جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
سيري در سيره تربيتي و شخصيت اخلاقي و علمي بانو مجتهده امين رحمه الله (قسمت پنجم و پاياني)
-(1 Body) 
سيري در سيره تربيتي و شخصيت اخلاقي و علمي بانو مجتهده امين رحمه الله (قسمت پنجم و پاياني)
Visitor 580
Category: دنياي فن آوري

تربيت شاگردان و اعطاى اجازه نامه

علاده بر تأليفات بسيار و تحقيقات ارزشمند بانو مجتهده امين كه اكثر آنها جنبه اخلاقى و ضبغه‏ى معنوى دارد و فضاى روح را متعالى مى‏كند و نورانيت مى‏بخشد ، اين بانوى بزرگوار همچنين به تدريس و تربيت شاگرانى چند همت گماشت ؛ شاگردانى كه از بانو امين به طور مستمر و يا متناوب بهره جسته و مدارج علمى را طى كردند . وى همچنين با ايجاد فضاهاى آموزشى مناسب ، به ايجاد تحولات معنوى و اخلاق جامعه كمك شايانى نمود . اين اقدامات در چنان فضايى منشأ تحولات اساسى گرديد . ايجاد نهادهاى مبتنى بر معارف معنوى اسلام و تعاليم حيات‏بخش قرآن ، كمك بسيارى در سرعت گرفتن مبانى ايمانى و رشد اخلاق در آن دوران كرد و اسوه‏هاى بسيارى را در محيطهاى به وجود آمده طاغوتى براى درهم شكستن آن فضاها و محيطها پرورش داد . حتى شخصيت بزرگى مانند فقيه اهل بيت حضرت آيت الله العظمى مرعشى نجفى از بانو مجتهده امين كسب اجازه روايى مى‏كند .
بى‏شك ، در متن اين اجازه‏نامه علاوه بر بيان سلسله مشايخ و تبيين جايگاه عالم بزرگوار مرحوم آيت الله العظمى مرعشى ، مهم‏ترين آموزه‏هاى اخلاقى و تربيتى نيز آمده است كه نشان دهنده عظمت روحى و معنوى اين شايستگان تاريخ تشيع در زمان ماست .
يكى ديگر از افرادى كه بانو مجتهده امين به او اجازه روايت مى‏دهد حجت الاسلام و المسلمين شيخ زهير حسون است كه اهل علم و تحقيق و درايت بوده است . ) همان ، ص 75 )

