جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
يادداشت‌هاي پراکنده از بازار دوربين‌هاي ديجيتال
-(3 Body) 
يادداشت‌هاي پراکنده از بازار دوربين‌هاي ديجيتال
Visitor 2297
Category: کامپيوتر
دنياي اقتصاد - روز به روز بر جذابيت‌هاي دنياي عکاسي ديجيتال افزوده مي‌شود.

بالارفتن مگاپيکسل، بالارفتن امکانات الکترونيکي داخل دوربين، بزرگ‌تر شدن صفحات نمايش، افزايش سرعت گرفتن عکس، افزايش سطح سنسورها، افزوده شدن فرمت‌هاي مختلف عکس به قابليت‌هاي عکسبرداري و انبوهي ديگر، از امکانات ريز و درشت ديگر دنياي عکاسي را به جهاني در حال تغيير و رشد تبديل کرده است. امروزه براي علاقه‌مندشدن به بازار دوربين‌ها و لوازم عکاسي نيازي به عکاس بودن نيست، شيفتگان ابزارهاي ديجيتالي حتي بيشتر از عکاسان به دستگاه‌هاي جديد علاقه‌مند هستند.

تازه واردهاي سرشناس

کانن 40D تازه واردترين محصول جهان عکاسي ديجيتال است. هر چند شرکت ژاپني تازه اين هفته کمي ‌درباره اين دوربين اطلاعاتي را به رسانه‌ها داده از مدت‌ها قبل در بسياري از فوروم‌هاي عکاسي بحث درباره حضور اين دوربين سري D کانن به چشم مي‌خورد. کانن تاکنون سه دوربين نسبتا حرفه‌اي در رده D به بازار ارايه کرده که شامل 10D ،20D و30D مي‌شد، بنابراين پيش‌بيني مي‌شد که کانن بخواهد در اين رده يک دوربين ده مگاپيکسلي را به بازار عرضه کند.
حالا چنين شده و 40D به زودي در بازار خواهد بود. اين دوربين 1300 دلاري داراي سنسور بزرگ‌تري نسبت به 30D نيست، اما با افزايش مگاپيکسل به 1/10 در واقع دوميليون پيکسل بيشتر از 30D را دارد. خيلي‌ها انتظار داشتند اين دوربين جديد کانن 12 و حتي بيشتر از اين مگاپيکسل داشته باشد، اما به نظر مي‌رسد کانن قصد ندارد بازار ديگر دوربين‌هاي قديمي‌خود را (مثل5D) دچار مخاطره کند. نکته قابل توجه در اين دوربين استفاده از پردازنده DIGIC III وسبک منوهاي 1D (حرفه‌اي‌ترين دوربين کانن) است. صفحه نمايش دوربين جديد کانن نيز به 3.0 افزايش پيدا کرده و امکان ديدن صحنه عکاسي پيش از عکسبرداري از طريق صفحه نمايش هم فراهم شده است. همچنان که مي‌دانيد هنوز بسياري از دوربين‌هاي عکاسي ديجيتالي امکان ديدن کادر عکس را از طريق صفحه نمايش فراهم نکرده‌اند و صاحبان اين دسته از دوربين‌ها صرفا مي‌توانند از طريق ويزور صحنه را ببينند. امکان عکسبرداري پشت سرهم با سرعت 5/6 فريم در هر ثانيه و تا حجم 75 عکس در هربار فشار دادن دکمه دکلانشور نيز از ديگر قابليت‌هاي اين دوربين است.

