جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
هماي صفا به بهانه‏ي درگذشت استاد جلال الدين همايي
-(4 Body) 
هماي صفا به بهانه‏ي درگذشت استاد جلال الدين همايي
Visitor 452
Category: دنياي فن آوري

ولادت استاد همايي

استاد سيدجمال الدين همايي در 13 دي ماه 1278 ش در اصفهان و در كانون گرم خانواده‏اي دانش پرور و اهل فضل و ادب چشم به جهان گشود . پدر وي «طرب شيرازي‏» و پدر بزرگش «هماي شيرازي‏» هر دو از شاعران به نام و گران سنگ دوره‏ي خود به‏شمار مي‏آيند . استاد همايي درباره‏ي تولد خويش مي‏نويسد: «ولايت من حوالي سحرگاه شب چهارشنبه غره‏ي رمضان 1317 ق مطابق 13 دي ماه (جدي) 1278 ش ... در محله‏ي پاقلعه (از محلات جنوب شرقي اصفهان) در خانه‏ي موروثي پدر (اتفاق) افتاده است ... نام اصلي كه پدر بر بنده نهاده و در پشت كلام الله مجيد ثبت كرده جلال‏الدين است و نام خانوادگي همايي .

آغاز تحصيل

استاد همايي درس خواندن را از چهار - پنج‏سالگي نزد پدر ومادر فرهيخته‏ي خويش آغاز كرد . قرائت قرآن، ادعيه‏ي وارد شده، گلستان و غزليات حافظ را از مادر آموخت . آن گاه او را به مكتب سپردند، تا اصول دين و اخلاق و آداب اسلامي را فراگيرد . وي در اين‏باره مي‏گويد: «در نزديكي منزل ما زني بود صالح و خداپرست‏به نام «نبات بيگم‏» مشهور به «ملاباجي‏» . وي ... با محبت و مهرباني، اصول و فروع دين و آداب وضو و نماز و روزه و ... را به من آموخت . البته اين دروس را درخانه نيز پيش پدر و مادرم فراگرفته بودم و او همان ياد گرفته‏ها را تكميل مي‏كرد . من درمدت قليلي در مكتب ملاباجي عم جزء سي‏ام قرآن راتمام كردم و به خاطر دارم كه پس از اتمام آن مادرم شخصا به مكتب آمد و يك كله قند شهري بايك دست لباس زنانه با بشقابي نقل بادام به ملاباجي هديه كرد . (1)
استاد همايي شش - هفت‏ساله بود كه به همراه برادر بزرگش به مكتب ميرزاعبدالغفار پاقلعه‏اي رفت . وقتي در همان روز اول به اشاره‏ي استاد با صداي رسا و صحيح اولين شعر ديوان حافظ را خواند، مورد تشويق استاد قرار گرفت . وي به پدر استاد همايي نوشت: «قدر اين كودك را بدانيد» . در سال 1326 به مدرسه‏ي حقايق و پس از يك سال اقامت درآن‏جا به مدرسه‏ي «قدسيه‏» روانه شد . در آن‏جا حساب و هندسه‏ي جديد و اندكي تاريخ و جغرافيا آموخت . درهمين دوره به منظور آموزش خط، علاوه بر حضور در خدمت مرحوم ميرزا حسن قدسي از محضر ملامحمدتقي كاتب خوش‏نويسي آموخت و از اواخر سال 1328 استاد همايي به مدرسه «نيماورد» نقل مكان كرد و تا سال 1348 به مدت بيست‏سال در آن مدرسه مشغول تحصيل علوم اسلامي شد .

نيل به درجه‏ي اجتهاد

بر اثر سخت كوشي مستمر طولي نكشيد كه استاد همايي به دريافت چند فقره اجازه‏ي روايت و اجتهاد از علماي بزرگ عصر نايل آمد كه از آن جمله است:
اجازه‏ي روايت از آيت الله حاج شيخ مرتضي آشتياني; اجازه‏ي روايت از آيت الله شيخ محمدحسين فشاركي كه از فقهاي بزرگ و مدرسان بنام حوزه‏ي اصفهان بوده‏اند، اجازه‏ي روايت و اجتهاد از آيت الله سيدمحمد نجف آبادي (م 1358 ق) ; اجازه‏ي اجتهاد از آيت الله حاج ميرزا عبدالحسين سيد العراقين خاتون آبادي (م 1350 ق) ; اجازه‏ي اجتهاد از آيت الله ميرزا ابوطالب محتشمي كه از علماي كم نظير در زمينه‏ي تسلط به علوم اسلامي بودند .

