جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
ورود لپ‌تاپ‌هاي جديد و تغيير تعرفه‌ها
-(3 Body) 
ورود لپ‌تاپ‌هاي جديد و تغيير تعرفه‌ها
Visitor 2169
Category: کامپيوتر
بازار ديجيتال- اگر چه بازار کامپيوتر طي هفته‌هاي گذشته روزهاي سوت وکوري را سپري کرده و فعالان بازار با توجه به تجربه سال‌هاي قبل اين شرايط را در بازار عادي مي‌دانستند، ولي امسال بازار کامپيوتر با تغيير و تحولاتي زود هنگام مواجه شده است که اين موضوع فعالان بازار را نيز حيران کرده است.


بر اساس اعلام فعالان بازار، تجربه سال‌هاي قبل نشان داده است که بازار کامپيوتر از نيمه دوم فروردين‌ماه تا اواخر ارديبهشت يا اوايل خردادماه بدترين دوران خود را در طول سال سپري مي‌کرد و بازار عملا نيمه تعطيل بود. امسال نيز با توجه به برخي از مسائل از جمله بروز زلزله در ژاپن و انتشار اخباري در زمينه ورود با وقفه کالاها به بازار، نوسانات گاه و بي‌گاه ارزي، تغييرات تعرفه‌اي براي برخي از کالاها و رشد قيمت‌ها در بازار، پيش‌بيني مي‌شد بازار کمي ديرتر از سال‌هاي قبل پويايي گذشته را به‌دست آورد. ولي اين پيش‌بيني درست از آب در نيامد و بازار خريد و فروش کامپيوتر از هفته گذشته شاهد بروز اتفاقاتي جديد بود که در اين گزارش به آنها مي‌پردازيم.


ورود زودهنگام مدل‌هاي جديد
از هفته گذشته تاکنون بازار کامپيوتر شاهد ورود مدل‌هاي جديد لپ‌تاپ بوده است. مدل‌هايي که هر سال معمولا يک ماه ديرتر چشم بازار را به خود روشن مي‌کردند و قرار براين بود امسال هم مدل‌هاي جديد کمي ديرتر از روال عادي سال‌هاي قبل قدم به بازار کامپيوتر بگذارند و پيش‌بيني فعالان بازار اين بود که از اوايل خرداد ماه شاهد ورود مدل‌هاي جديد به بازار خواهيم بود. اين پيش‌بيني با بروز زلزله ژاپن و انتشار اخباري در زمينه خسارت يا حتي نابودي تعدادي از کارخانه‌هاي قطعه‌ساز و توليدکننده، نوسانات ارزي و بروز مشکلات گمرکي براي برخي از واردکنندگان بيشتر جنبه جدي به خود گرفت.

اما با وجود بروز همه اين اتفاقات، امسال شاهد عرضه زودهنگام مدل‌هاي جديد به بازار بوديم و مدل‌هاي جديد با برندهاي مختلف از اواخر فروردين‌ماه ميهمان بازار داخلي شدند.

فعالان بازار معتقدند با توجه به اين موضوع که هر سال مدل‌هاي جديد بعد از تعطيلات نوروزي به شرکت‌هاي واسطه سفارش داده مي‌شدند، امسال برخي از واردکنندگان سفارش خريد اين لپ‌تاپ‌ها را در هفته‌هاي پاياني سال به شرکت‌هاي واسطه دادند. به همين دليل امسال روند ورود مدل‌هاي جديد به بازار سريع‌تر از سال‌هاي قبل بوده است.

محمد اخوتي، يکي از فعالان بازار در اين باره مي‌گويد: اگرچه ميزان تقاضا در بازار در حد ناچيزي است، ولي ورود زودهنگام مدل‌هاي جديد مي‌تواند کمک بزرگي باشد به جلب توجه خريداران به سوي بازار.
به گفته وي، محصولات جديد برند اپل زودتر از ساير برندها ميهمان بازار داخلي شدند و پس از آن ساير برندها اقدام به عرضه مدل‌هاي جديد خود به بازار کردند.

