جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کدام پردازنده براي کدام لپ‌تاپ مناسب‌تر است
-(0 Body) 
کدام پردازنده براي کدام لپ‌تاپ مناسب‌تر است
Visitor 2374
Category: کامپيوتر
بازار ديجيتال- اين روزها با توجه به افزايش قابليت‌هاي فني لپ‌تاپ‌ها و عرضه لپ‌تاپ‌هايي مبتني بر تکنولوژي‌هاي جديد، تصميم‌گيري در مورد خريد يک لپ‌تاپ مناسب به يك فرآيند پيچيده تبديل شده است.


چرا که کاربران امروزي لپ‌تاپ علاوه بر توجه به ويژگي‌هاي ظاهري و کلي لپ‌تاپ، مانند وزن، طراحي، سايز صفحه نمايش و... به قابليت‌هاي مهم لپ‌تاپ مانند نوع پردازنده و سرعت پردازش اطلاعات و... نيز توجه دارند. اما نکته‌اي که مطرح است اين است که اکثر خريداران لپ‌تاپ که حتي سال‌هاست با اين وسيله کار کرده‌اند به دليل اينکه با مجموعه بزرگي از نام‌ها و اصطلاحات عجيب و نامفهوم مواجه هستند سردرگم شده و براي انتخاب يک لپ‌تاپ مناسب دچار مشکل مي‌شوند. در اين گزارش ما به معرفي پردازنده‌هاي پر مخاطبي که در لپ‌تاپ‌ها به کار رفته‌اند مي‌پردازيم.
انواع پردازنده در بازار لپ‌تاپ در حال حاضر دو برند AMD و INTEL بازار پردازنده را به دست گرفته‌اند که البته سهم بسيار بزرگي از بازار پردازنده در اختيار برند INTEL به ويژه پردازنده‌هاي سري INTEL CORE I است. البته INTEL پردازنده‌هاي ديگري تحت عنوان پردازنده‌هاي سري CORE 2 مانند CORE 2 DUO و DUAL CORE ،CELERON ،PENTIUM، ATOM و... دارد که با ورود پردازنده‌هاي سري CIRE I اين پردازنده‌هاي در کمتر لپ‌تاپي مشاهده مي‌شوند.
به گفته، آقازاده مديرعامل شرکت همراه سيستم طلايي(HTS)، در حال حاضر پردازنده‌هاي پرمخاطب INTEL در بازار لپ‌تاپ شامل پردازنده‌هاي سري CORE I هستند که البته پردازنده‌هاي INTEL CORE 2 DUO و INTEL DUAL CORE هم هنوز روي برخي از لپ‌تاپ‌ها نصب مي‌شوند. پردازنده‌هاي ATOM از خانواده INTEL هم روي دستگاه‌هايي سبک‌تر مانند نت‌بوک‌ها و برخي از تبلت‌ها نصب مي‌شوند. وي دليل استفاده اندک از اين پردازنده‌ها به ويژه پردازنده‌هاي ATOM را سرعت و توان پردازش اندک اين پردازنده‌ها اعلام کرد.

يکي از کارشناسان قطعه شرکت آواژنگ مي‌گويد: در حال حاضر انوع پردازنده‌هاي يک هسته‌اي، دو هسته‌اي و چند هسته‌اي در بازار موجودند که مي‌توان گفت، پردازنده‌هاي يک هسته‌اي ديگر در بازار مخاطب ندارند و در حال حاضر اکثرا از پردازنده‌هاي چندهسته‌اي سري INTEL CORE I مانندINTEL CORE I3 ، INTEL CORE I5 و INTEL CORE I7 استفاده مي‌کنند که قابليت‌هاي زيادي از جمله اورکلاک کردن دستگاه را دارند.

يك كارشناس بازار كامپيوتر هم مي‌گويد، با توجه به اينکه پردازنده‌هاي INTEL سهم بسيار بزرگي از بازار لپ‌تاپ را به خود اختصاص داده‌اند، نمي‌توان در مورد پردازنده‌هاي AMD اظهار نظر چنداني کرد. در مقابل در مورد پردازنده‌هاي INTEL به ويژه نسل جديد CORE I حرف بسياري براي گفتن داريم. به گفته وي، پردازندهاي INTEL شامل پردازنده‌هاي پنتيوم،سلرون،سنترينو، ATOM،پردازنده‌هاي سري CORE 2 مانند CORE 2 DUO و DUAL CORE و پردازنده‌هاي CORE I شامل COREI3 ، COREI5 و COREI7 هستند. پردازنده‌هاي AMD هم که روي کمتر لپ‌تاپي نصب مي‌شوند شاملATHLON ، SEMPRON، PHENOM 2 و... در بازار موجودند به اين دليل كه کاربران اندکي دارند، کمتر به آن مي‌پردازيم.
کاربرد پردازنده

از پردازنده‌هايCELERON، PENTIUM بيشتر در لپ‌تاپ‌هاي سبک وزن و باريک استفاده مي‌شود. اين پردازنده‌ها در رديف پردازنده‌هاي ارزان قيمت بازار هستند. ضمن اينکه اين پردازنده‌ها در بازار هم کمتر يافت مي‌شوند. پردازنده‌هاي Centrino و Centrino 2 هم براي اينتل هستند كه هم‌اکنون روي لپ‌تاپ‌هاي موجود در بازار ديده مي‌شوند.

در مورد پردازنده‌هاي INTEL ATOM هم بايد بگوييم اين پردازنده‌ها معمولا روي نت‌بوک‌هاي کوچک نصب مي‌شوند و نسل جديد اين پردازنده‌ها N450 روي اکثر نت‌بوک‌هاي موجود در بازار مشاهده مي‌شوند. توان مصرفي اين پردازنده‌ها بسيار کم است.


