جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
وقتي LG نشان ملي مي‌شود
-(4 Body) 
وقتي LG نشان ملي مي‌شود
Visitor 2495
Category: کامپيوتر
آنها که افتخار دارند براي نوه‌هاي خود تعريف کنند جزو نخستين دارندگان تلفن همراه در ايران بوده‌اند، به ياد دارند که اوايل دهه هفتاد دريافت سيم‌کارت فرآيندي پيچيده‌تر از حج مفرده داشت. بايد چيزي حدود يک ميليون چوق مي‌خواباندي حساب مخابرات بعد وقتي نوبتت مي‌شد اول با يست‌ مي‌رفتي شرکت صاايران يک گوشي ساخت داخل تحويل مي‌گرفتي، قد لنگه کفش 44 مردانه.
بعد سيم کارتت را روي گوشي صاايران جا مي‌انداختند و تو مي‌دويدي نخستين فروشگاه و يک گوشي ظريف با انواع امکانات ابتياع کرده سيم کارت را از صاايران در مي‌آوردي جا مي‌انداختي به گوشي جديد و "همراه دار" مي‌شدي.
اين بود و بود و بازارهاي اختصاصي موبايل بخش‌هاي مهمي از نقاط تجاري را زير سلطه خود در آورد که يک دفعه اواخر ارديبهشت 85، معاون اقتصادي وزارت صنايع از افزايش تعرفه56 درصدي واردات گوشي خبر داد و معلوم است که وقتي تعرفه واردات يک کالا با بازاري يک ميليارد دلاري از چهار درصد به 60 درصد ترقي کند، چه بلبشويي مي‌شود.
قضيه از اين قرار بود که چرتکه‌ انداخته، ديده بودند، ارزش واردات گوشي تلفن همراه که در سال 84 معادل 300 ميليون دلار بود با واگذاري 10 ميليون سيم کارت در سال 85 به بازاري يک ميليارد دلاري تبديل مي‌شود و چگونه مي‌توان از اين بازار گذشت.
پس به اين نتيجه رسيدند که: "خودمان گوشي‌ مي‌سازيم، با نشان ملي و بعد صادر مي‌کنيم" (وزير ارتباطات / نقل به مضمون).
و چنين شد که تعرفه‌ها تغيير کرد و حمايت از توليد داخل شد، تعرفه 30 درصدي براي قطعات نيمه ساخته SKD. گوشي‌هاي تمام ساخته (BUT) 60 درصد و واردات قطعات ريز (CKD)تعرفه چهار درصدي گرفت.
ميزان توليد هم شش ميليون گوشي اعلام شد و بلافاصله تفاهمنامه‌اي براي آن با حضور وزير بين وزارت صنايع و سه شرکت کنسرسيوم متشکل از موسسه سروش رسانه، شرکت شهرک‌هاي هوشمند، شرکت کارخانه‌هاي مخابراتي ايران و شرکت نيمه هادي عماد به امضا رسيد (اين آخري، مجري پروژه تجارت الکترونيکي هم بوده از سال‌ها قبل و هست و هنوز هم خواهد بود، چون اين تجارت الکترونيکي حالا حالاها خروجي ندارد که بدهد).
بر اساس اين تفاهمنامه مقرر شد تا پايان سال 85 هر کدام از اين سه شرکت دو ميليون گوشي توليد کنند آن هم با نشان ملي. حالا اگر شما اثري از آثار اين گوشي‌هاي ساخت داخل حتي بدون نشان ملي ديده‌ايد، خواجه حافظ شيراز هم ديده است.
در حال حاضر "صاايران" تنها توليدکننده گوشي تلفن همراه است که البته سالهاست خط توليد لنگه کفش‌هاي آن به حالت نيمه تعطيل در آمده، لذا مشخص نيست و البته نشد که اين افزايش تعرفه واردات از کدام توليدکننده داخلي قرار است حمايت کند، لابد از شرکت LG!

