فتواي جديد وهابيان: هنگام قطع برق روزه نگيريد
مشاور ديوان ملکي عربستان در فتوايي جديد اعلام کرد: در مناطقي که برق به صورت مکرر قطع ميشود، روزه گرفتن لازم نيست.
شيخ عبدالمحسن عبيکان از مفتيان وهابي و مقامات بلندپايه وزارت دادگستري عربستان در فتوايي که در روزنامه "الخليج" چاپ عربستان منتشر شد، فتواي عدم وجوب روزه براي مناطقي که قطعي مکرر برق دارند را صادر کرد.
وي دليل اين فتوا را مشقتبار بودن روزه براي ساکنان اين مناطق و گرمي بيش از حد هوا در روزهاي تابستان ذکر کرده است. گفتني است هفته گذشته تعدادي از ساکنان مناطق "حائل" و "القصيم" که به صورت مکرر برق در اين مناطق قطع ميشود، درباره وجوب يا عدم وجوب روزه از عبيکان استفتا کرده بودند. لازم به ذکر است اين مفتي وهابي چندي پيش قربانيان آنفلوانزاي خوکي را شهيد عنوان کرده بود.
فتواي وهابيان در کويت: با شيعيان دادوستد نکنيد
وهابيان تندرو در کشور کويت در فتوايي خواستار عدم داد و ستد و تجارت با شهروندان شيعه اين کشور شدند.
فتواي عدم تجارت با شيعيان از سوي تعدادي از علماي افراطي کويت در چند مسجد در کويت اعلام شد.
يک منبع کويتي در مصاحبه با خبرنگاران با اعلام اين خبر اظهار داشت: مساجدي در "الجهرا" و "حولي"، شاهد اعلام اين فتواهاي افراطي بوده اند. وي در عين حال خاطرنشان کرد: نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي فعاليت اين گروه که قصد برانگيختن فتنه مذهبي دارد را زير نظر گرفته و تحقيقاتي را در اين زمينه آغاز کردهاند. گفتني است در اين فتوا تجارت با هر شهروند شيعه در کويت و همچنين مغازه ها و اماکن تجاري آنها ممنوع اعلام شده است در حالي که شيعيان حداقل 40 درصد از جمعيت کشور کويت را تشکيل ميدهند.
اگر به دوستم شير ندهي تو را طلاق ميدهم!
شيخ شمس الدين بوروبي يکي از مشهورترين رجال افتاء کشور الجزاير اعلام کرد که يک خانم به او از شوهرش شکايت کرده، به اين دليل که شوهرش او را تهديد کرده است که اگر دوست مرا شير ندهي طلاقت ميدهم!
شيخ بوروبي اضافه ميکند : چندين مورد درباره اين فتوى (محرميت با چندبار شير خوردن) داشتيم که مؤثرترينش اين حالت بود که اين زن با حالت گريه ميگفت که شوهر وهابي متدينش! به او دستور داد که به دوستش شير دهد تا با هم محرم شوند و دوستش بتواند ماه رمضان را با آنها در يک خانه بگذراند و آن زن هم خيلي منفعل و متاثر شده بود . شوهر وهابي گفته است که اگر به دوستم شير ندهي تو را طلاق ميدهم...
فروش خانه به شيعيان عربستان حرام شد
تعدادي از سايتهاي وهابي، فتوايي را از سوي «عبد الله السعد المطيري» منتشر ساختهاند که در آن فروش مسکن و زمين به شيعيان عربستاني حرام اعلام شده است.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از برنا،اين عالم وهابي ـ که به سازمان القاعده نيز وابستگي دارد ـ در فتواي خود با تأکيد بر حرمت فروش ملک و زمين به شيعيان، دليل صدور اين فتوا را "جلوگيري از تاسيس دولت شيعي در عربستان" و در نهايت "ايستادگي در مقابل ازبين بردن دين اسلام" اعلام کرد!
اين فتوا که با عنوان "پاسخي به مسلمانان و خصوصا تاجران"منتشر شده در پاسخ به سؤالي مبني بر استفتا پيرامون حکم فروش زمين و مسکن به شيعيان در عربستان صادر شده است.
در ابتداي اين فتوا آمده است،"بر مسلمانان جايز نيست که به رافضيان، ملک يا زمين فروخته و يا در اين زمينه به آنها کمک شود چون اين کمک به منزله همکاري با آنها در ارائه دين فاسدشان است."
گفتني است در ماههاي اخير علاوه بر صدور فتواهاي ضد شيعه در عربستان از سوي علماي وهابي، دهها تن از شيعيان اين کشور بر اثر اين فتواهاي تکفيري يا به دلايل واهي ديگر به دلايل مختلف بازداشت شده اند.
