جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کدام سيم کارت را بخريم؟
-(2 Body) 
کدام سيم کارت را بخريم؟
Visitor 2474
Category: کامپيوتر
بزرگراه فناوري - يش از ده سال از آغاز فعاليت شبکه تلفن‌همراه در کشور مي‌گذرد. امروزه ارتباطات سيار، يکي از پردرآمدترين صنايع در کشور محسوب مي‌شود. به‌گونه‌اي که گاهي از نظر درآمدزا بودن پس از صنايع نفتي و پتروشيمي ايران قرار مي‌گيرد.

شبکه‌ ارتباطات سيار از شروع فعاليت خود در کشور شاهد رويدادهاي خرد و کلان بسياري بوده است. اين رويدادها گاه به‌حدي تاثيرگذار بوده که حتي لايه‌هاي غيرمرتبط با حوزه را نيز تحت تاثير خود قرار داده است. با توجه به استفاده از شبکه ارتباطات سيار چندان هم دور از ذهن به‌نظر نمي‌رسد که ايجاد هر گونه تغييري در آن بتواند اذهان عمومي را به‌خود معطوف کند. در اين ميان افزايش استقبال عمومي از داشتن يک وسيله ارتباطي مناسب که تقريبا در بسياري موارد قابل استفاده است، دولتمردان را بر آن داشته تا با اتخاذ سياست‌هاي مختلف به ايجاد روش‌هاي اجرايي در اين زمينه بپردازند. اين بار نيز چون گذشته کاربران شاهد تغييرات جديدي در حوزه ارتباطات سيار هستند و رقباي جديدي به بازار آمده و در عين حال رقباي ديگر نيز در راهند. توزيع سيم‌کارت‌هاي جديد در بازار که از آن‌ها تحت عنوان «ايرانسل» ياد مي‌شود، شايد يکي از بحث‌برانگيزترين موضوعات در عرصه ارتباطات سيار کشور محسوب شود. به گونه‌اي که اين بار کاربران ضمن حضور در بازار فروش سيم‌کارت به‌طور کلي و در حال حاضر سه گزينه و در آينده‌اي نه‌چندان دور پنج گزينه براي انتخاب پيش ‌رو دارند. هر يک از اين سيم‌کارت‌ها نيز داراي ويژگي‌هاي خاص و متفاوت از ديگري است. به‌طور حتم داشتن اطلاعات طبقه‌بندي شده، منسجم، دقيق و در عين حال جديد مي‌تواند نخستين ابزار انتخاب صحيح براي مشترک آينده باشد. البته کاربران به‌طور معمول اطلاعات کلي از سيم‌کارت‌هاي موجود در بازار را دارا هستند. به‌خصوص سيم‌کارت‌هاي همراه دولتي که با توجه به پيشينه موجود از نظر اطلاع‌رساني جايگاه به‌نسبت مورد قبولي را در ميان کاربران يافته‌اند. سيم‌کارت‌هاي تاليا نيز با گذشت بيش از يک سال از زمان توزيع آن‌ها در ميان مردم، امروزه ديگر ميهمان تازه‌وارد و غريبي براي کاربران محسوب نمي‌شوند. اما کارشناسان معتقدند سيم‌کارت‌هاي ايرانسل که به‌ظاهر ارايه‌دهنده آن‌ها يعني اپراتور دوم اهميت چنداني در باب اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي برايشان قايل نيست، به‌علت عدم ارايه اطلاعات کافي هنوز به‌طور کامل در ميان اهالي بازار سيم‌کارت نيز جايگاه خود را نيافته‌اند، چه رسد به افرادي که قرار است در آينده از مشترکان آن محسوب شوند. شبکه تلفن‌همراه دولتي در حال حاضر حدود 10 ميليون مشترک و شبکه اعتباري تاليا حدود 600 هزار مشترک دارد. اپراتور دوم نيز در فاز اول واگذاري 350 هزار مشترک در سه شهر را پيش‌بيني کرده است. در اين گزارش سعي شده است با توجه به آخرين اطلاعات موجود از وضعيت عملکرد سه ارايه‌دهنده سيم‌کارت کشور يعني مخابرات، تاليا و ايرانسل به مقايسه آن‌ها با يکديگر بپردازيم. البته پيش از هر چيز بايد گفت در حال حاضر هشت سرويس‌دهنده ارتباط سيار در کشور به فعاليت مي‌پردازند که شامل شبکه تلفن‌همراه دولتي، تلفن‌همراه اعتباري تاليا، تلفن‌همراه اعتباري اصفهان، تلفن‌همراه کيش، تلفن‌همراه ايرانسل، تلفن‌همراه ماهواره‌اي، تلفن‌ بي‌سيم و عادي WLL، بي‌سيم و باند شهروندي (CB) است. اما از آن‌جايي که گستردگي فعاليت سه شبکه مذکور يعني اپراتور دولتي، تاليا و ايرانسل بيش از ساير شبکه‌هاست، بنابراين با توجه به تقاضاي بازار به مقايسه و بررسي وضعيت اين سه نوع سيم‌کارت مي‌پردازيم.



