جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کدام تلويزيون سه‌بعدي مناسب‌تر است؟
-(2 Body) 
کدام تلويزيون سه‌بعدي مناسب‌تر است؟
Visitor 2810
Category: کامپيوتر
اگر مي‌خواهيد تلويزيون سه‌بعدي بخريد و بين تکنولوژي پسيو و اکتيو و انبوهي از مدل‌ها سرگردان مانده‌ايد اين گزارش را بخوانيد:


- ‌اين روزها اگر کسي بخواهد تلويزيون بخرد بي‌شک با تلويزيون‌هاي سه‌بعدي و انواع و اقسام آن روبه رو مي‌شود. جدا از اينکه محتواي سه‌بعدي هنوز براي اين تلويزيون‌ها به اندازه‌اي نيست که بتوان افراد را به خريد آن ترغيب كرد اما اين هجوم گسترده سه‌بعدي‌ها با يک موضوع مناقشه برانگيز هم همراه شده است. موضوع نوع تکنولوژي استفاده شده پسيو يا اکتيو پرسشي است که هر خريدار يا علاقه‌مند تلويزيون‌هاي سه‌بعدي بايد با آن روبه رو شود.


اکتيو شاتر
نخستين تکنولوژي به نام اکتيو شاتر معروف است و توسط شركت‌هاي Panasonic، Samsung و Sony استفاده مي‌شود. اين شركت‌ها تلويزيون‌هاي سه‌بعدي در اندازه‌هاي مختلف را با عينک‌هاي اکتيو شاتر به بازار عرضه مي‌کنند. اين عينک‌ها داراي يک باتري کوچک بوده و از لنزهاي LCD بهره مي‌برند که با فريم‌هاي متناوب تصوير در تلويزيون هماهنگ و همزمان مي‌شوند. اين سيستم مي‌تواند تصاوير را با وضوح تصوير full HD و برابر 1080 پيکسلي را براي هر چشم ارائه کند و به اين ترتيب مي‌تواند تصاوير سه‌بعدي را با کيفيت بالا يا full HD 3D براي کاربرانش نمايش بدهد.عينک‌هاي مبتني بر تکنولوژي اکتيو شاتر در حال حاضر با قيمتي معادل
150 تا 170هزار تومان در سرتاسر جهان عرضه شده و به فروش مي‌رسند. اين عينک‌ها بسيار آسيب‌پذير بوده و عينک يک برند خاص نمي‌تواند با تلويزيون‌هايي از برندهاي ديگر هماهنگ شده و استفاده شود.




