جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
پنجره‏اي به ملكوت
-(2 Body) 
پنجره‏اي به ملكوت
Visitor 475
Category: دنياي فن آوري
«سيد بن طاووس‏» از عالمان وارسته و عارفان دانشمندي است كه پاكي و طهارت نفس، همراه با اعلميت او مورد اتفاق همه‏ي كساني است كه يا با او هم‏عصر و معاشر بوده، يا در محضرش زانوي شاگردي زده و يا بعدها از طريق آثار علمي و معنوي او به حالات عرفاني و معنوي صاحب اثر پي برده‏اند . (در ادامه‏ي همين نوشتار به نظر برخي از اين شخصيت‏ها اشاره خواهيم كرد) سيدبن طاووس در روز پنج‏شنبه، نيمه‏ي ماه محرم پانصد و هشتاد هجري در «حله‏» متولد شد، در نقلي ديگر در نيمه‏ي محرم الحرام پانصد و هشتاد و نه و به قولي ديگر در پانصد و هشتاد و هفت هجري قمري . اسم او «علي‏» است و به خاطر ضرورت تقيه، نام «عبدالمحمود بن داودالمضري‏» را براي خود برگزيده، در توجيه اين انتخاب گفته است: «محمود يكي از اسم‏هاي خداوند است . تمام مردم نيز بندگان خداوند هستند» (عبدالمحمود) .
داوود، يكي از اجداد من است و مَضَر نيز به آن دليل كه بني هاشم همگي از بني مضر مي‏باشد . براساس اين مطلب، نام «عبدالمحمودبن داوود المضري‏» را به عنوان تقيه براي خود برگزيده . اگر چه در تاليفات و حتي قرن‏ها پس از زندگي‏اش عنوان سيد همواره او را به اذهان تداعي مي‏كند . معروف‏ترين كنيه‏ي او «ابن طاووس‏» است . در علت اين كنيه (ابن طاووس) گفته شده است كه يكي از اجداد بزرگوارش به نام «محمدبن اسحاق‏» بسيار زيبا رو بوده . به همين جهت‏به طاووس - كه در بين پرندگان مظهر زيبايي است - ناميده شده و فرزندانش به ابن طاووس معروف شده‏اند . اين عنوان به سيدبن طاووس رسيده است .
نسبت‏سيدبن طاووس، به امام حسن مجتبي از ناحيه‏ي پدري و به امام حسين از ناحيه‏ي مادري مي‏رسد . دوران كودكي و نوجواني «سيدبن طاووس‏» در زادگاهش حله گذشت . مراتبي از علم و دانش را در اين شهر پيمود، و ظاهرا در چهل سالگي به بغداد مهاجرت نمود . حوزه‏ي علميه‏ي نجف از ديگر مراكزي است كه سيدبن طاووس چندي را در آن‏جا به تحصيل اشتغال داشته است .

از بعد علمي

اگرچه سيدبن طاووس عمدتا به كسي معروف و مشهور است كه به توفيق الهي و توجهات ولي عصر (عج) پلكاني از مراتب معنويت را طي كرده; اما از لحاظ علمي نيز در محافل علمي درميان صاحبان راي و نظر، مقامي والا به خود اختصاص داده است . به طوري كه تا شصت اثر كتبي به وي انتساب داده‏اند . متاسفانه بسياري از آثار اين عالم رباني درگذر زمان از بين رفته‏اند . از جمله ويژگي‏هاي تاليفات سيدبن طاووس عنايت‏خاصي است كه از ناحيه‏ي پروردگار به آن‏ها شده است .
مرحوم حاج آقا بزرگ تهراني در خصوص يكي از تاليفات سيد مي‏گويد: «... كتاب ... الحق اسمي است كه از آسمان نازل شده ... اين كتاب با (حجم) كوچكي كه دارد، بركتاب‏هاي بزرگ كه در اخلاق سير و سلوك نوشته شده است، فضيلت و برتري دارد .»

از منظر ديگران

مرحوم علامه بحرالعلوم - كه خود از اوتاد و ستون‏هاي علم و معنويت و از شاگردان برجسته‏ي سيد است - در خصوص مقام معنوي او مي‏گويد: «ورضي الدين علي - كه رحمت‏خدا براو باد - داراي كراماتي بود كه برخي از آن‏ها را خودش براي من بيان كرد و پاره‏اي از آن‏ها را پدرم بازگو كرد و من از او شنيدم .»
مرحوم علامه مجلسي پارساتراز سيدبن طاووس سراغ ندارد . او مي‏گويد: «سيدبن طاووس صاحب كرامات و مقاماتي بوده و در اصحابمان عابدتر و اورع (پارساتر) از او يافت نمي‏شود .

از بعد معنوي

سيدبن طاووس به دليل مبارزات طولاني با نفس و به لطف و عنايت‏خداوند، به مراتب بالايي از كمال و معرفت نايل شده و كرامات عديده‏اي از آن مرد بزرگ صادر گرديده است اگرچه آن مرد الهي همواره درصدد كتمان اين مقامات و كرامات بوده است، اما به منظور بيان برخي از واقعيت‏هاي معتبر و به عنوان الگو مواردي را از خود مطرح مي‏كند . از جمله گفته است كه از نعمت‏هاي خداوند برمن معرفت الهي است، به طوري كه خطر اشتباه و تاريكي در آن راه ندارد . هم‏چنين در برخي از موارد، كرامات و حالات خوش معنوي را كه برايش پيش آمده است، را بيان مي‏كند . كمالات معنوي سيدبن طاووس را مي‏توان مهم‏ترين وجه از شخصيت وي به شمار آورد; و البته مهم‏تر از اين، عنايات خاصي كه از سوي پروردگار متعال و حضرت ولي عصر (عج) به آن بنده‏ي پاك و وارسته ارزاني شده است .