قيمت ارايه سيم‌کارت

بدون شک يکي از نخستين سؤالاتي که هر مشترک هنگام درخواست سيم‌کارت همراه مطرح خواهد کرد، قيمت ارايه آن و نوساناتي است که پس از دريافت در بازار خواهد داشت.

دولتي- قيمت خريد يک سيم‌کارت دولتي از اپراتور مربوطه و در آخرين واگذاري که بهمن‌ماه سال گذشته صورت گرفت، مبلغ 360 هزار تومان بود که بلافاصله پس از واگذاري فعال و قابل استفاده است. اما نرخ خريد اين سيم‌کارت با توجه به رند بودن شماره، صفر و کارکرده بودن و همچنين کدهاي واگذاري آن به‌طور تقريبي در بازار آزاد از 100 هزار تومان به بالا داراي نوسان است. بر اساس وعده بسياري از مسؤولان سيم‌کارت‌هاي دولتي در مرحله بعدي واگذاري که احتمالا بهمن‌ماه خواهد بود، با کاهش قيمت هنگام دريافت وديعه روبه‌رو هستند. پيش‌شماره‌هاي شبکه تلفن‌همراه MCI به هشت منطقه تقسيم شده و از 0911 آغاز و تا 0918 ادامه پيدا مي‌کند. در ضمن آبونمان اين نوع سيم‌کارت 12 هزار و 60 تومان براي دو ماه است.

تاليا- اما قيمت خريد يک سيم‌کارت تاليا 45 هزار و 200 تومان هنگام ثبت‌نام در نظر گرفته شده است که پس از دريافت در بهترين وضعيت معمولا با 75 هزار تومان افزايش قيمت در بازار آزاد روبه‌روست. اعتبار اوليه موجود در سيم‌کارت تاليا 20 هزار تومان است که با در نظر گرفتن 6 درصد ماليات و عوارض بهاي اعتبار اوليه آن 21 هزار و 200 تومان خواهد بود. اين اعتبار به مبلغ قابل پرداخت براي سيم‌کارت تاليا يعني 24 هزار تومان که شامل 20 هزار تومان بهاي فعال‌سازي سيم‌کارت و 20 درصد ماليات و عوارض است اضافه مي‌شود. اعتبار اوليه سيم‌کارت تاليا 60 روز است. سيم‌کارت تاليا معمولا پس از دريافت، جهت شناسايي شبکه به حدود يک ساعت زمان براي آغاز فعاليت احتياج دارد. بنابراين بلافاصله پس از واگذاري فعال نيست. پيش‌شماره مشترکان شبکه تلفن‌همراه اعتباري تاليا 0932 است.

ايرانسل- قيمت خريد يک سيم‌کارت ايرانسل که به‌صورت پرداخت ماهيانه (Postpaid) و اعتباري (Prepaid) ارايه مي‌شود با يکديگر متفاوت است. قيمت خريد سيم‌کارت‌هاي پس‌پرداخته (ماهيانه) ايرانسل 150 هزار تومان است که شامل 120 هزار تومان هزينه اتصال و 30 هزار تومان ماليات و عوارض است. اين سيم‌کارت‌‌ها بلافاصله پس از دريافت، فعال نيستند و نظير تاليا به مدت يک الي دو ساعته جهت آغاز فعاليت نياز دارند. هزينه آبونمان سيم‌کارت‌هاي پرداخت ماهيانه يا پس‌پرداخته هزار تومان است که با کدهاي 0935 و 0936 آغاز مي‌شود. در ضمن مهلت فعال‌سازي اعتبار اوليه ايرانسل 90 روز است.

