گيگابايتي اين محصول 96 هزار تومان قيمت دارند. سه ‌محصول آخر از رابط SATA2 بهره مي‌برند. تمام محصولات Seagate با پنج سال ضمانت تعويض عرضه شده‌اند.

پردازنده‌هاي پرنده!

به‌شخصه اعتقاد دارم که پردازنده بي‌ظرفيت‌ترين قطعه بازار است. در نقطه کانوني توجه قرار گرفتن هر کسي را تکان خواهد داد چه برسد به پردازنده که بيشتر ترافيک تلفن‌هاي منتهي به بازارها براي اطلاع از وضعيت قيمت آن است. خبرهايي مبني بر افزايش بي‌قاعده قيمت اين پردازنده‌ها به‌گوش مي‌رسد. به‌نظر مي‌رسد که اين تغييرات قيمت محدود به بازار منطقه باشد چراکه در بازار جهاني صحبتي در اين‌باره زمزمه نمي‌شود، شايد هم مي‌شود و ما نمي‌شنويم.

در بازار کنوني ايران پردازنده 939 پيني و سوکت AM2 مدل Athlon64 3000 با قيمت ايده‌آل 73 هزار تومان عرضه شده‌اند. اين قيمت پيامي براي شما خواننده عزيز است که دست از سر خانواده پردازنده CeleronD برداريد. اين‌گونه فرض کنيد که صحبت‌هاي ما به‌طور کامل با قصد و غرض است،‌ سري به سايت‌هاي معتبر بزنيد و تفاوت کيفيت CeleronD را با Athlon64 ملاحظه فرماييد. حتي اگر پول خريد Athlon64 را نداريد خب Sempron بهترين گزينه موجود براي سيستم‌هاي مادون ‌ارزان است. Sempron 2800 با سوکت AM2 939 پيني نيز البته اگر يافت شود، به‌ قيمت 44 هزار تومان در بازار منتظر شماست. همين‌قدر بدانيد که Sempron 3200 که در بازار کنوني ايران 68 هزار تومان قيمت دارد، در برخي آزمون‌ها برتر از Pentium4 3.0 GHz ظاهر شده است. البته دقت داشته باشيد که پردازنده‌هاي جديد Intel کيفيت متفاوتي ارايه مي‌کنند به‌گونه‌اي که بسياري از طرفداران دوآتشه AMD نيز آن را تاييد کرده و از عمق وجود قبول دارند.

تولد نسل چهارم بي‌سيم‌ها

شرکت Samsung در راستاي سياست توسعه‌طلبانه و وضع استاندارد در حوزه‌هاي مختلف IT ، از تکنولوژي پانل‌هاي LCD گرفته تا انواع قطعات حافظه و غيره، اقدام به معرفي تکنولوژي جديدي در حوزه سيستم‌هاي ارتباطي بي‌سيم کرده است. اين تکنولوژي جديد که به‌ نسل چهارم معروف شده است، در برابر تکنولوژي نسل سومي معرفي شده توسط Intel يعني WiMAX قرار گرفته است. به ‌کمک نسل چهارم تکنولوژي ارتباطي بي‌سيم در يک اتوبوسي که با سرعت 60 کيلومتر بر ساعت درحال حرکت است، ‌مي‌توان تا 100 مگابيت در ثانيه تبادل اطلاعات داشت که 50 برابر توان تبادل اطلاعاتي تکنولوژي WiMAX خواهد بود. البته WiMAX نگون‌بخت چندان فرصت بروز و ظهور پيدا نکرده است و مزه آن در دهان بسياري رها نشده است که اين پروژه به‌عنوان طرح‌ حال‌گيري از Intel معرفي شده و جالب اين‌ است که در کشور نيوزلند مراحل آزمايشي خود را طي مي‌کند. اميدوارم که از اين رهگذر کيفيت خطوط Dial Up ايران نيز بهبود يابد!

خبر جديد از Core 2 Duo

راستش را بخواهيد پردازنده Core 2 Duo که آخرين دست‌آورد Intel در حوزه پردازنده‌هاي PC است، يک هفته قبل از اينکه ما خبردار شويم وارد بازار ايران شده بود که براي ما نيز جالب بود. از اينکه خبر ورود اين پردازنده در ايران را با يک هفته تاخير به ‌اطلاع شما رسانديم، پوزش مي‌طلبيم و آرزو مي‌کنيم که تکرار نشود. اما اين بار اين محصولات با گارانتي سه‌ساله Intel در ايران وارد شده ‌است. تمام اين پردازنده‌ها از FSB 1066 و دو مگابايت حافظه موقت Cache بهره مي‌برند. البته اين مقدار در مدل E6700 دو برابر خواهد بود. مدل E6300 با سرعت فرکانس 8/1 گيگاهرتز 235 هزار تومان، مدل E6400 با سرعت فرکانس 1/2 گيگاهرتز 275 هزار تومان، مدل E6600 با سرعت فرکانس 4/2گيگاهرتز 370 هزار تومان و مدل E6700 با سرعت فرکانس 67/2 گيگاهرتز 540 هزار تومان قيمت دارند. طبق گفته پشتيبان اين محصول، هفته آينده مدل‌‌هاي Extreme اين پردازنده‌ نيز وارد کشور خواهند شد. الماس‌آوران پشتيبان سه‌ساله پردازنده‌ها و مادربردهاي Intel است.

