جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کناره گيري صوري چيني ها از بازار مخابرات ايران
-(28 Body) 
کناره گيري صوري چيني ها از بازار مخابرات ايران
Visitor 10282
Category: کامپيوتر
جريان رسانه اي ايجادشده از سوي برخي خبرگزاري هاي خارجي مبني بر نوع فعاليت هواوي در ايران، اين شرکت چيني را مجاب کرد با انتشار اطلاعيه اي محدود کردن بازار فعاليت هاي خود را در ايران اعلام کند و به دنبال آن نوکيا-زيمنس اروپايي نيز که پيشتر عطاي حضور در بازار ايران را به لقايش بخشيده بود، اعلام کرد قراردادهاي جديدي در ايران امضا نخواهد کرد و تعهدات فعلي خود را نيز به تدريج کاهش خواهد داد.
به گزارش عصر ارتباط، در اين ميان کناره‌گيري نوکيا-زيمنس بخاطر ماهيت اروپايي آن دور از انتظار نبود و پيش از اين نيز آغاز شده بود اما حکايت جالب اين کناره‌گيري‌هاي اطلاعيه هواوي مبني بر کاهش فعاليت‌هايش در بازار ايران است.


برخي سايت‌هاي خبري خارجي با وارد آوردن فشار به هواوي مبني بر فروش تجهيزات سرويس مکان‌يابي به اپراتورهاي ايراني با چاشني حساسيت‌هاي سياسي، اين شرکت چيني را که به سختي وارد بازار آمريکا شده بود، قانع کردند فعاليت‌هايش را در بازار ايران حداقل به صورت صوري همچون وندورهاي اروپايي کم کند.


پيش از اين شرکت‌هايي همچون اريکسون، نوکيا زيمنس كه پيش از اين اعلام شده بود تجهيزات شنود فروخته است، آلکاتل و... از فعاليت در بازار ايران صرف ‌نظر کرده بودند و با کاهش تدريجي فعاليت‌هاي خود اکنون تنها به نگهداري شبکه‌هايي که از گذشته قرارداد دارند، مي‌پردازند تا بتوانند به تدريج از بازار ايران خارج شوند و مورد غضب کشورهاي ديگر که به مراتب درآمد بيشتري از بازار ايران براي آنها دارد، واقع نشوند.


بر همين اساس هواوي طي اطلاعيه‌اي رسمي علي‌رغم سهم بالا در بازار مخابرات ايران در مقايسه با ديگر وندورها و حتي رقيب چيني خود ZTE از محدود کردن فعاليت‌هاي خود در ايران خبر داده است. سهم دو وندور چيني عرضه‌کننده تجهيزات شبکه‌هاي مخابراتي در بازار ارتباطات ايران در شبکه زيرساخت، اپراتورهاي مخابراتي ايران و شبکه‌هاي وايمکس از پنج تا 48 درصد برآورد مي‌شود که طي سال‌هاي اخير رو به افزايش نيز گذاشته است.


هواوي اعلام کرد با توجه به تزايد شرايط پيچيده در ايران، به طور داوطلبانه توسعه تجارت خود را در بازار ايران محدود مي‌کند و با محدودسازي فعاليت‌هاي خود با مشتريان فعلي به دنبال مشتريان جديد نخواهد بود.


به گفته اين شرکت چيني، براي شبکه‌هاي مخابراتي که تحويل داده شده‌اند يا در حال تحويل به مشتري هستند، هواوي سرويس‌هاي ضروري را براي اطمينان بخشيدن به برقراري ارتباطات براي شهروندان ايراني تامين خواهد کرد.


هواوي با اعلام اينکه با شعار «غني‌سازي زندگي با ارتباطات» به نقش مخابراتي خود همچنان ادامه خواهد داد و آن را ايفا خواهد کرد، تجهيزات مخابراتي براي کاربردهاي تجاري و شهري در سراسر دنيا را تامين مي‌کند.


طبق اعلام اين شرکت نوع فعاليتش در ايران در هماهنگي کامل با قوانين و مقررات تعيين‌شده از سوي سازمان ملل، آمريکا و اروپاست.


شبکه ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران طي سال‌هاي اخير يکي از جذاب‌ترين بازار هدف چيني‌ها براي عرضه و فروش تجهيزات‌شان بوده است و سياست‌هاي بين‌المللي اعمال‌شده عليه ايران نيز در اين ميان نقش کاتاليزور را براي چشم‌بادامي‌ها ايفا کرد. اين روزها چيني‌ها که عمده وندورهاي مخابراتي آنها در هواوي و ZTE خلاصه مي‌شود، پاي ثابت مزايده‌ها و مناقصه‌هاي ايران هستند و به نظر نمي‌رسد هواوي علي‌رغم انتشار رسمي چنين اطلاعيه‌اي حاضر به چشم‌پوشي از بازار ايران باشد.


هواوي در سال 1988 با ماهيتي خصوصي راه‌اندازي شد اما در سال‌هاي اخير صحبت‌هاي زيادي بر سر وابستگي آن به وزارت دفاع چين به ميان آمده که به آنها هيچ‌ گاه پاسخي نداده است. اين کمپاني در حال حاضر بيشترين سهم را در شبکه مخابراتي ايران به خود اختصاص داده است.


اين اقدام هواوي گمانه‌هاي بسياري را در ذهن مديران مخابراتي ايران که در مواجهه با تحريم ايران از سوي وندورهاي اروپايي اتکاي قابل توجهي به چيني‌ها کردند و عدم حضور آن را غيرممکن مي‌دانستند، ايجاد کرده است.