سيم‌کارت پيش‌پرداخت اعتباري نوع ديگري از سيم‌کارت‌هاي ايرانسل است که توزيع آن هنوز آغاز نشده است. اما پيش‌بيني مي‌شود از اوايل آذرماه در اختيار کاربران قرار بگيرد. هرچند که هنوز اطلاع‌رساني شفافي در مورد سيم‌کارت‌هاي اعتباري ايرانسل انجام نشده است، اما به احتمال فراوان قيمت ارايه يک سيم‌کارت آن در بازار 28 هزار و 800 تومان است و 20 هزار تومان نيز بابت شارژ ابتدايي پرداخت مي‌شود. اما براي دفعات بعدي اين هزينه شارژ بر اساس درخواست متقاضي مي‌تواند کمتر باشد. تعرفه مکالمه در اين نوع سيم‌کارت‌ها دقيقه‌اي 62 تومان است. اما حداکثر تا 40 روز ديگر تعرفه پيشنهادي قطعي و اعلام خواهد شد. هم‌زمان با نهايي شدن نرخ اين سيم‌کارت‌ها، توزيع به شيوه سيم‌کارت پس‌پرداخته آغاز مي‌شود.

چگونگي واگذاري

چگونگي ثبت‌نام نيز يکي از مهم‌ترين مواردي است که براي متقاضيان از اهميت قابل ‌توجهي برخوردار است.

دولتي- ثبت‌نام سيم‌کارت‌هاي دولتي به‌طور معمول در دفاتر پستي صورت مي‌گيرد و ميان زمان ثبت‌نام و واگذاري حداقل فاصله‌اي چهار ماهه وجود دارد که ميزان آن را قرعه‌کشي بر اساس شماره فيش‌ها تعيين مي‌کند. واگذاري سيم‌کارت‌هاي MCI نيز در محل ثبت‌نام يعني دفاتر پستي انجام مي‌شود.

تاليا- اما ثبت‌نام سيم‌کارت‌هاي تاليا به دو شيوه اينترنتي و دفاتر تاليا مقدور است. در آخرين وضعيت سيم‌کارت‌هاي تاليا معمولا ميان زمان ثبت‌نام تا واگذاري فاصله‌اي کمتر از يک ماه وجود دارد که ميزان آن را قرعه‌کشي بر اساس حروف الفبا تعيين مي‌کند. واگذاري سيم‌کارت‌هاي تاليا نيز در محل ثبت‌نام يعني دفاتر تاليا صورت مي‌گيرد.

ايرانسل- يکي از مزاياي اپراتور دوم، ثبت‌نام آنلاين و واگذاري هم‌زمان سيم‌کارت است. طبق تعهدات اپراتور دوم ثبت‌نام و واگذاري سيم‌کارت‌هاي ايرانسل-MTN که توسط دفاتر خدمات ارتباطي صورت مي‌گيرد، بايد به‌صورت آنلاين و هم‌زمان باشد.

اگرچه شواهد موجود از نوع واگذاري سيم‌کارت‌هاي ايرانسل گوياي چيز ديگري است.

نحوه عودت

يکي از مهم‌ترين تفاوت‌هاي سيم‌کارت ايرانسل با تاليا و MCI (دولتي) نحوه عودت است.

بر اساس اين گزارش در صورتي که متقاضي ايرانسل بخواهد از دريافت سيم‌کارت خود انصراف دهد، اين امکان براي وي وجود ندارد، زيرا مبلغ دريافت شده از مشترک به‌عنوان حق اتصال به‌شمار مي‌رود و در صورت بازپس‌ دادن سيم‌کارت يا انصراف پولي به مشترک بازپس داده نمي‌شود. در حقيقت مشترک مي‌تواند سيم‌کارت خود را در بازار آزاد به فروش برساند.

براي بازپس دادن سيم‌کارت تاليا در صورت عدم تحويل امکان پس دادن به تاليا وجود داشته و پس از استفاده نيز بايد سيم‌کارت را در بازار آزاد به فروش رساند. اما در خصوص سيم‌کارت‌هاي دولتي چه بعد از خريد و چه قبل از خريد امکان پس دادن سيم‌کارت به مخابرات و يا بازار آزاد وجود دارد.