پردازنده‌ در پردازنده

بازار شايعات مربوط به مسابقه پنهان توليد CPU شامل GPU يا GPU شامل CPU همچنان به‌شدت ادامه دارد. آخرين اخبار مربوط به اين حوزه به اظهارنظر رييس nVIDIA بازمي‌گردد که گفته است هدف ما ارايه يک سيستم پردازشي ارزان‌قيمت به مشتريان است و ادغام پردازنده اصلي سيستم در پردازنده ‌گرافيکي و يا برعکس براي نيل به اين هدف در دست انجام است. اين جناب اضافه کرده است که بستر فني اين پردازنده‌ خاص لزوما X86 مورد استفاده توسط AMD و Intel نخواهد بود. از سوي ديگر Intel نيز هم‌چون AMD به‌شدت به‌دنبال پياده‌سازي چنين پروژه‌اي است و بدين‌منظور دست به‌دامن تيم فني 3DLabs از زيرمجموعه‌هاي شرکت Creative شده ‌است تا هرچه سريع‌تر اين توانايي موجود را محقق سازند. ظاهر امر نشان مي‌دهد که ترکيب AMD-ATI در اين عرصه قابليت و تجارب ارزنده‌تري دارند.

حافظه‌هاي آمريکايي در ايران

ناسلامتي ما تحت تحريم تکنولوژيک غرب قرار داريم و بهترين محصولات آن را در اختيار داريم. البته اين محصولاتي که عرض مي‌کنيم مربوط به سخت‌افزار براي بازار مصرفي عام است. PNY از جمله شرکت‌هايي است که دفتر اصلي آن در آمريکا قرار دارد و اغلب محصولات خود را در تايوان توليد مي‌کند. کارت‌هاي گرافيک اين شرکت توسط آلبالوکامپيوتر وارد و توسط آسمان‌رايانه توزيع شده ‌است. قطعات حافظه اين شرکت به ‌همت شرکت مهندسي اهتمام وارد کشور شده و توزيع گسترده آن آغاز شده‌ است. PNY توليدکننده به‌نام و البته باکيفيتي است که براي کامپيوترهاي Gateway، Apple، IBM و HP حافظه توليد مي‌کند. محصولات PNY به‌دليل ارايه سرعت بالا و زمان دسترسي مناسب (CAS Latency) به داده‌ها، براي بازي و علاقه‌مندان فراروي فرکانس (OverClocking) کارايي دارد. نمونه‌هاي DDR533 با CL2 و DDR2 با CL3 در بازار ايران توزيع شده است. لازم به‌ذکر است که مدل DDR2 667 اين حافظه از سوي nVIDIA گواهي سازگاري کامل با تکنولوژي SLI دريافت کرده است.

چه مي‌کنه اين AGP

رابط AGP در کمال جسارت و پس از بي‌توجهي عمومي سازندگان به ‌آن کماکان در بازار حضور دارد. قيمت اقتصادي کارت‌هاي AGP و نيز وجود تعداد مادربردهاي بيشتري که از AGP پشتيباني مي‌کنند باعث شده است که بسياري از شرکت‌هاي سازنده کارت‌گرافيکي ول‌کن اين رابط نباشند، چراکه مهم‌ترين رکن در تجات وجود فروش است که AGP آن را در اختيار دارد. البته عمر اين رابط تا سال آينده به‌سر خواهد رسيد و اين فعل و انفعالات موجود نشان از نفس‌هاي اين موجود خوب دارد. البته بي‌انصافي است اگر کيفيت کارت‌هاي مبتني بر AGP را به پر پياز فروخته و بي‌شرمانه جانب PCI Express را بگيريم!

