جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
هنگام خريد موبايل، نرم‌افزار نخريد
-(0 Body) 
هنگام خريد موبايل، نرم‌افزار نخريد
Visitor 2516
Category: کامپيوتر
‌ايجاد شغل‌هاي کاذب و منابع مالي حاشيه‌اي در کنار بازارهاي بزرگي مانند بازار گوشي تلفن همراه، کامپيوتر، لوازم صوتي و تصويري و... موضوعي است که طي چند سال اخير که بازار‌ اين کالاها چه از لحاظ تکنولوژيکي و چه از لحاظ تنوع مدل و... رشد زيادي کرده است شاهد آن هستيم.

اين موضوع در بازار گوشي تلفن همراه که مخاطبان بيشتري دارد محسوس‌تر است؛ به طوري که در جوار مراکز خريد و فروش اين کالا در خيابان جمهوري، خيابان وليعصر و... شاهد حضور دستفروشاني هستيم که به راحتي به عرضه گوشي‌هاي بدون گارانتي ، قاب يدکي موبايل ،هندزفري و... مي‌پردازند. به غير از‌اينها، گروهي از فروشندگان در واحد تجاري و فروشگاهي خود عملياتي روي گوشي‌ها انجام مي‌دهند و بابت انجام اين امور مبالغ هنگفتي از خريداران از همه جا بي‌خبر گوشي تلفن همراه اخذ مي‌کنند.

نصب نرم‌افزارهاي سرگرمي‌ و بازي، نصب برنامه‌هاي کاربردي نظير نقشه، BALCK LIST ،منشي تلفني، WORD و... روي گوشي‌هاي موبايل، به ويژه روي گوشي‌هايي که عنوان هوشمند را يدک مي‌کشند، نصب آنتي‌ويروس‌هايي که اغلب HIDDEN (پنهان يا نامرئي) هستند و... برخي از‌اين اقداماتي که فعالان بازار گوشي بابت ارائه آنها به مشتريانشان مبالغي (بين 10 تا 100 و حتي گاه 150 هزار تومان) اخذ مي‌کنند. در مواردي ديده شده که فروشندگان خريد گوشي را به خريد نرم‌افزار منوط مي‌کنند و براي گوشي قيمتي پايين‌تر مي‌دهند، اما با احتساب نصب نرم‌افزار (که تقريبا همه سود آن به فروشنده مي‌رسد) قيمت گوشي حتي بالاتر از معمول براي خريدار بي‌خبر از همه جا تمام مي‌شود.

کسب و کار نان و آب‌دار فعالان بازار گوشي
حتما براي شما هم پيش آمده است که وقتي براي خريد گوشي تلفن همراه، به ويژه گوشي‌هايي که قابليت نصب برنامه‌هاي مختلف را دارند به بازار مراجعه مي‌کنيد، پس از خريد با پيشنهادهاي مختلفي بابت نصب نرم‌افزارهاي گوناگون روي گوشي مواجه شويد.

احتمالا پيش آمده که شما هم بر پايه اعتماد به فروشنده كالاي خريداري شده را به فروشنده بسپاريد تا آن را براي مقابله با مشكلاتي مانند هنگ‌كردن، خالي شدن ناگهاني شارژ باتري، افزايش کاربري گوشي و... با نصب نرم‌افزارهاي جادويي و البته نامرئي واكسينه كند و البته در قبال ارائه اين خدمت بزرگ مبلغي حدود 40 تا 100هزار تومان و حتي گاه بيشتر از شما دستخوش يا دستمزد بگيرد؟