هزينه مکالمات شهري

دولتي- تعرفه مکالمه داخل کشور براي سيم‌کارت‌هاي دولتي که امکان برقراري مکالمه شهري تلفن‌همراه به همراه، همراه به ثابت، همراه به تاليا و همراه به ايرانسل را دارا هستند، به اين شرح است: در ساعات اوج مصرف يعني هشت صبح تا 20 و 59 دقيقه روز شنبه تا پنج‌شنبه مبلغ 447 ريال و در ساعات کاهش مصرف يعني 21 تا 7 و 59 دقيقه روز شنبه تا پنج‌شنبه به انضمام تمام اوقات شبانه‌روز جمعه و تعطيلات رسمي مبلغ 358 ريال به ازاي هر پالس است.

تاليا- تعرفه مکالمه داخل کشور براي سيم‌کارت‌هاي اعتباري تاليا که توانايي برقراري مکالمه شهري سيم‌کارت‌هاي دولتي را دارا هستند نيز بر اساس منطقه ثبت سيم‌کارت، زمان تماس و مقصد تماس محاسبه مي‌شود. بر اين اساس تعرفه مکالمه شهري در ساعات اوج مصرف 670 ريال و در ساعات کاهش مصرف 539 ريال در هر پالس است.

ايرانسل- تعرفه مکالمات داخلي ايرانسل نيز که توانايي آن‌ها نظير MCI و تالياست، به اين شرح محاسبه مي‌شود:

نرخ مکالمه داخلي در ساعات اوج مصرف و کاهش 499 ريال در هر پالس است. اگرچه ارقام اعلام شده براي اپراتورها بدون احتساب 6 درصد عوارض و ماليات است.

مکالمه بين‌‌شهري

هزينه مکالمه بين‌شهري سيم‌کارت‌ دولتي و تاليا طبق منطقه ثبت سيم‌کارت، زمان تماس، مدت تماس و مسافت تماس محاسبه مي‌شود. اين ميزان در ساعات اوج و کاهش مصرف متفاوت است. مکالمه بين‌شهري براي مشترکان سيم‌کارت‌هاي دولتي در ساعات اوج مصرف 760 ريال و در ساعات کاهش مصرف 536 ريال به ازاي هر پالس است. در مورد سيم‌کارت‌هاي تاليا نيز مي‌توان گفت اين مبلغ در ساعات اوج مصرف 1117 ريال و در ساعات کاهش مصرف 804 ريال برآورد شده است. بر اساس اين گزارش اطلاعاتي از نرخ پالس مکالمات بين‌شهري ايرانسل در دسترس نبود.

مکالمه خارج کشور

مکالمه خارج کشور در مورد سه سيم‌کارت همراه دولتي، تاليا و ايرانسل به سه محدوده تقسيم مي‌شود. محدوده اول همه کشورهاي جهان، محدوده دوم ويتنام، کوبا، سورينام، گاياناي فرانسوي، رييونيون، آنتيل فرانسوي، جزاير واليس و فورثونا و محدوده سوم کشور افغانستان است.

دولتي- هزينه مکالمات بين‌المللي براي مشترکان اين نوع شبکه به شيوه ذيل محاسبه مي‌شود:

محدوده اول در ساعات اوج مصرف 2022 ريال و در ساعات کاهش مصرف 1933 ريال به ازاي هر دقيقه است. محدوده دوم در ساعات اوج مصرف 5243 ريال و در ساعات کاهش مصرف 5154 ريال است. محدوده سوم نيز به تفکيک ساعات مورد مکالمه 2477 ريال و 2388 ريال است.

تاليا- هزينه مکالمات بين‌المللي در محدوده اول در ساعات اوج و کاهش مصرف 3033 ريال و 2899 ريال است. هزينه اين مکالمات در محدوده دوم نيز به تفکيک اوج و کاهش مصرف 7865 ريال و 7731 ريال است. در محدوده سوم نيز که شامل کشور افغانستان است، هزينه مکالمه در هر دقيقه حداقل 3716 ريال و حداکثر 3582 ريال است.

ايرانسل- تعرفه سيم‌کارت‌هاي اپراتور دوم نيز که بر اساس محدوده و ساعات مصرف برآورد شده است براي محدوده اول حداقل 2022 ريال و حداکثر 1933 ريال است. محدوده دوم نيز که کشورهاي آن همانند MCI و تاليا تعريف شده است، حداقل 5243 ريال و حداکثر 5154 ريال در هر دقيقه است. هزينه مکالمه با کشور افغانستان نيز به ازاي هر دقيقه در ساعات اوج مصرف 2388 ريال و در ساعات کاهش مصرف 2477 ريال است.