تدريس در مدارس جديد

تدريس در مدارس جديد را استاد همايي در حدود سال 1300 ش آغاز كردند . ابتدا در مدرسه‏ي صارميه - كه اولين دبيرستان شش كلاسه‏ي اصفهان بود - به تدريس فلسفه و ادبيات فارسي و عربي پرداخت . در سال 1307 ش از اصفهان به تهران آمد و به طور رسمي در وزارت معارف مشغول به كار شد و به منظور تدريس راهي تبريز شد و تا سال 1310 در اين شهر به تدريس فلسفه و ادبيات مشغول بود . پس از آن دوباره به تهران منتقل شد و در مدرسه‏ي دارالفنون، دبيرستان شرف مظفري و دبيرستان نظام به تدريس ادبيات پرداخت . در سال 1314 به دانشگاه راه يافت و سال‏ها در دوره‏ي دكتري دانشكده‏ي حقوق و ادبيات تدريس كرد و دوبار جهت تدريس در دانشگاه بيروت و لاهور فراخوانده شد و مدتي نيز عضو فرهنگستان ايران بود . سرانجام پس از 45 سال تدريس در سال 1345 ش بازنشسته شد و از آن به بعد تا آخر عمر به تاليف و تكميل تحقيقات پرداخت .

فعاليت‏هاي علمي و ادبي

استاد جلال الدين همايي علاوه بر تدريس و تحقيق و تاليف در كارهاي علمي مهمي كه در زمان حيات ايشان انجام مي‏يافت در حد امكان شركت داشتند، به عنوان مثال استاد همايي در سال‏هاي 1319 و 1320 درتهيه‏ي مطالب و تراجم احوال و تنظيم و تاليف قسمتي از حرف «الف‏» لغت نامه‏ي ارزشمند دهخدا به مرحوم علي اكبر دهخدا كمك كردند و در سال 1321 به عضويت فرهنگستان درآمدند . پس از ايجاد مؤسسه‏ي «تحقيق در ادبيات و زبان خارجي‏» كه در سال 1341 باهدف فراهم ساختن زمينه‏ي همكاري بين دانشمندان و محققان رشته‏هاي مختلف ادبيات و زبان‏هاي ايراني راه اندازي شده بود، استاد همايي در كميسيون دستور زبان و كتاب‏شناسي و انجمن ادبي شركت فعال داشتند كه از جمله‏ي آن‏هاست: شركت در كنگره‏ي فردوسي، ابن سينا، مولوي، رودكي، و ابوريحان بيروني .

آثار و تاليفات استاد همايي

استاد جلال الدين همايي در طول عمر پربركت‏خود علاوه بر تاليف ده‏ها جلد اثر مهم علمي به تصحيح و تحقيق بيش از ده جلد كتاب ارزشمند كه هريك به عنوان اثري ماندگار در عرصه‏ي فرهنگ و ادب اسلام و ايران مطرح هستند، پرداخته است كه از جمله‏ي آن‏هاست: مثنوي ولد نامه، التفهيم لاوائل صناعة التنجيم، نصيحة الملوك، مصباح الهداية و مفتاح الكفاية، طرب خانه و ديوان حكيم مختاري غزنوي . گذشته از اين تاليف بيش از پانزده كتاب درسي و نگارشي ده‏ها مقاله‏ي ارزشمند در زمينه‏ي ادبيات تاريخ، عرفان، تراجم و دستور زبان، بخشي از كارهاي علمي استاد فرزانه علامه همايي است .

تاريخ ادبيات ايران

استاد همايي اولين كتاب مربوط به تاريخ ادبيات ايران را كه مشتمل بر بيش از 583 صفحه بود در سال 1308 چاپ كردند . استاد همايي در صدد بودند تا تاريخ ادبيات ايران را از زمان‏هاي قديم تا عصر حاضر در پنج مجلد به اين شرح تاليف نمايند:
جلد اول: از ازمنه‏ي قديم تا انقراض ساسانيان مشتمل بر سه دوره‏ي هخامنشي اسكندري، اشكاني و ساساني;
جلد دوم: از انقراض ساسانيان تا حمله‏ي مغول;
جلد سوم: از حمله‏ي مغول تا انقراض صفويه;
جلد چهارم: از انقراض صفويه تا دوران مشروطيت ايران;
جلد پنجم: از عهد مشروطيت ايران تا زمان حيات استاد;
اما متاسفانه شرايط و توان و عمر استاد اجازه نداد كه اين كار به پايان برساند . فقط جلد اول و قسمتي از جلد دوم را تدوين و سپس منتشر كرد .

غزالي نامه

در اين اثر استاد همايي شرح حال و آثار و عقايد و افكار ادبي و مذهبي و فلسفي و عرفاني امام ابو حامد محمد بن محمد بن غزالي رامورد بحث و بررسي قرار دهند .