تکنولوژي پسيو
تکنولوژي پسيو اما تنها در تلويزيون‌هاي سه‌بعدي شرکت LG به‌کاررفته و توسط اين شرکت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در مقايسه با تکنولوژي اکتيو شاتر، تلويزيون‌هاي سه‌بعدي مبتني بر تکنولوژي پسيو داراي يک فيلتر تناوبي با راه‌هاي افقي و عموي هستند که با يک فاصله تصويري سياه از يکديگر جدا مي‌شوند. عينک‌هاي مبتني بر تکنولوژي پسيو داراي لنزهاي دو قطبي هستند و به اين ترتيب هنگام استفاده از اين عينک‌ها، فريم‌هاي تناوبي تصوير براي هر چشم به صورت مجزا به نمايش درآمده و براي هر چشم يک تصوير سه‌بعدي جداگانه توليد مي‌شود.عينک‌هاي پسيو برخلاف عينک‌هاي اکتيو ارزان قيمت بوده و کاربران مي‌توانند از همان عينک‌هايي که در سينما براي تماشاي فيلم‌هاي سه‌بعدي استفاده مي‌کنند، در خانه و براي تماشاي فيلم‌ها با تلويزيون‌هاي سه‌بعدي هم استفاده کنند. کاربران مي‌توانند از يک عينک پسيو با برندي خاص براي تماشاي تلويزيون‌هاي سه‌بعدي پسيو برندهاي ديگر هم استفاده کنند. با اين حال اما عينک‌هاي پسيو طراحي سبک و راحتي دارند و به همين دليل هم در حال حاضر بعضي شركت‌هاي توليد کننده عينک‌هاي سه‌بعدي پسيوي را توليد کرده‌اند که ظاهري بسيار شبيه به عينک‌هاي آفتابي عادي دارند. اين عينک‌ها مي‌توانند در فضاي آزاد استفاده شوند، چون داراي فيلترهاي ضد اشعه UV هستند.با اين همه اما مشکل تکنولوژي سه‌بعدي پسيو اين است که اين سيستم وضوح تصوير را تا حد قابل توجهي کاهش مي‌دهد. در اين تکنولوژي يک تصوير سه‌بعدي full HD با وضوح 1080×1920 پيکسل با صورت يک تصوير 540×1920 پيکسلي نمايش داده مي‌شود. از طرفي يک تصوير سه‌بعدي با وضوح 540×1920 پيکسلي هم در تکنولوژي سه‌بعدي پسيو به صورت تصويري با وضوح 540×960 پيکسل نمايش داده مي‌شود.
مزيت‌ها و معايب
به طور کلي اما تلويزيون‌هاي سه‌بعدي مبتني بر تکنولوژي اکتيو شاتر تصاويري يکنواخت با وضوح بهتر را به نمايش مي‌گذارند. اين در حالي است که فاصله‌هاي تصويري سياه با خطوط افقي و عمودي در تلويزيون‌هاي سه‌بعدي پسيو افکت‌هاي پله‌اي را ايجاد مي‌کند که به راحتي مشهود و قابل رويت است. اين حالت به وجود آمده در تصاوير ارائه شده توسط تلويزيون‌هاي سه‌بعدي پسيو به عقيده بسياري از کارشناسان بسيار شبيه به چيزي است که در تلويزيون‌هاي CRT قديمي اتفاق مي‌افتاد. در مقابل اما عينک‌هاي اکتيو با وجود آنکه تصاويري با وضوح بهتر را نمايش مي‌دهند، مي‌توانند پرش در تصاوير را ايجاد کنند و اين موضوع مي‌تواند به چشم بيننده آسيب برساند.با تمام اينها اما خريد تلويزيون سه‌بعدي با تکنولوژي اکتيو شاتر يا پسيو يک تصميم شخصي است و تا حد زيادي به نوع کاربري افراد بستگي دارد. به طور کلي اما اگر بيشتر به تماشاي تصاوير انيميشين سه‌بعدي با کودکان تمايل داريد يا مي‌خواهيد از تلويزيون سه‌بعدي‌تان براي تماشاي مسابقات ورزشي استفاده کنيد يا به دنبال خريد يک تلويزيون سه‌بعدي با اندازه نسبتا کوچک (42 اينچ و کمتر) هستيد بهتر است تلويزيون‌هاي سه‌بعدي پسيو را انتخاب کنيد. در مقابل اما اگر طرفدار تماشاي فيلم، برنامه‌هاي تلويزيوني و محتوا با وضوح بهتر هستيد يا به دنبال تلويزيون سه‌بعدي با اندازه بزرگ (46 اينچ و بيشتر) هستيد، پيشنهاد مي‌کنيم تلويزيون‌هاي سه‌بعدي مبتني بر تکنولوژي اکتيو شاتر را انتخاب کنيد.
بازار ايران و تلويزيون‌هاي سه‌بعدي
به گفته گودرزي، يکي از کارشناسان بازار، قيمت تلويزيون‌هاي مبتني بر تکنولوژي PASSIVE که به تازگي وارد بازار شده‌اند نسبت به تلويزيون‌هاي مبتني بر تکنولوژي ACTIVE SHUTTER اندکي بيشتر است، ولي در مقابل قيمت عينک‌هاي PASSIVE بسيار ارزان‌تر از عينک‌هاي ديگر است.