رومينگ (خارج به داخل)

در حال حاضر تنها سيم‌کارت موجود در بازار که قابليت استفاده از سرويس جابه‌جايي را داراست، سيم‌کارت‌هاي دولتي است. تعرفه رومينگ بين‌الملل اين سيم‌کارت که در بسياري از نقاط جهان قابل استفاده است، بر اساس تعرفه کشور ميزبان محاسبه مي‌شود. يعني به عبارت بهتر اين کشور ميزبان است که تعيين مي‌کند، هزينه مکالمه در آن با استفاده از سيم‌کارت MCI چقدر تخمين زده مي‌شود.

بر اساس اين گزارش سيم‌کارت‌هاي تاليا و ايرانسل قابليت استفاده از رومينگ را ندارند. هرچند که هر يک از شبکه‌ها طرح‌هايي جهت ايجاد رومينگ در آينده ارايه داده‌اند، اما بديهي است قابليت رومينگ بين‌الملل در هيچ‌يک از آن‌ها بالفعل محسوب نمي‌شود. لذا چنانچه براي مشترکي استفاده از سيم‌کارت در خارج کشور، يک اولويت مهم به‌حساب مي‌آيد، بهتر است سيم‌کارت‌هاي دولتي را انتخاب کند.

جابه‌جايي

در ميان سيم‌کارت‌هاي موجود در بازار تلفن‌همراه، تنها شبکه‌اي که از مشترک هزينه جابه‌جايي دريافت مي‌کند، سيم‌کارت دولتي است. البته مي‌توان گفت علت اين مسئله به سطح پوشش‌دهي اين شبکه باز مي‌گردد، زيرا بديهي است گسترده‌ترين شبکه آنتن‌دهي در سطح کشور را اين نوع سيم‌کارت به‌خود اختصاص مي‌دهد. هزينه جابه‌جايي در سيم‌کارت MCI به اين شيوه محاسبه مي‌شود که چنانچه مشترک از مبدا خارج و به شهر ديگري برود، پس از هر بار تماس به ازاي هر دقيقه مکالمه مبلغي معادل دو پالس مکالمه همراه علاوه بر تعرفه‌هاي معمول بر هزينه نهايي وي اضافه مي‌شود.

اما سيم‌کارت‌هاي تاليا و ايرانسل هيچ‌گونه هزينه جابه‌جايي از مشترک خود دريافت نمي‌کنند. پيش‌بيني مي‌شود علت عدم دريافت هزينه مذکور توسط اين دو شبکه به‌خاطر وجود مشکل در سيستم نرم‌افزار بيلينگ آن‌ها باشد، زيرا تجربه نشان داده است اپراتور اول نيز در آغاز فعاليت خود به‌خاطر همين مشکل اقدام به منظور کردن هزينه جابه‌جايي در قبوض نمي‌کرد. اما بلافاصله پس از رفع در محاسبات بيلينگ هزينه جابه‌جايي مشترک را به‌حساب آورد.

بنابراين چندان هم دور از ذهن به‌نظر نمي‌رسد که اين دو شبکه يعني تاليا و ايرانسل پس از ايجاد گسترش در شهرهاي تحت پوشش خود هزينه جابه‌جايي را نيز بر ساير هزينه‌هاي مشترک اضافه کنند. با توجه به آناليز هزينه جابه‌جايي در سه سيم‌کارت موجود، پيشنهاد مي‌شود مشترکي که دايم در حال سفر است، نحوه محاسبه جابه‌جايي را فاکتور مورد توجهي قرار ندهد، زيرا محاسبه اين هزينه سرانجام توسط ارايه‌دهندگان سيم‌کارت اجتناب‌ناپذير است و احتمالا دير يا زود در ريزهزينه‌ آن‌ها نيز قرار خواهد گرفت.

