جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
همراه اول همچنان نامهربان
-(2 Body) 
همراه اول همچنان نامهربان
Visitor 1804
Category: کامپيوتر
با پيشرفت روز‌ افزون در تكنولوژي تلفن‌همراه اين وسيله ارتباطي مي‌رود تا كم‌كم نقش يك كامپيوتر را براي كاربران فراهم كند تا آن‌جا كه امروزه مي‌توان با تلفن همراه علاوه بر دسترسي به خدمات اينترنتي چون كنترل ايميل و چت كردن با كاربران آنلاين رويدادهاي مهم ورزشي و هنري را نيز از اين طريق مشاهده كرد. حتي تلفن همراه مي‌تواند به عنوان فرستنده راديويي نيز عمل كند.
تمامي موارد ذكر شده و دهها مزاياي ديگر به عنوان خدمات شناخته شده تلفن همراه در اكثر كشورهاي دنيا مورد استفاده كاربران قرار مي‌گيرد اما در كشور ما از سوي اپراتور اول كه به نوعي بيشترين مشتركان را تحت پوشش خود قرار داده است تا كنون تنها سيستم پيام كوتاه براي اين خيل عظيم كاربران ارايه شده است. هر چند كه وعده ارايه ديگر خدمات به دليل رقابات با اپراتور دوم بارها از سوي مخابرات مطرح شده است اما تا كنون هيچ كدام از اين وعده‌ها تحقق نيافته است.
اپراتور اول در حاليكه تنها مفتخر به ارايه خدمات سيستم پيام كوتاه به مشتركان خود است و از اين راه نيز سود ميلياردي كسب مي‌كند اما متاسفانه در ارايه همين سيستم نيز با مشكلات بسياري گريبانگير است تا آن‌جا كه بارها و بارها خصوصا در مناسبات مختلف اين سيستم با اختلال‌هاي فراواني در اختيار كاربران قرار گرفته است و در جديد‌ترين نوع آن مي‌توان به اختلال‌هاي پيش آمده در روزهاي نخستين سال جديد اشاره داشت. اين اختلا‌ل‌ها در حالي صورت گرفته است كه اكثر كاربران به خوبي به ياد مي‌آوردند كه در روزهاي پاياني سال شركت ارتباطات سيار اعلام كرده بود كه با فراهم كردن زير ساخت‌هاي لازم اين وعده را به مشتركان خود مي‌دهد كه در هنگام تحويل سال جديد، مشتركان همراه اول به هيچ وجه با مشكل خاصي براي ارسال پيام يا برقرار تماس روبه‌رو نخواهند شد، وعده‌اي كه در حد يك شعار باقي ماند و مشتركان را آرزو بر دل گذاشت تا بازهم نتوانند در هنگام تحويل سال پيام خود را به دوستان و آشنايان بدون مشكل ارسال كنند. البته نكته جالب توجه آن است كه عده‌اي از كاربران حرفه‌ايي با ياد‌آوري سالهاي گذشته و تجربه گرفتن از آنها فريب اين وعده را نخوردند و چند روز مانده به پايان سال تبريك خود را از طريق پيام كوتاه ارسال كردند تا از اين طريق حداقل پيام تبريك جلوتر ارسال شود به جاي آنكه هرگز به مقصد نرسد.