نماز کارمندان نبايد بيشتر از ده دقيقه طول بکشد
فتواي جديد شيخ يوسف قرضاوي:
شيخ "يوسف قرضاوي" چهره سرشناس اهل سنت طي فتوايي جديد از کارمندان مسلمان خواست تا مدت زمان نماز خود را کوتاه کنند.
به گزارش شيعه آنلاين، "قرضاوي" در ادامه گفت: از کارمندان مسلمان که در ادارجات نماز مي خوانند درخواست مي کنم که در زمان وقت اداري، از مدت زمان نمازخواندن خود بکاهند.
شيخ "يوسف قرضاوي" در ادامه گفت: مدت زمان نماز خواندن اين کارمندان نبايد از ده دقيقه فراتر رود تا نماز آنان بر کارشان و کار مراجعه کنندگان به ادارجات ضرر وارد نکند.
"قرضاوي" در مورد علت صدور اين فتوا گفت: برخي از کارمندان به نام نماز خواندن از زير کار فرار مي کنند. اين فتوا مي تواند مانع اين کار شود.
گفتني است شيخ "يوسف قرضاوي" چندي پيش نيز طي فتوايي جنجال برانگيز، نوشيدن مايعاتي که نيم درصد الکل دارند را جايز و حلال دانسته بود.
فتواي جديد و عجيب علماي سعودي!
علماي عربستان سعودي اخيرا طي بيانيه اي فتواي تحريم اهداي گل به بيماران را به اطلاع مسلمانان جهان رساندند.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از جهان، در اين بيانيه آمده است: در پي افزايش گل فروشي هاي اطراف بيمارستان ها و اهداي گل از سوي عيادت کنندگان به بيماران، مرکز پژوهش هاي علمي و دفتر افتاء عربستان سعودي براي صدور فتواي تحريم اهداي گل به بيماران اتفاق نظر کرده و آن را به آگاهي مسلمانان جهان مي رساند.
اين مرکز همچنين با اشاره به دلايل صدور اين فتوا تصريح کرد: با توجه به اينکه آيين اهداي گل به بيماران سنتي است که مسلمانان جهان از کشورهاي غربي اتخاذ کرده اند، لذا عمل کردن به آن غير مجاز است.
مرکز مذکور همچنين در اين بيانيه آورده است: اهداي گل به بيمار علاوه بر اينکه از سنت هاي بلاد کفار است، هيچ منفعتي براي بيمار نخواهد داشت، لذا اهداي آن امري بيهوده است.
علماي مذکور در ادامه عنوان کردند: مصرف کردن اموال مسلمانان در راه هاي بيهوده اي همچون اهداي گل به بيماران، امري غير مجاز بوده و به جاي اين امر دعا کردن براي بيمار و آموزش راه هاي درمان الهي به آن امري پسنيده تر است. يادآوري مي شود علماي عربستان سعودي چندي پيش اهداي گل سرخ در روز والنتاين را حرام اعلام کردند که فروش گل سرخ در آن روز به طور کلي ممنوع شد.
فتواي جنجالي "قرضاوي" درباره نوشيدن مشروبات الکلي
فتواي "يوسف قرضاوي" مبني بر مجاز بودن نوشيدن مشروبات حاوي مقدار اندکي الکل بحث هايي را در قطر موجب شد و برخي آن را جنجال برانگيز دانستند.
"عبداللطيف آل محمود" سردبير روزنامه الشرق چاپ قطر در سرمقاله شماره روز پنجشنبه آن نوشت: اين فتوا موجب بروز بحث و جدل در بين محافل مردمي شده است.
روزنامه العرب چاپ قطر نيز به نقل از "قرضاوي" نوشت: نوشيدن مشروبات حاوي مقادير اندکي الکل که از طريق تخمير طبيعي بدست آمده باشد، اشکالي ندارد.
"قرضاوي" گفته است: وجود الکل به ميزان پنج در هزارم نوشيدني حرام نيست زيرا اين مقدار بسيار اندک است به ويژه اينکه الکل آن از تخمير طبيعي بدست آيد، بنابراين مشکلي در نوشيدن آن نمي بينم.
