جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نکته هاي مديريت زمان
-(0 Body) 
نکته هاي مديريت زمان
Visitor 364
Category: دنياي فن آوري
زمان به عنوان منبعي غيرقابل تجديد يکي از کمياب ترين منابع در دسترس بشر است . از اين حيث تسلط بر فنون مختلف مديريت زمان براي هر فرد در هر جايگاه اجتماعي امري ضروري به نظر مي رسد . يکي از مهمترين ويژگي هاي افراد موفق و از عوامل تمايز آنها نسبت به سايرين تسلط ايشان بر فنون مختلف مديريت زمان است .
مديريت زمان يک فن و مهارت است . با آموزش و يادگيري مديريت زمان در پي آن هستيم که با به کارگيري مجموعه اي از اصول ، تکنيک ها و نکات راهنما اولاً تسلط و کنترل بيشتري بر چگونگي اوقات خود پيدا کنيم ، ثانياً اطمينان حاصل کنيم که براي کارهاي مهم و ضروري زندگي وقت کافي اختصاص داده ايم .
توجه به موارد ذيل مي تواند تک تک شما را ياري دهد تا از وقت خود استفاده و بهره بيشتري ببريد :

1 ـ هدفمندي :

پايه و اساس مديريت زمان موثر و موفق هدفمندي است ؛ درغياب هدفمندي تکنيک هاي مديريت زمان باعث مي شوند تا دونده بهتري باشيم . اما دونده بهتر بودن هرگز به معناي موفقيت در رسيدن به مکان مورد نظر نيست . در اين حالت شايد ضرب المثل «از دويدن زياد کفش و کلاه پاره مي شود » در مورد ما مصداق پيدا کند . مراقب باشيد اول ببينيد به کجا و کدامين مقصد رهسپار هستيد ، بعد راه درست را انتخاب کنيد و در آخر دونده ي خوبي باشيد .

2 ـ اولويت بندي :

بسياري عقيده دارند اصل اساسي مديريت زمان اولويت بندي است . اولويت بندي يعني بدانم اهميت کارها در کسب موفقيت و رسيدن به مقصود يکسان نيست . در عين حال توجه کنم که فعاليت ها و کارهاي ما داراي تقدم و تأخر است . نمي توان همه کارها را با هم انجام داد و با هم خاتمه داد . بايد مقدم ها و مهمترين ها را انتخاب و نخست به آنها پرداخت . به بياني ديگر اولويت بندي يعني نخست امور نخست را قرار دهيد .

3 ـ انضباط فردي :

انضباط يعني خو کردن به عادات درست . يعني بدانم انجام هر کار داراي آدابي است . آن را بياموزم و در عمل به کار گيريم . فرد با انضباط بايد داراي اراده و پشتکار نيز باشد . بايد اراده داشته باشد براي آموختن آداب صحيح انجام هر کار و خود را موظف بداند به عمل در چارچوب آن آداب و پشتکار داشته باشد تا با استمرار در انجام کارها با روش صحيح آن را جزئي از خصلت ها و عادت خود سازد .

4 ـ حذف کارهاي نادرست :

نه گفتن به کارهاي نادرست و اموري که هدردهنده ي وقت هستند يکي از اصول مهم ديگر مديريت زمان است . به امور نادرست نه بگوييد و با قاطعيت در نه گفتن انجام کارهاي غير ضروري را متوقف کنيد .

5 ـ توجه به ارزش متفاوت ساعات شبانه روز :

براي مديريت زمان موفق لازم است به تفاوت زمان هاي شبانه روز براي انجام کارها توجه کرد . يک ساعت اول صبح با يک ساعت آخر شب برابر نيست ؛ زماني بايد فکر کرد ، زماني بايد عمل کرد و زماني بايد تامل کرد .
انتخاب زمان مناسب براي انجام هر کار از اصول مهم مديريت زمان است .

6 ـ تمرکز کاري :

تمرکز و حضور در اينجا و اکنون از اصول مهم مديريت زمان است . اين گونه مجبور به تکرار و دوباره کاري فعاليت ها نخواهيم شد . با تمرکز کيفيت و سرعت کار ما افزايش قابل توجه خواهد يافت .

7 ـ توجه به تعادل در زندگي :

توجه به تعادل در زندگي يعني باور داشته باشم انسان موجودي تک بعدي نيست . يعني به نيازهاي جسمي ، رواني ، احساسي و اجتماعي خودم توجه داشته باشم . شايد در نگاه اول چنين به نظر برسد که اين موضوع ارتباطي به مديريت زمان ندارند .
اما چنين نيست . عدم توجه به نيازهاي اساسي يا نداشتن تعادل در زندگي و يک بعدي زندگي کردن در ميان مدت باعث خواهد شد تا انگيزش و انرژي ما تحليل رفته و تبديل به موجودي ماشيني و غمگين گرديم . در نبود انگيزش حرکت و تلاش عملاً امکان پذير نخواهد بود . پس براي مديريت زمان موفق به نيازهاي چند بعدي خود حتماً توجه کنيد .
منبع:مجله راه کمال شماره 24
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image