تكذيب مي‌كنيم
در حاليكه قريب به اتفاق مشتركان همراه اول از اختلال‌هاي پيش آمده در روزهاي نخست سال جديد در سيستم پيام كوتاه گله‌مند هستند اما همچنان مسئولين مخابراتي اين اختلا‌ها را تكذيب مي‌كنند، تا آنجا كه محمد حسين فلاح اصغري معاون نظارت و مديريت شبكه ارتباطات سيار پس از تعطيلات نوروزي و در پاسخ به سئوال اكثر خبرنگاران در خصوص اختلال‌هاي پيش آمده در سيستم پيام كوتاه، ضمن تكذيب اين اختلال‌ها گفته بود، از ساعت 20 روز 28 اسفندماه تا ساعت 20 روز 29 اسفند‌ماه 73 ميليون پيامك ، از ساعت 20 روز 29 اسفندماه تا همين ساعت در تاريخ يكم فروردين‌ماه 215 ميليون پيامك ارسال شده است؛ بدين ترتيب در روز دوم فروردين‌ماه تعداد 112 ميليون، روز سوم 82 ميليون و در روز چهارم تعداد 83 ميليون پيام كوتاه در شبكه اپراتور اول تلفن همراه مبادله شده است و با وجود اين حجم ترافيك بالا شاهد آن هستيم اختلا‌ل‌ خاصي در شبكه تلفن همراه كشور به وجود نيامده است.
معاون نظارت و مديريت شبكه ارتباطات سيار در حالي قاطعانه هرگونه اختلال پيش آمده را تكذيب مي‌كند كه از سوي ديگر زارعيان روابط عمومي مخابرات، اختلا‌هاي پيش آمده را تنها مربوط به سه استان خراسان، گيلان و مازندران دانسته و دليل آن را هم چيزي جز ترافيك بالاي پيام‌هاي كوتاه نمي‌داند، اختلالي كه تنها در اين سه استان و در روزهاي اول سال وجود داشته كه اين اختلال‌ها نيز بلافاصله با فراهم شدن امكانات برطرف شده بود.
همچنين زارعيان در گفت‌وگوي خود با يكي از نشريات در خصوص اختلا‌ل پيش آمده در استان تهران نيز با جديت اعلام كرده بود كه به دليل افزايش خروجي‌ها در پايتخت، مشتركان تهراني با هيچ نوع اختلالي روبه‌رو نبودند. هر چند با يك پرس و جوي ساده از دوستان پايتخت‌نشين مي‌توان به سادگي صحت و سقم اين گفته را نيز دريافت.
اين مشتركين متضرر
مشتركان همراه اول در سال جديد غير از ناكام ماندن در ارسال پيام كوتاه با مشكلات ديگري نيز دست به گريبان بودند يكي از اين مشكلات عدم تائيد ارسال پيام كوتاه بود به اين صورت كه مشتركي يك پيام كوتاه را به سوي مقصد ارسال مي‌كرد ولي از تائيد پيام خبري نبود اما اگر بر حسب تصادف با گيرنده پيام ملاقاتي داشت با تعجب درمي‌يافت كه پيام مورد نظر را آن فرد حداقل چندين بار دريافت كرده است.
در خصوص بروز اين مشكل نيز فلاح اصغري در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا مي‌گويد، تائيد پيام كوتاه كه از سمت مشترك به گيرنده ارسال مي‌شود بايد به مركز ارسال پيام كوتاه ارسال تا مركز از ارسال پيام آگاهي يابد اما در برخي مواقع خود گوشي مشترك اين پيام را به مركز ارسال نمي‌كند و يا تمام خطوط BTS پر است و يا سيستم مشكل دارد و سيگنال در مسير به مركز ارسال نمي‌شود. بنابراين زماني كه اين تائيد نرسد مركز بنا را بر اين مي‌گذارد كه اين پيام به دست گيرنده نرسيده و دوباره اين پيام ارسال مي‌كند.
به عقيده مخابراتي‌ها نرسيدن تائيد پيام كوتاه را نمي‌توان يك اختلال ناميد چون هرازگاهي به دليل حجم ترافيك و شلوغي شبكه اين وضعيت پيش مي‌آيد چرا كه هر سيستمي يك ظرفيت تعريف شده‌اي دارد بنابراين زماني كه اين ظرفيت به ميزان زيادي افزايش مي‌يابد به طبع آن مشكلاتي را نيز موجب خواهد شد.
