|
کاربر را فراري بده !
-(3 Body)
|
کاربر را فراري بده !
Visitor
2566
Category:
کامپيوتر
کافي است عبارت طراحي سايت را در جست وجوگر مورد نظر خود تايپ کنيد. بعد از چند لحظه شاهد چند صد آدرس سايت ميشويد که از شما ميخواهد طراحي سايتتان را به آنها بسپاريد. در حال حاضر با توجه به ناآشنايي کارفرمايان، شاهد رشد قارچگونه شرکتها يا افرادي هستيم که با مبالغ کمتري در مقايسه با شرکتهاي حرفهاي فعال در اين حوزه اقدام به طراحي وب سايت ميکنند که همين امر باعث به وجود آمدن سايتهاي طراحي با کيفيت پايين در فضاي مجازي کشور شده است. ناآشنايي كارفرمايان كاهش كيفيت به باور کارشناسان بازار، طراحي وب سايت در حال حاضر نظم و قاعده مشخصي ندارد و با توجه به توان طراح و گروه بازاريابي در جلب توجه مشتري و سليقههاي وي قيمتهاي متنوع براي کارهاي با ارزش يکسان ديده ميشود. همچنين اصولا يک پروژه وب نيازمند تخصصهاي مختلف براي طراحي قالب گرافيکي و رابط فني و پيادهسازي فني است و با در نظر گرفتن اينکه در کشورمان اغلب پروژههاي وب شامل سايتهاي کوچک و متوسط هستند که توسط يک نفر طراحي و اجرا ميشوند، کيفيت آنها تحت تاثير نقاط قوت و ضعف مجري پروژه و مهارت اصلي وي هستند. رضا لعالي، مديرعامل شرکت هايپرمديا، يکي از طراحان تخصصي وب سايت در حوزه رسانه، بازار طراحي وب سايت در کشور را به دو دسته تقسيم ميکند و ميگويد: « در حال حاضر بازار طراحي وب سايت به دو بخش تقسيم ميشود. يک بخش آن شامل افراد و شرکتهايي هستند که با استفاده از نرمافزارهاي متن باز و هزينه کم و بدون تعهدات خاصي اقدام به طراحي سايت براي مجموعههاي کوچک ميکنند. دسته دوم شرکتها يا افرادي هستند که از نرمافزاري غير از متن باز استفاده ميکنند که اين دسته خود به دو دسته ديگر تقسيم ميشوند. دسته اول شرکتهايي هستند که به صورت علمي و کاملا تخصصي اقدام به طراحي سايت ميکنند ( که کمتر از 10 درصد بازار را تشکيل ميدهند)، اما به دليل فعاليت دسته دوم که بازاري هستند و قيمتهاي بسيار ارزاني از مشتريانشان دريافت ميکنند به مرور زمان از بازار حذف ميشوند؛ چرا که توان رقابت را ندارند.» به باور وي، يکي از دلايل اصلي حذف شدن شرکتهاي تخصصي فعال در حوزه طراحي وب سايت به ناآشنايي کارفرمايان برميگردد، چرا که به خاطر قيمت پايين تر با شرکتي قرارداد ميبندند که در نهايت پروژه آنها با شکست مواجه ميشود و آنچه ميخواهند را نميتوانند تحويل بگيرند. در همين خصوص رضاهاشمي، کارشناس حوزه فناوري اطلاعات بر اين باور است که يکي از عواملي که موجب کاهش سطح کيفي پروژههاي طراحي وب شده است، ناآشنايي گروهي از مجريان آماتور و نيمهحرفهاي پروژههاي وب است که صرفا به کپي يا فارسي سازي نمونههاي انگليسي و قالبهاي آماده ميپردازند و از دانش طراحي رابط کاربر و سايتهاي فارسي و فناوريهاي نوين بيبهرهاند. به باور وي مشکلات اقتصادي و بيکاري گروهي از فارغالتحصيلان رشتههاي مختلف فني و هنري موجب شده تا هر يک به گونهاي وارد