هر دو گروه شركت‌هاي استفاده‌کننده از اين تکنولوژي‌ها معتقدند که عينک‌هاي رقيب سرگيجه‌آور است. کمپين‌هاي تبليغاتي و جلسات مطبوعاتي دو شرکت کره‌اي رقيب در اين زمينه ديگري را به سرگيجه‌آور بودن عينک‌هاي يکديگر متهم مي‌کنند. مدير بازاريابي صوتي و تصويري ال‌جي در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد اين موضوع را تکذيب مي‌کند و مي‌گويد: عينک‌هاي پسيو فاقد باتري و مدار الکتريکي بوده و به هيچ وجه کاربران را اذيت نمي‌کند.
کاهش 15 تا 30 درصدي قيمت سه‌بعدي‌ها
کارشناسان اعلام کرده‌اند که فروش تلويزيون‌هاي سه‌بعدي در سال 2010 در حد ناچيزي بوده است، اما با توجه به کاهش قيمت تلويزيون‌هاي سه‌بعدي و همچنين افزايش توليد محتواي سه‌بعدي، پيش‌بيني مي‌شود در سال 2011 شاهد رشد سهم فروش اين تلويزيون‌ها در بازار باشيم. فعالان بازار هم با تاييد خبر کاهش قيمت‌ها در بازار، ميزان کاهش قيمت نمونه‌هاي سه‌بعدي را طي ماه‌هاي اخير حدود 10 تا 20 درصد اعلام کرده و مي‌گويند،علاوه بر کاهش قيمت‌ها برخي از شركت‌هاي توليد کننده در تکنولوژي ساخت عينک‌ها تغييراتي ايجاد کرده‌اند و در نتيجه عينک‌هايي سبک‌تر، بدون نياز به شارژ و... توليد کرده‌اند که البته استفاده از اين عينک‌ها تنها براي تلويزيون‌هايي که از تکنولوژي PASSIVE مي‌کنند، ميسر است.
يکي ديگر از اتفاقاتي که بازار تلويزيون‌هاي سه‌بعدي را تحت تاثير قرار داده است، کاهش موجودي نمونه‌هاي سه‌بعدي در بازار و همچنين کاهش تنوع برخي از برندها است. فعالان بازار و نمايندگي‌هاي فروش علت اين اتفاق را تقاضاي اندک در بازار براي تلويزيون‌هاي سه‌بعدي عنوان کردند.



سه‌بعدي‌هاي موجود در بازار
برندهاي LG، SAMSUNG، PANASONIC و SONY از برندهايي هستند که شاهد عرضه تلويزيون‌هاي سه‌بعدي آنها در بازار هستيم. در اين گزارش ما به معرفي نمونه‌هاي سه‌بعدي موجود در بازار مي‌پردازيم:
SONY: تلويزيون‌هاي سه‌بعدي اين برند هم از تکنولوژيACTIVE SHUTTER برخوردارند و تنوع زيادي دارند. مدل‌هاي 40EX720 ،46EX720 و55EX720 از تلويزيون‌هاي سه‌بعدي جديد اين برند هستند که به ترتيب با قيمت دو ميليون تومان، دو ميليون و 700 هزار تومان و چهار ميليون تومان به بازار عرضه شده‌اند. مدل‌هاي 40NX710 و 46NX710 هم از نمونه‌هاي سه‌بعدي از سري NX هستند که قيمت آنها به ترتيب دو ميليون و 500 هزار تومان و سه ميليون و 800 هزار تومان است. مدل 46HX800 هم از تلويزيون‌هاي سه‌بعدي گران قيمت اين خانواده است که همراه با سينماي خانگي با قيمت پنج ميليون و 800 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
PANASONIC: مدل‌هاي 42VT20 ،50VT20 و 65VT20 از سه‌بعدي‌هاي پلاسماي برند PANASONIC در بازار هستند. اين تلويزيون‌ها به ترتيب با قيمت سه ميليون و 300 هزار تومان، چهار ميليون و 500 هزار تومان و ده ميليون و 850 هزار تومان به فروش مي‌رسند. البته مدل 65 اينچي همراه با پکيج کامل شرکت بانيان شامل پلي استيشن، محتواهاي سه‌بعدي و... است.
LG: از خانواده LG هم مدل‌هاي 42LW5700 و 42LW65100 از تلويزيون‌هاي سه‌بعدي ال جي هستند که با عنوان 3D CINEMA به بازار عرضه شده‌اند. اين تلويزيون‌ها از تکنولوژي PASSIVE بهره‌مندند و به ترتيب با قيمت يک ميليون و 850 هزار تومان و دو ميليون و 350 هزار تومان به فروش مي‌رسند.
SAMSUNG: تاکنون تنوع تلويزيون‌هاي سه‌بعدي سامسونگ که از تکنولوژي ACTIVE SHUTTER بهره‌مند است، بيش از ديگر برندها بود که بر اساس اعلام شرکت حافظ پخش در حال حاضر موجودي جديد اين شرکت تنها سه مدل 3D PLASMA و يک مدل 3D LED است. اين شرکت مدل 40-7770 را که با قيمت يک ميليون و 749 هزار تومان به بازار عرضه شده است از نمونه‌هاي سه‌بعدي LED اين برند در بازار معرفي کرد. مدل‌هاي 51D585 ، 43D495 و 51D496 نيز از سه‌بعدي‌هاي پلاسماي اين برند در بازار هستند که به ترتيب با قيمت يک ميليون و 779 هزار تومان، 999 هزار تومان و يک ميليون و 449 هزار تومان به فروش مي‌رسند.

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image