اين تکنيک در سال 1964 توسط داکلي و هلمر معرفي شد . بسيار شبيه به تکنيک طوفان ذهني است با اين تفاوت که افراد هيچ گاه به صورت گروه در يک جلسه و دور يک ميز جمع نمي شوند و در واقع رويارويي مستقيم رخ نمي دهد . اسا ساو فلسفه اين تکنيک اين است که افراد در تکنيک طوفان فکري بعلت شرم و خجالت نمي توانستند بعضي از ايده هايشان را مطرح نمايند لذا در اين روش افراد به صورت کلامي و رودر رو درگير بحث نمي شوند.بلکه رئيس گروه موضوع را به همه اعلام مي کند و سپس هريک از افراد به طور جداگانه ايده هايشان را به صورت کتبي (حتي مي تواند بدون ذکر نام باشد ) براي رئيس گروه ارسال مي کنند . سپس رئيس گروه تمام ايده هاي پيشنهادي را براي تک تک اعضا ارسال مي کند و از آنها مي خواهد که نسبت به ايده هاي پيشنهادي ديگران فکر کنند و اگر ايده ي جديدي به نظرشان مي رسد به آنها اضافه کنند . اين عمل چندين بار تکرار مي شود تا درنهايت اتفاق آرا بدست آيد . فن دلفي شامل دعوت به مشورت و مقايسه ي قضاوت هاي بي نام چند نوبتي اعضا ي يک تيم در باره تصميم يا مسئله مي شود .
چه موقع از فن دلفي استفاده مي شود ؟
1- هنگامي که مي خواهيد نظر اعضاي يک تيم را در مورد شخصي به دست آوريد بي آنکه روبرو شدن آنان سبب احتمال خطا در قضاوت شود .
2- هنگامي که اعضاي يک تيم در يک جا مستقر نباشند.
3- زماني که لازم است اعضاي تيم نسبت به تصميمي که مي گيرند و عواقب آن به طور کامل آگاه و مسئول باشند.
4- هنگامي که حضور چهره هاي بالادست و فشار همتايان بر تصميم گيري اثر مي گذارد.
تکنيک استخوان ماهي (علت و معلول )
يکي از روش هاي بسيار سودمند براي شناسايي مسائل نمودار استخوان ماهي است . نمودار استخوان ماهي که گاهي به آن نمودار ايشيکاوا نيز مي گويند توسط پرفسور کائور ايشکاوا از دانشگاه توکيو طراحي شد . هدف اصلي اين تکنيک ، شناسايي و تهيه فهرستي از کليه علل احتمالي مسئله مورد نظر است . اين تکنيک در درجه اول يک تکنيک گروهي شناسايي مسئله است اما توسط افراد قابل استفاده است .
تکنيک باز گشت به مشتري
مي توانيم با روي برگرداندن از مسائل مربوط به توليد و روي آوردن به مسائل مربوط به بازار يابي ، رابطه بين فعاليتهاي خود و مشتريان را به لحاظ محصول ، قيمت ، تبليغ ، توزيع و بازار مورد نظر ، بررسي مي کنيم .
تکنيک گروه اسمي
فن گروه اسمي جنبه هاي راي دادن بدون بحثٍ هاي محدود ترکيب مي کند که توافق بدست مي آيد و شما بتوانيد به يک تصميم گروهي برسيد .
چه موقع از فن تکنيک گروه اسمي استفاده مي شود ؟
1- با موضوعي بحٍث انگيز ، حساس ، داراي موافق و مخالف يا بسياري برجسته مواجه هستيد و تصور مي کنيد عقيده هاي ضد و نقيض و دهها دليل جزئي و تفصيلي ممکن است بحث را فلج سازد
2- مي خواهيد مشارکت مساوي همه ي اعضا را تضمين کنيد.
3- علت اساسي و ريشه اي يک مسئله را شناخته ، ولي شناخت نحوه ي اقدام و انتخاب يک گزينه از ميان گزينه هاي بسيار مشکل است.
تکنيک سينکتيکس
واژه سينکتيکس از ريشه يوناني الاصل synetikos به معني فشار دادن دو چيز به يکدگير و يا متصل کردن چند چيز مختلف گرفته شده است اين واژه به اين دليل انتخاب شده است که خلاقيت نيز نوعي هماهنگ کردن چيزهاي مختلف در يک قالب يا ساختار جديد است و هر انديشه خلاقي از تفکر سينکتيکس بي بهره نمي باشد اين تکنيک روشي است براي بر انگيختن تفکر خلاق در ميان گروهي از افراد که گرد هم مي آيند .
بطور کلي فرآيند بکار گيري اين روش عبارت است از :
1- شناسايي و تعريف مشکل و تجزيه و تحليل آن به منظور رسيدن به ماهيت و جوهره ي آن (شناخت جوهره )
2- ارتباط دادن جوهره ي بدست آمده با موضوع غير مرتبط (ساختن وضعيت مشابه )
3- کشف راه حلهايي براي موضوع مشابه (راه حلهاي مشابه )
4- تلاش براي تبديل راه حلهاي بدست آمده به راه حلهاي نهايي براي مشکل اصل
منبع: سايت هفت بيت/خ