بازار طراحي وب و ميزباني وب شوند و با بهرهگيري از ناآشنايي مشتريان پروژههاي وب و پيشنهادهايي با قيمتهاي نازل به کسب تجربه بپردازند. اما مهدي تقيزاده، مدير عامل شرکت ديجيتال پرشيا، معتقد است يکي از دلايل بي نظمي در بازار طراحي وب سايت به تعاريف و باورهاي غلط مطرح شده در اين حوزه باز ميگردد. وي در ادامه ميافزايد: «اصولا منشاء بسياري از باورهاي غلط در خصوص صنعت توليد وب سايت در ايران اطلاق و متعارف شدن واژه «طراحي وب» است که طراحي گرافيکي را به ذهن ميرساند و اين در حالي است که در اغلب پروژههاي بزرگ تحت وب گرافيک حجم کمتري از کل پروژه را به خود اختصاص ميدهد و بيشتر زمان و انرژي تيمهاي حرفهاي توليد وبسايت به برنامهنويسي سمت Server و Client ميگذرد. به دليل همين برداشت ناصحيح ديد عمومي کاربران غيرحرفهاي و کارفرمايان از صنعت توليد وب سايت بسيار محدودتر از آن چيزي است که در واقعيت بايد به آن بها داده شود. همين موضوع و نيز وجود اشخاص (طراحان و برنامهنويسان آزاد نه چندان حرفهاي)، تيمها و شرکتهايي که تخصص و مهارت لازم در اين خصوص را دارا نيستند، فعاليت را براي شرکتهايي که در اين زمينه به صورت تخصصي فعاليت ميکنند کمي دشوار ساخته است.» اگر نظري کوتاه به سايتهاي ايراني فعال در فضاي مجازي بيندازيد قطعا شاهد اين موضوع خواهيد بود که به غير از چندين سايت مطرح، ساير سايتها شبيه به هم طراحي شدهاند بدون هيچ خلاقيت يا کيفيتي. به باور کارشناسان، دليل اصلي اين امر به بدسليقگي کارفرمايان باز ميگردد، چرا که وقتي يک سايت موفق با طراحي قابل قبولي را ميبينند شرکتهاي طراحي وب سايت را مجبور ميکنند که سايت آنها را هم همانگونه طراحي کند. لعالي در خصوص علت طراحيهاي يکسان و يک شکل سايتهاي ايراني اظهار ميدارد که طراحي اختصاصي در دنيا کار پرهزينهاي است. در خارج از کشور وقتي به دنبال طراحي سايت باشيد شرکت مورد نظر 50 نمونه از طراحي يک سايت را به شما نشان ميدهد که اين کار بسيار کم هزينه است، اما زماني که بخواهيد يک سايت اختصاصي و خاص داشته باشيد در اين شرايط هزينهها افزايش پيدا ميکند؛ چرا که بايد يک تيم گرافيکي، طراحي تخصصي براي اين کار شروع به فعاليت کنند. در ايران هم وضعيت به همين صورت است شرکتها براي اينکه زياد هزينه نکنند به سراغ شرکتهايي ميروند که با کمک کپي و پيست، کمي تغيير در طراحي يک سايت معروف، سايت ديگري را براي آن شرکت طراحي ميکنند و به همين دليل است که وقتي به اکثر سايتهاي کشور نگاه ميکنيد ميبينيد که همه از طراحي يکسان و مشابهي برخوردار هستند. اکثر فعالان و کارشناسان بازار طراحي وب سايت يکي از دلايل عدم رشد اين بازار را ناآشنايي کارفرمايان عنوان ميکنند و اينکه با تصميمات اشتباه خود باعث ايجاد ضربات جبرانناپذيري به اين بازار ميشوند. مديرعامل شرکت ديجيتال پرشيا در اين خصوص چنين اظهار ميکند که بدون شک نميتوان در هيچ صنعتي تقصير را صرفا بر گردن کارفرمايان يا دلايل خارجي ديگر انداخت و تيمهاي