|
چرايي غريزه جنسي
-(0 Body)
|
چرايي غريزه جنسي
Visitor
238
Category:
دنياي فن آوري
خداوند كه ميداند بيشتر مردم در برابر شهوت و غضب و غريزه جنسي آسيبپذير هستند چرا اين غرايز را در وجود انسان قرار داده تا گناه كنند؟ نخستبايد دانست زندگي در هر مجموعه نظاممندي تابعي از هدفمنديها و ابزارهاي لازم براي رسيدن به آن اهداف است . از اين رو شرايط و امكانات و چگونگي زندگي در دوران جنيني با زندگي در دنيا متفاوت است . چنان كه زندگي دنيا با چگونگي زندگي در نظام آخرت متفاوت است . پس از بيان اين واقعيتبه خوبي قابل درك است كه زندگي در دنيا و برآوردن نيازهاي مختلف جسمي و روحي انسان و چگونگي روابط با دوستان و مقابله با دشمنان و ... نيازمند نيروها و ابزارهايي ويژه است; از جمله نيروي شهوت، غضب، خيال و عقل و هر كدام در گردش سيكل زندگي شخص و روابط با ديگران نقش خاصي ايفا ميكنند . اگر با نگاهي همه جانبه به زندگي انسان در دنيا نگريسته شود وجود همه نيروها و غرايز تعريف شده و نمايانگر هندسه مستحكم نظام هستي است . البته چه بسا از نيروي شهوت و غضب سوءاستفادههاي فراواني شود و فتنهها و آشوبها بر پا گردد; اما ميتوان گفتبراي شكلگيري خوبان و آشكار شدن چهره زيباييها لازم است هزينههاي آن نيز پرداختشود; چنان كه براي استحصال چند مثقال طلاي زرين لازم است چندين تن سنگهاي معدن در سوز و گداز كوره برافروخته شوند و براي دستيابي به يك رگه الماس بايد ميليونها سال فسيلها تحت فشارهاي مختلف قرار گيرند . جامعه انساني نيز از اين قاعده كلي در نظام دنيا مستثنا نيست . از اين رو براي به فعليت رسيدن خوبان و پيدايش اولياي خدا بايد همگان در آن همه فراز و نشيب دنيا قرار گيرند; چنان كه براي پيدايي تعدادي فرهيختگان دانش بايد آن همه مدارس و مراكز آموزشي راهاندازي و هزينههاي بسيار پرداختشود . البته در مسير پيدايش طلا و الماس و شناخته شدن برترينهاي علم و معرفت هر كدام به مقداري در مسير قرار گرفتهاند، بهرهاي از وجود و لذتي از زيباييها بردهاند و مقام و درجهاي از علم و معرفت كسب كردهاند . بنابراين، اين گونه نيست كه همه چيز و همگان فداي تعداد محدودي شده باشد، بلكه هر كس در جايگاه خودش و به مقدار تلاش خودش نقشي ايفا ميكند و در برابر آن از دستمزدهاي مادي و لذتهاي روحي ومعنوي در دنيا و آخرت بهرهمند ميشود . اين همان تجلي «حكمت» خداوند است كه هندسه كلان نظام دنيا را بر آن بنيان نهاده است . البته بر اساس عدالتخود هر كس را به اندازه استعداد و امكاناتش مورد سؤال قرارميدهد . تا اين جا با نگاهي كلان از آغاز تا فرجام درباره وضعيت زندگي در دنيا پاسخي كوتاه مطرح شد و از اين راه اصل وجود غرايز در انسان كه دو چهره زشت و زيبا دارند، توجيه منطقي پيدا كرد . البته بسياري از انسانها گرفتار چهره زشت آن شدهاند و در اين باره نقطه ضعف دارند; اما اين هزينه هايي است كه بايد براي شكلگيري نظام زندگي دنيا و هدفمندي آن پرداختشود . از سوي ديگر، با چشم انداز شخصي و اجتماعي به غريزه جنسي بايد گفت، سركشي، فروكشي يا كنترل اين غريزه، هر كدام وابسته به زمينهها و عواملي است كه فاكتورهاي مهم آن، اراده انسان و برنامهريزي شخصي او (از قبيل خواب و خوراك و خيال . .). است و همچنين به برنامهريزيهاي كلان فرهنگي، اجتماعي جامعه وابسته است . براي توضيح بيشتر