جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
هنر معاشرت
-(3 Body) 
هنر معاشرت
Visitor 240
Category: دنياي فن آوري
با مردم چگونه برخورد كنيم؟ معاشرت درست و نادرست كدام است؟ هم‏نشيني مفيد و زيان بار چيست؟ عوامل تحكيم رابطه‏ها يا گسست رابطه‏ها كدام است؟حكمت‏هايي را برگرفته از اولياي الهي برمي شمريم، كه توجّه به آنها و كاربردشان در بهينه سازي روابط ما با ديگران سودمند است.

هنر همزيستي

روحيه سازگاري با ديگران و كنار آمدن با توقع‏ها، سليقه‏ها، خواسته‏ها و حرف‏ها، به تدريج براي انسان «جا» باز مي‏كند. اين روحيه هم وقتي فراهم مي‏آيد كه انسان هم «حقوق» ديگران را بشناسد، هم تصميم به مراعات آنها داشته باشد و تنها «خود» برايش مطرح نباشد. چون چنين خصلتي ايجاد تنش مي‏كند و ديگران را از پيرامون فرد، فراري مي‏دهد.
حضرت علي عليه‏السلام مي‏فرمايد: «رأس الحكمة مداراة النّاس»؛1 سر آغاز حكمت، مدارا كردن با مردم است».
بايد پذيرفت كه سليقه‏ها و روحيه‏هاي همه يكسان نيست و همه ذوق و پسند و راه و روش ما را ندارند. ما هم چاره‏اي از زيستن با آنان نداريم، پس بايد« مدارا» كنيم. اين همان هم‏زيستي است كه هر كه ندارد، مطرود و مأيوس و تنها مي‏شود.

سلوك شايسته

برخورداري از اخلاق كريمانه و آراستگي به صفات خوب و رفتارهاي انساني، محبوبيّت‏آور است. كيست كه نخواهد محبوب دل‏ها شود و مورد توجّه و محبت ديگران قرار گيرد و «قلعه دل‏ها» را بگشايد؟ امّا راه و روش آن چيست و كليد گشودن قلوب كدام است؟
مگر مي‏توان با زور، دلي را به‏دست آورد، يا در خانه دلي جاي گرفت؟ اگر تواضع و خاك‏ساري عاملي براي محبوبيّت است، احسان و نيكي و بخشندگي عامل ديگري است و «حسن خلق» و سلوك والا و اخلاق متعالي، عامل سوّم.
ما بي‏نياز از دوست نيستيم. نداشتن دوست، نوعي غربت و تنهايي است. به فرموده حضرت اميرعليه‏السلام، غريب، كسي است كه «دوست» نداشته باشد: «الغريبُ مَن لم يكن لَهُ حبيب».2
خيلي‏ها ما را اسير اخلاق خوب خودشان مي‏كنند. چرا ما از اين ابزار بهره نگيريم؟

سود رساني

درختي كه نه ميوه داشته باشد، نه شاخ و برگ و سايه، نه حتي چوب آن براي تهيه تخته و ساختن در و پنجره مفيد باشد، شايسته سوختن و خاكستر شدن است و تنها لايق عنوانِ «هيزم» است.
انسان‏ها تا چه حد براي ديگران مفيدند؟
ارزش هركس به اندازه خدمت و خوبي و نفعي است كه از او به ديگران مي‏رسد. ميزان محبوبيت مردم در دل‏ها نيز بستگي به اندازه خيري دارد كه از آنها عايد ديگران شود. سرور، كسي است كه خدمتي به ديگران كند. اين مضمون كلام حضرت علي‏عليه‏السلام است كه فرمود: «بالجود تسود الرجال»3؛ مردان با جود و سخاوت به سيادت و آقايي مي‏رسند».
اين نيز نوعي كمال در رفتار و سلوك با ديگران است كه بر محور داد و دهش انجام مي‏گيرد.
فريدون فرّخ فرشته نبود
زمشك و زعنبر سرشته نبود
به داد و دهش يافت آن نيكويي
تو داد و دهش كن، فريدون تويي
به قول سعدي در گلستان: مردم تا نان كسي را نخورند، نامش را به نكويي نبرند.
در سخنان امام علي عليه‏السلام چنين آمده است:«خير الناس من نفع الناس؛4بهترين مردم كسي است كه به مردم سود برساند».
پيامد چنين رفتارهايي چيست؟ جز آن‏كه محيطي سرشار از صفا و گرمي براي انسان و جامعه پديد مي‏آورد و الفت‏ها را مي‏افزايد و زندگي‏ها را صفا مي‏بخشد؟ چه لذت‏بخش است زيستن در كنار افرادي كه نيكوكاري، خوش‏رفتاري، نوع‏دوستي، خيررساني، مهرورزي و خيرخواهي جزو سرشت و خصلتِ هميشگي آنان است.
امام علي عليه‏السلام مي‏فرمايد: با مردم چنان زيست و معاشرت داشته باشيد كه اگر از دنيا رفتيد، در فقدان شما سوگوار و گريان باشند و اگر مانديد، نسبت به شما عاطفه و مهرورزي داشته باشند:«خالطوا الناس مخالطة ان متم معها بكوا عليكم و ان عشتم حنوا اليكم».5