"آل محمود" در سرمقاله خود افزود: ما و شيخ "قرضاوي" نيازي به اين فتوا نداشتيم و بي ترديد اين فتوا زمينه نوشيدن مشروباتي که حاوي مقداراندکي الکل است فراهم مي کند و دليل کساني که آن را مي نوشند نيز اين است که ميزان الکل در قرآن و در سنت تعيين نشده است و اعلام مي دارند وقتي عالم و دانشمندي در موقعيت و جايگاه "قرضاوي" فتواي مجاز بودن آن را صادر کرده است چرا آن را ننوشيم؟
"آل محمود" افزود: به فرض اينکه الکل با تخمير طبيعي بدست آيد و به ميزان اندک باشد و موجب مستي نشود، عمليات تخمير مستمر است و متوقف نمي شود و اندازه گيري آن دشوار مي باشد بنابراين چه زماني مي توان خط قرمزي براي تحريم بودن ميزان آن تعيين کرد.
شيخ "قرضاوي" در اعلام موضع خود نسبت به انتقاداتي که به وي وارد شده است گفت: اين انتقادات ناشي از عدم درک فتوا است و آنچه وي در اين باره گفته است پاسخ به درخواست توضيح در مورد نوشيدني نيروزاي موجود در بازار است.
اين مبلغ قطري مصري الاصل گفت: مردم مي خواهند حکم شرعي در مورد مشروبات نيروزاي موجود در بازار را بدانند بنابراين هنگامي که از من در اين مورد سوال کردند چاره اي جز توضيح اين موضوع براي مسلمانان نداشتم تا آنان خود را به ناحق در تنگنا و سختي قرار ندهند.
"قرضاوي" در ادامه افزود: نمي دانم اين فتوا چرا اينقدر جنجال برانگيز شده است.
از سوي ديگر "عبدالحميد الانصاري" مدير سابق دانشکده شريعت و اصول الدين قطر با تاييد فتواي شيخ "قرضاوي" گفت: از نظر مضمون فتوا و هدف توضيح و و روشنگري براي مردم با ايشان موافق هستم."قرضاوي" رياست اتحاديه جهاني علماي مسلمان را برعهده دارد.
از آرزوهاي قديمي شيخ مفتي: عربستان به دنبال "پيامبر" شدن!
"شيخ عبدالعزيز آل الشيخ" مفتي اعظم عربستان سعودي طي چند هفته اخير چندين فتواي عجيب صادر کرد که به اعتقاد بسياري از کارشناسان مسائل ديني، اين فتواها نشان از اهداف و نيتهاي شوم و پشت پرده وي دارد.
به گزارش شيعه آنلاين، از جمله فتاواهاي عجيب شيخ عبدالعزيز، اجازه ازدواج اجباري دختران کم سن و سال و حتي ده ساله با مردان مسن بوده است. او همچنين با صدور فتوايي اسرائيل پسندانه تحريم کنندگان کالاهاي غربي و به ويژه صهيونيستي براي زير فشار قرار دادن رژيم صهيونيستي را دمده خواند.
اما جديدترين و بالطبع تعجب برانگيزترين فتواي وي اين بود که گفت: مفتي، قائم مقام پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) بر امت اسلامي است.
کارشناسان مسائل ديني معتقدند که اينگونه اظهارات نيت و اهداف پليد و پشت پرده وي را نشان ميدهد و گويا او مايل است پيامبر جديدي بر امت باشد و يا جايگاه "پاپ" در ميان مسلمانان را داشته باشد.
بدون در نظر گرفتن جنجال و هياهويي که اين اظهارات وي به وجود آورد، بايد گفت که با نگاهي گذرا به تاريخچه زندگي وي مي توان به آرزوي تعجب برانگيز او براي "پاپ" شدن و داشتن هزاران هزار مريد پي برد.
کارشناسان ديني معتقدند شخصيت کاريکارتوريستي مفتي عربستان مانع از آن است که او را به آرزويش براي پيامبر يا پاپ شدن برساند زيرا او به هيچ وجه حتي کمترين ويژگي يک رهبر کاريزما را ندارد.
گفته مي شود شيخ عبدالعزيز در گذشته که امام مسجد "نمره" بوده داراي احترام خاصي نزد مردم و چهرههاي ديني کشورش بود اما هنگاميکه به درجه مفتي اعظم عربستان نايل گشت، به دليل موضع گيريهاي نامناسب، اظهار نظرات نابجا و بيهوده و داشتن يک گروه از مشاوران ناوارد و بي سواد، نام و اعتبار خود را زير سؤال برد. وي اکنون حتي ميان جوانان مذهبي اين کشور که همواره علاقه خاصي به مفتيان داشتهاند، محبوبيت ندارد.
