عوامل گرايش جوانان و نوجوانان به نماز در مدرسه
-(1 Body)
|
عوامل گرايش جوانان و نوجوانان به نماز در مدرسه
Visitor
371
Category:
دنياي فن آوري
هنگامي که نوجوانان در موقعيت هاي مختلف اوقات تحصيلي و هنگام شنيدن اذان مشاهده مي کنند که معلمان و مربيان بي هيچ تکلفي مشتاقانه به سوي نماز مي شتابند . در اثر احساس همانند سازي به شوق و رغبت در مي آيند و به اقامه نماز گرايش فزون تري پيدا مي کنند. بهتر است در مدرسه قبل از شروع نماز يا حتي قبل از رفتن به نماز جمعه برنامه هايي تدارک ديده شود. که زمينه ساز احساس خوشايند براي دانش آموزان باشد تا عزم و اراده و رغبت و انگيزه ي لازم براي انجام اين فريضه با طيب خاطر در آنان پديد آيد هر قدر شخصيت الگوهاي تربيتي و پرورشي براي دانش آموزان محبوب و دوست داشتني تر باشد تاثير پذيري آن ها افزايش مي يابد . روشن است که هرگز نبايد با اجبار و تحميل دانش آموزان را به انجام فريضه نماز وادار کنيم در عوض شايسته است بيش از هر چيز جاذبه هاي رفتار خود را در بيان ارزش ها با فراهم کردن مقدمات نماز افزايش دهيم اگر چنين فضايي در مدارس حاکم باشد روحيه معنوي دانش آموزان افزايش مي يابد و در نماز خانه مدرسه ارتباط شوق آميز همسالان گسترش پيدا مي کند سالن نمازخانه مدرسه که مثلا" با موکت سبز رنگي آراسته شده ، تميزي ، سادگي و زيبايي در آن موج مي زند محيط مناسب و دلپذيري براي اقامه نماز فراهم مي سازيم. استشمام بوي گلاب و عطر و نور پردازي جالب با رنگ هاي سبز و پخش نواي ملايم و گوش نواز تواشيح مربوط به اسماء الله ، قبل از شروع نماز محيط را سرشار از حال و هواي معنوي و روحاني مي کند . بيان قصه هاي لطيف و خاطره انگيز با زباني شيرين و دوست داشتني براي ارائه احکام و روش هاي اخلاقي و نماسازي و تصوير سازي از ارزش ها و رفتار انسان هاي وارسته و رهبران و اسوه هاي مذهبي ، تاثيرات زيادي در يادگيري و گرايش و پايبندي نسبت به ارزش هاي مذهبي و فهم درست از اقامه حقيقي نماز در بين دانش آموزان به جاي خواهد گذاشت. توجه به سرويس هاي بهداشتي و وضوخانه مدارس و پاکي و تميزي آن براي ترغيب دانش آموزان به گرفتن وضو و شرکت در جمع دانش آموزان در نمازخانه مدرسه ، برخورد با چهره گشاده و باز در اين هنگام ، همه و همه زمينه هاي آماده سازي ، تقويت و افزايش گرايش به نماز را در دانش آموزان فراهم مي کند . در خانواده بزرگ مدرسه ، قدرت تحمل و صبر و حوصله مدير ف ناظم ، مربي پرورشي و معلم راهنما براي برپايي نماز بايد بالا باشد و از سخت گيري هاي بي مورد و تحقير دانش آموزان ، در فراخواني به اين امر اللهي جدا" بايد خودداري کرد. صبر و بردباري و رفتار متين و معقول مسئولان مدرسه اگر همراه با عطوفت و مهرباني باشد در دانش آموزان احساس و نگرشي مثبت نسبت به اقامه نماز پديد مي آورد. ارسال مقاله توسط عضو محترم سايت با نام کاربري : esfahaniran88 /س
|
|
|