جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
علامه مجلسي (ره)
-(3 Body) 
علامه مجلسي (ره)
Visitor 439
Category: دنياي فن آوري

نياکان مجلسي

جد پدريِ علامه مجلسي، ملا محمد مقصود علي اصفهاني، نخستين فرد از اين خاندان است که به «مجلسي» شهرت يافت و اين شهرت پس از آن بر فرزندانش اطلاق شد. بهبهاني در مرآت الاحوال جهان نما (و به پيروي از او محدث نوري در فيض قدسي) نوشته است که وي مردي صاحب کمال و با ورع بوده و در گرمي بخشيدن به مجلس ثاني نداشته «و تخلص به مجلسي مي‏فرموده است و لهذا اين سلسله به مجلسي مشهور شده‏اند».
جد مادريِ پدر مجلسي، کمال الدين درويش محمد نطنزي از شاگردان شهيد ثاني و محقق کرکي، و يکي از چهار دانشمند جبل عاملي بود که در آغاز عهد صفوي به ايران مهاجرت کرد. او مردي زاهدپيشه بود و بيشترين همت خود را صرف گستردن احاديث شيعه کرد، تا جايي که درباره او گفته‏اند: او اولين کسي است که احاديث شيعه اماميه را نشر داد.
نويسنده رياض العلماء مي‏گويد: حافظ ابو نُعَيم اصفهاني، مولف حلية الاولياء، از نياکان مجلسي بوده و به اعتقاد مجلسي مذهب تشيع داشته است.

پدر مجلسي

پدر ارجمند علامه محمدباقر مجلسي، ملا محمدتقي مجلسي، مشهور به مجلسي اول است. او از مشاهير علماي اصفهان در روزگار صفوي بود که در سال‏هاي نخستين قرن يازدهم زاده شد. محمدتقي مجلسي، آثار ارجمند بسياري از خود بر جاي گذاشت که کتاب‏هاي روضة المتقين و لوامع صاحبقراني از جمله آنهاست. اين دو کتاب شرح عربي و فارسي بر کتاب شريف مَنْ لا يَحْضرُهُ الفَقِيه مي‏باشد. وي شاگردان بسياري چون آقا حسين خوانساري و ملا صالح مازندراني را پرورد و در نهايت خود به سال 1070 ق در اصفهان درگذشت.

مجلسي در يک نگاه

ملا محمدباقر مجلسي فرزند ملا محمدتقي مجلسي، در سال 1037 ق در اصفهان‏زاده شد و در سال 1110 ق، در همان شهر چشم از جهان فرو بست.
او به «مجلسي دوم» و پدر بزرگوارش به «مجلسي اول» مشهور است و هر دو در شمار دانشمندان بزرگ شيعه مي‏باشند. علامه مجلسي از بزرگ‏ترين عالمان شيعه است که خدمات گوناگون و فراواني به جهان اسلام و مذهب تشيع کرده است. از جمله خدمات فرهنگي و ديني او تأليف کتاب‏هاي بسياري در موضوعات مختلف ديني به دو زبان فارسي و عربي است. امّا در ميان آثار گران سنگ ايشان، مجموعه عظيم بحارالانوار که به حق دايرة المعارف بزرگ شيعه است ـ بيش از ديگر آثار وي موجب شهرت او شده است.

گفتار شيخ حر عاملي درباره علامه مجلسي

علامه مجلسي در شاخه‏هاي گوناگون علوم و معارف، به ويژه در دانش‏هاي ديني، آگاهي و تبحر داشت. محمد بن حسن حرّ عاملي، صاحب کتاب شريف وسائل الشيعه، در اجازه‏نامه‏اي که براي علامه مجلسي نوشته، آورده است: «او تمام همت خود را مصروف آموختن دانش حديث و فقه، و بلکه همه شاخه‏هاي معارف، کرده و تمام نيروي عميق فکري و انديشه وقّادش را در به دست آوردن همه کمالات به کار گرفته است». فيض کاشاني رحمه‏الله نيز در اجازه نامه‏اش به علامه آورده است که «او جامع علوم عقلي و نقلي است».