گستره آنتن‌دهي

بررسي گستره آنتن‌دهي سيم‌کارت‌هاي موجود نشان مي‌دهد، ايرانسل در حال حاضر حتي براي آنتن‌دهي در داخل شهر تهران نيز با مشکل مواجه است و حدود 65 درصد شهر تهران را تحت پوشش خود قرار مي‌دهد. بر اساس نقشه پوشش جغرافيايي ايرانسل که هنگام واگذاري سيم‌کارت به مشترکان ارايه مي‌شود، در شمال شهر تهران به‌علت عدم اختصاص فضاي مناسب فرکانس، وجود اختلال در تعريف نامبرينگ و عدم نصب آنتن‌هاي BTS کاربران با مشکلات جدي روبه‌رو هستند، اما در مناطق شرقي و جنوبي شهر اين مشکل تا حدودي مرتفع شده است. بر اساس اين گزارش ايرانسل با گستره فعاليت سه استان در سطح کشور، کمترين ميزان پوشش را به‌خود اختصاص مي‌دهد. در حال حاضر تنها در تهران، تبريز و مشهد سيم‌کارت‌هاي ايرانسل ارايه مي‌شود و به احتمال بسيار شيراز و اصفهان گزينه‌هاي بعدي توزيع و گسترش اين شبکه خواهند بود. البته اپراتور دوم تا پايان اسفند سال جاري قرار است 25 مرکز استان و 55 شهر را تحت پوشش خود قرار دهد، که معلوم نيست تحقق اين هدف در چه وضعيتي قرار گيرد؟ در اين ميان تاليا که فاز دوم پوشش شبکه خود را طي مي‌کند، در حال حاضر در 15 مرکز استان فعاليت خود را گسترش داده است و به احتمال فراوان تا پايان سال جاري فاز سوم پوشش خود را که شامل تمامي مراکز استان‌هاست به اجرا مي‌گذارد. اما سيم‌کارت‌هاي دولتي با بيش از 27 هزار و 300 کيلومتر پوشش جاده‌اي از نظر گستره فعاليت در مقايسه با ساير شبکه‌ها در بهترين وضعيت قرار دارند. سيم‌کارت‌هاي اپراتور اول که داراي ضريب‌نفوذ 4/12 درصد در کشور هستند، تمامي استان‌ها به علاوه 1016 شهر را تحت پوشش خود قرار مي‌دهند. قابل ذکر است 165 شهر ديگر نيز به‌تازگي در گستره پوشش شبکه اپراتور دولتي قرار گرفته‌اند.

خدمات ارزش افزوده

به‌جرات مي‌توان گفت يکي از مهم‌ترين فاکتورهايي که هنگام انتخاب سيم‌کارت مورد توجه بسياري از مشتريان قرار مي‌گيرد، چگونگي وضعيت خدمات ارزش افزوده آن شبکه ارتباطي است. در حال حاضر خدمات ارزش افزوده سيم‌کارت‌هاي دولتي شامل پيام‌کوتاه (SMS)، پيغام‌ صوتي (VMS)، انتقال مکالمه دريافتي به شخصي ديگر (Call Diverting)، نمايشگر (Caller Line Identification)، انتظار مکالمه (Call Waiting)، مکالمه سه نفره (Conference) و سرويس اتصال همراه به دورنگار و ديتاست. خدمات ارزش افزوده سيم‌کارت‌هاي اعتباري تاليا نيز شامل پيام ‌کوتاه، پيغام صوتي، انتقال مکالمه دريافتي از شخصي به شخص ديگر، نمايشگر و انتظار مکالمه و کنفرانس است. در اين ميان خدمات ارزش افزوده اپراتور دوم نيز شامل پيام‌ کوتاه، پيغام صوتي، انتقال مکالمه دريافتي از شخصي به شخص ديگر، کنفرانس، نمايشگر، انتظار مکالمه و مسدود کردن مکالمه است. در ضمن بايد اشاره کرد که ايرانسل راه‌اندازي سرويس‌هايي نظير MMS، VMS و Email را در برنامه‌هاي آينده خود قرار داده است. لذا زمان فعال‌سازي خدمات مذکور هنوز ‌به‌طور دقيق مشخص نشده است. حال که به بررسي خدمات ارزش افزوده اين شبکه پرداختيم، جزئيات مهم‌ترين اين خدمات را نيز تجزيه و تحليل مي‌کنيم.