به گفته مسوول فروش فروشگاه تخت جمشيد در پاساژ پايتخت مدل‌هاي MC700LL/A ،MC724LL/A از MACBOOK PRO‌هاي 13 اينچي جديد اپل هستند که به ترتيب با قيمت يک ميليون و 740 هزار تومان و دو ميليون و 90 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند. مدل‌هاي MC721LL/A و MC723LL/A هم از MACBOOK PRO‌هاي 15 اينچ جديد اين برند در بازار داخلي هستند که با قيمتي حدود دو ميليون و 600 هزار تومان تا دو ميليون و 900 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.
MAC BOOK AIR جديد اين برند هم تحت عنوان مدل MC506LL/A به بازار معرفي شده است.MB509CA و MB508LLA هم از IMAC‌هاي جديد اين برند در بازارند. ايران رهجو هم لپ‌تاپ‌هاي سري 4 را جزو تازه واردهاي بازار معرفي کرد. مدل‌هاي VPCEB44EG/B/W وVPCEB46FG/B/W از تازه واردهاي اين برند در بازار داخلي هستند. مدل‌ 5110 که جايگزين مدل 5010 از خانواده DELL است و همچنين مدل L502 که جايگزين مدل 501 است از تازه واردهاي برند DELL در بازار هستند.

ASUS هم مدل‌هاي N53SV، N53JL را از تازه واردهاي اين برند در بازار داخلي معرفي کرد. MSI هم علاوه بر عرضه لپ‌تاپ‌هاي سه بعدي‌اش چند مدل جديد به بازار عرضه كرده است که شامل مدل‌هاي CX640-I3 وFX620 و... هستند. برند HP هم لپ‌تاپ‌هاي سري 60 خود را به تازگي روانه بازار کرده است. اين مدل‌ها شامل DV6-6080 ،DV6-6090 و... است.

رشد قيمت‌ها
يکي ديگر از تغييرات و تحولاتي که در بازار امسال شاهد آن هستيم، رشد ناگهاني قيمت‌ها در بازار نسبت به هفته نخست فروردين‌ماه و هفته‌هاي پاياني اسفندماه است. فعالان بازار ميزان رشد قيمت را حدود 5 درصد اعلام کردند.

بر اساس اعلام فعالان بازار، رشد نرخ تورم، نوسانات ارزي و افزايش گاه و بي‌گاه قيمت دلار، افزايش مبلغ ماليات بر ارزش افزوده از سه درصد به چهاردرصد و... از عوامل اصلي رشد قيمت‌ها در بازار هستند. به اين دلايل انتشار اخباري در زمينه رشد قيمت مواد اوليه به دليل بروز زلزله ژاپن و تاثير اين اتفاق بر قيمت کالاها، رشد نرخ تعرفه واردات برخي از کالاها مانند ماوس، افزايش هزينه حمل‌ونقل کالا به بهانه رشد قيمت بنزين و... را نيز اضافه کنيد.

البته برخي از شرکت‌ها موضوع رشد قيمت‌ها را تکذيب مي‌کنند؛ ولي به گفته فعالان بازار، طي مدت اخير قيمت اکثر کالاهاي حوزه کامپيوتر به ويژه لپ‌تاپ در حد قابل توجهي افزايش يافته است که اين موضوع به نوبه خود بر روند تقاضا در بازار تاثير مي‌گذارد.