روح علمي

پژوهش در آثار علمي علامه مجلسي و به ويژه بحارالانوار، پرده از اين حقيقت بر مي‏دارد که علامه پيش از آن‏که در پايه و مايه علمي خويش، مديون استاد ديدن و شرکت در حلقات درسي بزرگان باشد، وامدار روح جست‏وجوگر و پژوهنده خود بود. هرچند او استادان فاضلِ بسياري ـ از جمله مرحوم پدرش ـ داشته، ولي اهتمام به مطالعه و پژوهش و گفت و گوي علمي و آگاهي از آخرين تحقيقات معاصران و مذاکره با علماي زمان در حل مشکلات حديثي و ياري دادن و ياري جستن از همگنان در سلوک علمي، از او شخصيت علمي همه جانبه‏اي ساخته بود و انصافا اگر اين گستردگي دانسته‏ها و روح تتبّع و کاوش و پژوهش و اهتمام خستگي‏ناپذير او در فراگيري دانش نبود، از عهده تدوين و تاليف بزرگ‏ترين دايرة‏المعارف حديثي شيعه يعني بحارالانوار بر نمي‏آمد.

دانش مرد خستگي‏ناپذير

علامه مجلسي از جمله دانشمنداني است که با تدوين و تحقيق و تأليف انس هميشگي داشت و هرگز شعله همت او در دانش اندوزي به خاموش نمي‏گراييد. آن بزرگوار تمام مدت عمر مبارک خود را صرف فعاليت‏هاي علمي نظير تربيت شاگردان و آموختن علوم اهل بيت به آنان، و تأليف و تحقيق گذراند و حتي در خلال سفر حج يا سفرهايش به مشهدالرضا و عتبات مقدس عراق، برنامه‏هاي علمي خود را ترک نمي‏کرد و در دو دهه فرجامينِ عمرِ شريفش که متولي برخي از مناصب رسميِ ديني و حکومتي بود، فعاليت‏هاي پژوهش و علمي خود را ادامه مي‏داد.

جايگاه مجلسي در نزد عالمان دين

بسياري از اهل تدين از مجلسي با عنوان بزرگ‏ترين احياگر حديث شيعه و از مروّجان موفق و کم مانند اماميه ياد مي‏کنند. تعبيراتي چون يگانه روزگار، کاونده درياهاي حقايق الهي، روشن کننده مسائل پيچيده شريعت، جامع نيکي‏ها و فضيلت‏ها، عالم رباني، خدمت‏گزار اخبار امامان، خاتم المحدثين، جامع معقول و منقول، کشّاف حقايق ظاهري و باطني قرآن، و سرآمد گذشتگان و آيندگان، که در نوشته‏هاي دانشمنداني چون اردبيلي، شيخ حر عاملي، يوسف بحراني و سيد بحرالعلوم آمده، نشان از پايگاه بلند او در نزد دانشمندان علوم ديني دارد.

استادان و سلوک علمي مجلسي

از قرائن چنين بر مي‏آيد که مجلسي از ذکاوت و هوش فراوان بهره‏مند بوده و به مطالعه و تحصيل شيفتگي بسيار داشته است. او در اجازه نامه‏اي که به يکي از علماي بحرين نوشته، يکي از مشايخش را شيخ عبدالله بن جعفر عاملي، پسر عمه پدرش، نام برده و تصريح کرده است که در دوران کودکي از اين شخص اجازه‏نامه دريافت داشته است. مولف رياض العلماء که از شاگردان و همکاران وي در تدوين بحارالانوار بوده است مي‏نويسد که وي دانش‏هاي عقلي را نزد آقا حسين خوانساري و دانش‏هاي نقلي را نزد پدرش فرا گرفت.