CORE 2
تا قبل از عرضه پردازنده‌هاي سري CORE I، محبوب‌ترين پردازنده‌هاي موبايل از خانواده Core 2 شامل پردازنده‌هايCore 2 Duo وCore 2 Quad بودند که در اکثر لپ‌تاپ به کار برده مي‌شدند، اما با ورود پردازنده‌هاي سري CORE I ديگر پردازنده‌هاي CORE 2 در لپ‌تاپ‌هاي جديد مورد استفاده قرار نمي‌گيرند و به تدريج از بازار خارج خواهند شد. البته هنوز برخي از برندهاي نمونه‌هايي از لپ‌تاپ‌هاي مجهز به اين پردازنده‌ها را دارند، ولي در حال حاضر پردازنده‌هاي INTEL CORE I دنيا را در دست گرفته‌اند.


CORE I
شركت اينتل در تلاش براي تسهيل ساختار نام‌گذاري خود و روشن كردن محل قرارگيري هر يك از تراشه‌ها در طيف كلي محصولاتش، پردازنده‌هاي سري Core i3، Core i5 و Core i7 خود را به بازار عرضه كرده است كه ما به شرح ويژگي‌هاي آن مي‌پردازيم.


Core i7
پردازنده‌هاي Core i7 در لپ‌تاپ‌هاي سطح بالاي مخصوص بازي و مدل‌هاي جايگزين دسك‌تاپ كه روي پخش رسانه‌اي متمركز هستند، به كار مي‌روند.

برخي از اين پردازنده‌ها در گروه (ULV (Ultra-Low Voltage قرار مي‌گيرند و در سيستم‌هايي با شكل ساخت كوچك‌تر (12 تا 14 اينچ) ارائه مي‌شوند. به گفته کارشناس فروش شرکت آواژنگ، خانواده Core i7، سريع‌ترين خط پردازنده‌هاي موجود بازار را تشكيل مي‌دهد كه توانايي‌هاي چندوظيفگي بي‌نظيري را فراهم مي‌كنند. اين پردازنده‌ها براي كساني كه با ويرايش ويدئو، عكس و صدا سر و كار دارند، علاقه‌مندان افراطي بازي‌ها يا مشتاقان كاربردهاي چندرسانه‌اي مناسب هستند. توجه داشته باشيد اين پردازنده‌هاي چهارهسته‌اي سرعت پردازشي به مراتب بالاتر از يک پردازنده دو يا يک هسته‌اي دارد. به عنوان مثال سرعت پردازش يک پردازنده INTEL CORE I7 با فرکانس پردازش 2.0GHZ در حدود پنج برابر بالاتر از يک پردازنده INTEL DUAL CORE 2.6GHZ است.


Core i5
پردازنده‌هاي Core i5 موبايل در سيستم‌هاي همه منظوره‌اي يافت مي‌شوند كه از قابليت‌هاي ايجاد، Streaming و مصرف محتواي چندرسانه‌اي برخوردارند. با اين حال، كاربراني كه به‌طور جدي با تدوين ويدئويي سر و كار دارند ترجيح خواهند داد كه از لپ‌تاپ‌هاي مبتني بر Core i7 استفاده كنند. شما پردازنده‌هاي Core i5 را همچنين در نوت‌بوك‌هاي باريك جديد با نمايشگرهاي 11 تا 13 اينچي خواهيد ديد. به گفته نادري، يکي از فعالان بازار، در حال حاضر پردازنده‌هاي Core i5 در دو نسخه استاندارد و ULV ارائه مي‌شوند. مي‌توان گفت، تراشه‌هاي Core i5 در محصولاتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه از تنوع چشمگيري در زمينه اندازه، وزن، قدرت و دوام برخوردارند.


Core i3
Core i3 خانواده پردازنده‌هاي سطح پايين خط Core i را در بر مي‌گيرد و تا امروز 7 نسخه دو هسته‌اي از اين پردازنده براي كاربراني با نيازهاي ابتدايي ارائه شده‌اند. خريداراني با بودجه محدود كه مي‌خواهند به نسل بعدي پردازنده‌هاي اينتل سوئيچ كنند، اما به حداكثر قدرت و سرعت پردازنده‌هاي اين شركت نياز ندارند، به آساني مي‌توانند لپ‌تاپ‌هاي مبتني بر پردازنده‌هاي Core i3 را با قيمت‌هاي مناسب خود انتخاب كنند. اين لپ‌تاپ‌ها بدون هيچ ترديدي براي انجام كارهايي مانند برنامه‌نويسي، استفاده از برنامه‌هاي مجموعه آفيس، مرور وب، ارسال و دريافت ايميل، استفاده از محتواي چندرسانه‌اي و دستيابي به سطح قابل قبولي از چندوظيفگي كافي هستند. شما مي‌توانيد پردازنده‌هاي Core i3 را در لپ‌تاپ‌هاي ارزان‌قيمت با قيمت‌هايي در حدود 800 دلار يا كمتر پيدا كنيد. بدون شك مي‌توان انتظار داشت كه اين تراشه‌ها را در لپ‌تاپ‌هاي عمومي (15 يا 16 اينچي) ببينيم، اما با در نظر گرفتن موج اخير مدل‌هاي بسيار ارزان‌قيمت Ultraportable كه در حال ورود به بازار هستند، ممكن است Core i3 را در بعضي از مدل‌هاي 12 و 13 اينچي نيز مشاهده كنيم.




Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image