جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چگونه مواظب دل خود باشيد
-(3 Body) 
چگونه مواظب دل خود باشيد
Visitor 384
Category: دنياي فن آوري
به نام خدايي كه «مقلّب القلوب» است. دل‏ها را زير و رو و دگرگون مي‏سازد، با اين گونه تحولّات دروني، زندگي بيروني هم دگرگون مي‏شود، خدايي كه در دل عارفان صاحب‏دل جاي دارد و از رهگذر چنين دل‏هاي پاك، مي‏توان «سلوك معنوي» داشت و راهي به سوي خدا يافت و «خدايي» گشت و «الهي» زيست.

«قلب»، رهبر وجود

آن چه با عنوان قلب و دل، در قلمرو معارف ديني و آموزه‏هاي عرفاني و اخلاقي مطرح است، با آن «دل» كه خاستگاه هوس‏هاي شيطاني و تمايلات نفساني است، متفاوت است. اين، راه به ملكوت مي‏گشايد، آن به بيراهه نفسانيّات مي‏كشاند.اين، مدبّر و مدير وجود است، آن مدار وسوسه‏هاي دون.در روايات، براي «قلب»، نقشي هدايت‏گر و كنترل كننده و پيشوا معرفي شده است. پيامبر اكرم ـ صلي‏اللّه‏عليه‏وآله ـ فرموده است: «القلب ملك و له جنود، فاذا صلح الملك صلحت جنوده و اذا فسد الملك فسدت جنوده»،1 قلب همچون پادشاهي است كه لشكرياني دارد. اگر پادشاه صالح باشد، سربازانش هم صالح مي‏شوند و هرگاه فرمانروا خراب باشد، سپاهيان او نيز فاسد و خراب مي‏شوند.
اين، يعني همان نقش رهبري، هدايت‏گري، خط‏دهي، سامان‏بخشي و مديريت در حالات و رفتار و خصلت‏هاي انسان، كه در اختيار دل است.
به همان نحو كه «رهبري» در جامعه و انسان‏ها از حساسيت و اثرگذاري برخوردار است، قلب انسان نيز (نه آن عضو صنوبري شكل درون قفسه سينه) حسّاس و كارساز و نقش پرداز است. پس مي‏سزد كه در مراقبت از آن و كنترل حالاتش و ورودي‏ها و خروجي‏هايش و اثرگذاري و اثرپذيري‏هايش دقت شود.
گاهي كسي از «قلب سليم» برخوردار است و ديگري از «قلب مريض». آيا بيمار دلان با صاحبان دل‏هاي صاف و زلال و مهذّب يكسانند؟
گاهي قلبي مهر و موم شده و بسته و ختم شده است (ختم اللّه علي قلوبهم...)2 و گاهي دل، باز و گشوده است و شرح صدر وجود دارد. آيا اين دو گونه قلب، دو گونه رفتار و زندگي پديد نمي‏آوردند؟

«قلب»، چهار راه گرايش‏ها

آن چه در دل مي‏گذرد، بر زبان هم جاري مي‏شود، در عمل هم انگيزه مي‏آفريند، هدف‏ساز هم هست و جهت را نيز تعيين مي‏كند.
پس بايد ديد كه دل، كجايي است، چگونه است و به كدام پايگاه وابسته است؟
درست است كه با يك «دل» نمي‏توان دو «دلبر» داشت و درست گفته‏اند كه: «اي يك دله صد دله، دل يك دله كن...».
امّا مهم آن است كه آن دل‏دار و دلبر، ارزنده و قيمتي و لايق «دل دادگي» باشد، وگرنه دل هر جايي هر روز بر شاخه‏اي مي‏نشيند و صاحب دل را آواره و هرجايي مي‏كند.
از قرآن كريم الهام بگيريم كه فرموده است:
«ما جَعَلَ اللّه لِرجلٍ مِنْ قلبينِ في جَوفِه».3
خداوند در درون هيچ‏كس، دو قلب قرار نداده است.
البته اين روشن است كه هيچ كس دو قلب ندارد، ليكن رهنمود قرآن، به آن دلي است كه كانون عشق‏ها، گرايش‏ها، عواطف و احساسات، باورها، محبّت‏ها و گرايش‏هاست و بايد تكليف آن را روشن ساخت و هشيار ساخت و هشيار بود كه آيا جايگاه خداست، يا پايگاه شيطان؟
بر سر چند راهه‏هاي محبوب گزيني و دل سپاري و مهر ورزي. بايد «تعيين راه» و «تعيين جهت» كرد، تا دل، سرگردان نماند و طعمه غارت‏گران نشود.

