جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
وراث سازمان و منتقدان‌شان
-(5 Body) 
وراث سازمان و منتقدان‌شان
Visitor 2277
Category: کامپيوتر
چهارشنبه هفته‌اي که گذشت ميزبان جدي‌ترين رويارويي دو قطب انتخابات سازمان نظام صنفي استان تهران يعني ليست‌هاي اتحاد 15 و پيشنهاد 20 بود که تنها به فاصله چند ساعت از يکديگر در برابر دوربين‌هاي رسانه‌ها رفتند و خودشان را به قضاوت اصحاب رسانه سپردند تا اندکي درباره مواضع‌شان و بسيار درباره حاشيه‌هاي انتخابات صحبت کنند.

روزي که گذشت محکي جدي براي ادعاهاي راستين و مصنوعي ليست‌هاي دوگانه، توان و طاقت رسانه‌اي آنها و واکنش‌هايشان به مسايلي همچون تعامل با دولت، نمايشگاه الکامپ، رابطه رياست و کميسيون‌ها در سازمان و صحت انتخابات آتي بود که نشان داد هر کدام نقاط قوت و ضعف فراواني در مسايل يادشده دارند و مهم‌تر از همه فضاي انتخاباتي و مطبوعاتي هفته آينده آبستن نبردي خواهد بود که مي‌تواند آينده صنفي هر کدام از کانديداهاي شاخص اين دو ليست را به قله افتخار يا ورطه شکست بکشاند.


تهران، روبه‌روي باغ سفارت انگليس، ساعت ده صبح


شاتل يک سرويس‌دهنده اينترنتي کلاسيک است، از همان در ساختمان اين متحد اينترنتي سرشناس ليست پيشنهاد 20 که رد مي‌شوي مي‌بيني انبوه مراجعان و کارمندان در راهروها از کنار هم مي‌گذرند و در خلال درهاي امنيتي که با کارت‌هاي الکترونيکي ماموران باز مي‌شوند و آسانسوري که در تمام طبقات توقف جالب توجهي دارد، کمتر کسي توجه مي‌کند که جمع غريبه‌اي مشغول رفتن به طبقه پنجم هستند که با مراجعان هميشگي تفاوت دارند؛ ‌خبرنگاران حوزه فاوا اين بار به ساختمان شرکتي که موفق‌ترين ISP کشور به شمار مي‌آيد آمده‌اند تا بالاخره با ليست نهايي پيشنهاد 20 رو‌به‌رو شوند.

جلسه صبحگاهي با ورود برخوردار رسميت پيدا مي‌کند، که کت خاکستري شيکي پوشيده و صاف بدون هيچ ترديدي مي‌رود بر صدر مجلس مي‌نشيند تا سيامک پيربابايي، ‌جنگنده باتجربه پيشنهاد 20، ‌سمت راستش و خود رئيس هيات مديره شاتل، ‌شانه‌ساز‌زاده سمت چپش بنشينند. خبرنگاران وقتي اولين صحبت‌ها را درباره اينکه اين ليست رئيسي ازپيش‌تعيين‌شده ندارد را مي‌شنوند و لبخند مي‌زنند. جلسه را ظاهرا مديرعامل سام‌الکترونيک آغاز مي‌کند که تاکيدي مداوم بر تجربه حاضر در ليستش دارد و البته نمي‌شود منکر تجربه قابل توجهي شد که در اين ليست متخلخل گنجانده شده است ولي بحث از جايي آغاز مي‌شود که پيربابايي انتقاد به آنچه گذشته است را با ادبيات جديدش آغاز مي‌کند. عبارات مهم مورد تکيه وي از اين قبيل بودند:«آيا جايگاه رئيس سازمان اين است که خيابان‌هاي نمايشگاه را براي برگزاري الکامپ بالا و پايين کند؟ چرا رئيس کميسيون سخت‌افزار يک‌شبه و در غيابش عزل شد؟ چرا بايد کساني در بيرون سازمان براي آن تعيين تکليف کنند؟ ما ديگر در دوره بعدي پدرخوانده نخواهيم داشت ولي حتما در خدمت پدران معنوي و تجربه‌هايشان هم هستيم.» در ميان همه اين اظهار نظرها سيامک پيربابايي حضور اين کانديداها را به بيداري صنفي تشبيه کرد و هشداري موکد درباره صحت انتخابات داد که همان‌طور که جلوتر خواهيد خواند هر دو خبرساز شد.

