جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
ورود فيس بوک به بورس
-(2 Body) 
ورود فيس بوک به بورس
Visitor 2315
Category: کامپيوتر
مارک زوکربرگ موسس و مديرعامل پرطرفدارترين شبکه اجتماعي سال‌ها درباره ثبت يک روند اجتماعي در فضاي اينترنت صحبت مي‌کرد.


در اين سال‌ها شبکه اجتماعي او يعني فيس‌بوک توانست اين گراف را به راحتي در ميان مردم مختلف دنيا و با شيوه‌اي راحت و ساده رسم و ثبت کند. حالا اين شبکه اجتماعي ديگر فقط يک راه ارتباطي مدرن به حساب نمي‌آيد، بلکه به يکي از سودآورترين بنگاه‌هاي اقتصادي جهاني تبديل شده است و حالا تصميم دارد وارد بازار سهام و بورس شود تا مانند ديگر شرکت‌هاي اينترنتي رقيب‌اش بتواند با اين کار ارزش شرکتش را به چندين برابر ميزان فعلي برساند.

حالا اين گراف‌هاي ارتباطي به اينجا ختم شده است که زوکربرگ در 27 سالگي 4/28 درصد از کل سهام فيس‌بوک را در اختيار داشته باشد و از طرفي همچنان اغلب حق راي‌ها را هم تحت کنترل خودش بگيرد. اين شرکت اما تنها براي موسس‌اش درآمدزا و سودآور نبوده و بسياري از کارمندانش هم درآمدهاي کلاني از کار در فيس‌بوک به‌دست آورده‌اند. در اولين روز ماه فوريه فيس‌بوک اعلام کرد که قرار است به صورت رسمي وارد بورس شود و سهام اوليه‌اش را عرضه کند. فيس‌بوک در اولين عرضه رسمي سهام شرکتش، قرار است تا 5 ميليارد دلار سهامش را عرضه کند که اين رقم تا امروز بي‌سابقه بوده است.



به اين ترتيب بزرگ‌ترين عرضه سهام شرکت‌هاي اينترنتي رقم مي‌خورد. اين همان اتفاقي بود که شايد بسياري از سرمايه‌گذاران از زمان به سود رسيدن فيس‌بوک منتظر آن بودند. با اين همه اما عرضه سهام عمومي فيس‌بوک در بهار امسال به صورت کامل انجام مي‌شود و اين کار فيس‌بوک را در کنار شرکت‌هاي با ارزش و بزرگ و تکنولوژي مانند Amazon، Apple و Google قرار بگيرد. به همين دليل هم فيس‌بوک قبل از عرضه سهام اوليه‌اش، اطلاعات و گزارش‌هاي مالي خودش را براي اولين بار در اختيار مقامات کميسيون معاملات بورس و سهام قرار داد.


بر اساس اين گزارش، فيس‌بوک در سال 2011 فروشي برابر 7/3 ميليارد دلار داشته و از اين ميزان يک ميليارد دلار سود خالص به‌دست آورده است. تعداد کاربران اين شبکه اجتماعي تا پايان سال 2011 به 845 ميليون نفر رسيده است تا به اين ترتيب اگر بخواهيم فيس‌بوک را به کشوري تشبيه کنيم، مي‌تواند بعد از چين و هند سومين کشور پرجمعيت جهان باشد. موسسه تحقيقاتي comScore هم به تازگي اعلام کرده است که از هر هفت دقيقه‌اي که کاربران آنلاين هستند، يک دقيقه را در فيس‌بوک مي‌گذرانند.

با اين اوصاف است که ولع سرمايه‌گذاران براي خريد سهام اين شرکت و حضورش در بازار بورس بيشتر و بيشتر شده است، تا جايي که پيش بيني مي‌شود سهام فيس‌بوک با قيمت 45 دلار براي هر سهم به صورت عمومي عرضه شود و به اين ترتيب ارزش اين شرکت به رقمي بين 75 تا 100 ميليارد دلار خواهد رسيد. عرضه خصوصي سهام فيس‌بوک اما ارزش اين شرکت را به بيش از 80 ميليارد دلار رساند که اين رقم بيش از 20 برابر درآمد اين شرکت در سال گذشته ميلادي و بيش از 80 برابر درآمد خالص آن در اين سال است.به طور کلي اما کارشناسان فيس‌بوک انتظار دارند که با عرضه سهام اين شرکت در بهار امسال ارزش اين شرکت تا 10 ميليارد دلار بيشتر شود. اين چيزي است که از چشم خريداران سهام فيس‌بوک هم دور نمي‌ماند. آنها معتقدند که اين سرمايه‌گذاري سود قابل توجهي را به جيبشان سرازير مي‌کند. اين شرکت در حال حاضر 85 درصد از درآمدش را از محل تبليغات آنلاينش به دست مي‌آورد و بقيه اين درآمد را از بازي‌هاي اجتماعي تحت فيس‌بوک و ديگر خدمات آن.

کارشناسان اما انتظار دارند که اين ارزش به تدريج افزايش پيدا کند. در واقع با افزايش جمعيت آنلاين و راه‌هاي ارتباطي مدرن تعداد کاربران فيس‌بوک و به دنبال آن درآمدش هم افزايش پيدا مي‌کند. موسسه تحقيقاتي Boston Consulting Group اعلام کرده است که جمعيت آنلاين جهان تا سال 2016 به حدود 3 ميليارد نفر مي‌رسد، در حالي که اين تعداد در سال 2010 تنها برابر 6/1 ميليارد نفر بوده است. از طرفي اين تحقيقات نشان مي‌دهد که در حال حاضر بيش از 425 ميليون نفر از کاربران موبايل جهان از طريق گوشي‌هاي موبايل خود به شبکه‌هاي اجتماعي و فيس‌بوک متصل مي‌شوند و انتظار مي‌رود که اين رقم تا سال 2016 به يک ميليارد نفر برسد.

شرکت‌هاي اينترنتي در چند سال اخير با ورود به بازار بورس حالا فيس‌بوک را در اين راه همراهي مي‌کنند. اما فيس‌بوک قرار است گوي سبقت را از همه آنها بربايد، چون زوکر برگ و همکارانش با ارائه امکانات و خدمات مختلف مورد نياز کاربران جايگاهي ويژه را براي فيس‌بوک به وجود آورده‌اند. اين سايت حالا با ارائه جديدترين نوآوري‌اش يعني تايم لاين يکبار ديگر توجه کاربران آنلاين را به خودش جلب کرده و نشان مي‌دهد که با تغييرات نياز و سليقه کاربرانش همراه مي‌شود. حالا فيس‌بوک حتي براي شبکه‌هاي اجتماعي ويژه کشورهاي ديگر مانند VKontakte در روسيه هم رقيبي جدي به حساب مي‌آيد.

فيس‌بوک در طول تنها هشت سال توانسته به بزرگ‌ترين شبکه اجتماعي جهان تبديل شود و تاثير قابل توجهي بر زندگي روزمره افراد بگذارد. حالا عرضه سهام اوليه فيس‌بوک به عنوان بزرگ‌ترين عرضه سهام شرکت‌هاي اينترنتي حتي عرضه سهام اوليه گوگل را هم پشت سر بگذارد. در ميان شرکت‌هاي آمريکايي بزرگ تنها شرکت‌هاي Visa، General Motors و AT&T Wireless عرضه اوليه سهامشان بيش از 10 ميليارد دلار بوده است.

دنياي اقتصاد
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image