جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
دو مغرب و دو مشرق
-(5 Body) 
دو مغرب و دو مشرق
Visitor 295
Category: دنياي فن آوري
منظور خداوند در قرآن كريم(الرحمن - 17) از دو مشرق و مغرب چيست؟ مگر يك مشرق و مغرب بيش‏تر در جهان وجود دارد؟
قبل از پرداختن به تفسير آيه، توضيح يك مطلب ضرورت دارد:
كره زمين، داراى دو قطب مغناطيسى است كه شمال و جنوب خوانده مى‏شود. از طرف ديگر، چون زمين داراى دو حركت وضعى (به دور خود) و انتقالى (به دور خورشيد) است، به نظر مى‏آيد كه خورشيد صبحگاهان از يك طرف خارج مى‏شود و كم كم بالاى سر ما مى‏آيد و سپس شامگاهان در طرف ديگر فرو مى‏رود. در عرف مردم و اصطلاح علمى آن طرف كه خورشيد طلوع مى‏كند، «شرق» و آن طرف كه خورشيد غروب مى‏كند، «مغرب» ناميده مى‏شود.
نكته ياد شده ظاهر قضيه است. با دقت عقلى و علمى ثابت مى‏شود كه زمين مشرق‏ها و مغرب‏هاى متعدد دارد. برخى از دلايل نكته اخير عبارتند از:
1. چون زمين به شكل كره است و به دور خورشيد حركت مى‏كند، در هر نقطه زمين يك مشرق و مغرب و اثر طلوع و غروب مكرر خورشيد پيدا مى‏شود.
2. خورشيد در هر روز در ساعت معين طلوع و غروب مى‏كند كه با ساعت طلوع و غروب روز قبل و بعد متفاوت است. بنابراين، به تعداد روزهاى سال مشرق و مغرب داريم.
3. براى هر انسانى شش جهت متصور است، پس طلوع و غروب، با توجه به جايگاه هر كس، متفاوت است.
نتيجه: در ظاهر يك مغرب و مشرق بيش‏تر نيست، ولى در واقع مشرق‏ها و مغرب‏هاى متعدد وجود دارد. بنابراين، تعبير به مشرق و مغرب(بقره.115) يا مشارق و مغارب (معارج.40) بامبانى علمى منافى نيست.
در مورد آيه ياد شده در پرسش «رب المشرقين و رب المغربين» (الرحمن.17) چند احتمال تفسيرى داده شده است.
1. مقصود از مغرب، مغرب تابستان و زمستان و مقصود از دو مشرق، مشرق تابستان و زمستان است كه با همديگر متفاوتند؛ چنان كه حضرت على(ع) در اين‏باره مى‏فرمايد: «مشرق تابستان و زمستان هر كدام بر حد خود است».1
توضيح اين كه: مشرق‏ها و مغرب‏هاى متعددى وجود دارد، ولى نهايت آن‏ها در تابستان و زمستان است؛ زيرا در دوران آغاز تابستان و زمستان خورشيد به حداكثر و حداقل اوج خود مى‏رسد كه از آن‏ها به مدار شمالى و جنوبى تعبير مى‏شود و مدارهاى ديگر در بين اين دو قرار دارند. بنابراين، چون مشرق‏ها و مغرب‏ها بين اين دو جاى دارند، در اين آيه، واژه «المشرقين و المغربين» به صورت مثنى به كار رفته است.
2. مقصود از دو مشرق و دو مغرب، مشرق و مغرب خورشيد و ماه است. طبق اين تفسير، چون ماه و خورشيد هر كدام طلوع و غروب خاص خود رإ؛ّّ دارند، واژه مثنّى به كار رفته است.
3. مقصود از مشرقين پيامبر اكرم(ص) و اميرالمؤمنين(ع) هستند و مراد از مغربين امام حسن(ع) و امام حسين(ع). اين مطلب بيان باطن يا تأويل آيه است كه در طلوع اسلام پيامبر(ص) و على(ع) بودند و امام حسن و امام حسين(ع) در دوره غروب اسلام اصيل از صحنه جامعه.
براى آگاهى بيش‏تر ر.ك:
1. پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، محمد على رضايى اصفهانى، ص‏191 - 195.
2. تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ص‏121و120.
3. مجمع البيان، علامه طبرسى، ذيل آيه.

پى‏نوشت:

1. نورالثقلين، هويزى؛ نوشته التاريخ العربى، ج‏7، ص‏213.

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image