جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
ويکي پديا شيوه ويرايش خود را تغيير مي دهد
-(3 Body) 
ويکي پديا شيوه ويرايش خود را تغيير مي دهد
Visitor 2107
Category: کامپيوتر
بي بي سي - گردانندگان دانشنامه اينترنتي ويکي پديا براي جلوگيري از مخدوش شدن اعتبار آن سيستم تازه اي براي کنترل متون وارده طراحي کرده اند.

دانشنامه ويکي پديا که از پنج سال پيش با هدف توليد اطلاعات عمومي بر روي اينترنت آغاز به کار کرد در برخي موارد با دايره المعارف معتبر بريتانيکا مقايسه شده و صحت بسياري از اطلاعلات آن تائيد شده است.

همه کاربران اينترنت مي توانند مستقيما مطالب خود را به اين سايت بيافزايند يا اطلاعات مورد نظر خود را در متون منتشر شده در آن اضافه کنند.

اين موضوع گاهي سبب بروز اشتباهات و اختلالاتي در اين سايت مي شود. اخيرا نيزانتقادات از ميزان صحت و اعتبار مطالب منتشر شده بر روي مجموعه سايت هاي ويکي پديا افزايش يافته است.

در نوامبر گذشته جان سايگنتهالر( John Siegenthaler )، سياستمدار آمريکايي، با ارسال مطلبي به روزنامه يو اس تودي، ويکي پديا را به خاطر اشتباهات و مطالب غير واقعي که در بيوگرافي منتشر شده از وي بر روي اين سايت مورد انتقاد قرار داد.

اين بيوگرافي در واقع مطلبي تمسخرآميز بود ولي به مدت چهارماه برروي اين سايت باقي ماندتا سرانجام مورد توجه ويرايش گران ويکي پديا قرار گرفت و از روي سايت برداشته شد.

در بيوگرافي منتشر شده ازاين سياستمدار آمريکايي ذکر شده بود که وي در قتل جان و رابرت کندي (رييس جمهور سابق آمريکا و برادرش) نقش داشته است، جان سايگنتهالر پس از آن که نام خود را از طريق گوگل مورد جستجو قرار داد متوجه اين خرابکاري شد ولي معلوم نيست تا آن زمان چه تعداد دانش آموزان در باره نقش وي در قتل جان و رابرت کندي با استناد به اين بيوگرافي جعلي مقاله نوشته باشند.

هزاران نفري که به نوشتن و به روز کردن مطالب بر روي اين دانشنامه اينترنتي مشغول هستند، معتقدند که صحت و اعتبار مطالب اين سايت سبب جلب کاربران اينترنت به آن و همچنين توجه رسانه ها به محتواي آن شده است.
.
ويکي پديا علاوه بر انگليسي هم اکنون به 46 زبان مطالب خود را منتشر مي کند و روزانه هزاران نفر با استناد به مطالب آن تحقيقات علمي خود بر روي اينترنت را دنبال مي کنند.

سايت انگليسي ويکي پديا هم اکنون حاوي بيش از يک ميليون و سيصد هزار مقاله است.

اشتباهات موجود در ويکي پديا بطور عمده بر دو نوع است: اشتباهات عمدي نويسندگان آن به منظور بهره برداري هاي شخصي و يا اشتباهات غير عمدي.

در برخي موارد اشتباهات ويکي پديا به سرعت آشکار مي شود ولي در اغلب موارد اين اشتباهات تا زماني که يک نفر آن ها را کشف نکند، پنهان مي مانند.

اما ويکي پديا که در تبليغ هايش خود را" دايره المعارفي که همه مي توانند آن را ويرايش کنند" مي خواند به دليل انتقادات اخير ناچار شده است تا سياست خود در اين زمينه را تغيير دهد.

در اواخر سال ميلادي گذشته يک سيستم محافظت در برابر صفحاتي که مورد خرابکاري قرار گرفته بودند به مورد اجرا گذاشته شد.

کاربران اين سايت براي ويرايش يا منتشرکردن مطالب بايد مراحل تازه اي را پشت سر بگذارند.

اين تغييرات که سايت آلماني ويکي پديا از ماه آينده آن را آغاز مي کند، سبب مي شود تا مطالب کاربران قبل از انتشار توسط يک ويرايشگر بازبيني شود.

اين امر ممکن است محبوبيت اين دانشنامه اينترنتي را به خطر بياندازد زيرا در اين صورت ديگر تفاوت چنداني با ساير سايت هاي اينترنتي نخواهد داشت.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image