سرويس پيام‌ کوتاه

اما در حالي که هنوز ميان اعلام تعرفه خدمات پيام ‌کوتاه (SMS) ميان فعالان اپراتور اول اختلاف ‌نظر وجود دارد، نرخ تعرفه SMS تاليا و اپراتور دوم به‌طور مشخص اعلام شده است. بر اساس اين گزارش هزينه فعال‌سازي سرويس پيام‌ کوتاه در شبکه تاليا دو هزار تومان است و نرخ ارسال هر SMS به‌طور تقريبي 16 تومان در نظر گرفته شده است. در مورد سيم‌کارت‌هاي ايرانسل نيز مي‌توان گفت، فعال‌سازي خدمات پيام‌ کوتاه فعلا هزينه‌اي دربر ندارد، اما نرخ ارسال آن در ساعات مختلف شبانه‌روز متفاوت است. به‌گونه‌اي که در ساعات اوج مصرف يعني 8 صبح تا 21 روزهاي شنبه تا پنج‌شنبه مبلغ 16 تومان و در ساعت کاهش مصرف يعني 21 تا 8 روز شنبه تا پنج‌شنبه به انضمام تمام اوقات شبانه‌روز جمعه و روزهاي تعطيلات رسمي مبلغ تقريبي 13 تومان (128 ريال) در نظر گرفته شده است. نرخ ارسال هر SMS با استفاده از سيم‌کارت‌هاي MCI نيز معادل 30 درصد هزينه يک دقيقه مکالمه تلفن‌همراه به همراه محاسبه مي‌شود که در ساعات مختلف شبانه‌روز متفاوت است. بدين ترتيب که در ساعات اوج مصرف مبلغي حدود 14 تومان و در ساعات کاهش مصرف نرخي حدود 11 تومان را به‌خود اختصاص مي‌دهد.

سرويس پيغام صوتي

با استفاده از سرويس VMS که فعلا توسط سيم‌کارت‌هاي دولتي و تاليا ارايه مي‌شود، مشترک مي‌تواند يک پيغام‌گير شخصي روي شبکه داشته باشد و به دلخواه و در مواقع مختلف آن را مرور کند. فعال‌سازي سرويس VMS براي مشترکان سيم‌کارت MCI به‌طور تقريبي مبلغي حدود دو هزار تومان هزينه دارد که مانند SMS در نخستين قبض پس از فعال‌سازي منظور مي‌شود. نحوه محاسبه نرخ اين سرويس بر اساس مدت‌زمان پيغام است. به گونه‌اي که پيغام‌هاي زير يک دقيقه 447 ريال و پيغام‌هاي 5/1 دقيقه‌اي 667 ريال هزينه دارند.

بر اساس اين گزارش فعال‌سازي سرويس VMS براي مشترکان شبکه اعتباري تاليا هزينه‌اي ندارد و نرخ تعرفه آن بر اساس ساعات اوج و کاهش مصرف محسوب مي‌شود. نرخ پيغام صوتي تاليا در ساعات اوج 670 ريال، ساعات کاهش 536 ريال و روزهاي جمعه و تعطيلات به‌طور شبانه‌روزي مبلغ 536 ريال در هر دقيقه است.

البته قابل ذکر است سرويس VMS به‌علت ايجاد اختلال در شبکه تلفن‌همراه اعتباري تاکنون چندان مورد توجه مشترکان قرار نگرفته است.

سرويس نمايشگر

سرويس نمايشگر در سه شبکه تلفن‌همراه مذکور فعال است، به مشترک اين امکان را مي‌دهد تا قبل از پاسخ‌گويي به تماس از شماره تلفن تماس‌گيرنده مطلع شود.

تفاوت سرويس نمايشگر در سيم‌کارت مذکور به اين موضوع محدود مي‌شود که فعال‌سازي آن در هيچ‌يک از شبکه‌ها هزينه‌اي ندارد، اما اشتراک آن متفاوت است. به گونه‌اي که اشتراک نمايشگر در سيم‌کارت تاليا و ايرانسل رايگان اما در سيم‌کارت MCI مبلغ هزار تومان در ماه است.

سرويس کنفرانس

همان‌طور که پيش از اين نيز ذکر شد، خدمات کنفرانس يا مکالمه سه‌نفره در سيم‌کارت‌هاي MCI و ايرانسل و تاليا وجود دارد.

