جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
اختلاف در تعداد ركعات‏
-(1 Body) 
اختلاف در تعداد ركعات‏
Visitor 286
Category: دنياي فن آوري
فلسفه اين كه نمازهاى پنجگانه را بعضى دو ركعتى، بعضى سه ركعتى و بعضى چهار ركعتى مى‏خوانيم چيست و همچنين فلسفه شكسته بودن نماز مسافر؟
اختلاف تعداد ركعات نماز و نيز تعيين اوقات و ساير جزئيات عبادات - علاوه بر اسرار و رموزى كه در آن‏ها نهفته و ما از آن‏ها اطلاعى نداريم - روحيه تسليم در برابر خدا و دستورهاى پيامبر(ص) را در ما تقويت و استوار مى‏كند.
در متون دينى در مواردى كه لازم و ضرورى بوده، بعضى از اسرار و فلسفه احكام مستقيماً مورد اشاره قرار گرفته است؛ مثل: فلسفه نماز، روزه، حج، جهاد و...؛ لكن در مورد جزئيات احكام اولاً نياز و و ضرورتى براى بيان اسرار و فلسفه آن‏ها وجود نداشت و ثانياً همه مردم قدرت هضم بسيارى از اسرار را نداشتند و ائمه(ع) تنها در جواب افرادى كه چيزى در اين زمينه مى‏پرسيدند، مطالبى را كه بافكر و درك آن‏ها مطابق بود، بيان مى‏كردند. بديهى است دراين گونه موارد نمى‏شود حكم كرد كه فلسفه و اسرار آن احكام منحصر به چيزى است كه در آن روايت اشاره شده است؛ زيرا اگر پرسش كنندگان اسرار زيادترى را مى‏خواستند، پيشوايان دينى از جواب دريغ نكرده، مطالب ديگرى مى‏گفتند. ما از اين نمونه‏ها زياد داريم كه شخصى از امام چيزى مى‏پرسيد و جوابى مى‏گرفت و دوباره كه سؤال مى‏كرد، امام مطلب عميق‏ترى بيان مى‏فرمود. از جمله اين كه فضيل مى‏گويد: از امام(ع) پرسيدم: چرا كنيه پيامبر(ص) را ابوالقاسم ناميدند؟ حضرت فرمود: بريا اين كه پسرى داشتند به نام قاسم، به همين دليل آن حضرت را ابوالقاسم گفتند. گفتم: يابن رسول اللّه! اگر سزاوار مى‏دانيد زيادتر از اين مطلب بيان بفرماييد. گفتند: آيا مى‏دانى كه رسول خدا(ص) فرمود: «من وعلى دو پدر اين امتيم»؟ گفتم: بله. بعد فرمود: آيا مى‏دانى كه رسول خدا(ص) پدر جميع است و على(ع) نيز از امت پيامبر(ص) است و آيا مى‏دانى كه على(ع) قاسم(تقسيم كننده) بهشت و جهنم است؟ گفتم: بلى. فرمود: به پيامبر(ص) ابوالقاسم گفته شد؛ چون او پدر كسى است كه تقسيم كننده بهشت و جهنم است. پرسيدم: چگونه پيامبر(ص) پدر امت است. فرمود: شفقت و مهربانى پيامبر(ص) بر امتش، مانند شفقت و مهربانى پدر بر فرزندانش است و على نيز بهترين امت پيامبر(ص) است و پس از او على براى امت از همه دلسوزتر و مهربان‏تر است و او پدر امت است. به اين جهت، پيامبر(ص) فرمودند:«من و على پدر اين امتيم».1 بى‏ترديد اگر راوى به اين جواب بسنده نكرده بود، امام(ع) اسرار زيادترى را بيان مى‏كرد. در مورد تعداد ركعات نمازها از بعضى روايات استفاده مى‏شود كه نماز در ابتدا دو ركعتى بوده است؛ چنان كه فضيل گويد: از امام صادق(ع) شنيدم كه مى‏فرمود:« خداوند نمازها را دو ركعتى قرار داد، سپس رسول الله(ص) از خداوند خواستند كه هفت ركعت به آن‏ها بيفزايد».2 ولى سر اين كه چرا پيامبر(ص) اين هفت ركعت را افزودند، بر ما درست معلوم نيست.
فضل بن شاذان نيز از امام رضا(ع) روايت كرده كه آن حضرت فرمود: «نمازى را كه خداوند بر امت واجب كرد، دو ركعتى بود، ولى رسول خدا(ص) چون مى‏دانست مردم اين دو ركعت را آن گونه كه شايسته است انجام نخواهند داد و حق آن را ادا نخواهند كرد به نمازهاى ظهر، عصرو عشا دو ركعت و به نماز مغرب يك ركعت افزود تا نقص و كمبودى كه در مورد اداى اصل نماز از طرف نمازگزاران پديد مى‏آيد جبران شود»3. و به همين دليل نيز نمازهاى چهارركعتى در سفر دو ركعت خوانده مى‏شود؛ چون اصل نماز هميشه و در همه حال محفوظ است و كم و زياد نمى‏شود.
سعيد بن مسيّب مى‏گويد: از امام سجاد(ع) پرسيدم: از چه هنگامى نمازها به اين صورتى كه امروز هست واجب شد؟ حضرت فرمود: «از هنگامى كه اسلام قدرت يافت و جهاد بر مسلمين واجب گشت، رسول خدا(ص) هفت ركعت به نمازها افزود.
از اين روايت استفاده مى‏شود، افزايش هفت ركعت به نمازها همزمان با اوج و گسترش اسلام، براى بالا بردن روحيه ايمان و عبوديت در مسلمانان، لازم و ضرورى بود. از روايت ديگرى نيز استفاده مى‏شود كه نمازهاى يوميه هر كدام مناسب اوقات خاص خود تعيين شده‏اند. بدين صورت كه: صبحگاهان وقتى انسان از خواب بر مى‏خيزد، روى مصالحى از جمله اين كه انسان هنوز بامسائل دنيا و زندگى درگير نشده، نماز دو ركعتى خوانده مى‏شود و در وسط روز به جهت اشتغال به امور مادى و زندگى نياز بيش‏ترى براى راز و نياز و عبادت وجود دارد تا انسان از ياد خدا غافل نشود و او را فراموش نكند.
مسأله شكسته شدن نمازهاى چهار ركعتى مسافر و لزوم افطار روزه از احكام امتنانى خداوند است؛ يعنى چون غالباً مسافرت با دشوارى‏هايى همراه است. خداوند برخى از احكام خويش را در اين زمينه تخفيف داده تا تسهيل بر مكلفين باشد. اين حكمت هم اكنون نيز پابرجا است؛ يعنى، هر چند مسافرت‏ها از گذشته آسان‏تر است، ليكن اكنون نيز از خستگى و رنج تهى نيست.

پى‏نوشت:

1. علل الشرايع، ج‏5، باب 106، ح‏2.
2. وسائل الشيعه، ج‏3، ص‏638و636و35و34و31.
3. همان، ج‏3، ص‏38.

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image