پاسخ منفي به حاكمان باطل

از نكاتي كه در زندگي سيدبن طاووس قابل تامل و توجه است، گرايشي است كه حاكمان زمان به وي داشته و در پي آن بوده‏اند كه به نحوي او را به دستگاه حكومتي وارد كنند . بدون ترديد، هدف آن‏ها از اين تلاش، اين بوده است كه حاكميت آن‏ها و عمل‏كردشان در نزد مردم - با حضور سيدبن طاووس - موجه ومقبول گردد . بديهي است كه شخصيتي هم‏چون سيدبن طاووس، هرگز حاضر نيست در حاكميت كساني كه از بيخ و بن باطل‏اند، پاي بگذارد و شريك مظالم و ستمگري‏هاي آن‏ها باشد . نخست مستنصر كه از خلفاي بني‏عباس بود، مقام شيخ الاسلامي را به او پيشنهاد كرد، اما سيد حاضر به پذيرش اين منصب نگرديد، زيرا اين كار، موجب تحكيم پايه‏هاي حكومت عباسي مي‏گرديد . حتي مقام نقابت را - كه رسيدگي به امور سادات بود - قابل پيش بيني - است كه پاسخ منفي به حاكمان قلدر و ستمگر عباسي چه پيامدهايي خواهد داشت . و اگر نبود عنايات خاصي الهي در نگه داشتن سيد از شر و بدي حكومت عباسي، معلوم نبود كه او چه سرنوشتي پيدا مي‏كرد .

از جمله ابتكارات

از جمله ابتكارات سيدبن طاووس كه مي‏توان آن را بي‏سابقه دانست، آن بود كه رسيدن به بلوغ را به عنوان جشني مهم و مبارك قلمداد مي‏نمود، دليل وي آن است كه انسان با رسيدن به سن بلوغ، اجازه‏ي راه‏يابي به محضر پروردگار پيدا مي‏كند و تكليف بر او بار مي‏شود .
سيدبن طاووس در ضمن سفارش‏هاي خود به فرزندش يادآوري مي‏شود كه هرسال و زماني كه به سالگرد بلوغ مي‏رسي، آن را افضل و برترين اوقات خود به حساب بياور .
به راستي چقدر تفاوت است ميان كساني كه رسيدن به بلوغ و تكليف را نوعي اجازه‏ي پروردگار به برقراري ارتباط با او قلمداد مي‏كنند، با كساني كه رسيدن به بلوغ را آغاز محدوديت‏ها عنوان مي‏دارند .

فرزندم!

از ديگر اقدامات سيدبن طاووس سفارش‏هايي است كه به فرزند خود دارد . روشن است كه سفارش و توصيه‏هاي افرادي هم‏چون سيدبن طاووس به فرزند، سفارشي به همه‏ي نسل‏ها و در همه‏ي عصرهاست . مضمون سفارش‏هاي آن بزرگ مرد الهي، ضرورت معرفت‏خداوند و تامل ودقت در گفتار مولاي پرهيزكارن «حضرت علي ( عليه السلام)» و مطالب امام صادق ( عليه السلام) است كه در باب خلقت عنوان كرده‏اند و در مجموعه‏اي به نام «توحيد مفضل‏» جمع آوري شده است .
تضرع در پيشگاه پروردگار و اميد به استجابت دعا و عدم ياس از تاخير در اجابت‏خواسته‏ها، از ديگر سفارش‏هاي او به فرزندش مي‏باشد . نكاتي در خصوص نبوت و امامت و مطالبي در خصوص احكام نيز در ضمن مطالبي كه به فرزندش گفته است، وجود دارد .
از جمله سفارش‏هاي آن مرحوم به فرزندش، عدم معاشرت با گنهكاران است . او مي‏گويد:
«بدان كه بدترين معاشرت، آميزش با گنهكاران است، هركه باشد . خواه از واليان باشد، يا از غير آن .»
از ديگر سفارش‏هاي او به فرزندش ضرورت معرفت‏به امام عصر (عج)، دعا براي حضرت مهدي و دعا براي برآورده شدن حاجت‏هاي آن حجت الهي مي‏باشد و براي اين مهم تا آن مقدار اهميت قائل است كه دعا براي آن حضرت را مقدم بردعا براي خودش مي‏شمارد .»
سيدبن طاووس، از جمله عالمان وارسته و عارفاني است كه هيچ شك و شبهه در خلوص و طريق عرفاني او وجود ندارد . پاك متولد شد و پاك زيست و همواره مورد تاييد خداوند و اوصيا و اولياي او بود . گويي دستي از غيب، همواره او را هدايت مي‏كرد .
اين عارف عالم در سال شش صدو شصت و چهار هجري قمري چهره در خاك كشيد . آرامگاه او در نجف اشرف و در جوار مرقد مطهر مولايش امام علي ( عليه السلام) زيارتگاه شيعيان است .

منابع:

سيدبن طاووس در عرصه‏ي علم و عمل «نوشته‏ي عبدالعلي محمدي شاهرودي‏»
امام زمان و سيدبن طاوور «نوشته‏ي سيدجعفر رفيعي‏»
گنجينه‏ي وصايا «نوشته‏ي سيدمحمد نحوي‏»

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image