ديگر عضو خبرساز پيشنهاد 20 حسين غروي بود که آشکارا بحث اصلاح اساسنامه براي فعال شدن کميسيون‌هاي سازمان را پيش کشيد و در کنارش عليرضا پورنقشبند از تدابير ويژه براي کنترل آراي وکالتي خبر داد، البته اوج دراماتيک جلسه در دستان دو بانوي حاضر در ميان کانديداهاي پيشنهادشده قرار گرفت؛ يعني بيتا طهماسبي و بهناز آريا. بيتا طهماسبي از خودش اين سوال را مطرح کرد که چرا در دو سال دوم تصدي‌اش در هيات مديره قبلي سکوت کرده است و اتفاقا توضيح داد برخورد ضعيف هيات مديره و روساي سازمان با مسابقات جنجالي دوره پيشين منجر به نااميدي وي از هرگونه قاطعيتي در ساختار گذشته سازمان شده است. آريا هم که اين روزها سخت در پي ساختن يک چهره طراز اول صنفي از خود است با اصرار از خبرنگاران خواست با مطرح کردن سوال درباره برنامه‌هاي عملي وقت جلسه را نگيرند چون پيشنهاد 20 در پي اصلاح ساختار سازمان است و بايد در نهايت خود سازمان کاري کند که مسوولان براي اجراي امور دنبال رئيس سازمان باشند نه اينکه رئيس سازمان پشت درهاي بسته منتظر بماند.

شايد يکي از سنگين‌ترين مهره‌هاي پيشنهاد 20 فرهاد اليشايي بود که بسيار محترمانه خواستار سازماني شد که کنش‌گرا و مطالبه‌گر باشد نه واکنش‌محور و توضيح داد مشکلات تنها منوط به کميسيون سخت‌افزار نيست و اگر کميسيون نرم‌افزار پيشين موفق‌تر بوده به اين دليل بوده است که خود حاضران در اين کميسيون شوق و شور بيشتري به خرج داده‌اند نه لزوما اينکه به اين مقوله توجه بيشتري در سازمان شده است. دنباله بحث را رضا دانش گرفت که همچون عليرضا علمي در روزهاي پاياني به ليست بزرگان اضافه شده است.

جالب آنکه اين دو چهره اساسا منتقد سازمان تحت تاثير جو شديدا منتقد حاکم بر جلسه خبري پيشنهاد 20 تبديل به سخنوراني ميانه‌رو شده بودند! براي مثال دانش فقط تاکيد کرد که مطالبات عمده نرم‌افزاري‌ها هنوز بر جاي خود باقي است و در مسايلي مانند مناقصات دولتي و حق مالکيت معنوي هنوز شرايط مقبولي براي توليد‌کنندگان نرم‌افزار محقق نشده است.

در پايان همه و با ترديد فراوان هم محمد مظاهري از توسن حرف زد که توضيح داد لزوما در بحث جايگاه سازمان نيازي به تقابل بيروني نيست و صرف خود اتحاد درون صنف هم مي‌تواند منجر به نتايج ملموسي براي صنف در تعامل با دولت شود که البته تنها چند ساعت بعد مشخص شد که مظاهري در راستاي همين اتحاد ازدست‌رفته انصراف داده است و نفر پانزدهم شاخه شرکت‌هاي ليست پيشنهاد 20 سادينا آبائي از سيمرغ است!


تهران، دروس،‌ خيابان ناطق نوري


ساختمان شيک داده‌گستر نوين بيشتر از آنکه رنگ و بوي يک سرويس‌دهنده اينترنتي را داشته باشد شبيه مرکز يک هلدينگ سرمايه‌گذاري است؛ ديوارها و کف با چوب ماهوتي رنگي فرش شده‌اند و اثاثيه و مبلمان مخملي‌رنگ شخصيتي اشرافي دارند. در کريدورهاي خلوت ساختمان تنها کارمندان خوش‌لباسي حضور دارند که دقيقا مي‌دانند با جمعي خبرنگار عجول سروکار دارند و جمع پراکنده آنها را با حوصله فراوان به اتاق کنفرانس شيکي راهنمايي مي‌کنند که در صدر آن اين بار آزاده داننده نشسته است و در سمت راستش محمدرضا حدادي، چهره سيستماتيک کميسيون نرم‌افزار و در سمت چپش احسان بيات، جوان صنفي سازمان قرار دارد. روحيه پشتيبان‌گر بيات نسبت به بانوي ساده‌پوش ميان‌سالي که در ميانه صحنه منتظر ورود همه اهالي رسانه‌هاست محسوس است.