اجازات

علامه مجلسي از افراد بسيار اجازه روايت کتاب و حديث گرفته بود که برخي از ايشان از مشايخ معاصر پدرش و برخي ديگر از معاصران خود او بوده‏اند. از اين شمار مي‏توان ملا محسن فيض کاشاني (م 1091)، ملا صالح مازندراني (م 1080)، شيخ حُر عاملي (م 1096)، و ملا صالح طاهر قمي (1098) را نام برد.

گفتار مجلسي درباره سلوک علمي خويش

علامه مجلسي رحمه‏الله در پيش‏درآمد بحارالانوار، مراحل تکامل درسي و سلوک علمي خود را اين‏گونه گزارش مي‏کند: «من در ابتداي جواني به فراگيري همه‏گونه‏هاي دانش عشق مي‏ورزيدم و شيفته به دست آوردنِ ميوه‏هاي درخت دانش بودم و به فضل خدا به بوستان‏هاي علم راه يافتم و بر دانش‏هاي درست و نادرست وقوف پيدا کردم، تا آن‏که آستيني پربار از ميوه‏هاي گوناگون و دامني پر از گل‏هاي رنگارنگ فراهم ساختم. از هر آبشخوري جرعه‏اي سيراب کننده نوشيدم و از هر خرمني خوشه‏اي بي‏نياز کننده بر گرفتم. آن‏گاه به نتايج و غايات اين دانش‏ها انديشيدم... و سر انجام به فضل و الهام خدا دانستم که زلال دانش اگر از چشمه‏سار پاک وحي به دست نيايد، سيراب نمي‏کند و حکمتي که برخاسته از دين نباشد، گوارا نيست».

مجلسي، نويسنده پرکار

محمدباقر مجلسي نويسنده‏اي پرکار بود. بسياري از نگاشته‏هاي او با توجه به مشاغل اجتماعي و رسمي و نيز با در نظر گرفتن بنيه ضعيف جسماني وي اعجاب‏انگيز است. ميرمحمدحسين خاتون آبادي در رساله‏اي که «در بيان عدد تأليفات و تأليف‏هاي فاضل کامل علامه، رئيس العلماء و المحدثين،... مولانا محمدباقر مجلسي» تاليف کرد، تأليف‏هاي عربي او را ده کتاب و نگاشته‏هاي فارسي او را 49 کتاب دانسته است. او پس از جمع کردن کل سطرهاي آثار مکتوب مجلسي و تقسيم آن بر دوران عمر او (به جز دوران پيش از بلوغ) نتيجه گرفته است که او در هر روز 67 سطر (يا به تقريب 33 صفحه سيصد کلمه‏اي) مي‏نوشته است. بي شک با در نظر گرفتن ايامِ بيماري و سفر و تدريس، اين مقدار، رقم کمي نيست و براي بيشتر نويسندگان حرفه‏اي دشوار است.

مواد و موضوعات آثار مجلسي

ماده اصلي کتاب‏هاي علامه مجلسي حديث، و موضوع آنهاکلام، فقه، اخلاق و تاريخ است. او با تمام همت به احياي آثار از ياد رفته حديثي پرداخت و شرح و معرفي و گسترش معارف اهل بيت عليه‏السلام را وجهه همت خويش ساخت و در اخذ معارف فقط به منابع حديثي‏اتکا کرد. اگر از بحارالانوار ـ که دايره المعارف حديثي شيعه است ـ بگذريم، موضوع برخي از ديگر تأليفات او در شرح حديث مي‏باشد. کتاب‏هاي ارزشمندي چون مرآة‏العقول، شرح اربعين، مَلاذ الاخبار و عين الحيوة از اين قبيل است.