صفحه نمايش 3 ميليمتري اين دوربين شايد يکي از مهم‌ترين امکانات آن باشد. همان گونه که مي‌دانيد هر چه صفحه نمايش دوربين بزرگ‌تر باشد، عکاس کنترل بهتري روي منوها و روي عکس گرفته شده (و در اين دوربين پيش از گرفتن عکس روي سوژه) خواهد داشت. افزايش سايز عکس 2592×3888 نسبت به مدل قبلي، بهره‌گيري از دو فرمت جديد افزايش حجم عکس‌ها به 3.5 مگابايت و سيستم تميزکننده سنسور از ديگر قابليت‌هاي اين دوربين است.
قطعا حضور اين دوربين جديد بسياري از دارندگان مدل‌هاي قديمي‌تر را به فکر ارتقا فرو خواهد برد اما بگذاريد توصيه‌اي بکنيم. وقتي با دوربين فعلي عکس‌هاي خوبي مي‌گيريد چه نيازي به ارتقا هست؟

جابه‌جايي پادشاه کانن‌ها

کانن در حال به روز کردن دوربين‌هاي کاملا حرفه‌اي خود هم هست. کانن 1D که در واقع شماره يک دوربين‌هاي حرفه‌اي کانن است اين روزها در حال پوست‌اندازي است و اين شرکت اطلاعات مربوط به 1Ds Marklll را به رسانه‌ها داده است. دوربين هشت هزار دلاري جديد کانن داراي 21 مگاپيکسل و در اين زمينه ناگهان جهشي کرده که شايد کمتر دوربين DSLR ديگري تا مدت‌ها حتي توان انديشيدن به آن را داشته باشد. اين دوربين
فول فريم در واقع بسياري از فيچرهايي را دارد که پيشتر در زمينه 40D به آن اشاره کرديم به جز اين که اندازه عکس باور نکردني
(X 3744 (RAW; 21.0 MPا5616 را در اختيار کاربر قرار مي‌دهد. نکته جالب اين که اين دوربين هم کارت‌هاي CF و هم کارت‌هاي SD را پشتيباني مي‌کند و در واقع عکس‌هاي با فرمت RAW را روي CF و عکس‌هاي با فرمت Jpeg را روي SD ذخيره مي‌کند. وزن اين دوربين بدون لنز در حدود يک کيلو و سيصد گرم است.

عکاس خوب، دوربين خوب

عکاسان حرفه‌اي معمولا براي آنکه عکاسان تازه وارد که قادر به خريداري دوربين‌ها و تجهيزات عکاسي جديد نيستند، چندان مغبون عظمت محصولات نشوند، از اين جمله استفاده مي‌کنند؛ «اين دوربين خوب نيست که عکس خوب مي‌گيرد بلکه اين عکس محصول عکاس خوب است.» من فکر مي‌کنم اين جمله صحيح است اما هميشه اين پرسش هم برايم پيش مي‌آيد كه چرا همان عکاساني که اين حرف‌ها را مي‌زنند، خود معمولا از پيشرفته‌ترين دوربين‌ها بهره مي‌گيرند؟ به تصور من دوربين خوب ابزار مناسبي براي يک عکاس خوب است اما حرص زدن براي خريدن جديدترين محصولات، افتادن در دام شيفتگي‌ها است. عکاس خوب مي‌داند چه موقع بايد ارتقا بدهد و تا چه موقع مي‌تواند با محصولات قبلي کار کند.

مگاپيکسل همه چيز نيست

بارها گفته‌ايم که مگاپيکسل بيشتر لزوما تصوير بهتري را به همراه ندارد. دو سال قبل، وقتي يک دوربين کامپکت هشت مگاپيکسلي به دستم رسيد، کلي ذوق کردم که سرانجام از دست دوربين پنج مگاپيکسلي قبلي راحت شده‌ام. اما از شما چه پنهان که نتيجه عکس‌هاي آن دوربين محترم که با مارک CREATIVE و احتمالا توسط کارگران زحمتکش چيني به مرحله توليد رسيده بود، فاجعه بار بود. آن موقع بود که فهميدم بعضي دوربين‌ها حتي با مگاپيکسل‌هاي سه و پنج وجود دارند که از بسياري از دوربين‌هاي هفت، هشت و ده مگاپيکسلي فعلي نتايج بهتري به بار مي‌آورند. بهترين روش براي خريد دوربين، آن است که يا با يک عکاس حرفه‌اي مشورت کنيد يا عکس‌هاي دوربين‌هاي مختلف را با هم مقايسه کنيد و يا بهترين روش را انجام دهيد و آن خواندن تحليل‌هاي مختلف درباره آن دوربين و دوربين‌هاي
هم عرض آن در سايت‌ها و فوروم‌هاي عکاسي است. بدترين کار اين است که حرف‌هاي فروشنده‌اي را قبول کنيد که عملا کمترين تخصصي در زمينه دوربين‌ها ندارد و يا از روي قيافه دوربين براي خريد آن تصميم گرفت. يادتان باشد قيافه دوربين به هيچ وجه مهم نيست، چون دوربين هيچ وقت در عکس‌ها ديده نمي‌شود!