تأسيس مكتب فاطمه عليهاالسلام

بانوى فاضله و معلم اخلاق و معنويت در سال 1344 شمسى حوزه‏اى به نام » مكتب فاطمه عليهاالسلام « براى بانوان تأسيس كرد . اين حوزه با حدود 600 تا 1000 شاگرد شروع به فعاليت نمود . تأسيس اين مكتب به صورت يك حركت علمى و فرهنگى در جامعه زنان درآمد ، به گونه‏اى كه در آن مركز بانوان علاقه‏مند به كسب علم و فضيلت به تحصيل و تدريس علوم اسلامى در رشته‏هاى اخلاق ، فلسفه ، اصول ، حكمت ، فقه و عرفان پرداختند و اين حركت هنوز هم ادامه دارد . دستاوردهاى پرارزش و معنوى اين مكتب در تعليم و تعلم بانوان قابل توجه بوده است ، به گونه‏اى كه بسيارى از خانم‏هاى اصفهانى كه داراى تحصيلات مذهبى هستند از شاگردان حاجيه خانم امين بوده‏اند و يا از جلسات اخلاق ، تفسير قرآن و مباحث مذهبى ايشان كه به صورت هفتگى برگزار مى‏شد بهره‏مند شده‏اند . شايان ذكر است كه مكتب فاطمه عليهاالسلام از شاگردان شهريه دريافت نمى‏كرد و كليه هزينه‏هاى مكتب به وسيله بنيانگذار آموزشگاه ، يعنى بانو امين ، پرداخت مى‏شد و حتى بعد از رحلت ايشان نيز با توجه به پيش‏بينى‏هايشان اين روش استمرار يافته است .
از ديگر خدمات فرهنگى بانو امين تأسيس دبيرستانى دخترانه بود . در آن زمان، به سبب اينكه دبيران بسيارى از دبيرستان‏هاى دخترانه مرد بودند ، خانواده‏هاى مذهبى به ندرت اجازه مى‏دادند دخترانشان به دبيرستان بروند . به همين دليل ، ايشان با تأسيس دبيرستان دخترانه راه تحصيل را براى بسيارى از دختران فراهم ساخت . اين بانوى خير و نيكوكار پس از پيرزى انقلاب اسلامى اين دبيرستان را به آموزش و پرورش هديه كرد . ) يادنامه ، 1371 ، ص 35 )
با نگاهى به زندگانى پربركت اين بانوى فاضله متوجه مى‏شويم كه ايشان با احساس مسئوليتى كه نسبت به جامعه داشت ، سعى كرد با نوشتن كتب و مقالات ، تأسيس مدرسه و مكتب علمى و اسلامى و پاسخ‏گويى به سؤالات و راهنمايى طالبان علم و فضيلت به ويژه جامعه زنان ، گام‏هاى مؤثرى در تربيت و تهذيب نفس شاگردان مكتبش بردارد ؛ آن هم در زمانى كه مشكلات اخلاقى و تربيتى جامعه زياد بود و موانع بسيارى در راه تحصيل علم و معارف اسلامى وجود داشت . خانم امين به خانم‏هايى كه قصد اشتغال در محيط خارج از خانه را داشتند ، توصيه مى‏كرد كه با رعايت كامل حجاب اسلامى و حفظ اخلاقيات و دستورات شرع مقدس در محيط كار حاضر شوند ؛ زيرا در غير اين صورت ، عمل آنها مورد رضاى خداوند نخواهد بود. توصيه بانوى مجتهده امين به بانوانى كه قصد ادامه تحصيل داشتند چنين بود كه مشكلات دوران تحصيل را تحمل كنند و درس را ادامه دهند ؛ زيرا كمبود افراد متعهد و آگاه در بسيارى از جوامع به خوبى حس مى‏شود .
توصيه‏هاى اخلاقى بانو امين به زنان جامعه قابل توجه بود . ايشان همواره آنان را به دانش‏افزايى و زدودن جهل توصيه مى‏كرد . بدين‏سان ، اين بانويى كه خود كانون مكارم اخلاقى و فضايل به شمار مى‏رفت پذيراى افرادى بود كه از دور و نزديك نزد او شتافته و از رهنمودها و مواعظش بهره‏مند مى‏شدند . ) همان ، ص 36 - 35 )
حتى زنان بى‏سواد با عشق و علاقه‏اى كه نسبت به بانو پيدا كردند راه سوادآموزى را پيش گرفته و از محافل ايشان بهره‏مند شدند .

معنويت بانو امين

آن چيزى كه بانو امين را يگانه مجتهده دوران ساخت تنها ياد گرفتن مشتى اصطلاحات علمى و رسيدن به مقام تفقه و اجتهاد نبود ، بلكه قلب سليم بود . اين بانوى بزرگ با دو بال علم و معنويت به سوى خدا حركت كرد ؛ علم را همراه با تزكيه و تصفيه روح تحصيل كرد ، و با قلب سليم سير الى الله نمود و به علم ظاهرى هم اكتفا نكرد و به سلوك پرداخت و به علم اشراقى دست يافت . خانم فردوس مدرس هاشمى درباره عظمت معنوى بانو امين آورده است :
» وجود مقدس و مطهرش آنچنان روحانى و مستغرق در عالم عرفان و معنويت بود كه هر وقت انسان او را مى‏ديد مجذوب جذبه معنويت او شده و در پرتو نورانيت و نفس مطمئنه و قلب سليم او در خود احساس شادى و نورانيت مى‏كرد . در اثر مجالست و تشرف به محضرش ، روح و روان انسان اوج مى‏گرفت ، پرواز مى‏كرد و با جهانى ديگر مأنوس مى‏شد . سيماى نورانى و ملكوتى‏اش ، بى‏اراده انسان را به ياد خدا مى‏انداخت و به راستى كه مصداق » من يذكركم الله رويته و يزيد فى علمكم منطقه و يرغبكم فى الاخره علمه « بود . ) همان ، ص 215 )
بانو مجتهده طى مصاحبه‏اى در مورد آموختن علوم و كسب معارف چنين فرمود :
» غير از بحث الفاظ ، بيشتر از همين راه‏ها بوده و در نوشته‏هايم كمتر از امور خارجى كمك گرفته‏ام و نمى‏گويم از غيب خبر دارم، اما اغلب معنويات و معارف را از استاد فرا نگرفته‏ام و غالب نوشته‏هايم با ارشاد خدا و كمك او بوده است « ) رياحى ، 1375 ، ص 97 )
و جالب توجه اينكه » وقتى ايشان دست به قلم مى‏گرفتند و مشغول به نوشتن كتاب مى‏شدند اصلا قلم خوردگى در آن ديده نمى‏شد . « ) همايونى ، 1383 ، ص 216 ) و اين روشنگر امدادهاى غيبى براى ايشان بوده است .
ايشان در خلال صحبت‏هايشان بسيار روى اين حديث تكيه داشتند و مى‏فرمودند : » ليس العلم بكثرة التعلم انما العلم نور يقذفه الله فى قلب من يشاء من عباده . « بايد ديد خدا چه دلى مى‏خواهد و دوست دارد كه علم و حكمت را به او افاضه فرمايد ؟ آن دلى را خدا دوست دارد كه قلب سليم باشد ؛ يعنى از رذايل و محبت دنيا و معصيت و هر چه غير خداست پاك شده باشد .
اينها نمونه‏هايى از مظاهر قلب سليم بود كه در رفتار و كردار حاجيه خانم امين ديده مى‏شد . در هر حال ، ايشان بانوى نمونه و اسوه حسنه بودند و شهر اصفهان بايد افتخار كند كه در مهد خود چنين گوهرى را پرورش داد .
بانو امين معاشران و مستخدمان خود را بسيار تحمل مى‏نمود ، به گونه‏اى كه يكى از شاگردان ايشان گفته بود : اخلاق و رفتار ايشان براى من بيشتر از علم و درسشان اثر مى‏گذاشت .
از روحيات بارز حاجيه خانم امين ، نهايت تواضع ، فروتنى و حلم و آرامش روحى فوق العاده ايشان بود . بانو امين در طول حيات پربارش گاه‏گاهى بيمارى‏هايى پيدا نمود ، ولى در برابر آنها حتى يك بار هم شكايت نكرد . ) همايونى ، 1383 ، ص 211 )