گوشي LG با سالاد نشان ملي
در گرما گرم تدارک رسانه‌اي براي توليد گوشي ملي، رايزني با برند‌هاي معروف دنيا براي سرمايه‌گذاري در ايران و برخورداري از تعرفه 30 درصدي و بعد چهار درصدي آغاز شد. مي‌گويند مقامات مختلفي در رده‌هاي مياني تا عالي رتبه از حوزه‌هاي مختلف ديپلماتيک در اين رايزني‌ها دخالت و پادرمياني داشته‌اند. اما هيچ شرکت اروپايي و غير اروپايي توليدکننده گوشي موبايل حاضر نشد تنها با اتکا به تعرفه چهار درصدي و فراهم نبودن ديگر بسترها زير ساخت‌هاي تجهيزات مخابراتي، به اين دعوت جواب مثبت دهد. البته نه که ماست هيچ ماست فروشي ترش نيست، رييس سنديکاي توليدکنندگان فناوري اطلاعات دليل اين امر را چنين تبيين کرد: "با توجه به دانايي و هوش متخصصان ايراني، شرکت‌هاي خارجي نگران اين هستند که توليدکنندگان ايراني پس از مدتي به تنهايي موفق به توليد گوشي تلفن همراه شدند و به اين ترتيب منافع آنها تهديد شود" (ايسنا/ 14 فروردين 86)
تنها يک شرکت که سالهاست در ايران در حوزه‌هاي لوازم صوتي تصويري، خانگي و ديجيتال فعال است، به پيشنهاد دولت ايران براي سرمايه‌گذاري در توليد گوشي تلفن همراه با برند LG جواب مثبت داد.
"رييس سنديکاي توليدکنندگان فناوري اطلاعات با اشاره به آغاز توليد گوشي تلفن همراه با برند LG و توسط شرکت LG کره در ايران تصريح کرد: بر اساس قرارداد امضا شده، قرار است شرکت ايراني ]شريک LG يعني شرکت ماديران[‌ تا نيمه امسال (86) به عمق صنعت نسل اول گوشي‌هاي توليدي در چين دست يابد و بعد از چهار تا پنج سال در کشور بومي شود." (ايسنا – همان)
اين عمق همان مونتاژ قطعات نيم ساخته يا اصطلاحا SKD است.
به گفته رييس سنديکاي توليدکنندگان فناوري اطلاعات، ميزان توليد گوشي LG در کشور طي سال 86 به يک ميليون و 350 هزار دستگاه خواهد رسيد. البته ايشان تهديد کرده‌اند: "اگر توليد در حد مونتاژ باقي بماند (يعني گزاره "هوش و استعداد متخصصان ايراني" کاذب از آب درآيد)، سنديکاي توليدکنندگان فناوري اطلاعات اجازه نخواهد داد بازار گوشي کشور در اختيار يک شرکت خارجي باشد » (ايسنا/همان) و اين يعني نشان ملي را داريم، حالا گوشي نداريم رويش بچسبانيم؛ چندان مهم نيست.
تا دور نيفتيم از آخرين وضعيت توليد گوشي تلفن همراه، مي‌رويم به بازخواني معادلات LG در ايران.
معادلات LG
پيش از شروع توليد گوشي در ايران با بسياري از توليدكنندگان مطرح اين عرصه در جهان مذاكره شده بود، ولي هيچ يك از آنها به نتيجه نرسيد. در اين ميان ال‌جي علاقه‌مند به توليد گوشي در داخل ايران شد. پاسخ به چرايي اين انتخاب و علاقه‌مندي را در ادامه مي‌خوانيم.
بازار گوشي موبايل ايران ظرف سال جاري ميلادي بين 40 تا 60 درصد رشد خواهد داشت، در حالي كه به علت تعرفه‌هاي واردات، بهاي گوشي‌هاي قانوني موجود در بازار بسيار بالا خواهد بود. به همين دليل آشكار است که توليد در داخل ايران مزيت مناسبي را به لحاظ رقابت روي قيمت گوشي‌هاي LG خواهد گذاشت که بايد براي حفظ بازار، تعرفه 60 درصدي را تحمل کند. ضمن اينكه دولت ايران نيز از اين شرکت کره‌اي براي توليد داخلي دعوت به همكاري كرد.
البته دور زدن تعرفه 60 درصدي مزيت اقتصادي اين اقدام را بالا مي‌برد . چه آنها مي‌توانستند تحت عنوان توليد در داخل در آغاز از تعرفه 30 درصدي براي توليد SKD و بعد تعرفه چهار درصدي براي CKD بهره‌مند شوند ، البته مديران LG چنين استدلال مي‌کنند که چون در حال حاضر تعرفه‌هاي توليد SKD حدود 25 درصد است پس با تعرفه واردات گوشي‌هاي ساخته شده (CBU) اختلاف چنداني ندارد و با احتساب هزينه‌هاي توليد هنوز اين ميزان تعرفه براي ساخت گوشي SKD در ايران به صرفه نيست. پس اگر بخواهيم اين صنعت در ايران پا بگيرد ما نيازمند كاهش بيش‌تر تعرفه‌هاي SKD هستيم. موضوعي که رييس هيات مديره سروش رسانه از اعضاي کنسرسيوم توليد گوشي نيز خواهان آن است.
البته وارد شدن LG به عرصه توليد گوشي در ايران به اين خاطر هم هست كه ال‌جي در اين بخش چيزي براي از دست دادن ندارد.
در واقع مديران LG ريسك توليد گوشي در ايران را به اين دليل قبول كرده‌اند تا از اين راه وضعيت نه چندان مناسب ال‌جي در بازار موبايل را متحول كنند.
رييس دفتر LG با تاييد اين نظر مي‌گويد:« بدون شك! اين تحول با توجه به شكاف 35 درصدي تعرفه‌ها چندان دور از دسترس نيست. در عين حال كه ما تلاش مي‌كنيم هر چه سريع‌تر به توليد CKD برسيم كه البته اين نياز ما به همكاري و همراهي در بخش توليد SKD كه نحوه توليد فعلي‌مان است را كم نمي‌كند چون توليد موبايل به هيچ وجه كار آساني نيست و ماديران به عنوان شريك ايراني ما نياز دارد كه اين مراحل را تمرين كند و در عين حال سودآور هم باشد. با توجه به شيوه CKD كه هدف نهايي ماست تعرفه واردات قطعات موبايل براي ما به چهار درصد مي‌رسد كه به اين ترتيب ما بخش بزرگي از بازار را به دست خواهيم آورد و مزيت‌هاي رقابتي قابل توجهي پيدا مي‌كنيم.»
البته در حال حاضر برخي گوشي‌هاي LG که در ايران توليد مي‌شوند ، اختلاف قيمت موردنظر را با گوشي‌هاي ساخت LG كره ندارند و لابد به همين دليل است كه LG خواستار كاهش تعرفه‌هاي توليد SKD شده است، چرا که اگراين گوشي‌هاي توليد ايران در مرحله SKD -كه يك مرحله غيرقابل اجتناب براي توليد است- براي مشتري جذابيت نداشته باشند توليد گوشي در ايران پا نخواهد گرفت.