اشتراک کنفرانس تلفني در سيم‌کارت‌هاي تاليا و ايرانسل رايگان است و اما در تاليا فعال‌سازي آن رايگان و در ايرانسل هزينه‌بر است. در مورد سيم‌کارت‌هاي اپراتور اول بايد گفت استفاده از اين خدمات به‌نسبت گران‌تر از ساير سرويس‌ها براي مشترک به‌حساب مي‌آيد. آبونمان سرويس مکالمه سه‌نفره هر دو ماه يک بار مبلغ 18 هزار ريال است. اين در حالي است که آبونمان سرويس مکالمه دونفره (Call Hold) نيز در سيم‌کارت‌هاي دولتي مبلغ شش هزار ريال است. البته در واقع گران‌ترين آبونمان شبکه تلفن‌همراه دولتي متعلق به امکان اتصال همراه به دورنگار است که مبلغ 50 هزار ريال در ماه را شامل مي‌شود.

کارت شارژ

يکي از نقاط مشترک تاليا و ايرانسل جهت استفاده از سيم‌کارت‌ها و برقراري ارتباط تهيه کارت شارژ است.

تاليا براي مشترکان خود سه نوع کارت شارژ در نظر گرفته که اعتبار آن‌ها ميان 30 تا 70 روز است. قيمت اين کارت که در سه رنگ قرمز، آبي و زرد در ايستگاه‌هاي تاليا ارايه مي‌شود به ترتيب 100 هزار ريال، 200 هزار ريال و 400 هزار ريال است که به قيمت با احتساب ماليات و عوارض شش درصدي 106 هزار ريال، 212 هزار ريال و 424 هزار ريال به متقاضيان عرضه مي‌شود. اعتبار استفاده از کارت شارژ‌هاي قرمز 30 روز، آبي 70 روز و زرد 150 روز است.

اما ايرانسل نيز دو نوع کارت شارژ براي متقاضيان خود در نظر گرفته است که از نظر ميزان اعتبار و مدت‌زمان استفاده با يکديگر متفاوتند.

بر اساس اين گزارش کارت شارژ‌هاي ايرانسل 10 هزار توماني و 20 هزار توماني هستند که نوع اول با کسر 566 تومان ماليات 9 هزار و 433 تومان مکالمه را براي 30 روز و نوع دوم با کسر هزار و 132 تومان ماليات 18 هزار و 868 تومان اعتبار ريالي را براي 75 روز فراهم مي‌کند.

صورتحساب

يکي از مواردي که به‌طور عمده ميان سه شبکه ارتباطات سيار موجود متفاوت است، موضوع صورتحساب مکالمات محسوب مي‌شوند.

در سيم‌کارت‌هاي دولتي و ايرانسل البته از نوع پرداخت ماهانه امکان صدور صورتحساب و ريزمکالمات براي مشترک در نظر گرفته شده است. اما تاليا، صورتحسابي را براي کاربر صادر نمي‌کند و امکان دريافت ريزمکالمات نيز فقط در موارد خاص وجود دارد.

بر اساس اين گزارش صورتحساب سيم‌کارت‌هاي دولتي هر دو ماه يک بار به‌صورت پستي به درب منازل مشترکان ارسال مي‌شود و دريافت ريزمکالمات آن‌ها نيز با پرداخت مبلغ 2120 ريال توسط دفاتر خدمات ارتباطي امکان‌پذير است. در حالي که صورتحساب سيم‌کارت‌هاي اپراتور دوم هر ماه به‌صورت پستي يا الکترونيکي ارسال مي‌شود و دريافت ريزمکالمات کاربر نيز با پرداخت ماهانه 10 هزار ريال امکان‌پذير است. با اين تفاوت که ريزمکالمات کاربر همراه با شماره‌هاي گرفته شده و مدت‌زمان مکالمه براي وي همراه با صورتحساب ارسال مي‌شود.

البته ظاهرا فعال‌سازي سرويس صدور ريزمکالمات براي مشترک ايرانسل هزينه‌بر است و مبلغي حدود 10 هزار ريال را شامل مي‌شود. مهلت پرداخت صورتحساب ايرانسل به‌طور تقريبي 20 روز پيش‌بيني شده است که به‌نسبت طولاني‌تر از اپراتور اول است.

در ضمن مبلغ آبونمان هر دوره سيم‌کارت اپراتور اول 12600 ريال و اپراتور دوم 7560 ريال است. لازم به يادآوري است دوره سيم‌کارت دولتي دوماهه و سيم‌کارت ايرانسل يک‌ماهه محسوب مي‌شود.

نرخ خدمات شرکت ايرانسل به استناد تعرفه هاي پيشنهادي اين شرکت درج شده است.


Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image