مردم جوشي

روحيه انزواطلبي و فردگرايي و خودخواهي، فرد را از چشم‏ها و دل‏ها مي‏اندازد. برعكس، انس و الفت و جوشيدن و گرم‏گرفتن با مردم، عواطف و محبت‏هاي آنان را فراهم مي‏آورد. خداوند، از نعمت‏هاي خويش، ايجاد الفت بين دل‏هاي مردم را ياد مي‏كند.6حضرت رسول صلي‏الله‏عليه‏وآله نيز مي‏فرمايد: «خير الموءمنين من كان مألفة للموءمنين، و لا خير في من لا يوءلف و لا يألف؛7بهترين موءمنان كسي است كه مايه الفت موءمنان باشد،و كسي كه نه ديگران با او انس و الفت بگيرند، نه او با ديگران الفت داشته باشد، خيري در او نيست».
كسي كه با مردم نمي‏جوشد و هميشه با دامن تنهايي و گوشه انزوا و خودگرايي پناه مي‏برد، يا دچار غرور و تكبر است، يا از آثار و بركات« الفت» بي‏خبر است، يا مشكلي در تربيت خانوادگي داشته كه او را «جمعي» بار نياورده‏اند و ميدان براي «مردم جوشي» برايش فراهم نساخته‏اند.
صاحبان روحيه سرد و خود گرا و مردم گريز، اغلب در كارهاي عمومي شركت نمي‏كنند و برنامه‏هاي مشترك نمي‏تواند آنان را جذب كند.
ابراز عاطفه به مردم و مشاركت و همراهي و هم‏دردي با آنان در امور و ياري‏رساني در هنگامه نياز، پشتوانه‏اي براي روزهاي «مبادا» فراهم مي‏آورد. اگر گفته‏اند: «براي كسي بمير كه برايت تب كند»، اشاره به همين تعامل روحي و رفتاري ميان افراد جامعه است.

عيب پوشي

حفظ «آبرو»ي ديگران، مهم‏ترين نشانه دوستي و احترام و ارزش‏گذاري براي آنان است. آبرو، سرمايه‏اي است كه به اين راحتي به دست نمي‏آيد و گوهر نفيسي است كه اگر شكست، به اين آساني قابل جبران نيست.
به همين اندازه كه «عيب‏جويي» نكوهيده و نارواست، «عيب‏پوشي» نسبت به يك برادر مسلمان و آبروداري نسبت به يك موءمن، ضروري و فضيلت است.
وقتي از لغزش و عيبي از ديگري باخبر مي‏شويد، جوان‏مردي ايجاب مي‏كند كه پرده‏پوشي كنيد و اگر نياز به تذكر است، به خودش بگوييد تا اصلاح كند.
دوست آن باشد كه معايب دوست
همچو آينه رو به رو گويد
نه كه چون شانه با هزار زبان
پشت سر رفته موبه مو گويد
در كلام اميرموءمنان است كه: ثمره اخوّت و برادري آن است كه پشت سرش آبرويش را حفظ كني و عيب‏هايش را به عنوان هديه به خودش بگويي.8
پرده‏دري و آشكار ساختن عيب‏هاي ديگران، بذر دشمني و اختلاف مي‏پراكند و كينه و جدايي ثمر مي‏دهد و اعتماد عمومي را در جامعه، خدشه‏دار مي‏سازد.
گاهي هم عيب‏جويي، نتيجه عيب‏ناكي خود افرادي است كه مي‏خواهند با نشر و گسترش بدي‏هاي ديگران‏براي خود شريك جرم و همراه و هم‏شكل پيدا كنند، تا زشتي عيب‏هايشان كمتر آشكار شود و بهانه‏اي براي معيوب بودن خود داشته باشند. اين حقيقت روان‏كاوانه و نكته مهم در سخن حضرت علي‏عليه‏السلام به اين صورت آمده است: «ذوو العيوب يحبون ايشاعة معايب الناس ليتسع لهم العذر في معايبهم؛9صاحبان عيب و كاستي دوست دارند كه عيوب مردم را پخش كنند، تا براي خودشان عذر و بهانه‏اي در عيب‏ها داشته باشند».
به هر حال، هرچه بيشتر در جامعه باشيم، بيشتر نيازمند مراعات «اخلاق معاشرت» و آراستگي به هم‏زيستي و تحمل و مداراييم.
سلوك شايسته با ديگران، رمز محبوبيّت و سروري و خوش‏نامي است. با «حسن خلق»، مي‏توان فاتح قلعه دل‏ها شد.
مهرورزي و خيررساني و سودمندي، گوهر وجودمان را نفيس‏تر و نزد خدا و خلق خدا محبوب‏تر مي‏سازد.

پي‏نوشت

1.غرر الحكم، ج 4 ص 52.
2.نهج البلاغه، حكمت 65.
3.غرر الحكم، ج 3، ص 212.
4.همان، ص 430.
5.نهج البلاغه، حكمت 10.
6.انفال(8) آيه 63 و آل عمران(3) آيه 103.
7.ميزان الحكمه، ج 1 ص 129 ح 655.
8.غرر الحكم، ج 3 ص 330.
9.همان، ج 4 ص 176.

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image