جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
همه موافق استقلال رگولاتوري
-(1 Body) 
همه موافق استقلال رگولاتوري
Visitor 2804
Category: کامپيوتر
امسال نه سال خوبي براي وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات بود و نه براي وزير اين وزارتخانه يعني محمد سليماني؛ چرا كه در اواسط سال مجلسيان به دليل عدم پيشرفت پروژه‌هاي حوزه ICT بر اساس برنامه چهارم توسعه وزير را چندين بار به مجلس دعوت كردند كه اين دعوت بارها تا استيضاح وزير نيز پيش رفت، اما...

به دلايلي اين طرح مسكوت و به فراموشي سپرده شد. چند ماه بعد مجلسيان سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي (رگولاتوري)، يكي از زيرمجموعه‌هاي اين وزارتخانه را نشانه گرفتند و اين سازمان را به خاطر وضع پاره‌اي از قوانين و مقررات يك طرفه مانع پيشرفت حوزه IT كشور و شكست بخش خصوصي معرفي كردند و با يك طرح يك فوريتي خواستار استقلال اين سازمان از وزارتخانه شدند. شايد گمان مي‌رفت اين طرح نيز مانند ساير طرح‌هاي اين حوزه بعد از مدتي به فراموشي سپرده شود. اما اين طرح با پيگيرهاي مدام نمايندگان مجلس به خصوص رييس كميته مخابرات يعني علي مطهري به سرعت در حال پيشرفت است و بنا بر اظهارات وي سرنوشت استقلال رگولاتوري در كمترين زمان به نتيجه خواهد رسيد.


برگزاري اولين نشست كارشناسي
انتشار خبر استقلال رگولاتوري با واكنش‌هاي مثبت و منفي بسياري روبه‌رو بود. عده‌اي اين طرح را خلاف اصل 44 عنوان مي‌كردند و عده‌اي ديگر معتقد بودند كه اين طرح بايد پيش از اين مطرح مي‌شد. به همين منظور و براي روشن شدن جنبه‌هاي مختلف اين طرح، روز 17 بهمن ماه يعني پنج‌شنبه هفته گذشته اولين نشست كارشناسي طرح يك فوريتي اصلاح قانون و وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات (استقلال رگولاتوري) با حضور كارشناسان و مسوولان بخش‌هاي مختلف حوزه آي‌تي كشور برگزار شد.

اين نشست كه قرار بود با حضور نمايندگاني از سازمان تنظيم و مقررات و بيان نقطه نظرات آنها همراه باشد بدون حضور آنها آغاز شد.

در ابتداي جلسه مطهري، رييس كميسيون مخابرات و عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس به عنوان طراح اصلي اين طرح به اعتراضاتي كه طي اين مدت به او شده بود اشاره كرد و در خصوص علت ارائه طرح استقلال رگولاتوري با اين فوريت به مجلس گفت: «مجلس ده جلسه به طور رسمي و بيست جلسه به طور غيررسمي با ارگان‌هايي چون شركت ارتباطات سيار، پست، پست بانك، شركت مخابرات ايران و ... برگزار كرد كه طي اين جلسات گمان مي‌كرديم كه اگر تعاملات خوبي بين مجلس و وزارتخانه صورت بگيرد ما با اين فوريت تصميم به استقلال رگولاتوري نگيريم و مدتي را براي مطالعه بيشتر صبر كنيم. اما عملكرد وزارت ارتباطات در اين مدت عاملي شد براي تسريع پيگيري طرح استقلال رگولاتوري از وزارت ارتباطات و اينكه حتما بايد اين طرح به اجرا برسد.

موافقان طرح و پيشنهادات
اكثر كارشناساني كه در اين نشست حضور داشتند با اجراي طرح استقلال رگولاتوري موافق بودند اما برخي به اين نكته اشاره كردند كه براي استقلال اين سازمان لازم نيست چنين سازمان فوق تخصصي به يك سازماني با عملكرد عام انتقال پيدا كند، بلكه مي‌توان استقلال رگولاتوري را تنها با تغييراتي در افراد انتخاب شده در كميسيون تنظيم مقررات به دست آورد.

محمودرضا خادمي، عضو هيات‌مديره سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كه به عنوان نماينده اين سازمان در اين نشست حضور پيدا كرده بود نيز بر اين باور بود كه با تغييراتي در تركيب كميسيون مي‌توان استقلال سازمان را به دست آورد. به گفته وي، تنها تغيير در تركيب اين سازمان مي‌تواند مشكل اين حوزه را حل كند و انتقال سازمان به زير چتر شوراي رقابت نه تنها مشكلي را حل نمي‌كند، بلكه تهديداتي را نيز به دنبال خود خواهد داشت. خادمي در خصوص اين تهديدات گفت: «اولين تهديد اين است كه يك كميسيون تخصصي منهاي تركيبش از بين مي‌رود و وظايفش به شورايي واگذار مي‌شود كه وظايفش بسيار گسترده است و نمي‌تواند آن طور كه بايد وظيفه كميسيون تنظيم مقررات را اجرا كند.»

