1- اولين امر ضروري براي معلم اين است که در سلامت و آزمايش حواس دانش آموزان و شايستگي آنها براي ادراک حسي بکوشد و کمترين کارش در اين خصوص ،اين است که در تدريس دانش آموزان مبتلا به ضعف بينايي يا شنوايي را رعايت کند و آنان را در جاي از کلاس قرار دهد که نوشته ها و گفته هاي او را بهتر ببينند و بشنوند .
2- بعد از آزمايش ، بايد تمام عوامل مؤثر در تربيت ادراک را در تدريس خود ، در نظر بگيرد . حداکثر کوشش را در تحريک دانش آموزان ، با تشويق آنان به درس با روشهاي مناسب و طبيعي ،مبذول دارد .
3- معلم بايد در تدريس ، روش تجزيه و تحليل بعد ترکيب را در پيش بگيرد يعني با روش استقرايي تدريس کند
4- بهتر است قواعد اساسي تدريس را که هربرت اسپنسر وضع کرده است ،که پيروي از اين قواعد معلم را در تربيت حواس کودکان کمک مي کند :
الف - از مطالب ساده آغاز کردن و به مطالب مرکب و پيچيده رسيدن .
ب- از اشياي محسوس به اشيا و مسائل نامحسوس رفتن .
ج- از راه آزمايش به علتها و دليل ها پي بردن .