ماديران شريک 30 ساله
ماديران که يکي از شرکت‌هاي قديمي در حوزه IT بوده است در پروژه توليد گوشي LG در ايران با شراکت در اين پروژه وارد حوزه ICT شده، اما چه دلايلي اين پيوند ميان ماديران و LG را رقم زده‌اند.
امروز بيش‌تر از سه دهه است كه ماديران توليد و توزيع بخشي از محصولات ال‌جي در ايران را برعهده دارد . همين كارنامه LG را به اين نتيجه رساند كه ماديران شرکت 30 ساله بهترين گزينه براي توليد گوشي‌هاي ال‌جي در ايران است.
خصوصا آنکه توليد گوشي در ايران کار ساده‌اي نخواهد بود و حضور شرکتي که چم و خم کارها را بلد باشد بسيار به درد مي‌خورد. اين استدلال البته مي‌تواند در بخش توليد قانع‌كننده باشد، ولي به هر حال اين تهديد وجود دارد كه متفاوت بودن ساختار شبكه فروش و ويژگي‌هاي بازار تلفن‌همراه با مانيتور کار دست اين پيوند بدهد.
در اين ميان براي عرضه‌كننده قبلي گوشي‌هاي LG يعني شرکت پرشين تلكام اگر از اين پس همچنان مايل به عرضه موبايل‌هاي LG باشد بايد از ماديران آنها را تهيه كند چون ماديران در داخل ايران توليد مي‌كند و ديگر لزومي ندارد آنها گوشي‌هاي ال‌جي را از خارج وارد كنند.
البته برخي اظهارنظرهاي مديران پرشين تلكام حكايت از آن دارد كه آنها به فروش گوشي‌هاي كره‌اي ال‌جي ادامه خواهند داد.

Shine تمام استيل

ال جي چند گوشي بسيار پر سر و صدا را در نمايشگاه بارسلوناي امسال معرفي کرد.
يکي از آنها مدل shine است که بدنه تمام استيل دارد و قرار است اين مدل نخستين خروجي خط توليد در ايران باشد و پيش‌بيني مي‌شود موفقيت مدل شکلات را حتي در ابعاد بيش‌تر تکرار کند.
البته کارکردن با اين مدل کمي سخت است و عادت کردن به کاربري آن کمي طول مي‌کشد. اين گوشي را LG قرار است تا قبل از تابستان عرضه کند.
قيمت گوشي مدل SHINE هنوز مشخص نيست و تا پايان سال ميلادي جاري قرار است 1/5 ميليون تحويل داده شود.
مدير دفتر LG معتقد است:« اين به نفع ايراني‌هاست که گوشي‌هايي را که در کشور خودشان توليد مي‌‌شود و براي آنها اشتغالزايي دارد، بخرند. ضمن آنکه فناوري توليد هم به کشورشان انتقال پيدا مي‌کند».
اما مشکل اينجاست که چرا قيمت گوشي‌هاي توليدي با حداقل سود، با قيمت گوشي‌هايي که وارد ايران مي‌شوند برابرند؟

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image