جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
همه چيز درباره جنگ اپل و سامسونگ
-(3 Body) 
همه چيز درباره جنگ اپل و سامسونگ
Visitor 2710
Category: کامپيوتر
رقابت در عرصه موبايل‌هاي هوشمند هر روز شکل جدي‌تري به خودش مي‌گيرد و شرکت‌هاي توليد کننده فعال اين حوزه هرکدام به دنبال کسب سهم بيشتري از اين بازار پررونق، استراتژي‌هاي مختلفي را به‌کار مي‌گيرند.

روز دوشنبه گذشته يک خبر صنعت موبايل‌هاي هوشمند را متحول کرد؛ شرکت گوگل بخش توليد کننده گوشي در شرکت موتورولا به نام Motorola Mobility را با قيمت 5/12 ميليارد دلار خريد تا حضور پررنگ‌تري در اين بازار داشته و در حوزه سخت‌افزار آن هم وارد
شود.
گفته مي‌شود اين خريد همچنين مي‌تواند امکان دسترسي گوگل به حجم گسترده‌اي از حقوق ثبت اختراع را هم فراهم بياورد و به اين ترتيب موانع قانوني از سر راه سيستم عامل آندرويد برداشته شود.
حق ثبت اختراع در سال‌هاي اخير به موضوع مهمي در عرصه تکنولوژي و به خصوص در بازار موبايل‌هاي هوشمند تبديل شده است

تا جايي که بسياري از شرکت‌هاي بزرگ به خاطر اين حقوق درگير کشمکش‌هاي قانوني شده و حتي بعضي از آنها مجبور به پرداخت غرامت‌هاي سنگين شده‌اند.

شايد مهم‌ترين و بزرگ‌ترين اين جنجال‌ها جنگ رقابتي ميان دو شرکت اپل و سامسونگ بود که حالا به صورت آتشي زير خاکستر همچنان ادامه دارد. يکي از مباحثي که در طول کشمکش‌هايي قانوني ميان اين دو شرکت مطرح شد، عدم توليد و گردآوري کردن قطعات گوشي موبايل پر طرفدار آي‌فون توسط خود شرکت اپل بود.
اين در حالي بود که شرکت سامسونگ هم مدعي شد که بخش قابل توجهي از اين گوشي را توليد کرده است.
اين موضوع حقيقتي است که نياز به بررسي دقيق‌تر دارد. در واقع قطعات مختلف آي‌فون توسط شرکت‌هاي توليدکننده مختلف توليد شده و توسط شرکت تايواني فاکسکان که کارخانه اصلي آن در منطقه شنزن در چين قرار دارد، گردآوري مي‌شوند.

نمودار گرافيکي که در پايين آمده بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از موسسه تحقيقاتي iSuppli است و نشان مي‌دهد که چه شرکت‌هايي در درون آي‌فون قرار داشته و هزينه توليد قسمت‌هاي مختلف آن چقدر بوده است.
در اين ميان اما شرکت سامسونگ توليد کننده مهمي به نظر مي‌رسد و بعضي از مهم‌ترين قطعات اين گوشي مانند حافظه فلشي که برنامه‌هاي کاربردي، موسيقي و نرم‌افزارهاي در حال اجراي گوشي را ذخيره مي‌کند، حافظه در حال کار يا DRAM و پردازنده برنامه‌هاي کاربردي که تمام اجزا را به کار وامي‌دارد را طراحي و توليد کرده است.

با اين اوصاف در مجموع 26 درصد از کل هزينه ساخت قطعات داخلي گوشي آي‌فون به عهده شرکت سامسونگ بوده است.

اين موضوع سامسونگ را در يک موقعيت خاص به عنوان توليد کننده بخش بزرگي از اصلي‌ترين محصول شرکت رقيبش قرار مي‌دهد و اين در حالي است که سامسونگ خودش موبايل‌هاي هوشمند و تبلت توليد مي‌کند.
به اين ترتيب است که اپل به يکي از بزرگ‌ترين مشتريان شرکت سامسونگ و سامسونگ به يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان قطعات براي اپل تبديل شده‌اند.

اين در واقع بخشي از مدل و الگوي تجاري سامسونگ است که به عنوان توليدکننده قطعات براي شرکت‌هاي ديگر عمل مي‌کند که اين کار از طرف ديگر اين امکان را براي سامسونگ فراهم مي‌آورد که محصولات خودش را با قيمت ارزان‌تر توليد کند.

در مقابل اين موضوع براي اپل خوشايند است که کار توليد و گردآوري قطعات را به شرکت‌هاي ديگر واگذار کرده و تنها بر قدرتش در طراحي، ترکيبي از کاربري آسان، سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات به صورت خلاقانه تمرکز کند.

با اين همه اما شرکت اپل در ماه آوريل گذشته از سامسونگ به خاطر طراحي گوشي موبايل هوشمند گلکسي اس و تبلت گلکسي تب اين شرکت که شباهت زيادي به گوشي آي‌فون و تبلت آي‌پد دارند، شکايت قانوني کرد.
در اين شکايت اپل مدعي شد که سامسونگ طراحي سخت‌افزار را از روي محصولات اپل نسخه‌برداري کرده است.

سامسونگ هم مقابله به مثل کرده و شکايتي مشابه را از اپل کرد. در آخرين کشمکش قانوني اما اپل توانست حکمي را از دادگاه بگيرد که بر اساس آن از فروش تبلت گلکسي تب سامسونگ در اروپا و استراليا جلوگيري کند. با تمام اينها اما هر دو اين شرکت‌ها
متقابلا از اين روابط تجاري سود مي‌برند.

از طرف ديگر اما بخش دوم و پاييني اين نمودار گرافيکي هم سهم شرکت‌هاي توليد کننده مختلف و برتر بازار جهاني موبايل‌هاي هوشمند را در فصل دوم سال 2010 و فصل دوم سال 2011 نشان داده و با يکديگر مقايسه مي‌کند.

منبع: اکونوميست
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image