مرآة العقول

مرآة العقول علامه مجلسي بر کتاب‏هاي کافي و تهذيب شرح نوشته است. شرح مجلسي بر کتاب کافي، مرآة العقول نام دارد. او در اين کتاب، پس از بحث درباره سند حديث و رده‏بندي آن بر اساس تقسيم‏بندي متأخران، به شرح معناي حديث مي‏پردازد و نکات دقيق آن را باز مي‏گويد. مولف در ابتداي کتاب توضيح مي‏دهد که در درازناي زمان، به مناسبتِ مذاکرات علمي با شاگردان و طالبان علوم ديني، حواشيِ فراواني بر کتاب‏هاي حديثي نگاشته است. نگراني نسبت به از بين رفتن يا فراموش شدن آنها در گذر زمان او را واداشته که اين يادداشت‏ها را يک جا جمع کند و براي تحقق اين نيت از کتاب کافي آغاز کرده است. اين کتاب به صورت سنگي در چهار جلد و به صورت حروفي در 26 جلد چاپ شده است.

شرح اربعين

کتاب شريفِ شرح اربعين حاصل مذاکراتِ علميِ علامه مجلسي در سفر به مشهد رضوي در سال 1089 ق است. در اين سفر جويندگان فضل و دانش از او درخواست کردند تا برايشان مجلس شرح و بحث احاديث ترتيب دهد و شماري از اخبار پيچيده را تفسير، و نکته‏هاي فقهي و اعتقادي و جز آن را توضيح دهد. سپس اظهار تمايل کردند که آن مذاکرات را براي آنها به نگارش درآورد. مجلسي با آن‏که در حال سفر بود و بسياري از مآخذ را در اختيار نداشت، به تدوين مباحث و شرح احاديث پرداخت و اين اقدام را به فال نيک گرفت و آرزوي ديرين خود را محقق ساخت. آن آرزو اين بود که چهل حديث از احاديثي را که مردم در کارهاي ديني خود به آن نيازمندند، در مجموعه‏اي تدوين کند و چنين بود که شرح اربعين فراهم آمد .

مَلاذ الاخبار في فهمِ تهذيب الاخبار

کتاب مَلاذ الاخبار في فهم تهذيب الاخبار شرحي است بر کتاب شريف تهذيب الاحکام که علامه مجلسي آن را به خواهش فرزندش محمدصادق تاليف کرده است.
در اين کتاب نيز به مانند شرح کافي ابتدا به بررسي سند حديث مي‏پردازد و سپس متن حديث را از ديدگاه فقهي مي‏کاود و از حواشي پدرش و ديگران بهره مي‏گيرد. کار فقهي مجلسي را در اين کتاب نمي‏توان هم رديف پژوهش‏هاي گران‏سنگ علمي و فقهي او در مرآة‏العقول و شرح اربعين و بحارالانوار دانست. سبب اين امر را خود در مقدمه چنين گفته است: «اين کتاب به سبب اشتغالات بسيار و پراکندگي احوال، آن‏گونه که مي‏خواستم ترتيب و به هم‏پيوستگي نيافت... امّا نبايد به دليل عدم تحقق کامل يک خواسته، تحقق ناقص آن را نيز وا نهاد».

عين الحيوة

از جمله آثار فارسي علامه مجلسي کتاب عين الحيوة است که در شرح وصيت رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم به ابوذر غفاري نگاشته شده است. اصل اين وصيت در مکارم الاخلاق شيخ طوسي موجود است و به تعبير مجلسي «هر مضموني از آن در اخبارِ بسيار وارد است». موضوع اصلي عين الحيوة مواعظ و زهد است، اما مولف دانشور آن، به مناسبتِ شرح فقرات حديث، امهات مباحث اعتقادي، عبادي و اخلاقي را توضيح داده است. يکي از فصل‏هاي مهم اين کتاب، ترجمه کامل داستان بلوهر و يوذاسف، درباره «مذمت دنيا» است.