برو بي‌وفا

شرکت Supermicro که به‌شکل سنتي تمام سيستم‌هاي خود را برپايه پردازنده‌هاي شرکت Intel طراحي، توليد و توزيع مي‌کند، به‌تازگي اعلام کرده است که برخي مدل‌هاي خود را برپايه پردازنده‌هاي Opteron شرکت AMD عرضه خواهد کرد. انتشار اين خبر در سايت رسمي اين شرکت و به‌دليل افزايش ناگهاني بازديدکنندگان آن،‌ سايت اين شرکت به‌صورت موقت از کار افتاد. Supermicro از جمله شرکت‌هايي بود که پيمان برادري خود با Intel را با خون خود امضا کرده‌ بود. چراغ سبز اين شرکت بسيار قدرتمند و فعال در حوزه سرورها، عقبه Intel را ضعيف‌تر کرد. اين‌جاست که Intel حق دارد بگويد برو بي‌وفا!

سر کيسه شل شد!

شرکت nVIDIA پس از کش و قوس فراوان بالاخره خبر کاهش قيمت برخي از مدل‌هاي خود را به‌شکل رسمي اعلام کرد. انتشار اين خبر قبل از معرفي پاييزي محصولات ATI باعث رونق خريد محصولات nVIDIA خواهد شد. بدين‌ترتيب خريداران ايراني که علاقه بسياري به ‌اين تخفيفات فصلي دارند بايد تا اواخر مهرماه صبر پيشه کنند تا سازندگان کارت‌هاي گرافيکي را ساخته و واردکنندگان براساس کشش عشقي خود اقدام به توزيع آن در داخل ايران کنند. به‌ ياري پروردگار و عنايت اين جنابان پس از دو سه ماه ناقابل تاخير، اثرات اين تغييرات عمده قيمت در ايران هويدا خواهد شد. nVIDIA در اولين قدم قيمت 7900GT را به‌ميزان 50 هزار تومان کاهش داده است.

ديپورت باتري‌ها

هفته گذشته در خبرها آمده بود که شرکت Apple بيش از يک ميليون باتري کامپيوتر همراه توليدشده توسط Sony را به دامان اين شرکت بازگرداند. اين بازگشت باتري‌ها به خانه پدري هنگامي روي داد که هفته قبل از آن شرکت Dell نيز باتري‌‌هاي ساخت Sony را ديپورت کرد. ايجاد حريق در چند مورد گزارش شده ‌است. براساس اين تقي به توقي خوردن، تعدادي از بزرگان توليد کامپيوترهاي کيفي به‌دنبال تصويب استاندارد جديدي براي به‌کارگيري باتري در سيستم‌هاي قابل‌حمل هستند. شرکت Sony اعلام فرموده که هيچ برنامه‌اي براي تغيير باتري‌هاي مورد استفاده در کامپيوترهاي کيفي VIAO در دست انجام ندارد. همچنين نمايندگان اين شرکت مذاکرات خود را براي جلوگيري از بازگرداندن باتري‌هاي کامپيوترهاي Lenovo و HP آغاز کرده‌اند. اميدوارم که با ارتقاي سطح کيفي باتري‌ها در اين سيستم‌ها،‌ شرکت مخابرات قيمت پهناي باند مورد نياز براي ارايه سرويس‌هاي ADSL را کاهش دهد!

آبروي ThermalTake

شايعه جالبي بين سايت‌هاي اينترنتي شايع شده و آبروي شرکت معتبر ThermalTake را در معرض باد قرار داده است. برخي مطلعان گفته‌اند که شرکت ThermalTake براي گرفتن گواهي سازگاري برخي مدل‌هاي منبع ‌تغذيه با سيستم‌هاي SLI به‌ ازاي هر منبع تغذيه مبلغ 50 هزار دلار پرداخت کرده است. از طرفي منتقدان منابع ‌تغذيه مذکور را بررسي کرده و اعتقاد دارند که اين دستگاه‌ها قادر به پشتيباني مطمئن از سيستم‌هاي SLI نيستند. اگر اين خبر رنگ واقعيت داشته باشد، براي سازنده معتبري چون ThermalTake ننگي ابدي به‌همراه خواهد داشت.

خبر آخر

خبر اول اينکه Asus در ابتداي سال ميلادي کامپيوتر همراهي با دو نمايشگر ارايه خواهد کرد که بيشتر براي جلسات و سمينارهاي کوچک به‌کار خواهد آمد و خبر آخر اينکه شرکت‌هاي IBM آمريکا، Infineon آلمان و Samsung کره ‌جنوبي به تکنولوژي توليد پردازنده‌هاي 45 نانومتري دست ‌يافتند. اين سه ‌شرکت طي يک حرکت فوق بشري اولين نمونه‌هاي اين چيپ‌ها را توليد کرده و اعلام کردند که در ابتداي امر از اين تکنولوژي به‌دليل مصرف بسيار پايين انرژي در حوزه مخابرات و سيستم‌هاي قابل حمل استفاده خواهد شد.




اضافه کردن نظر
نام:
پست الکترونيک:
نظرات کاربران:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس