جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چرايي غريزه جنسي
-(0 Body) 
چرايي غريزه جنسي
Visitor 238
Category: دنياي فن آوري
خداوند كه مي‏داند بيش‏تر مردم در برابر شهوت و غضب و غريزه جنسي آسيب‏پذير هستند چرا اين غرايز را در وجود انسان قرار داده تا گناه كنند؟ نخست‏بايد دانست زندگي در هر مجموعه نظام‏مندي تابعي از هدفمندي‏ها و ابزارهاي لازم براي رسيدن به آن اهداف است . از اين رو شرايط و امكانات و چگونگي زندگي در دوران جنيني با زندگي در دنيا متفاوت است . چنان كه زندگي دنيا با چگونگي زندگي در نظام آخرت متفاوت است . پس از بيان اين واقعيت‏به خوبي قابل درك است كه زندگي در دنيا و برآوردن نيازهاي مختلف جسمي و روحي انسان و چگونگي روابط با دوستان و مقابله با دشمنان و ... نيازمند نيروها و ابزارهايي ويژه است; از جمله نيروي شهوت، غضب، خيال و عقل و هر كدام در گردش سيكل زندگي شخص و روابط با ديگران نقش خاصي ايفا مي‏كنند . اگر با نگاهي همه جانبه به زندگي انسان در دنيا نگريسته شود وجود همه نيروها و غرايز تعريف شده و نمايانگر هندسه مستحكم نظام هستي است .
البته چه بسا از نيروي شهوت و غضب سوءاستفاده‏هاي فراواني شود و فتنه‏ها و آشوب‏ها بر پا گردد; اما مي‏توان گفت‏براي شكل‏گيري خوبان و آشكار شدن چهره زيبايي‏ها لازم است هزينه‏هاي آن نيز پرداخت‏شود; چنان كه براي استحصال چند مثقال طلاي زرين لازم است چندين تن سنگ‏هاي معدن در سوز و گداز كوره برافروخته شوند و براي دستيابي به يك رگه الماس بايد ميليون‏ها سال فسيل‏ها تحت فشارهاي مختلف قرار گيرند .
جامعه انساني نيز از اين قاعده كلي در نظام دنيا مستثنا نيست . از اين رو براي به فعليت رسيدن خوبان و پيدايش اولياي خدا بايد همگان در آن همه فراز و نشيب دنيا قرار گيرند; چنان كه براي پيدايي تعدادي فرهيختگان دانش بايد آن همه مدارس و مراكز آموزشي راه‏اندازي و هزينه‏هاي بسيار پرداخت‏شود . البته در مسير پيدايش طلا و الماس و شناخته شدن برترين‏هاي علم و معرفت هر كدام به مقداري در مسير قرار گرفته‏اند، بهره‏اي از وجود و لذتي از زيبايي‏ها برده‏اند و مقام و درجه‏اي از علم و معرفت كسب كرده‏اند . بنابراين، اين گونه نيست كه همه چيز و همگان فداي تعداد محدودي شده باشد، بلكه هر كس در جايگاه خودش و به مقدار تلاش خودش نقشي ايفا مي‏كند و در برابر آن از دستمزدهاي مادي و لذت‏هاي روحي ومعنوي در دنيا و آخرت بهره‏مند مي‏شود . اين همان تجلي «حكمت‏» خداوند است كه هندسه كلان نظام دنيا را بر آن بنيان نهاده است . البته بر اساس عدالت‏خود هر كس را به اندازه استعداد و امكاناتش مورد سؤال قرارمي‏دهد .
تا اين جا با نگاهي كلان از آغاز تا فرجام درباره وضعيت زندگي در دنيا پاسخي كوتاه مطرح شد و از اين راه اصل وجود غرايز در انسان كه دو چهره زشت و زيبا دارند، توجيه منطقي پيدا كرد . البته بسياري از انسان‏ها گرفتار چهره زشت آن شده‏اند و در اين باره نقطه ضعف دارند; اما اين هزينه هايي است كه بايد براي شكل‏گيري نظام زندگي دنيا و هدفمندي آن پرداخت‏شود .
از سوي ديگر، با چشم انداز شخصي و اجتماعي به غريزه جنسي بايد گفت، سركشي، فروكشي يا كنترل اين غريزه، هر كدام وابسته به زمينه‏ها و عواملي است كه فاكتورهاي مهم آن، اراده انسان و برنامه‏ريزي شخصي او (از قبيل خواب و خوراك و خيال . .). است و همچنين به برنامه‏ريزي‏هاي كلان فرهنگي، اجتماعي جامعه وابسته است .
براي توضيح بيش‏تر در اين باره به چند نكته اشاره مي‏شود:
1 . اين كه «خداوند انسان را از ناحيه غريزه جنسي و ديگر غرايز آسيب‏پذير آفريده‏» تعبير دقيقي نيست . خداوند انسان را با دو دسته كنش و واكنش نيرومند (معنوي و مادي) آفريده است و اين خود انسان است كه مي‏تواند با تكيه بر اراده نيرومندي كه خداوند به او داده است، حكم هر يك از آن‏ها را بر ديگري غلبه دهد و به پيروي يا سرپيچي از هر كدام اقدام كند . بنابراين، آسيب‏پذيري انسان تابع خواست و اراده او است . آنچه مستقيما به كار خدا مربوط مي‏شود، قرار دادن چنين غريزه نيرومندي است نه آسيب‏پذيري انسان .
2 . شايد گفته شود سؤال اصلي همين بود كه چرا خداوند چنين نيرو و توانمندي دو سويه را در انسان قرار داده آيا نمي‏شد تنها توانايي بر خوبي‏ها را داشته باشيم؟
در پاسخ بايد گفت معناي قدرت و توانمندي همين است كه انسان در دو جهت مخالف امكان فعاليت داشته باشد . در غير اين صورت، قدرت و توانمندي معنا ندارد . از اين رو انتساب حدوث زيبايي به هر كس و اثبات قابليت و لياقت‏براي هر چيز آن گاه معنا دارد كه او توانايي بر انجام زشتي و قدرت رهايي از انجام مسؤوليت داشته باشد .
3 . نكته مهم‏تر آن كه شكل‏گيري خوبان و بدان انجام نمي‏پذپرد مگر با وجود غرايزي چون شهوت و غضب كه داراي دو چهره خوبي و بدي‏اند و ظرفيت وجودي ما ساخته و پرداخه نمي‏شود مگر آن كه در كنار عقل و قلب، داراي نيروي شهوت و غضب نيز باشيم تا لياقت راه‏يابي به بهشت را پيدا كنيم و يا با نگون‏بختي جهنم را براي خود بسازيم; زيرا بهشت و جهنم ما بايد با گذر از اين دنيا ساخته شود و شكل گيرد .
از اين رو به عنوان يك اصل كليدي گفته مي‏شود كه «دنيا محل حدوث و اثبات قابليت‏ها است و آخرت جايگاه ظهور و ثبات قابليت‏ها;» به عبارت ديگر، دنيا بستر «شدن‏» ها است و آخرت استقرار در «شده‏» ها .
اين گونه نيست كه «درجات بهشتي‏» يا «دركات جهنمي‏» ما از قبل ساخته شده باشد . بايد آن را بسازيم و ساخته شدن آن به وجود نيروهاي شهوت و غضب در كنار عقل و قلب وابسته است .
4 . چهره زيبايي‏ها آن‏گاه آشكارتر مي‏شود كه در كنار زشتي‏ها قرار گيرد و هنر مردان خدا آن گاه بيش‏تر جلوه‏گر مي‏شود كه با سست عنصران و آلودگان به شهوت مقايسه شوند و در برابر حق ستيزان قرار گيرند . از اين رو، با نگاهي كلان به زندگي انسان‏ها وجود شهوت و غضب در تجلي زيبايي‏ها و حتي به فعليت رساندن خوبان نقش مؤثري دارد .
5 . در پايان شايد گفته شود با وجود اين كه اكثر انسان‏ها در برابر غرايز جنسي و خشم نقطه ضعف دارند، آيا سزاوار بود خداوند اين غرايز را در انسان قرار دهد؟!
در پاسخ بايد يادآور شد، زمينه‏هاي فساد فراوان است و دغدغه آن بسياري از جوانان را آزرده مي‏كند; اما بايد دانست كه خروش شهوت و برافروختگي غضب، در برابر عزم و اراده جوانان و جوان دلان نه تنها قابل فروكشي است; بلكه حتي با يك بار ايستادگي در برابر شهوت مي‏توان چون يوسف و ابن سيرين به مقامات دست‏يافت و از رسوايي‏ها دور ماند و خاطره خوش آن تجربه نوراني را در زندگي ماندگار ساخت .
در اين مسير لطف خداوند و امدادهاي غيبي او نيز هميشه همراه و راه گشا است; «و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان ا لله لمع المحسنين; و كساني كه در راه ما كوشيده‏اند به يقين راه‏هاي خود را بر آنان مي‏نماييم و در حقيقت‏خدا با نيكوكاران است .»
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image