شايد عده‌اي از كاربران با اين گفته مسئولين مخابراتي موافق باشند كه به دليل افزايش حجم شبكه اين گونه اختلال‌ها طبيعي به نظر مي‌رسد اما در پاسخ بايد گفت تمامي دغدغه‌هاي كارشناسان آي‌تي نيز به همين مسئله برمي‌گردد كه زيرساخت‌هاي فعلي مخابرات توانايي پاسخگويي به اين حجم مشتركان را ندارد و مخابرات بايد در كنار واگذاري‌ها نگاه جدي‌تري نيز به توسعه شبكه تلفن همراه داشته باشد البته جدا از اين مسئله بايد به اين نكته نيز توجه داشت به دليل ضعف شبكه اين كاربران تلفن همراه هستند كه بايد ضرر كرده و در ازاي ارسال يك پيام پول چند پيام را پرداخت كنند كه باز هم در حالت خوشبينانه نبايد اين رقم را چندان بالا برآورد كرد در حاليكه اگر براي نيمي از مشتركين تلفن همراه اين تائيد پيام صورت نگيرد و سيستم نيز هر پيام را چند بار به حساب مشترك بنويسد با يك حساب سرانگشتي مي‌توان دريافت چه سود سرشاري نصيب اپراتور اول خواهد شد.
نوآوري در سال جديد
سال 87 براي مشتركين تلفن همراه به نوعي يك سال نو‌آوري نيز به شمار مي‌آيد چرا كه در آغاز سال جديد وزارت ارتباطات دست به يك ابتكار جديد زد و آن ابتكار چيزي جز قطع و يك طرفه كردن خط مشتركين بدون اطلاع پيشين نبود.
گفته مي‌شود پيش از اين مخابرات در اقدامي مشتري مدارانه با فرستادن پيام كوتاه به مشتركان به آنها براي پرداخت صورت حساب تلفن همراه هشدار مي‌داد و پس از چند روز ارتباط مشتركان را مسدود مي‌كرد اما اين بار مخابراتي‌ها دست به ابتكاري جهت صرفه‌جويي زدند تا هزينه پيام كوتاه را پرداخت نكنند. بنابراين بدون ارسال پيام اقدام به قطع و يك طرفه كردن خطوط مشركين كردند و اين در حالي بود كه بسياري از هموطنان در سفرهاي نوروزي بودند و داشتن تلفن همراه يك نياز ضروري به حساب مي‌آمد و بسته بودن دفاتر خدمات مشتركين تلفن همراه نيز باعث شده بود كه مشتركين نتوانند با پرداخت بدهي خود حداقل خط خود را راه‌اندازي كنند.
بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند سرمايه اصلي مخابرات براي ايجاد سرويس‌ها را خود مشتركان با پرداخت وديعه ايجاد كرده‌اند و برابر با قوانين مالكيت مدني بايد گفت مشتركين مالكان اصلي مخابرات هستند مالكاني كه ساليانه هزاران ميليارد تومان به منافع مخابرات مي‌افزايند اما در مقابل خدمات بي‌كيفيت را دريافت مي‌كنند.
***
با خاتمه يافتن تعطيلات نوروزي به نوعي روزهاي پركار استفاده از تلفن همراه نيز به پايان رسيد تا بار ديگر آرامش به درياي طوفان زده تلفن همراه باز گردد. هر چند در اين روزهاي عادي نيز براي بسياري از مشتركان پيش آمده كه در برقراري تماس با تلفن همراه با مشكلاتي بسياري روبه‌رو بودند و...
به هرحال هرچه همراه اول سرناسازگاري با مشتركان خود را دارد اما اين مشتركان مهربان هستند كه همچنان همراه اول خود را ياري مي‌كنند تا آنجا كه تنها در نخستين روز سال جديد با ارسال بيش از 215 ميليون پيام كوتاه توانسته‌اند عيدي بالغ بر سه ميليارد تومان را پيشكش اين همراه نامهربان كنند.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image