احتمالا باز هم برايتان پيش آمده است که پس از مدتي که از نصب نرم‌افزارها روي گوشي جديدتان گذشته متوجه شده‌ايد که حتي برخي از‌اين نرم‌افزارها قابل رويت نيستند. وقتي هم از فروشنده علت را جويا شده‌ايد با‌ اين پاسخ که اين نرم‌افزارها پنهان (HIDDEN) هستند مواجه شده‌ايد. در بسياري از موارد هم پيش مي‌آيد که فروشنده گوشي، نرم‌افزارهاي مورد نياز صاحب گوشي را با استفاده از‌اينترنت با هزينه بسيار‌اندک و يا به طور رايگان دانلود کرده و اشتراک يک ماهه يا چند هفته‌اي از سايت مي‌گيرد. ولي بدون اعلام اين مطلب که ‌اين نرم‌افزارها مجددا بايد به روزرساني شوند، از صاحب گوشي مبلغي به مراتب بالاتر از آنچه براي دانلود و نصب و اشتراک‌گيري نرم‌افزار هزينه کرده است دريافت مي‌کند. بسياري از اوقات هم اتفاق مي‌افتد که نرم‌افزارهاي نصب شده روي گوشي باعث بروز مشکلاتي مانند هنگ کردن گوشي، عدم اجراي برنامه و... مي‌شود.

اگرچه دود ‌اين موضوع تنها به چشم مصرف‌کننده و خريداران از همه جا بي‌خبر گوشي مي‌رود ولي برخي از فعالان بازار مي‌گويند، اين اقدام برخي از کسبه بازار که گروه بزرگي را شامل مي‌شود باعث بي‌اعتمادي مشتري به کل بازار و فعالان ‌اين صنف مي‌شود.

کاشفي مسوول يکي از نمايندگي‌هاي فروش نوکيا در پاساژ علاءالدين در اين‌باره مي‌گويد: به اين دليل كه طي سال‌هاي اخير شركت‌هاي توليدكننده گوشي امكانات سخت‌افزاري بيشتري را روي گوشي‌ها ارائه كرده‌اند، اهميت نرم‌افزار و نصب آنها روي گوشي بيشتر شده است و با توجه به اين موضوع افراد سودجو براي اخذ مبلغ اضافه از خريداران ادعا مي‌كنند نرم‌افزاري‌هايي را روي گوشي نصب مي‌كنند كه اغلب اين عمل صورت نمي‌گيرد و در صورتي هم كه نرم‌افزاري نصب شود به دليل اينكه نرم‌افزار قفل شكسته است، باعث هنگ كردن گوشي مي‌شود. به گفته وي، عدم وجود نرم‌افزار هرگز باعث هنگ كردن گوشي نمي‌شود و اين نرم‌افزار قفل شكسته است كه باعث بروز ايراد در گوشي موبايل مي‌شود. به گفته جواد معروفي، يکي از فعالان بازار گوشي تلفن همراه در خيابان جمهوري نيز، متاسفانه اخذ هزينه بالاي حدود 50 تا 150 هزار تومان به بهانه نصب نرم‌افزار و برنامه‌هاي مختلف روي گوشي تلفن همراه ‌اين روزها به کسب‌وکار برخي از فعالان بازار تبديل شده است و‌اين موضوع باعث اعتراض و نگراني گروهي از فعالان بازار که ‌اين اقدام را به طور رايگان براي خريداران انجام مي‌دهند شده است. محمد خاتمي مسوول فروشگاه نوکيا مرکزي در پاساژ علاءالدين هم مي‌گويد، در حال حاضر اکثر فعالان بازار بدون هيچ نگراني و محدوديتي اين نرم‌افزارها را در ازاي دريافت مبلغ هنگفتي روي گوشي‌ها نصب مي‌کنند ولي برخي از کسبه پا پيش‌تر گذاشته و بدون ‌اينکه اقدامي‌انجام دهند از صاحب گوشي هزينه کاري که انجام نداده‌اند را اخذ مي‌کنند. تنها به‌اين بهانه که نرم‌افزارهاي مخفي يا HIDDEN را روي گوشي نصب کرده‌اند.