مولوي نامه

در اين اثر كه مشتمل بر دوجلد و بيش از 1100 صفحه است، استاد همايي تلاش كرده است تا افكار و انديشه‏هاي مولوي را هرچه بيشتر تبيين نمايد .
مقاله اول: عقايد و افكار مولوي در آداب و رسوم اخلاقي و اجتماعي; مقاله دوم: عقايد و افكار مولوي در معتقدات مذهبي و مسائل فقهي شرعي; مقاله سوم: عقايد و افكاركلامي و فلسفي مولوي;
مقاله چهارم: عقايد عرفاني يا عشق و عرفان در مسلك مولوي .

تصحيح و تنقيح التفهيم ابوريحان

يكي از كارهاي ارزشمند استاد همايي تصحيح آثار ارزشمند گذشتگان بود . از جمله آثار گران قدري كه وي پس از تصحيح و تحقيق منتشر ساخت كتاب «التفهيم لاوائل صناعة التنجيم‏» ابوريحان بيروني است .

ويژگي‏هاي استاد همايي

- تقيد به احكام الهي
- سخت كوشي علمي

توصيه به جوانان

استاد همايي به جوانان مي‏گفت: «بالاخره بايد جوان و پير قدر خودشان را بدانند . كاري بكنيد كه اين عمر شما جز در راه سعادت و مصلحت‏خودتان و ملت و كشورتان نباشد . من يك چيزي رادلم نمي‏خواهد بشنوم كه به جوان‏ها اين تلقين بشود كه‏اي آقا، ماكه به گذشتگان نمي‏رسيم، ما كه به استادان نمي‏رسيم . نه من اين را نمي‏پسندم . ملتي رو به ترقي است كه نسل آينده‏ي آن از گذشته بهتر است . سعي كنيد اين طور باشيد . پشت دروازه‏ي «نمي‏شود» و پشت دروازه‏ي «ياس‏» ننشينيد . فقط يك كلمه از من بشنويد: آقا، از خودگذشتگي مي‏خواهد و عشق . بايد به علم عشق داشته باشيد .» (2)

وفات استاد همايي

قواي جسماني استاد همايي به دنبال عمري تلاش بي وقفه‏ي علمي، اعم از تدريس و تاليف، كم كم رو به ضعف نهاد; به گونه‏اي كه در سي سال آخر عمر از «برونشيت‏» مزمن رنج مي‏برد . اما از اواسط پاييز سال 1358 بيماري استاد همايي شدت بيشتري پيدا كرد، به گونه‏اي كه خود ايشان بارها در اين ايام به فرزندانش يادآور شده بود كه «من چند روزي از ماه رمضان مهمان شماهستيم‏» حتي روزي قبل از وفات ايشان ماده تاريخي (3) براي خود مي‏سازد و آن را در كنار يادداشت‏هايش قرار مي‏دهد و سال وفات خود را با اين عبارت بيان مي‏كند: «زآشيانه‏ي تن شد رهاهمايي‏» كه به حساب ابجد سال 1400 ق مي‏شود .
سرانجام استاد همايي ساعت 9 شب شنبه بيست و هشتم تيرماه 1359 ش (مطابق 6 رمضان 1400 قمري) بر اثر عارضه‏ي قلبي چشم از جهان فرو مي‏بندد . طبق وصيت استاد پيكر او را فرداي همان روز به زادگاهش اصفهان منتقل مي‏كنند و در تكيه‏ي «لسان الارض‏» به خاك مي‏سپارند .

آخرين شعر استاد همايي

آخرين شعر استاد همايي «پايان شب سخن سرايي‏ نام دارد كه در ضمن آن وصف حال خودش را در روزهاي پاياني زندگي توصيف مي‏كند، آن‏گاه به فرزندان و نوادگانش اندرزهايي مي‏دهد . اين شعر كه در قالب مثنوي و در هفتاد بيت‏سروده شده است، به وصيت‏نامه‏ي منظوم استاد همايي معروف است . در بخشي از آن فرزندانش را به بردباري در ماتمش فرا مي‏خواند و مي‏گويد:
از من به بهشت دور باشيد گر چهره به ماتمم خراشيد/آن گاه همه‏ي آن‏ها را به هم رازي و دم‏سازي و جلب رضاي مادر تشويق مي‏كند / به نوادگانش توصيه مي‏كند دركسب علم و معرفت‏بكوشند و جواني را به بيهودگي نگذرانند / در پايان با دعا به فرزندانش آن‏ها را به خدا مي‏سپارد و از درگاه ربوبي براي خود طلب مغفرت و آمرزش مي‏كند/يا رب به در تو آمدم شرمنده از بارگناه سر به زيرافكنده /من بنده‏ي عاصيم تو مولاي كريم عفو از تو روا بود، گناه از بنده .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image