آثار فارسي مجلسي

از جمله آثار فارسي مجلسي کتاب شريف حيات القلوب مي‏باشد که آن را در تاريخ زندگي پيامبران سلف، پيامبر اسلام و امامان شيعه تاليف کرده است. اين اثر در فاصله سال‏هاي 1085 تا 1087 ق نگاشته شده است. مجلسي کتاب فارسي ديگري نيز به نام جلاء العيون در زندگاني امامان شيعه به سال 1089 ق تأليف کرد. حق اليقين کتابي است در عقايد که بنا به نوشته‏هاي خاتون‏آبادي، آخرين کار تأليفي مجلسي بوده و آن را در شعبان 1109 ق به پايان برده است. مجلسي در آداب و سنن و ادعيه و زيارات نيز چند کتاب فارسي نوشت که از جمله آنهاست حلية المتّقين، زاد المعاد و تحفة الزائر، مقباس المصابيح و مفاتيح الغيب.

گزيده‏ها و برگردان آثار مجلسي به زبان‏هاي ديگر

آثار علامه مجلسي از همان زمان تأليف با اقبال فراوان روبه‏رو شد و نسخه‏هاي فراوان از آنها به چاپ رسيد و بر جاي ماند. مؤلفان متأخر شماري از آنها را تلخيص کردند و برخي از آنها به زبان‏هاي عربي و اردو برگردانده شد. از جمله محدث نامور، سيد عبداللّه شُبَّر، دو کتاب جلاء العيون و حق اليقين را به عربي ترجمه کرد؛ سيدمحمدباقر هندي هر دو کتاب را به اردو برگرداند؛ سيد مقبول احمد در سال 1338 ق حلية المتقين را به اردو ترجمه کرد؛ رياض القلوب برگردانِ اردويي حيات القلوب است که محمد واجد علي شاه آن را ترجمه کرده است.

شاگردان مجلسي

علامه مجلسي شاگردان بسياري پرورد. افزون بر توفيقات بسيار، از مواهب بزرگ او اقبال طالبان علوم ديني به درس‏آموزي نزد وي و حضور در حلقه تدريسش بود. صا حب رياض العلماء شاگردان او را بالغ بر هزار تن، و سيد نعمت اللّه جزايري، شاگرد و همکار مجلسي، شماره شاگردانش را بيش از هزار دانسته است و اين خود از اهتمام دانشمندان آن روزگار در بهره بردن از مجلسي خبر مي‏دهد. از اجازات متعدد او به افراد مختلف دانسته مي‏شود که او در شاخه‏هاي گوناگون دانش‏هاي ديني تدريس مي‏کرده و حوزه درسي وي از سال 1070 ق تا پايان عمر مجلسي، به مدت چهل سال، مبرّزترين حلقه علمي اصفهان به شمار مي‏رفته است. او از ميان حاضران در جلسات درسش، کساني را که آمادگي بيشتري داشتند، براي همکاري در فعاليت‏هاي تأليفي و پژوهشي فرا مي‏خواند و حتي تسهيلاتي براي آنها فراهم مي‏ساخت. محدث نوري 49 نفر از شاگردان زبده او را معرفي نموده است که از اين شمارند: سيد نعمت اللّه جزايري، سيدمحمدصالح خاتون آبادي، سيدمحمدحسين خاتون آبادي، ملا محمد علي اردبيلي، ملا عبد الله افندي، ميرزا محمد مشهدي و ملا عبد الله بحراني

بحارالانوار

در ميان اثار مجلسي بحارالانوار جايگاهي ويژه دارد و جاودانگي مجلسي بيشتر مرهون همين کار اوست. اگر ادعا کنيم که بحار معرّف توانايي‏ها، گستره و ديدگاه‏هاي علمي مجلسي است، گزاف نگفته‏ايم. نام کامل کتاب چنين است: بحارالانوار الجامعة لدُرَرِ اخبارِ الائمةِ الاطهار (=درياهاي نور، دربردارنده گوهرهاي احاديث امامانِ پاک). اين جامع بزرگ حديثي، از بزرگ‏ترين و نامورترين دانشنامه‏هاي حديثي شيعه است که به لحاظ تنوع مباحث، آن را بايد از مقوله آثار دائرة المعارفي دانست. اين کتاب به سبب ذکر مأخذ روايات، پژوهش‏هاي گوناگونِ کلامي، تاريخي، فقهي، تفسيري، اخلاقي، حديثي و لغوي مولف، طبقه‏بندي نسبتا کاملِ موضوعي، شرح و بيان بسياري از روايات، و نيز در بر گرفتنِ شماري از نسخه‏هاي نايابِ کتاب‏هاي مولفانِ پيشين شيعه و با توجه به اعتبار علمي مجلسي، همواره مورد توجه بوده است.

