فيزيک چيست ؟
فيزيک يکي از شاخه هاي مهم ” شايد مهم ترين ” علوم طبيعي بوده و بررسي تمام پديده هاي طبيعي را به نحوي زير پوشش خود قرار مي دهد . علم فيزيک در مطالعه عناصر تشکيل دهنده ماده يا جسم مادي و عمل متقابل اين عناصر غير قابل انکار و بررسي چنين برهم کنشها ، خواص جسم مادي را در پيش روي ما قرار داده و دسترسي به مجهولات پديده هاي طبيعي را آسان مي کند . فيزيک علاوه بر بررسي ساختار جسم مادي و عوامل تشکيل دهنده آن ، ارتباط نزديک با ساير علوم طبيعي در رشته و بعنوان يک پديده بنيادي در تمامي پژوهشهاي علمي کاربرد وسيعي را به خود اختصاص مي دهد . بررسي اوضاع و احوال علومي نظير انرژي ، نور ، مکانيک ” جامدات و سيالات ” شيمي ، نجوم ، زمين شناسي بدون استفاده از فيزيک امکان ندارد .
شاخه هاي سنتي فيزيک
تا پايان قرن نوزدهم و شروع قرن بيستم ، حيطه عمليات علم فيزيک را در علومي نظير ، مکانيک ، ترموديناميک ، الکتريسيته ، مغناطيس ، صدا و نور خلاصه مي دانستند . مثلا ،مکانيک را علم الحرکات و نور را براي دستيابي به علم اپتيک و صدا و شنوايي را براي دسترسي به علم اکوستييک و الکترومغناطيس را بعنوان رابط با تمامي شاخه هاي ذکر شده بکار مي گرفتند . علم مکانيک بعنوان شاخص ترينن رشته هاي علم فيزيک بکار گرفته شد و بسرعت توسعه يافت و بهه دو بخش استاتيک وديناميک تقسيم گرديد. قوانين بيشماري در ارتباط با استاتيک و ديناميک مطرح شد که اغلب آنها امروز نيز در فعاليتهاي علمي ـ صنعتي ـ ورزشي مورد استفاده قرار مي گيرند ” در مقالات آتي به اين قوانين و کاربرد آنها در ورزش اشاره خواهد شد “. در شروع قرن بيستم ديدگاه ها نسبت به علم فيزيک دستخوش دگرگوني گرديد و شاخه جديدي بنام فيزيک نوين خصوصا بررسي انرژي هسته اي بدان اضافه شد . اين تغييرات بيشتر تحت تاثير انديشه هاي نوين ، ستاره تابناک و جاويدان عالم فيزيک يعني ” آلبرت انيشتين ” قرار داشت . انيشتين ديده فيزيک دانان ، عالمان و دانشمندان را نسبت به فضا ، زمان و سرعت و حرکت بکلي دگرگون ساخت و مسايل پيچيده نيروي جاذبه ومعماهاي کهکشانها را حل نمود . کارهاي علمي انيشتين و معادلات و برداشت او از نيروي جاذبه ” که بنحو چشم گيري با تعريف نيروي جاذبه نيوتن اختلاف دارد ” زمان فعلي را پوشش ميدهد و قوانين ارايه شده او برآينده جهان تاثير خواهد گذاشت . ثقل انيشتيني يا ” نسببيت عام ” همانطوري که بر اجرام سماوي و اقمار و ستارگان و سفينه ها اثر ميگذارد ، مطمينا رشته هاي مختلف ورزش را متحول و متاثر خواهد کرد . چرا که سرعت در بيدار کردن انرژي نهفته اجسام رل اساسي بازي مي کند و اين مهم در فرمول E= mc انيشتين بيان شده . مي دانيم سرعت و شتاب در کسب رکوردهاي بالا رل اساسي را بازي مي کند و کسب انرژي بالا توسط ورزشکار ” يعني فرمول انيشتين ” قادر به خلق رکوردهاي غير قابل باور در سالهاي 2500 يا 3000 ميلادي خواهد بود . البته آنچه در رابطه باانرژي نهفته و سرعت گفته شد ، مي تواند بعنوان خيال پردازي تلقي شده ، ولي آينده رکوردهاي حيرت انگيز در رشته هاي گوناگون ورزشي بستگي به سرعت و جذب انرژي دراين راستا دارد . بهر صورت با بکارگيري و استفاده از ثقل انيشتيني و حذف ثقل نيوتني ” به هر حال در مقابل ثقل انيشتيني قابل هضم نيست ” کار رکوردها و ورزش نيز بهمين جا ختم نمي شود . به هر صورت فيزيک نوين ايجاب مي کند در هر زمان ، اصول و مباني و تفکرات قبلي دانشمندان علوم رياضي ـ فيزيک مورد بررسي قرار گرفته و تغييرات جديد بکار رود .
پيدايش علم مکانيک زيستي يا بيومکانيک در ورزش
در سالهايي اخير براي تجزيه و تحليل حرکات جسماني موجودات زنده خصوصا انسان ” بيش از همه حرکات ورزشي ” دانشمندان پس از بحث هايي طولاني به واژه بيو مکانيک يا مکانيک زيستي رو آوردند . در حقيقت بيو مکانيک نيز شاخه اي از علم مادر يعني فيزيک است و همان قوانين در اين رشته نيز صادق مي باشد .