در اين باره به چند نكته اشاره ميشود: 1 . اين كه «خداوند انسان را از ناحيه غريزه جنسي و ديگر غرايز آسيبپذير آفريده» تعبير دقيقي نيست . خداوند انسان را با دو دسته كنش و واكنش نيرومند (معنوي و مادي) آفريده است و اين خود انسان است كه ميتواند با تكيه بر اراده نيرومندي كه خداوند به او داده است، حكم هر يك از آنها را بر ديگري غلبه دهد و به پيروي يا سرپيچي از هر كدام اقدام كند . بنابراين، آسيبپذيري انسان تابع خواست و اراده او است . آنچه مستقيما به كار خدا مربوط ميشود، قرار دادن چنين غريزه نيرومندي است نه آسيبپذيري انسان . 2 . شايد گفته شود سؤال اصلي همين بود كه چرا خداوند چنين نيرو و توانمندي دو سويه را در انسان قرار داده آيا نميشد تنها توانايي بر خوبيها را داشته باشيم؟ در پاسخ بايد گفت معناي قدرت و توانمندي همين است كه انسان در دو جهت مخالف امكان فعاليت داشته باشد . در غير اين صورت، قدرت و توانمندي معنا ندارد . از اين رو انتساب حدوث زيبايي به هر كس و اثبات قابليت و لياقتبراي هر چيز آن گاه معنا دارد كه او توانايي بر انجام زشتي و قدرت رهايي از انجام مسؤوليت داشته باشد . 3 . نكته مهمتر آن كه شكلگيري خوبان و بدان انجام نميپذپرد مگر با وجود غرايزي چون شهوت و غضب كه داراي دو چهره خوبي و بدياند و ظرفيت وجودي ما ساخته و پرداخه نميشود مگر آن كه در كنار عقل و قلب، داراي نيروي شهوت و غضب نيز باشيم تا لياقت راهيابي به بهشت را پيدا كنيم و يا با نگونبختي جهنم را براي خود بسازيم; زيرا بهشت و جهنم ما بايد با گذر از اين دنيا ساخته شود و شكل گيرد . از اين رو به عنوان يك اصل كليدي گفته ميشود كه «دنيا محل حدوث و اثبات قابليتها است و آخرت جايگاه ظهور و ثبات قابليتها;» به عبارت ديگر، دنيا بستر «شدن» ها است و آخرت استقرار در «شده» ها . اين گونه نيست كه «درجات بهشتي» يا «دركات جهنمي» ما از قبل ساخته شده باشد . بايد آن را بسازيم و ساخته شدن آن به وجود نيروهاي شهوت و غضب در كنار عقل و قلب وابسته است . 4 . چهره زيباييها آنگاه آشكارتر ميشود كه در كنار زشتيها قرار گيرد و هنر مردان خدا آن گاه بيشتر جلوهگر ميشود كه با سست عنصران و آلودگان به شهوت مقايسه شوند و در برابر حق ستيزان قرار گيرند . از اين رو، با نگاهي كلان به زندگي انسانها وجود شهوت و غضب در تجلي زيباييها و حتي به فعليت رساندن خوبان نقش مؤثري دارد . 5 . در پايان شايد گفته شود با وجود اين كه اكثر انسانها در برابر غرايز جنسي و خشم نقطه ضعف دارند، آيا سزاوار بود خداوند اين غرايز را در انسان قرار دهد؟! در پاسخ بايد يادآور شد، زمينههاي فساد فراوان است و دغدغه آن بسياري از جوانان را آزرده ميكند; اما بايد دانست كه خروش شهوت و برافروختگي غضب، در برابر عزم و اراده جوانان و جوان دلان نه تنها قابل فروكشي است; بلكه حتي با يك بار ايستادگي در برابر شهوت ميتوان چون يوسف و ابن سيرين به مقامات دستيافت و از رسواييها دور ماند و خاطره خوش آن تجربه نوراني را در زندگي ماندگار ساخت . در اين مسير لطف خداوند و امدادهاي غيبي او نيز هميشه همراه و راه گشا است; «و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان ا لله لمع المحسنين; و كساني كه در راه ما كوشيدهاند به يقين راههاي خود را بر آنان مينماييم و در حقيقتخدا با نيكوكاران است .»
|
|
|