داننده از همان ابتدا در يک وزن‌کشي خاموش نشان مي‌دهد باج نمي‌دهد و اصرار بر سر آغاز جلسه بدون حضور برخي رسانه‌ها را رد مي‌کند و وقتي صحبت‌هايش را شروع مي‌کند، توضيح مي‌دهد مي‌توانند توضيحات درباره برنامه‌هاي کلي گروه را از سايت گروه بخوانند ولي سه محور حفظ و اشاعه شفافيت در ساختار سازمان،‌ حضانت از حقوق جمعي اعضاي سازمان و رونق کسب و کار در دستور کار و اولويت اين ليست قرار دارد.

داننده همکارانش را دعوت به تکميل توضيحاتش مي‌کند ولي در مجموع سعي مي‌کند خودش پاسخگوي انتقادات خبرنگاران نسبت به نوع چينش باشد. داننده توضيح مي‌دهد نيازي نيست افرادي را که دلسوز فعاليت‌هاي صنفي هستند با عنواني منفي و اتهام و برچسب زدن از اين عرصه راند و هر کسي حق دارد در عرصه يک سازمان مردم‌نهاد و چارچوب اخلاق فعاليت کند ولي لزوما اتحاد 15 پاسخگوي همه اين اقدامات نيست. او فرضيه وجود پدرخوانده را با تکيه بر اين منطق که همه کانديداها ترجيح مي‌دهند نقش مثبتي براي صنف‌شان ايفا کنند رد مي‌کند و در عين حال سرفصل تمامي توضيحاتش را اين خواسته قرار مي‌دهد:«با مصداق و شواهد صحبت کنيد و اسير جوسازي‌هاي انتخاباتي نشويد.»

بيات در تکميل حرف‌هاي داننده تاکيد مي‌کند لزوما از تمامي ظرفيت‌هاي قانوني اساسنامه استفاده نشده است و وجود کميسيون‌هاي موفق و ناموفق اين نظريه‌اش را اثبات مي‌کند، ضمن آنکه نبايد کميسيون‌ها وسيله‌اي براي مطامع شخصي شرکت‌ها قرار بگيرند، حدادي هم در ادامه حرف‌هاي هم‌قطارش اين خط فکري را دنبال مي‌کند که اتحاد 15 مدافع تمامي کارنامه هيات مديره قبلي نيست بلکه سعي در اصلاح خلاءهايي داشته که وارد انتخابات شده است، ميري که در سالن کنفرانس شرکتش صحبت مي‌کند هم رئوس برنامه اينترنتي را توضيح مي‌دهد و تلاش براي زدودن انحصار از اين عرصه را هم در صدر دستور کميته اينترنتي‌اش قرار مي‌دهد.

البته جلسه با دفاع آتشين گل‌مر بحري سر مساله هيات رئيسه روند تندتري به خود گرفت که از خبرنگاران پرسيد چرا تمامي پرسش‌هايي که از اتحاد 15 مطرح مي‌شود معطوف به گذشته سازمان است؟ مگر ما بيشتر از ليست‌ها و اشخاص ديگر ميراث‌دار سازمان هستيم. اصلا اگر قرار بود ما همان سوالات را جواب بدهيم که نبايد اينجا باشيم.

با اين وجود شايد پاشنه آشيل ليست اتحاد 15 صدري بود که در ميانه جلسه آشکارا تاکيد کرد بارها ترجيح داده است براي حفظ منافعش با رسانه‌ها تماس نداشته باشد و البته حمايت قاطعي از موضوع مناقشه‌برانگيز اينترنت ملي که همواره از کانون‌هاي حساسيت سازمان و رسانه‌هاي محافظش بوده است از خود نشان داد.

داننده حرف‌هاي بحري‌ را اين‌گونه کامل کرد: «سازمان بر اساس اصولي از شفافيت و صداقت شکل گرفته است که ما آن را ميراث برده‌ايم و به آن پايبنديم ولي لزوما سلايق مديريت ما با هيات مديره‌هاي پيشين يکسان نيست و به اصلاحات ضروري هم معتقد هستيم.»
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image