نکته جالب توجه اين است که هواوي در تمامي سال‌هاي حضورش در بازار ايران هيچ گاه با نام اصلي خود فعاليت نکرد و تحت نام شرکتي با عنوان SKYCOM با اپراتورهاي ايراني معامله مي‌کرد و شرکت ثبت‌شده آنها در ايران نيز به همين نام است و با همين نام نيز در نمايشگاه‌هاي داخل کشور حضور مي‌يابد.


در اطلاعيه هواوي نکته جالب توجهي مبني بر عدم پذيرش مشتري جديد وجود دارد به طوري که اين اپراتور بازار قبلي خود را حفظ خواهد کرد و در ظاهر به همه سهمي که در حال حاضر از همراه اول، ايرانسل و زيرساخت ارتباطي کشور کسب کرده اکتفا مي‌کند و از مشتري‌هاي جديدي همچون اپراتور سوم تلفن همراه و اپراتور چهارم با نام ايرانيان‌نت است که به طور قطع از مشتري‌هاي جديد اين شرکت چيني براي توسعه شبکه خود هستند، صرف نظر کرده است که اين نيز خود جاي تعجب دارد چراکه هواوي با تخفف 20 ميليون يورويي پروِه پيمانکاري رايتل را نيز از آن خود کرده است.


البته در اين ميان ZTE که رقيب ديرينه هواوي است نيز در اين بازار حضور دارد و گرچه در مقايسه با هواوي از سهم کمتري برخوردار است اما فعلا بي‌سر و صدا به تماشاي آنچه در بازار مي‌گذرد، نشسته است.


در حالي که با خروج وندورهاي اروپايي و آمريکايي از ايران، محصولات چيني رونق يافت و در اين آشفته ‌بازار قيمت محصولات خود را افزايش دادند، عملا با اقدام تازه خود طي فرآيند خريد محصول از دلالان و با واسطه و با رابطه، قيمت تمام‌شده محصولات هواوي در ايران بيش از ارزش واقعي آن خواهد شد و سود سرشاري را نيز به جيب دلالان سرازير خواهد کرد. هواوي در اطلاعيه خود منافع ديگري را نيز خارج از مرزهاي ايران جست‌وجو مي‌کند. اين شرکت که به تازگي توانسته اعتماد آمريکايي‌ها را از محل وابستگي‌اش به وزارت دفاع چين جلب کند و در بازار اين کشور نيز رخنه کرده، قصد ندارد به هر قيمتي که شده از اين بازار رانده شود و به همين دليل به نظر مي‌رسد براي حفظ بازار آمريکايي خود از هر اقدامي فروگذار نباشد.


در حالي که دو شرکت هواوي و ZTE هر يک با استراتژي‌هاي خاص خود از دامپينگ گرفته تا راضي کردن مشتريان به اشکال مختلف درصدند سهم بيشتري از بازار ايران را به دست آورند، هواوي توانسته بود تا يک سال پيش با سهم 38 درصدي‌اش در شبکه ارتباطي ايرانسل، 23 درصدي از شبکه مخابراتي شرکت مخابرات ايران، 15 درصدي از شبکه شرکت ارتباطات سيار، 26 درصدي از شبکه شرکت ارتباطات زيرساخت و 48 درصدي از شبکه شرکت مبين‌نت يکه‌تاز ميدان فروش تجهيزات به شرکت‌هاي بزرگ مخابراتي ايران باشد که به نظر مي‌رسد اين سهم به تازگي با افزايش عمده‌تري نيز مواجه شده است.


طبق برآوردهاي آماري نوکيا زيمنس با 27 درصد سهم از شبکه مخابراتي شرکت مخابرات ايران بيشترين سهم را نسبت به وندورهاي ديگر رقيبان دارد و پس از آن هواوي با 23 درصد، ZTE با 22 درصد، اريکسون با 10 درصد، آلکاتل 9 درصد و ديگر وندورها 9 درصد باقي‌مانده قرار دارند.


در حالي که برآوردهاي صورت‌گرفته نشان مي‌دهد شرکت چيني هواوي با سهم 38 درصدي خود از شبکه ارتباطي ايرانسل بيشترين سهم را در اين شبکه به دست آورده که پس از اين شرکت، اريکسون با 32 درصد و نوکيا-زيمنس با 30 درصد تجهيزات در شبکه ايرانسل حضور دارند.


هواوي به خاطر مزايده‌ها و مناقصه‌هايي که اخيرا براي توسعه شبکه زيرساخت کشور برگزار شد، توانسته با کنار زدن رقيب آمريکايي خود سهمش را از تجهيزات زيرساخت ارتباطي کشور به 26 درصد برساند و سيسکو را با 18 درصد به زير بکشاند. پس از آنها آلکاتل با 18، نوکيا-زيمنس با 12، ZTE با 10، اريکسون با هفت و باقي شرکت‌ها با 9 درصد قرار دارند.


شرکت ZTE نيز مانند بسياري ديگر از شرکت‌هاي چيني ريشه در دولت اين کشور دارد. اين وندور چيني در سال 1985 توسط يک گروه سرمايه‌گذاري دولتي وابسته به وزارت هوا و فضاي چين راه‌اندازي شده است اما به نظر مي‌رسد از اعلام بازي صوري هواوي، ZTE بيشترين نفع را ببرد.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image