توسعه وب سايت نيز قطعا مشکلات زيادي در اجراي پروژهها دارند، اما همانگونه که حدس زده ميشود عدم آگاهي اغلب کارفرمايان از تفاوتهاي ماهوي پروژههاي توسعه و توليد وب سايت (در مقايسه با ساير پروژههاي نرمافزاري) روند اجراي پروژهها را با مشکلات عديدهاي روبهرو ميسازد. همچنين دخالتهاي بيمورد برخي نهادهاي صنفي که اصولا نميتوانند متولي صنف طراحان و برنامهنويسان وب سايت باشند مزيد بر علت گشته است. براي مثال در حال حاضر انجمن صنفي گرافيک ايران تعرفههايي را براي «طراحي وب سايت» ارائه ميکند؛ حال اينکه اين انجمن صرفا ميتواند پروژههاي توسعه وب سايت را از منظر گرافيک مورد ارزيابي و قيمتگذاري قرار دهد؛ در حاليکه اينگونه نيست و ارزيابي آنها به حوزهاي گستردهتر از گرافيک رسيده است و به عقيده من، اين اصلا حرفهاي نيست. طراحي وب سايت را بيشتر بايد از منظر توليد نرمافزار نگريست تا طراحي گرافيکي. بازاري بدون تعرفه و قيمت مشخص براساس آنچه کارشناسان و فعالان اين حوزه بيان ميکنند، يکي ديگر از دليل عدم رشد کيفي طراحي سايت در کشور به تفاوت قيمتهايي است که در اين بازار ديده ميشود. يعني در حال حاضر، شرکتهاي غير تخصصي در بازار فعاليت ميکنند که با دريافت هزينه کمتر نسبت به شرکتهاي تخصصي حجم وسيعي از مشتريان را به طرف خود جلب ميکنند. در واقع کارفرمايان به دليل ناآشنايي تکنيکال نسبت به اين حوزه و عدم استفاده از مشاوران فناوري اطلاعات بدون نگاه به کيفيت کار فکر ميکنند که آن شرکتهايي که هزينه بالاتري دريافت ميکنند، هدفي جز کلاهبرداري ندارند. حسين شمس کارشناس حوزه فناوري اطلاعات در خصوص تفاوت قيمت در اين بازار ميگويد: « مديران به دليل ناآشنايي با اين حوزه و بدون در نظر گرفتن استاندارهاي مورد نياز به طرف شرکتها يا افرادي ميروند که با دريافت يک هزينه جزئي يک سايت کاملا سطحي را برايشان طراحي ميکنند و تازه بعد از دريافت پروژه و مشاهده کار ميفهمند که چرا هزينه کمي از آنها دريافت شده است.» به اعتقاد وي فضاي وب، فضاي متشنج و بدون ضابطهاي است که هر کسي حتي يک دانشجو با ياد گرفتن يک متد طراحي ميتواند اقدام به طراحي وب سايت کند. آن طور که از شرايط بازار طراحي وب سايت معلوم است، به هيچ وجه نميتوان تعرفه ثابت و مشخصي براي پروژههاي توليد وب سايت مشخص کرد که اين موضوع به ماهيت هنري طراحي گرافيکي و نيز تفاوتهاي فني در حوزه برنامهنويسي وب سايت برميگردد. براساس اظهارات فعالان اين بازار، شرکتهايي که به صورت تخصصي در زمينه طراحي و برنامهنويسي وب سايت فعاليت ميکنند، عموما ميتوانند با اخذ پروژههاي بزرگتر انتفاع اقتصادي قابل قبولي داشته باشند؛ اما متاسفانه کماکان عدم رعايت عدالت در توزيع پروژههاي دولتي (که سهم عمدهاي از گردش مالي صنعت نرمافزار در ايران را داراست) باعث شده است تا برخي شرکتهاي به سودهاي نجومي برسند و برخي ديگر خير. که به نظر ميرسد عدم وجود متولي خاصي براي اين صنف در پيشامد اين مشکلات نقش مهمي را ايفا ميکند.
|
|
|