رحلت مجتهده

سرانجام اين حكم الهى و عارف به نفحات رحمانى ، نابغه دوران و مجتهده زمان پس از يك عمر خدمت خالصانه و صادقانه در بيست و سوم خرداد ماه 1362 شمسى / اول ماه مبارك رمضان 1403 قمرى سر در نقاب خاك كشيد و پس از تشييع بسيار با شكوه و كم‏نظير ، در تخت فولاد در تكيه خانوادگى ، جنب تكيه حاج آقا مجلس مقابل تكيه مرحوم بروجردى به خاك سپرده شد .

نتيجه

با توجه به بررسى شخصيت علمى و معنوى بانو مجتهده سيده نصرت امين مى‏توان نتيجه گرفت :
1. دوران شكل‏گيرى شخصيت اين بانو در اواخر دوران قاجار و اوايل عصر پهلوى بوده و با توجه به فضاى سرد ، بى‏روح و فاقد تحرك و عدم وجود محرك‏هاى مثبت ، به ويژه در جهت توسعه علوم معنوى براى بانوان ، تلاش مجتهده امين در باب فراگيرى علوم اسلامى از محضر علماى نامور زمان خود در حوزه‏ى اصفهان و يا ساير علماى مبرز زمان خود قابل توجه بوده است .
2. اين بانو در كنار همسردارى ، تربيت فرزند و انجام امور منزل ، به مطالعه ، تحقيق ، تأليف و تدريس پرداخته است .
3. وى نه تنها موفق به اخذ اجازه از علما و دانشمندان و مراجع مطرح دوران خود شد ، بلكه فقيه سترگ و رجالى نامور جهان اسلام و تشييع آيت الله العظمى سيد شهاب‏الدين مرعشى نجفى نيز از او اخذ اجازه نموده است .
4. تلاش‏هاى علمى و عملى بانو امين در آن زمان پاسخى بود بر گفته كسانى كه حجاب را مانع فعاليت‏هاى علمى ، آموزشى و حضور در عرصه‏هاى اجتماعى مى‏دانستند . نيز جوابى بود به سخن گروهى كه اعتقاد داشتند بانوان بايد در خانه نشسته و در هيچ فعاليت علمى و اجتماعى شركت نكنند .
5. بانو امين در ابعاد مختلف علمى سرآمد گرديد و در زمينه دانش‏هايى مانند تفسير ، اخلاق ، عرفان ، اخبار و روايت ، فقه و اصول ، حكمت و فلسفه آثار آثار ارزشمندى بر جاى گذارد .
6. اين مجتهده گران قدر در اوج تهمت‏ها به مقدسات اسلامى و توهين‏ها به ارزش‏هاى دينى ، با منطق قوى ، مستدل و سرشار از قدرت معنوى ، به شبهه‏ها و القائات نشريات و مجامع وابسته به فرهنگ ضد دينى و استعمارى عصر پهلوى پاسخ مى‏داد .
7. بانو امين نه تنها به پرورش شاگردان بسيارى موفق شد ، بلكه با ايجاد نهادهاى علمى - آموزشى حوزوى و نوين ) كلاسيك ( راه توسعه علوم معنوى و دينى و ترويج فرهنگ حجاب در زمان خود را فراهم نمود .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image