سپاسي يکي ديگر از فعالان بازار نيز با تاييد ‌اين گفته خاتمي ‌گفت، برخي از فروشندگان گوشي موبايل را از صاحب گوشي مي‌گيرند و با اين دليل كه در صورت عدم نصب‌نرم‌افزار، گوشي موردنظر دچار مشكلات زيادي مي‌شود براي مدت كوتاهي آن را به لپ‌تاپ يا pc وصل كرده و آن را در قبال دريافت مبلغي حدود 40 تا 50هزار تومان تحويل مي‌دهند. يکي ديگر از مواردي که فعالان بازار به آن اشاره مي‌کنند هزينه جيلبريک و نصب برنامه روي گوشي‌هاي ‌ايفون ال است که به تازگي متقاضيان زيادي در بازار يافته‌اند. به گفته بهنامي ‌هزينه ‌اين اقدام بين 10 تا 35 هزار تومان است. ولي برخي از فعالان بازار هزينه‌اي بيشتر از مشتري دريافت مي‌کنند.


راهکار چيست؟
نمايندگي‌هاي فروش گوشي موبايل به خريداران گوشي موبايل توصيه مي‌كنند، سعي كنند نرم‌افزارهاي مورد نظر را خود نصب كرده و هنگام خريد گوشي به توصيه‌ها در مورد نصب نرم‌افزار گوش ندهند. نصب همه‌ اين نرم‌افزارها از طرق ديگر نيز قابل انجام است، بنابراين براي نصب نرم‌افزار روي گوشي‌هاي تازه عجله نکنيد. همچنين البته طبق اعلام نمايندگي‌هاي فروش اخذ مبلغ اضافه از خريدار گوشي به بهانه نصب نرم‌افزار براي جلوگيري از هنگ كردن گوشي يك دروغ بزرگ است و نبايد به آن توجه كرد.

افشار فروتن لاريجاني، رييس انجمن صنفي فروشندگان سيم کارت: گوشي و لوازم جانبي نيز در‌اين باره گفت، متاسفانه بازار ما با چنين معضلي مواجه است، ولي ما نمي‌توانيم به طور مستقيم با تک‌تک ‌اين افراد که تعدادشان هم بسيار زياد است برخورد کنيم. به گفته وي، روي اکثر گوشي‌هايي که از طريق نمايندگي به فروش مي‌رسند نرم‌افزارهاي مورد نياز نصب مي‌شود و گوشي‌هايي که از طريق قاچاق وارد کشور شده‌اند بيشتر با ‌اين مشکلات مواجه مي‌شوند. شادزي، مسوول يکي از نمايندگي‌هاي فروش گوشي‌هاي سامسونگ نيز در‌ اين باره مي‌گويد، متاسفانه براي مقابله با اين افراد نمي‌توانيم اقدام قانوني كنيم، چرا كه نفس عمل نصب برنامه خلاف قانون نيست و برخي از برنامه‌ها مانند تقويم فارسي، منشي تلفني، Black List و... مفيد هستند. پس نمي‌توانيم بگوييم مي‌توانيم با اين مساله (نصب نرم‌افزارهاي قفل شكسته و نرم‌افزارهاي نامرئي) مبارزه كنيم، بلكه بايد دقت كنيم تا نرم‌افزار قفل شكسته روي گوشي نصب نشود تا گوشي دچار مشكل نشود. همچنين به صرف اعتماد به فروشنده هر چه گفت، انجام ندهيم.

نرم‌افزار از کجا بگيريم؟
تقريبا همه نرم‌افزارهايي را که توسط فروشندگان عرضه مي‌شود، مي‌توان بدون هزينه از ‌اينترنت هم دريافت کرد.


معلوم است که تحريم‌هاي اينترنتي باعث شده برخي شرکت‌ها در فروش نرم‌افزارهاي خود به‌ايرانيان محدوديت داشته باشند و مشخص است که خريد نرم‌افزارهاي اصل به مراتب بهتر از دانلود و نصب نرم‌افزارهاي قفل شکسته است، اما به هر حال پيشنهاد ‌اين است به جاي آنکه بگذاريد فروشنده نرم‌افزار روي گوشي نصب کند بهتر است سي‌دي‌هاي نرم‌افزارهاي موبايل را خريداري کنيد که هزينه آن به مراتب کمتر است. اگر اهل اينترنت باشيد با کمي‌جست و جو سايت‌هاي خارجي و ‌ايراني را پيدا مي‌کنيد که مملو از اطلاعات مفيد و لينک‌هاي دانلود نرم‌افزارها است
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image