سامسونگ و NV20


سامسونگ هم دوربين‌هاي سري NV خود را به روز کرده و NV20 را به بازار داده است. اين دوربين دوازده مگاپيکسلي 249 پوند قيمت‌گذاري شده است. اين دوربين به تکنولوژي مجهز است که لرزش دست را حتي تا سرعت حدود يك‌هشتم ثانيه نيز پنهان مي‌کند.

يک توصيه
اگر به عکاسي علاقه داريد و مي‌خواهيد دوربين بخريد، نيازي نيست گوشي‌هاي گرانقيمتي را انتخاب کنيد که کيفيت عکس بهتري را به شما ارائه مي‌دهد. بهترين دوربين يک گوشي موبايل در نهايت يک تصوير معمولي ارائه مي‌دهد (اعتراف مي‌کنم بعضي گوشي‌هاي دوربين‌دار مثل نوکيا N73 واقعا کيفيت بالايي دارند). اما بهتر است کمي ‌با اين merge شدن‌هاي ديجيتالي مخالفت کنيم و هر وسيله‌اي را براي کار مخصوص به خود به کار بگيريم. يک دوربين عکاسي يک دوربين عکاسي است و يک گوشي موبايل يک گوشي موبايل.

کانن يا نيکون: علم يا ثروت

يک عکاس معروف مطبوعاتي چند وقت قبل به من مي‌گفت که کانن دوربين‌هاي بهتري مي‌سازد اما عکس‌هاي نيکون به مراتب با کيفيت‌تر است. به نظرم حرف درستي است و بايد بين تکنولوژي دوربين و بين کيفيت عکس تمايز قايل شد. يک دوربين خوب لزوما بهترين عکس را به صاحب آن تحويل نمي‌دهد و نکته‌هاي قابل توجه زيادي براي جذابيت يک دوربين وجود دارد. راحتي استفاده از يک دوربين براي برخي از کارها (مثل کارهاي خبري) به مراتب مهم‌تر از کيفيت عکس است. در مقابل کيفيت عکس در برخي ديگر از رشته‌هاي عکاسي (مثل عکاسي طبيعت يا عکاسي صنعتي) از راحتي استفاده به مراتب بهتر است. نيکون يکي از بهترين سازندگان لنز در جهان و داراي بزرگ‌ترين فيزيکدان‌ها و دانشمندان اپتيک در جهان است و لنزهاي نيکون اين شرکت که گاه با عدسي‌هايي ساخته مي‌شود که تا ده سال در کوره نگهداري مي‌شوند تا کاملا خالص شوند، زبانزد خاص و عام است .کانن اما استراتژي دقيق‌تري براي حضور در بازار دوربين (در هر رده‌اي) دارد. به نوشته وال‌استريت ژورنال، کانن قصد دارد که با معرفي دوربين‌هاي رده متوسط براي عکاسان آماتور، نيکون را در منگنه قرار دهد. به گفته IDC سال گذشته کانن 47درصد بازار دوربين‌هاي تک لنزي انعکاسي را برعهده داشت اين در حالي بود که نيکون تنها 33درصد بازار را در اختيار داشت.



Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image