تعريف علم بيومکانيک
در رابطه با تکنيکها ومهارتهاي ورزشي ، بيو مکانيک باين شرح تعريف مي شود :
بيو مکانيک علمي است که با بکارگيري قوانين فيزيک و مکانيک در حرکات ورزشي و فعاليت هاي روزمره انسان و تجزيه و تحليل عمل و عکس العمل نيروهاي داخل و خارجي بر بدن انسان وتاثيرات نهايي اين نيروها صحبت مي کند .
مکانيک زيستي يا بيو مکانيک چه تغييراتي در روشها و فنون ورزشي ايجاد کرده :
بطور کلي کاربرد قوانين علم بيو مکانيک يا مکانيک زيستي در ورزش وتکنيکهاي مربوطه موجب تغييرات شگرف و باورنکردني شده . مثلا ، تغيير در حرکات کلاسيک وزنه درر حرکات کلاسيک وزنه برداري و برگزيدن ” استيل چمباتمه ” و کشش هاي انفجاري ” کشش با شتاب بالا ” رکوردهاي اين ورزش سنگين را بنحو چشم گيري تغيير داده ، ضمنا موجب دگرگوني پايه اي در تکنيک هاي آن گرديده .
رابطه علم فيزيک با ورزش
فيزيک اساس و بنياد اکثر علوم طبيعي است و در زمينه هاي گوناگون علمي کاربرد دارد . ورزش ني از اين قاعده مستثني نيست و بدون استفاده از قوانين فيزيک هيچ يک از فرآيندهاي ورزشي قابل تجزيه و تحليل نيستت . يکي از شاخه هاي پر ارزش فيزيک ، مکانيک است که در تمام زمينه هاي ورزشي بصورت پايهاي وو گسترده بکار مي رود ” در مقالات آينده تک تک آنها با ذکر مثال ورزشي عرضه مي شوند ” . براي ايجاد ارتباط بيشتر بين ورزش علمي و علم مکانيک تعريف هر دو را بشرح ذيل ارايه مي کنيم . مقايسه اين دو تعريف مي رساند که چقدر ورزش علمي به علوم مربوط به فيزيک وابسته است .
تعريف علم مکانيک
علم مکانيک علمي است که در رابطه با حرکت و تاثير نيروها بر اجسام صحبت مي کند .
تعريف علم ورزش
علم ورزش علمي است که ، در ارتباط با بکارگيري نيروي عضلاني ورزشکار و انتقال آن توسط تاندونهاي ماهيچه به اهرمهاي بدن او حرکت و جنبش آنها را باعث شده و فعاليتهاي ورزشي به سرانجام مي رسد يا نيروهاي واقعي ورزشکار که نيروي عضلانني مي باشند ، بر اجسام که مي تواند وسايل ورزشي و غيره باشد اثر کرده و تحرکات اهرمها را بدنبال مي آورد وموجب تکامل حرکت ورزشي خواهد شد . اين دو تعريف بسيار شبيه مي باشند و ميي رساند چقدر قوانين فيزيک ورشته هاي مربوط آن در تکنيکهاي ورزش موثرند .
همين طور زمانيکه سرعت و قدرت و نرمش و کم نياوردن نفس در کشتي آزاد فرنگي با ضوابط و قوانين جديد اعمال گرديد ، اين دو ورزش از حالت خسته کننده و بي تحرک به ورزشي فعال و صاحب سبک و تکننيک و جذاب مبدل گرديد يا زمانيکه مقررات شنا در برگشت تغيير کرد بطور وضوح بر روي رکوردها اثرات عميق گذاشت. اين مسيله در پرش ارتفاع با بکارگيري نيزه هاي فايبر گلاس و قابل انعطاف نيز معجزه کرد اما در اين ميان کوچ ها و مربيان با بروز چنين تغيرات غير قابل پيش بيني روبرو و غافل گير شدند ، ولي کلاسهاي توجيهي ـ آموزشي و تيوريک ـ عملي اين نقيصه را نيز جبران ررکد . علم بيو مکانيک مربيان و مدرسين ورزشي را در تجزيه وتحليل علمي حرکات ورزشي ياري داده و آنها را در اجراء تکنيک ها و فنون علمي حرکات ورزشي ياري داده و آنها را در اجراء تکنيک ها و فنون علمي راهنمايي و تصميم گيري را برايي آنان آسان تر مي کند .
مثلا در وزنه برداري استفاده وسيع از قوانين بيو مکانيک و مکانيک در حرکات کلاسيک و آموزشي جنبه هاي فني ـ تکنيکي اين دو حرکت بعهده مربي است . اين مربيان در سطح خيلي پيشرفته بايد دانش بيو مکانيک وقوانين مربوط به آنها را جذب کرده و بکار گيرند . نقطه شروع جذب اين دانش علمي بدون شک دانشکده هاي ورزش است . اين دانشکده ها بجايي واحد هاي درسي غير ضروري ، بايد دروس فيزيک و بيو مکانيک ورياضيات مربوطه را جدي گرفته ، علاوه بر واحدهاي تيوريک ، آزمايشگاههاي آنها را که به شکل عملي چگونگي کاربرد قوانين فيزيک و بيو مکانيک در ورزش را نشان مي دهند ، بر پا و تجهيز نمايند . آنچه ارزش علم بيو مکانيک را هر چه وسيع تر نمايان مي کند ، بهبود بخشيدن بر تکنيکها و رکورهاي ورزشي است و سرانجام شکوفايي استعدادهاي نهفته نوآموزان ورزشکار است که از وظايف مربي بحساب مي آيد .
منبع:http://www.academist.ir/خ