انگيزه تاليف بحارالانوار

مجلسي در مقدمه بحارالانوار فلسفه نگارش بحار را بيان کرده است. نخست آن‏که به اعتقاد او دانشِ سودمند تنها از آبشخور «وحي» به دست مي‏آيد و اين دانش در قرآن و احاديث خاندان پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم نهفته است. دوم آن‏که بسياري از نوشته‏هاي اصحاب اماميه دور از دسترس مانده يا مفقود شده است و جستن و فراهم آوردن آنها در يک‏جا ضروري است. سوم آن‏که نسبت به آينده نيز نگراني وجود دارد و بيم آن مي‏رود که بار ديگر اين نوشته‏ها پراکنده و ناپديد شوند.

بحارالانوار از نگاه ديگران

درباره بحارالانوار اظهار نظرهاي موافق و مخالف بسياري شده است. به نظر شيخ حر عاملي موضوع‏بندي نيکو و نيز شرح مشکلات اخبار از ويژگي‏هاي بارز اين اثر بزرگ است. محدث نوري بر اين نکته که مجلسي در بحار به شرح و بيان احا ديث، و چه بسا تهذيب و تحقيق درباره آنها پرداخته، توجه داده و گفته است که بسياري از نکات آن در کتاب‏هاي ديگر يافت نمي‏شود. در الذريعه نيز اين ادعا آمده است. از سوي ديگر برخي از علما از جهاتي نسبت به بحارالانوار انتقاد داشته‏اند که بيشتر مربوط به دو موضوع است: يکي وجود روايات ضعيف و ديگري وجود برخي از شرح‏هاي مشکل‏آفرين که با شتاب‏زدگي فراهم آمده و مانند ديگر شروح حديثي کتاب ژرف و عالمانه نيست. علامه طباطبايي در يکي از حواشي خود بر بحارالانوار فرموده است که مجلسي چون بر مباحث فلسفي احاطه کافي نداشته، در شرح برخي اخبار غامض دچار خطا شده است. برخي نيز گفته‏اند که هدف مجلسي از نوشتن بحار، حفظ آثار شيعه و گردآوري آنها در يک مجموعه موضوعي بوده است. در نگاه اين گروه بحار چون کتاب‏خانه‏اي جامع است که طبعا هرگونه اثري در آن يافت مي‏شود.

مجلسي و فعاليت‏هاي اجتماعي

علامه مجلسي عالمي ديني بود که عرصه نشر تعاليم شيعي، ترويج آداب و سنت‏هاي ديني، باز گفتن ديدگاه‏هاي خود درباره نحله‏ها و فرقه‏هاي منحرف از دين، سامان دادن يکي از بزرگ‏ترين جوامع حديثي شيعه و امر به معروف و نهي از منکر را ميدان فعاليت خود قرار داد. او افزون بر همه اينها برخي مناصب رسمي دين را که بنا بر آموزه‏هاي ديني بر دوش فقيه نهاده شده، در بخش پاياني عمر خود تصدي کرد. اقامه نماز جمعه و شعاير ديني، نهي از منکراتي چون شراب‏خواري، مبارزه با جريانات افراطي تصوف، و امر کردن پادشاهان به اجراي عدالت در دوران شيخ الاسلامي و...، از جمله فعاليت‏هاي اجتماعي او به شمار مي‏رود.
منبع:ماهنامه گلبرگ - 1381 - شماره 32
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image