او با اين رفتار خود به قدري جايگاه مفتي اعظم را پايين آورده که به اعتقاد کارشناسان جامعه شناسي عربستان، نهاد ديني و مفتيان اين کشور قدرت و نفوذ خود را در ميان عوام مردم و سياستمداران از دست دادهاند.
حتي گفته ميشود از عوامل اين مسأله بحث و جدلهاي بيهوده وي با ديگر مفتيان و چهرههاي ديني عربستان است که موجب دل چرکين شدن آنان گشت و به اصطلاح از چشمان آنان افتاد.
در گذشته جايگاه مفتي اعظم به قدري بالا بود که هيچ کس حتي جرأت کوچک ترين انتقاد از آن را نداشت اما با رفتار و اقدامات آل الشيخ، اکنون اين جايگاه حتي از سوي روزنامه نگاران و عوام مردم مورد انتقاد و اهانت قرار ميگيرد.
در پايان تنها جاي اين پرسش باقي است که با اين اوصاف آيا شيخ عبدالعزيز آل الشيخ ديگر ميتواند به آرزويش يعني تبديل شدن به يک پيامبر يا پاپ دست يابد؟!
خداى وهابيت چگونه است؟!
بخارى در صحيح خود از ابو هرير نقل کرده که پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله وسلم)فرمود: «يضحک اللّه إلى رجلين يقتل أحدهما الآخر فکلاهما يدخل الجنّه» خداوند مى خندد بر دو نفرى که همديگر را مى کشند و هر دو وارد بهشت مى شوند.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از پايگاه وهابيت و اسلام، ابن تيميه در رساله «عقيده الحمويّه» مى نويسد: خداوند مى خندد، و روز قيامت در حال خنده بر بندگان خود تجلّى مى کند:
((مجموعه الرسائل الکبرى، رساله يازدهم: 451.)).
بخارى از ابو هريره از قول يکى از صحابه نقل مى کند که از مهمانى پذيرائى کرده بود، به محضر پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله وسلم)رسيد و حضرت فرمود: «ضحک اللّه الليله». خداوند شب گذشته به خاطر پذيرائى تو از مهمان، خنديد . ((صحيح بخاري، ج 4، ص 226، کتاب المناقب، باب مناقب الأنصار.)).
بخارى در صحيح خود از ابو هرير نقل کرده که پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم)فرمود: «يضحک اللّه إلى رجلين يقتل أحدهما الآخر فکلاهما يدخل الجنّه» خداوند مى خندد بر دو نفرى که همديگر را مى کشند و هر دو وارد بهشت مى شوند .((صحيح بخاري، ج 3، ص 210، کتاب الجهاد مناقب، باب وجوب النفير، صحيح مسلم، ج 6، ص 40، کتاب الإماره، باب بيان الرجلين يقتل أحدهما الآخر.)).
قال ابوبکر ابن العربي في العواصم: (الرحمن على العرش استوى)قالوا: «إنّه جالس عليه، متّصل به، وأنّه أکبر بأربع أصابع، إذ لايصحّ أن يکون أصغر منه، لأنّه العظيم، ولا يکون مثله لأنّه (ليس کمثله شيء) فهو أکبر من العرش بأربع أصابع» . ((العواصم من القواصم: 209.)).
ابن عربى در تفسير آيه شريفه (الرحمن على العرش استوى)مى گويد: خداوند بر روى عرش مى نشيند و چهار انگشت از عرش بزرگتر (پهن تر) مى باشد زيرا خداوند عظيم است و نمى شود که با عرش يکسان باشد و از اين روى چهار انگشت از عرش بزرگتر مى باشد.
طبرى در تفسير خود در ذيل آيه شريفه (وسع کرسيّه السماوات والأرض) از عبد اللّه بن خليفه از رسول اکرم(صلى الله عليه وآله وسلم) نقل کرده که فرمود: «وإنّه ليقعد عليه فما يفضل منه مقدار أربع أصابع، ثمّ قال بأصابعه» خداوند بر روى کرسى مى نشيند و از هر طرف به مقدار چهار انگشت از کرسى پهن تر مى باشد، آنگاه حضرت فرمود: به مقدار چهار انگشت خداوند.
وقال الديلمي قال ابن عمر : «إنّ اللّه عزّ وجل ملأ عرشه يفضل منه کما يدور العرش أربعه أصابع بأصابع الرحمن عز وجل».(فردوس الأخبار ج 1 ص 219)
ديلمى از عبد اللّه عمر نقل کرده که خداوند، عرش خود را پر مى کند به طورى که از هر طرف، چهار انگشت به اندازه انگشت خداوند، بيشتر مى آيد.
منبع: پايگاه اطلاع رساني سبطين/خ