محمد اوجي، يکي از فعالان بازار در اين باره مي‌گويد، دليل ا
صلي رشد قيمت‌ها نوسانات ارزي است و رشد قيمت دلار باعث افزايش قيمت کالاهاي اين حوزه شده است.
اما محسن بهنامي يکي ديگر از فعالان بازار علت اصلي رشد قيمت‌ها را رشد نرخ تورم عنوان مي‌کند. علي شوقي، يکي ديگر از فعالان بازار هم رشد هزينه‌هاي جانبي، رشد هزينه حمل و نقل، افزايش هزينه‌هاي ترخيص کالا و رشد رقم ماليات بر ارزش افزوده را از دلايل مهم رشد قيمت‌ها در بازار عنوان مي‌کند.
فعالان بازار بر اين باورند، با توجه به بروز زلزله در ژاپن و کاهش حجم توليد قطعات توليدي و برخي از کالاها مانند باتري‌هاي ليتيومي، حسگرهاي مخصوص دوربين‌هاي گوشي و... امکان رشد بيشتر قيمت‌ها و کاهش موجودي در بازار وجود دارد و به همين دليل فعالان بازار براي به فروش رساندن کالاهايشان کمي دست به عصا عمل مي‌کنند. هر چند که رشد قيمت‌ها در حدي بوده است که اگر فعالان بازار بخواهند کالا را به فروش برسانند هم بايد تلاش فراوان کنند.


تاثير زودهنگام تغييرات تعرفه‌اي بر قيمت‌ها

وزيران عضو کميسيون ماده يك، با هدف حمايت از توليدکنندگان و تامين نياز کارخانه‌هاي کشور، تعرفه واردات 138 قلم کالا براي سال 1390 را تعيين کردند که از اين 138 قلم کالا سود بازرگاني ماوس از 11 به 36 درصد افزايش پيدا کرده است.

در پي اخذ اين تصميم قيمت اين کالا تا حدودي افزايش يافت. اين اتفاق (رشد قيمت‌ها) در حالي رخ داده است که هنوز محموله‌هاي جديد ماوس وارد بازار داخلي نشده‌اند.
در اين مورد بهنامي يکي از فعالان بازار مي‌گويد: از حدود بهمن‌ماه سال گذشته ماوس‌هاي وارداتي با تعرفه 40 درصدي وارد بازار داخلي مي‌شدند و اعلام اين خبر در سال جديد بعد از اجراي آن در سال 89 صورت گرفته است. محمد حاجيان، يکي ديگر از واردکنندگان قطعات کامپيوتري در اين باره مي‌گويد، رشد تعرفه واردات ماوس از 15 به 40 درصد به دليل حمايت از توليدکنندگان داخلي صورت گرفته است؛ ولي جالب اينجا است که در کشور تنها دو توليدکننده در اين زمينه داريم که يکي نزديک به نيمي از بازار ماوس ايران را در اختيار دارد و ديگري سهم آن‌چناني از بازار ندارد. شرکت صنايع رايانه فراسو در حال حاضر بيش از 25 مدل ماوس با برند فراسو در ايران توليد مي‌کند و بيش از 40 درصد از سهم بازار ايران را در اختيار دارد. اين شرکت بعد از قانون ممنوعيت واردات با برند ايراني که از حدود يک سال و نيم گذشته به اجرا درآمد، بخش توليد ماوس با برند فراسو را گسترش داد.


شرکت صنايع توليد کامپيوتر طاووس نيز که تنها هفت مدل با برندهاي Next و Smart در ايران توليد مي‌کند، سهم زيادي از بازار ماوس ندارد. مابقي سهم بازار نيز در اختيار برندهاي جنيوس، A4Tech ،Axtrom،Acron،MEVA و TSCO است که در حال حاضر با رشد قيمت در بازار مواجه شده‌اند.

پيش‌بيني کارشناسان از وضعيت بازار

فعالان بازار پيش‌بيني مي‌کنند طي ماه‌هاي آينده با توجه به روند رو به رشد قيمت‌ها وضعيت بازار تا حدود زيادي آشفته و نابسامان خواهد شد.بر اساس پيش‌بيني آنها به احتمال زياد طي ماه‌هاي آينده با کاهش موجودي در زمينه کالاهاي مختلف و رشد قيمت‌ها مواجه خواهيم بود.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image