نصرالله جهانگرد، دبير پيشين شوراي عالي اطلاع‌رساني يكي ديگر از حاضران اين نشست بود. وي با اشاره به نظام شكل‌گيري سازمان تنظيم مقررات و مشكلاتي كه در اين سال‌ها داشته است به دو راه حل براي به دست آوردن استقلال آن اشاره كرد و گفت: «مي‌توان از طريق دو سناريو استقلال رگولاتوري را به دست آورد. اول اينكه كميسيون سازمان برقرار باشد، اما ديگر وزير ارتباطات،‌ عضو و رييس مجمع صاحبان سهام نباشد، يعني طبق قانون خصوصي‌سازي به محض اينكه مصوب شد سازمان دولتي خصوصي شود بايد آن سازمان تابع قانون باشد و مراحل خصوصي‌سازي را طي كند. در حال حاضر شركت مخابرات به سازمان خصوصي‌سازي تعلق گرفته است و هم‌اكنون در حال طي دوران گذار است تا كاملا خصوصي شود، در اين شرايط و با خصوصي‌سازي ديگر وزير صاحب سهم و اختيار نيست و مشكلات كاملا حل مي‌شود در واقع اگر وزير رييس سازمان تنظيم باشد مشكلي وجود نخواهد داشت، چرا كه ديگر از نقش حاكميتي خارج شده است.» جهانگرد در ادامه در خصوص دومين راه‌حل توضيح داد: « دومين سناريو كه در اينجا وجود دارد اين است كه آيا ما امكان استفاده از ظرفيت‌هاي شوراي رقابت را داريم و براي اينكه از ظرفيت اين شورا استفاده كنيم چه كاري بايد انجام بدهيم. پيشنهاد من اين است كه به جاي اينكه بگويم كميسيون منحل شده بگويم كميسيون به استناد ماده 59 ذيل شوراي رقابت تعريف شود. در اينجا اصل كميسيون حفظ مي‌شود و به لحاظ هويت حقوقي ذيل شوراي رقابت مي‌ماند كه با اين كار مهم‌ترين مساله حل مي‌شود و اگر رييس سازمان را هم وزير پيشنهاد كرده باشد مصوب شوراي رقابت مي‌شود و بايد به آن شورا پاسخگو باشد.»

مخالفان طرح و پيشنهادات
مهديون، مديرعامل شركت فناوري اطلاعات به خاطر تجربيات گذشته‌اش در سازمان تنظيم مقررات در اين جلسه حضور پيدا كرده بود. او ابتدا خواست كه به فصل 9 و ماده 43 به بعد اين فصل توجه شود تا با مرور دقيق اين فصل متوجه شويم كه شوراي رقابت به هيچ وجه نمي‌تواند جايگاهي باشد كه سازمان تنظيم مقررات زير نظر آن فعاليت كند. وي در ادامه با اشاره به اين فصل و بندهاي آن افزود: «شوراي رقابت و مركز ملي رقابت اولين كاري كه مي‌خواهند انجام دهند اين است كه رقابت بين كساني كه جواز كسب دارند يا كسب انجام مي‌دهند را تنظيم كند در اين شرايط هيچ اختياري در ارائه جواز كسب ندارد. اين در حالي است كه اولين موضوعي كه در سازمان تنظيم به آن اشاره مي‌شود ارائه جواز كسب است. در اين شرايط اگر همه چيز اين بخش به زير نظر شوراي رقابت برود جواز كسب را بايد دستگاه تخصصي‌تر ارائه كند يعني انتقال كميسيون زير نظر شوراي رقابت دردي را دوا نمي‌كند در اين حالت چه نيازي وجود دارد كه سازمان به زيرمجموعه شوراي رقابت انتقال پيدا كند. موضوع بعدي كه در اينجا مهم به نظر مي‌رسد اهداف توسعه است. مركز شوراي رقابت نمي‌تواند اهداف توسعه كشور را تنظيم كند تنها كار اين شورا اين است كه مواظب باشد در بازار انحصاري به وجود نيايد. در حال حاضر اهداف توسعه توسط قوه مجريه تنظيم مي‌شود و دستگاه‌هاي تخصصي آنها كه وزارتخانه‌ها هستند مامور تهيه و پيشبرد اهداف توسعه بخش هستند.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image