مراقبت از دل

اگر بزرگان عرفان و اخلاق، «درباني دل» را رمز و راز رسيدن به كمالات دانسته‏اند و در پاسخ به اين سوءال كه از كجا به اين مقامات رسيده‏ايد؟ گفته‏اند: دربان دلمان بوديم (كنتُ بوّاباًعلي قلبي)، اين نكته، گوياي ضرورت نظارت بر ورودي‏هاي دل است و اين كه با قلب خودمان چه مي‏كنيم و چه كنترلي بر آن داريم و به كه مي‏سپاريم و به چه مي‏فروشيم؟
گفته‏اند كه: «القلب حرم الله...»، دل حريم الهي است و در اين حرم مقدّس، جز خدا را راه نده.
اين دل، سراي توست، نه بيگانه
در راه دل نشسته و در بانم
حاشا كه جز تو ره به دلم يابد
جانم فدايت، اي همه جانانم4
در كلام حضرت رسول چنين آمده است:
«ان اللّه تعالي في الأرض أواني، الا وهي القُلوب...»5
خداوند را در روي زمين ظرف‏هايي است، آگاه باشيد كه آن ظرف‏هاي الهي، قلب‏هاست، پس بهترين اين ظرف‏ها نزد خدا، دلي است كه نسبت به برادران نازك‏تر و از گناهان پاك‏تر و در راه خدا استوارتر باشد.
عرش رحماني كه مي‏گويند، آن نام دل است
بر در دل حلقه زن، كام دل از دل حاصل است
در ظرف دل چه بايد ريخت و آن را از چه بايد آكند؟
بالاخره اين «جام دل»، تهي نمي‏ماند. اگر از عشق به خوبي‏ها و خوبان پر نكني، از علاقه‏هاي بدلي و محبوب‏هاي عوضي و معشوق‏هاي بي‏ارزش پر مي‏شود و آن گاه، خالي كردن اين خانه كه به اجاره يا مالكيّت يك «بيگانه» در آمده است، بسيار دشوار است! از اول بايد مواظبت كرد كه يك «نامطلوب» وارد آن نشود و آن جا خانه و بيتوته نكند.
اگر بتوانيم «مرغ دل» را بر شاخه «حبّ خدا» بنشانيم و اگر گرفتارش مي‏كنيم، گرفتار عشق خوبان و پاكانش كنيم، يقيناً ما را به بيراهه نمي‏كشد و پشيماني به بار نمي‏آورد. صبري اصفهاني مي‏گويد:
گر طير دل بر سر كوي تو، معذورش دار
چه كند؟ قاعده مرغ گرفتار اين است6

اگر بتوانيم در دل، «چراغ معرفت» برافرازيم.

نه...اصلاً اگر بتوانيم دل را چراغ معرفت سازيم و با نورانيت دل، راه زندگي را طي كنيم، تا قيامت، مسير ما را روشن مي‏سازد. اين كلام حضرت باقرالعلوم ـ عليه‏السلام ـ است، كه در ترسيم دل‏ها و حالات آن ،از جمله به «دل موءمن» اشاره مي‏كند كه هميشه باز، روشن و روشن‏گر است تا روز قيامت: «و قلب مفتوح فيه مصباح يزهر و لا يطفأ نوره الي يوم القيامةِ و هو قلب الموءمن».7
در قلمرو دل، گام‏هاي ديگري خواهيم زد.
باشد كه همراهي شما با اين گام‏ها، به «مقصد» نزديك‏ترمان كند.

منابع

1.ميزان الحكمه، حديث 16911.
2.بقره (2) آيه 7.
3.احزاب (33) آيه 4.
4.برگ و بار، ص 19.
5.ميزان‏الحكمه، ج 5، ص 217.
6.گلزار ادب، ص 282.
7.معاني الأخبار،ص 395،ح 50.

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image